KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/október
MESETERÁPIA
• Sándor Anna: „A mítosz nyelvét értem jobban” Beszélgetés Boldizsár Ildikóval
• Herczeg Zsófia: Kufliverzum a köbön Beszélgetés Dániel Andrással és Jurik Kristóffal
KAMASZDRÁMÁK
• Schubert Gusztáv: Át a labirintuson Magyar kamaszfilmek
• Pethő Réka: Felnőni a természetben Olivia Newman: Ahol a folyami rákok énekelnek
• Rudas Dóra: Az életed adnám érted Audrey Diwan: Az esemény
• Forgács Nóra Kinga: Szabad-e játszani az élet értelmével? Trine Piil Christensen – Seamus McNally: Semmi
• Pazár Sarolta: Egymástól tanulva Guðmundur Arnar Guðmundsson: Csodálatos teremtmények
• Benke Attila: Érettségi a diktatúrában Jan P. Matuszyński: Nem hagytak nyomokat
MAGYAR MŰHELY
• Varga Zoltán: Átadni a szabadság élményét Beszélgetés Ulrich Gáborral
• Kovács Kata: Lefilmezett élet Schwechtje Mihály: Védelem alatt
• Soós Tamás Dénes: Toldi, a naphős Beszélgetés Csákovics Lajossal
ÁZSIAI ZSÁNEREK
• Géczi Zoltán: Volt egyszer egy Hongkong Hongkongi zsánerfilmek
• Varró Attila: Szebb tegnap Stanley Kwan nosztalgia-melodrámái
• Kránicz Bence: Ima egy sorozatgyilkosért Ali Abbasi: Szent pók
• Szabó Ádám: Vesztesek dühe Kōji Wakamatsu számkivetettjei
• Búzás Annamária: Városi falusi gyerek Lat: Kampung boy - Town boy
ÚJ RAJ
• Pozsonyi Janka: Én, te, ő Új raj: Miranda July
PREMIER PLÁN
• Darida Veronika: Kamera a színpadon Peter Brook, a filmrendező
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Szépséges szörnyeteg A nitrofilm-örökség
FESZTIVÁL
• Schreiber András: A tiltakozás művészete Sehenswert/Szemrevaló
KRITIKA
• Kolozsi László: Jól látható pillanatok Mia Hansen-Løve: Egy szép reggelen
• Kovács Kata: Feszesebbre Marie Kreutzer: Fűző
• Kovács Patrik: Balatoni retró-láz Lévai Balázs – Tiszeker Dániel: Nyugati nyaralás
MOZI
• Kovács Kata: Mennem kell
• Baski Sándor: Vortex
• Bárány Bence: Meghívás
• Rudas Dóra: Hogyan tegyünk boldoggá egy nőt
• Alföldi Nóra: Minden jót, Leo Grande
• Gyöngyösi Lilla: Nincs baj drágám
• Teszár Dávid: Alienoid
• Vajda Judit: Ecc, pecc, ki lehetsz?
STREAMLINE MOZI
• Fekete Tamás: Medusa
• Roboz Gábor: Luzzu
• Csomán Sándor: Szeretem a férjemet
• Kovács Gellért: Pinokkió
• Zalán Márk: Dingo
• Déri Zsolt: Everything – The Real Thing Story

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline Mozi

Luzzu

Roboz Gábor


Luzzu – máltai, 2021. Rendezte és írta: Alex Camilleri. Kép: Léo Lefèvre. Szereplők: Jesmark Scicluna (Jesmark), David Scicluna (David), Marta Vella (Mary Grace). Gyártó: Luzzu. Forgalmazó: HBO Max. Feliratos. 94 perc.

 

Eleve szép kihívás a világon mindenhol átélhető játékfilmben elmesélni egy szigetország nagyon is helyi illetőségű történetét, akkor pedig különösen ambiciózus rendezőre van szükség, ha az egy zárt kisközösség világában bonyolódik. A tavalyi Sundance-en debütált Luzzu főhőse egy középkorú máltai férfi, aki egy generációról generációra öröklődő, ütött-kopott halászbárkával járja a tengert, de napról napra kevésbé tudja eltartani fogyatkozó türelmű feleségét és néhány hónapja született kisfiát. Az egyre szigorúbb EU-s nyíltvízi szabályozások és a hatékonyabb halászhajók miatt szorongatott helyzetbe került családapa egy nap a több pénz reményében munkába áll egy feketéző kereskedőnél, és rövidesen az egész életét meghatározó választás elé kerül.

Elképzelhető, hogy az avokádóbizniszben érdekelt mexikói drogkartellek közegéhez hasonlóan a máltai halászat köré is könyörtelen leszámolásokkal teli alvilág épült ki, ezt azonban nem Alex Camilleri bemutatkozó egészestéséből fogjuk megismerni. Az amerikai-máltai származású író-rendező ugyan felveti a lehetőséget, hogy főhőse számára az egyre mélyebbre vezető lejtő jelenti majd az egyedüli kiutat, de egy jól ismert cselekménysémát felmutató noir/gengszterfilm helyett kisrealista (bűn)drámában gondolkodik. A főszereplőt saját nevén alakító Jesmark Scicluna lebilincselő jelenléttel hozza a gondoskodni vágyó családfő, egyúttal rengeteg indulattól feszített kisember figuráját, a filmet azonban nemcsak az ő és a többi amatőrszínész munkája tartja fenn a felszínen. A neorealizmus hagyományához visszanyúló Camilleri még a különösen drámai jeleneteket is elsőfilmestől szokatlan visszafogottsággal építi fel, ezzel együtt – halványan Chloé Zhao A rodeósát idézve – képes megrázó erővel ábrázolni, milyen súlya lehet annak, ha valami személyesen fontosról kell végérvényesen lemondani.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/10 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15521