KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/október
MESETERÁPIA
• Sándor Anna: „A mítosz nyelvét értem jobban” Beszélgetés Boldizsár Ildikóval
• Herczeg Zsófia: Kufliverzum a köbön Beszélgetés Dániel Andrással és Jurik Kristóffal
KAMASZDRÁMÁK
• Schubert Gusztáv: Át a labirintuson Magyar kamaszfilmek
• Pethő Réka: Felnőni a természetben Olivia Newman: Ahol a folyami rákok énekelnek
• Rudas Dóra: Az életed adnám érted Audrey Diwan: Az esemény
• Forgács Nóra Kinga: Szabad-e játszani az élet értelmével? Trine Piil Christensen – Seamus McNally: Semmi
• Pazár Sarolta: Egymástól tanulva Guðmundur Arnar Guðmundsson: Csodálatos teremtmények
• Benke Attila: Érettségi a diktatúrában Jan P. Matuszyński: Nem hagytak nyomokat
MAGYAR MŰHELY
• Varga Zoltán: Átadni a szabadság élményét Beszélgetés Ulrich Gáborral
• Kovács Kata: Lefilmezett élet Schwechtje Mihály: Védelem alatt
• Soós Tamás Dénes: Toldi, a naphős Beszélgetés Csákovics Lajossal
ÁZSIAI ZSÁNEREK
• Géczi Zoltán: Volt egyszer egy Hongkong Hongkongi zsánerfilmek
• Varró Attila: Szebb tegnap Stanley Kwan nosztalgia-melodrámái
• Kránicz Bence: Ima egy sorozatgyilkosért Ali Abbasi: Szent pók
• Szabó Ádám: Vesztesek dühe Kōji Wakamatsu számkivetettjei
• Búzás Annamária: Városi falusi gyerek Lat: Kampung boy - Town boy
ÚJ RAJ
• Pozsonyi Janka: Én, te, ő Új raj: Miranda July
PREMIER PLÁN
• Darida Veronika: Kamera a színpadon Peter Brook, a filmrendező
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Szépséges szörnyeteg A nitrofilm-örökség
FESZTIVÁL
• Schreiber András: A tiltakozás művészete Sehenswert/Szemrevaló
KRITIKA
• Kolozsi László: Jól látható pillanatok Mia Hansen-Løve: Egy szép reggelen
• Kovács Kata: Feszesebbre Marie Kreutzer: Fűző
• Kovács Patrik: Balatoni retró-láz Lévai Balázs – Tiszeker Dániel: Nyugati nyaralás
MOZI
• Kovács Kata: Mennem kell
• Baski Sándor: Vortex
• Bárány Bence: Meghívás
• Rudas Dóra: Hogyan tegyünk boldoggá egy nőt
• Alföldi Nóra: Minden jót, Leo Grande
• Gyöngyösi Lilla: Nincs baj drágám
• Teszár Dávid: Alienoid
• Vajda Judit: Ecc, pecc, ki lehetsz?
STREAMLINE MOZI
• Fekete Tamás: Medusa
• Roboz Gábor: Luzzu
• Csomán Sándor: Szeretem a férjemet
• Kovács Gellért: Pinokkió
• Zalán Márk: Dingo
• Déri Zsolt: Everything – The Real Thing Story

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Vortex

Baski Sándor


Vortex – francia, 2021. Rendezte és írta: Gaspar Noé. Kép: Benoît Debie. Szereplők: Dario Argento (Lui), Françoise Lebrun (Elle), Alex Lutz (Stephane). Gyártó: Rectangle Pictures / Wild Bunch. Forgalmazó: magyarhangya. Feliratos. 142 perc.

 

Gaspar Noé örvénybe került életeket mutat be, hol provokatív szenvtelenséggel, hol szédítő pszichedéliával, a végeredmény azonban mindig ugyanaz – nemcsak a szereplők, a nézők is átélhetik, milyen belebámulni a szakadék mélyébe. A Vortexszel a francia rendező az eddigi legelégikusabb filmjét készítette el, de ez nem jelenti azt, hogy kibújt volna a bőréből. Most is a visszafordíthatatlan örvénnyel szembesít, a végső leépüléssel, és magával a halállal.

Az idill pillanatával nyit, egy idős értelmiségi házaspár borozgat a lakásuk virágos erkélyén, a következő jelenetben azonban már az ágyukban fekszenek, és egy lassan leereszkedő fekete vonal kettévágja a képet. Ettől kezdve mindketten a saját „fekete dobozukban” végzik a napi rutinjukat, a férfinek még vannak tervei, egy filmes témájú könyvön dolgozik, míg az egykor pszichiáterként praktizáló Elle láthatóan nem tud mit kezdeni magával, és hamarosan a néző számára is egyértelművé válik, hogy demenciával küzd. Először csak nyitva felejti a gázt, majd eltéved az utcán, később pedig már a férjét sem ismeri meg.

A műfaji filmes gyakorlattal szemben Noé az osztott képernyőt nem a határidődramaturgia szolgálatába állítja, hanem a hétköznapok csendes banalitásának és a házaspár párhuzamos magányának bemutatására. Ez a technikai trükk úgy hatásos, hogy közben a legkevésbé sem hivalkodó – a rendező korábbi munkáiról ezt nem mindig lehetett elmondani –, a fő attrakciót azonban Françoise Lebrun és Dario Argento improvizációra épülő játéka adja. A színésznő szavak nélkül, megrázó hitelességgel jeleníti meg a zavarodottság és a kétségbeesés különböző árnyalatait, míg az olasz kultrendező a megszállott filmes szerepében nyilván saját magából is merít. Mellettük önálló főszereplővé lép elő a labirintusszerű, könyvekkel és relikviákkal telezsúfolt lakás, keserédes mementójaként egy végéhez közeledő, közösen leélt aktív életnek. Nem is lehet kérdéses, hogy a Vortex Noé eddigi legérettebb filmje, újszerűnek azonban csak akkor lehetne nevezni, ha Haneke nem készíti el tíz évvel ezelőtt a hasonló témát még megrázóbban feldolgozó Szerelmet.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/10 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15522