KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/október
MESETERÁPIA
• Sándor Anna: „A mítosz nyelvét értem jobban” Beszélgetés Boldizsár Ildikóval
• Herczeg Zsófia: Kufliverzum a köbön Beszélgetés Dániel Andrással és Jurik Kristóffal
KAMASZDRÁMÁK
• Schubert Gusztáv: Át a labirintuson Magyar kamaszfilmek
• Pethő Réka: Felnőni a természetben Olivia Newman: Ahol a folyami rákok énekelnek
• Rudas Dóra: Az életed adnám érted Audrey Diwan: Az esemény
• Forgács Nóra Kinga: Szabad-e játszani az élet értelmével? Trine Piil Christensen – Seamus McNally: Semmi
• Pazár Sarolta: Egymástól tanulva Guðmundur Arnar Guðmundsson: Csodálatos teremtmények
• Benke Attila: Érettségi a diktatúrában Jan P. Matuszyński: Nem hagytak nyomokat
MAGYAR MŰHELY
• Varga Zoltán: Átadni a szabadság élményét Beszélgetés Ulrich Gáborral
• Kovács Kata: Lefilmezett élet Schwechtje Mihály: Védelem alatt
• Soós Tamás Dénes: Toldi, a naphős Beszélgetés Csákovics Lajossal
ÁZSIAI ZSÁNEREK
• Géczi Zoltán: Volt egyszer egy Hongkong Hongkongi zsánerfilmek
• Varró Attila: Szebb tegnap Stanley Kwan nosztalgia-melodrámái
• Kránicz Bence: Ima egy sorozatgyilkosért Ali Abbasi: Szent pók
• Szabó Ádám: Vesztesek dühe Kōji Wakamatsu számkivetettjei
• Búzás Annamária: Városi falusi gyerek Lat: Kampung boy - Town boy
ÚJ RAJ
• Pozsonyi Janka: Én, te, ő Új raj: Miranda July
PREMIER PLÁN
• Darida Veronika: Kamera a színpadon Peter Brook, a filmrendező
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Szépséges szörnyeteg A nitrofilm-örökség
FESZTIVÁL
• Schreiber András: A tiltakozás művészete Sehenswert/Szemrevaló
KRITIKA
• Kolozsi László: Jól látható pillanatok Mia Hansen-Løve: Egy szép reggelen
• Kovács Kata: Feszesebbre Marie Kreutzer: Fűző
• Kovács Patrik: Balatoni retró-láz Lévai Balázs – Tiszeker Dániel: Nyugati nyaralás
MOZI
• Kovács Kata: Mennem kell
• Baski Sándor: Vortex
• Bárány Bence: Meghívás
• Rudas Dóra: Hogyan tegyünk boldoggá egy nőt
• Alföldi Nóra: Minden jót, Leo Grande
• Gyöngyösi Lilla: Nincs baj drágám
• Teszár Dávid: Alienoid
• Vajda Judit: Ecc, pecc, ki lehetsz?
STREAMLINE MOZI
• Fekete Tamás: Medusa
• Roboz Gábor: Luzzu
• Csomán Sándor: Szeretem a férjemet
• Kovács Gellért: Pinokkió
• Zalán Márk: Dingo
• Déri Zsolt: Everything – The Real Thing Story

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline Mozi

Medusa

Fekete Tamás


Medusa – brazil, 2021. Rendezte és írta: Anita Rocha da Silveira. Kép: Joao Atala. Zene: Bernanrdo Uzeda. Szereplők: Mari Oliveira (Mariana), Lara Tremouroux (Michele), Joana Medeiros (Karen), Felipe Frazao (Lucas). Gyártó: Bananeira Films. Forgalmazó: HBO Max. Feliratos. 127 perc.

 

Mariana barátnőivel együtt egy fundamentalista keresztény csoport lelkes tagja: míg nappal megszállottan csüngnek fiatal és jóképű tisztelendőjük szavain, éjszakánként csoportba verődve, arcukat fehér maszk mögé dugva járják a város utcáit, hogy kíméletlenül megbüntessék az erkölcstelenségben és fertőben élő buja nőket. Példaképük az ugyanilyen maszkot hordó, azóta is ismeretlen kilétű illető volt, aki felgyújtotta egy közismerten léha színésznő arcát. Miután egyik portyájuk alkalmával Mariana arca megsérül, botox-kezeléseket nyújtó munkahelyéről pedig kirúgják, a lány úgy dönt, megkeresi Melisát, az első támadás elszenvedőjét.

A brazil Anita Rocha de Silveira első nagyjátékfilmje 2015-ben a Velencei Fesztivál Horizont szekciójában mutatkozott be, második, hat évvel későbbi munkája pedig Cannes-ba, a Rendezők Kéthete programjába kapott meghívást. Bár címe a görög mitológia gyilkos tekintetű szörnyére utal, története egy modern, karizmatikus keresztény gyülekezetben játszódik, és a filmben is éppen így kerülnek egymás mellé a különböző jelképek és motívumok, vagy éppen válnak többértelművé – mint a kígyó is, amely nem csupán Medúza fején tekereg, hanem egyúttal a bűnbeesés és a Paradicsomból való kiűzetés, de az öntudatra ébredés előidézője is. A rendező egyszerre illeti erős kritikával a szépség- és testkultuszt, a valós tartalom nélküli influenszerkedést, a karizmatikus kisegyházak működését, valamint a vallás és a nagypolitika összefonódását, ám filmjében mindezek a háttérbe szorulnak. Rejtélyekkel, szürreális epizódokkal, valamint többféle értelmezést is kínáló szimbólumokkal teli filmjében sokkal inkább az önállósodás és az önérvényesítés jogosságáról és lehetőségéről kíván szólni, egy igazán nagyhatású, feminista kiáltványnak is tekinthető fináléval.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/10 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15530