KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/október
MESETERÁPIA
• Sándor Anna: „A mítosz nyelvét értem jobban” Beszélgetés Boldizsár Ildikóval
• Herczeg Zsófia: Kufliverzum a köbön Beszélgetés Dániel Andrással és Jurik Kristóffal
KAMASZDRÁMÁK
• Schubert Gusztáv: Át a labirintuson Magyar kamaszfilmek
• Pethő Réka: Felnőni a természetben Olivia Newman: Ahol a folyami rákok énekelnek
• Rudas Dóra: Az életed adnám érted Audrey Diwan: Az esemény
• Forgács Nóra Kinga: Szabad-e játszani az élet értelmével? Trine Piil Christensen – Seamus McNally: Semmi
• Pazár Sarolta: Egymástól tanulva Guðmundur Arnar Guðmundsson: Csodálatos teremtmények
• Benke Attila: Érettségi a diktatúrában Jan P. Matuszyński: Nem hagytak nyomokat
MAGYAR MŰHELY
• Varga Zoltán: Átadni a szabadság élményét Beszélgetés Ulrich Gáborral
• Kovács Kata: Lefilmezett élet Schwechtje Mihály: Védelem alatt
• Soós Tamás Dénes: Toldi, a naphős Beszélgetés Csákovics Lajossal
ÁZSIAI ZSÁNEREK
• Géczi Zoltán: Volt egyszer egy Hongkong Hongkongi zsánerfilmek
• Varró Attila: Szebb tegnap Stanley Kwan nosztalgia-melodrámái
• Kránicz Bence: Ima egy sorozatgyilkosért Ali Abbasi: Szent pók
• Szabó Ádám: Vesztesek dühe Kōji Wakamatsu számkivetettjei
• Búzás Annamária: Városi falusi gyerek Lat: Kampung boy - Town boy
ÚJ RAJ
• Pozsonyi Janka: Én, te, ő Új raj: Miranda July
PREMIER PLÁN
• Darida Veronika: Kamera a színpadon Peter Brook, a filmrendező
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Szépséges szörnyeteg A nitrofilm-örökség
FESZTIVÁL
• Schreiber András: A tiltakozás művészete Sehenswert/Szemrevaló
KRITIKA
• Kolozsi László: Jól látható pillanatok Mia Hansen-Løve: Egy szép reggelen
• Kovács Kata: Feszesebbre Marie Kreutzer: Fűző
• Kovács Patrik: Balatoni retró-láz Lévai Balázs – Tiszeker Dániel: Nyugati nyaralás
MOZI
• Kovács Kata: Mennem kell
• Baski Sándor: Vortex
• Bárány Bence: Meghívás
• Rudas Dóra: Hogyan tegyünk boldoggá egy nőt
• Alföldi Nóra: Minden jót, Leo Grande
• Gyöngyösi Lilla: Nincs baj drágám
• Teszár Dávid: Alienoid
• Vajda Judit: Ecc, pecc, ki lehetsz?
STREAMLINE MOZI
• Fekete Tamás: Medusa
• Roboz Gábor: Luzzu
• Csomán Sándor: Szeretem a férjemet
• Kovács Gellért: Pinokkió
• Zalán Márk: Dingo
• Déri Zsolt: Everything – The Real Thing Story

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline Mozi

Pinokkió

Kovács Gellért


Pinocchio – amerikai, 2022. Rendezte: Robert Zemeckis. Írta: Carlo Collodi meséjéből Chris Weitz. Kép: Don Burgess. Zene: Alan Silvestri. Szereplők: Tom Hanks (Gepetto), Angus Wright (Rizzi), Cynthia Erivo (Kék Tündér), Sheila Atim (Vitlli). Gyártó: Walt Disney Pictures. Forgalmazó: Disney +. Szinkronizált. 105 perc.

 

Ha az 1996-ban bemutatott, vegyes technikájú 101 kiskutyát is beleszámítjuk, a Walt Disney stúdió bő negyedszázada kezdte számítógépes animációval és élő világsztárokkal remake-elni leghíresebb rajzfilmjeit. A művészi értelemben inkább rizikós, kereskedelmileg igencsak kifizetődő vonulatnak voltak jobb és rosszabb filmjei (teljesen szerethető tán egy sem) – ám a Robert Zemeckis által rendezett Pinokkió eddig az első, amely nem kapott mozis kifutási lehetőséget. Egyből a Disney+-on debütált.

Carlo Collodi 1881-es mesekönyve a mozgókép megszületésével számos filmes feldolgozást megélt (a mai napig készülnek adaptációk belőle, például Guillermo del Toro-é épp bemutatásra vár a Netflixen), ám a legismertebb mind közül az 1940-es Disney-mű, amely a cég második rajz-nagyjátékfilmje volt, s mai napig megőrizte báját. Zemeckis közismerten szerelmese a számítógépes animációnak, saját idevágó cége is volt, amelyet közvetve egyik hatalmasat hasalt produkciója kudarca miatt szüntetett meg annak idején (Anyát a Marsra, 2011). A Pinokkió sajnos magán viseli a hasonló vállalások összes hibáját. Kisebb – szinte jelentéktelen, de legalábbis felesleges változtatásokkal – hűen követi a Disney-változatot: a fából faragott kisfiú ugyanúgy fest, mint a 80 évvel ezelőtti rajzfilmben, amennyire egy élő szereplőket is felvonultató mozgóképben megengedhető, a Tom Hanks általt megformált Geppetto figurája is hozza a copy-paste-elt Disney-formula kötelezőit: a bajszát és a parókáját tekintve biztosan. No és természetesen kapunk tündért, dalokat – többek között teljesen számítógéppel animált tücsköt is.

A probléma azzal van, hogy hiába a kissé felpörgetett tempó, a korszak elvárásainak görnyedve megfelelni kívánó látványvilág, Zemeckis rendezése az első pillanattól kezdve teljesen varázstalan. A CGI-figurák inkább csúnyák, mint érdekesek, a meseszövés nélkülöz mindenféle feszültséget, az ének-betétek pedig időnként kifejezetten kínosak – mintha ezen a filmen a direktor és a gyártó stúdió is csak gyorsan túl szeretett volna lenni.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/10 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15532