KritikaDumapárbajIgény szerintHuber Zoltán
A Dumapárbaj az első magyar stand-up film. Az angolszász országokban a
stand-up és a mozi között igen szoros a kapcsolat. A mikrofon mögül szinte
egyenes út vezet a vászonra, a filmtörténet számos jelentős alakja füstös
bárokban, néhány perces magánszámokkal indította a pályafutását. Az
egyszemélyes produkcióban megszülető karakterek, a jellemző előadásmód és
világnézet szerencsés esetben a kamera előtt számos irányba továbbfejleszthető,
elég csak Peter Sellers, Woody Allen, Bill Murray vagy Robin Williams
művészetére gondolni, de a névsor a végtelenségig folytatható. Itthon azonban
teljesen más a helyzet, a hazai stand-up egyenetlen fejlődése miatt a két médium
között eddig szinte egyáltalán nem volt átjárás. Fábry Sándor és Badár Sándor
időről-időre feltűntek ugyan a vásznon és Litkai Gergely is írt már
forgatókönyveket, kimondottan stand-up film még nem készült – egészen
mostanáig.
Kis
országunkban a műfaj mind a mai napig mesterséges keretek között működik,
melyet a Dumaszínház-Showder Klub-Rádiókabaré szentháromsága fémjelez. Hiába az
imponáló népszerűség, a torz struktúra miatt az előadók kimondottan kényes
helyzetben találják magukat, hiszen a megélhetést jelentő fellépésekért
kénytelenek biztosra menni. Alternatív szereplési lehetőségek, tematikus bárok
vagy klubok híján a kísérletezőbb műsorok, bevállalósabb poénok és markánsabb
karakterek helyett megbízható témákat választanak és azokat a már bejáratott
módszerekkel dolgozzák fel. Mindig a közönség vélt vagy valós elvárásainak
megfelelni ugyanakkor kockázatos, hisz előbb-utóbb a kreatív energiák
elapadásához és a sematizmus unalmához vezethet. A Dumapárbaj alkotói sajnos hasonló hibába esnek. A két komikus köré
írt film akkurátusan kerüli a kockázatokat és mindent az ő színpadi
személyiségüknek rendel alá, ami a szándékolttal épp ellentétes hatást vált ki.
Kiss
Ádám és Hadházi László poénjait azért szereti a közönség, mert hiteles
karakterként adják elő őket. A joviális rokonként sztorizgató Hadházi és a
pimasz haverként kommentáló Kiss a színpadon önazonosnak tűnnek, így hiába
viselkednek imponáló természetességgel a vásznon, Kalmár Tamás és Nagy Tóbiás
nevű komikusként valószerűtlennek hatnak. A két filmbeli figura túlságosan
hasonlít a pódiumokról és képernyőről ismert előadókra, így a hozzájuk kapcsolt
bonyodalmak és mellékszereplők törvényszerűen mesterkéltnek, nem egyszer
feleslegesnek tűnnek. A hősök között feszülő ellentétek és a menedzserük
tragédiája súlytalan, a feleség, a barátnő és a műsorigazgató szerepei odakent
ecsetvonások csupán. Az eredeti kontextusokból kiragadott Kiss- és
Hadházi-poénok a levegőben lógnak, a kísérő gusztustalanságok és olcsó
ügyetlenkedések zavaróak.
A hazai
stand-up evolúciós folyamatában a Dumapárbaj
abszolút logikus és várható lépés volt, de a végeredmény sajnos hűen példázza
azt a fordított fejlődési pályát, ami számos veszélyt rejt magában. Hadházi és
Kiss rajongótábora óriási és valószínűsíthető, hogy a színpad, a képernyő és a
könyvek után a moziban is vevők lesznek a poénokra. A Dumaszínház márkanévként
új fronton támadhat és tovább szélesedhet és megnyílhat az út más előadók
számára is, de nagy kérdés, tisztán üzleti alapon kifejlődhet-e valaha olyan
szerves kapcsolat a két terület között, mint nyugaton. Ha a működő példákat
vizsgáljuk, a stand-up a maga konkrét formájában csak nagyon ritkán jelenik meg
filmekben és akkor sem fő attrakcióként, hanem kísérő motívumként. A moziban is
sikeres komikusok eltérő figurák bőrébe bújva adják elő a magánszámaikat vagy a
film nyelvén fogalmazzák újra a monológjaikat. Különleges adottságaiknak hála
elmélyítik a rájuk osztott szerepeket, tehetségük a velük elmesélt történeteket
gazdagítja. Ha viszont egy film kizárólag azért készül, hogy az előadó végre
feltűnhessen a vásznon, ott elmélyítendő szerep és gazdagítandó történet sem
akad. Hiába a kiváló stand-up komikusok, színészek és filmesek, a kívánatos együttműködést
nem lehet kívülről kikényszeríteni. A két szféra között szoros, de rendkívül érzékeny
a kapcsolat.
DUMAPÁRBAJ –
magyar, 2015. Rendezte: Paczolay Béla.
Írta: Lovas Balázs, Lengyel Balázs. Kép: Szatmári Péter. Zene: Barabás Béla. Producer: Hutlassa Tamás. Szereplők: Hadházi László (Kalmár), Kiss Ádám (Tóbiás), Eszenyi Enikő (Vigéc), Gubík Ági (Ildikó), Jordán Adél (Barbi), Vajdai Vilmos (Kolostori). Gyártó: Café Film. Forgalmazó: Freeman Film. 88 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 199 átlag: 5.45 |
|
|