KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/október
MESETERÁPIA
• Sándor Anna: „A mítosz nyelvét értem jobban” Beszélgetés Boldizsár Ildikóval
• Herczeg Zsófia: Kufliverzum a köbön Beszélgetés Dániel Andrással és Jurik Kristóffal
KAMASZDRÁMÁK
• Schubert Gusztáv: Át a labirintuson Magyar kamaszfilmek
• Pethő Réka: Felnőni a természetben Olivia Newman: Ahol a folyami rákok énekelnek
• Rudas Dóra: Az életed adnám érted Audrey Diwan: Az esemény
• Forgács Nóra Kinga: Szabad-e játszani az élet értelmével? Trine Piil Christensen – Seamus McNally: Semmi
• Pazár Sarolta: Egymástól tanulva Guðmundur Arnar Guðmundsson: Csodálatos teremtmények
• Benke Attila: Érettségi a diktatúrában Jan P. Matuszyński: Nem hagytak nyomokat
MAGYAR MŰHELY
• Varga Zoltán: Átadni a szabadság élményét Beszélgetés Ulrich Gáborral
• Kovács Kata: Lefilmezett élet Schwechtje Mihály: Védelem alatt
• Soós Tamás Dénes: Toldi, a naphős Beszélgetés Csákovics Lajossal
ÁZSIAI ZSÁNEREK
• Géczi Zoltán: Volt egyszer egy Hongkong Hongkongi zsánerfilmek
• Varró Attila: Szebb tegnap Stanley Kwan nosztalgia-melodrámái
• Kránicz Bence: Ima egy sorozatgyilkosért Ali Abbasi: Szent pók
• Szabó Ádám: Vesztesek dühe Kōji Wakamatsu számkivetettjei
• Búzás Annamária: Városi falusi gyerek Lat: Kampung boy - Town boy
ÚJ RAJ
• Pozsonyi Janka: Én, te, ő Új raj: Miranda July
PREMIER PLÁN
• Darida Veronika: Kamera a színpadon Peter Brook, a filmrendező
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Szépséges szörnyeteg A nitrofilm-örökség
FESZTIVÁL
• Schreiber András: A tiltakozás művészete Sehenswert/Szemrevaló
KRITIKA
• Kolozsi László: Jól látható pillanatok Mia Hansen-Løve: Egy szép reggelen
• Kovács Kata: Feszesebbre Marie Kreutzer: Fűző
• Kovács Patrik: Balatoni retró-láz Lévai Balázs – Tiszeker Dániel: Nyugati nyaralás
MOZI
• Kovács Kata: Mennem kell
• Baski Sándor: Vortex
• Bárány Bence: Meghívás
• Rudas Dóra: Hogyan tegyünk boldoggá egy nőt
• Alföldi Nóra: Minden jót, Leo Grande
• Gyöngyösi Lilla: Nincs baj drágám
• Teszár Dávid: Alienoid
• Vajda Judit: Ecc, pecc, ki lehetsz?
STREAMLINE MOZI
• Fekete Tamás: Medusa
• Roboz Gábor: Luzzu
• Csomán Sándor: Szeretem a férjemet
• Kovács Gellért: Pinokkió
• Zalán Márk: Dingo
• Déri Zsolt: Everything – The Real Thing Story

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Kritika

Lévai Balázs – Tiszeker Dániel: Nyugati nyaralás

Balatoni retró-láz

Kovács Patrik

Meddig fogjuk még a nosztalgia kancsal szemüvegén át bámulni a nyolcvanas éveket?

 

Lassacskán új korszak körvonalai bontakoznak ki a magyar filmgyártás történetében. Az előző, Andy Vajna filmügyi kormánybiztos nevével – és a Nemzeti Filmalappal – fémjelzett érát örvendetes szemléletmódbéli diverzitás jellemezte, hiszen nagy számban készültek klasszikus szabású zsánerdarabok és midcultok egyaránt, sőt még a szerényebb közönségvonzó képességgel bíró művészfilmek sem tűntek el a térképről. A jelenlegi filmfinanszírozási struktúra azonban mintha csupán két alakzatnak biztosítana kitüntetett pozíciót: a kosztümös-történelmi moziknak és a vígjátékoknak. Ugyanakkor nem lehet nem észrevenni, hogy mostanság margóra szorultak az elmúlt tíz évben sokadszorra virágzásnak indult bűnügyi műfajok: ha születnek is még ilyen tematikájú alkotások (Az unoka, A játszma), már-már fehér hollónak számítanak.

Jól látható, hogy a magyar film elmúlt egy esztendejében megsokasodtak a konzervatív felépítésű, a vegytiszta szórakoztatást célzó komédiák (El a kezekkel a papámtól, Becsúszó szerelem, Nagykarácsony, Együtt kezdtük, Szia, Életem!), miközben érezhetően szűkül a műfaji paletta, és rohamosan fogy a levegő a reflektívebb, társadalomtudatosabb zsánerek körül. Ez a komótosan zajló, de elkerülhetetlennek tetsző átrétegződés érdekes módon még a publikum közérzetének változásával is szinkronban mozog. 2022 végtére is a legutóbbi idők nemzetközi kríziseinek kulminációs pontja: a koronavírus-járvány, az ukrajnai háború, az inflációs- és energiaválság árnyékában éljük mindennapjainkat, ilyenkor pedig szívesebben váltunk jegyet olyan filmekre, melyek mind messzebbre sodornak a cudar valóságtól, és derűs kacajt préselnek ki belőlünk, midőn a történelem viharfelhői vészjóslón gomolyognak a fejünk felett.

Erre tesz kísérletet Tiszeker Dániel (#Sohavégetnemérős, Nagykarácsony) új rendezése, a nyolcvanas évek iránti nosztalgia hullámain lovagló Nyugati nyaralás is, amit a direktor Lévai Balázzsal együtt jegyez. A történet főhőse, Maurer Gyuri dörzsölt veszprémi autószerelő. Igyekszik mindig a talpára esni, és mivel még a befolyásos pártemberek Ladáit is ő javítja, már-már a szerencse gyermekének hiszi magát. Elérkezett az idő, hogy leleményességével lenyűgözze családját: felesége és gyermekei a Riviérán szeretnék tölteni a nyarat, Gyurinak pedig sikerül is útleveleket szereznie, de négy helyett csupán három dokumentum érkezik meg. Hősünk ekkor sem esik kétségbe: elköti azt a csúcsjárgányt, amit egy disszidens magyar hagyott nála, és a famíliával a Balaton felé veszik az irányt, ahol jómódú nyugati turistákként mutatkoznak be, hogy végre fényűző körülmények között nyaralhassanak a magyar tengeren.

Eddig hát a sztori, melyet a legnagyobb igyekezettel sem lehetne azzal vádolni, hogy hemzsegne az eredeti motívumoktól, Tiszeker azonban már a Nagykarácsony esetében is jelét adta, hogy nem a spanyolviasz feltalálása a célja, tökéletesen megelégszik azzal is, ha másfél tünékeny órára elbűvöli a közönséget jól irányzott, de középsúlyú poénok sokaságával. A Nyugati nyaralás is hézagmentesen illeszkedik a rendező eddigi életművébe. Felvonultatja az identitáscserére és a megtévesztésre épített komédiák szinte valamennyi kliséelemét, humora szinte végig egyenletes színvonalú, dramaturgiája pedig annak ellenére is olajozottan működik, hogy a forgatókönyv érezhetően túlírt (a krimiszálat például teljességgel elhagyhatták volna a cselekményből, hogy valóban az önámító család lehetetlenül bizarr nyaralása kerülhessen a középpontba).

A Nyugati nyaralás a néhány hónappal ezelőtt bemutatott HBO-sorozathoz, A besúgóhoz hasonlóan egy képzeletbeli, pasztellszínekkel megfestett nyolcvanas éveket mutat be, amit akár hibaként is felróhatnánk, ám egy vígjáték esetében az ilyesmin könnyebb felülemelkedni. Az viszont már tényleg zavaró, hogy olykor a tárgyi miliő, az enteriőrök, de még egyes párbeszédek is kínosan mainak hatnak – a Nyugati nyaralás szerencséje, hogy amikor eszünkbe jutna az efféle következetlenségek miatt bosszankodni, elbűvöl a fantasztikus színészi játék: kiváltképp a főszerepet alakító Mészáros Máté alakítása lehengerlő. Ha Tiszeker harmadik nagyjátékfilmjére nem is fogunk sokáig emlékezni, e jobb sorsra érdemes művész nevét végre mindenki megjegyezheti magának.

 

NYUGATI NYARALÁS – magyar, 2022. Rendezte: Lévai Balázs és Tiszeker Dániel. Írta: Tasnádi István. Kép: Pataki Ádám. Zene: Balázs Ádám. Szereplők: Mészáros Máté (Gyuri), Pokorny Lia (Kriszta), Szőke Abigél (Katica), Tóth Mátyás (Peti), Patkós Márton (Soltész Rezső). Forgalmazó: Fórum Hungary. 105 perc.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/10 56-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15514