KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/október
MESETERÁPIA
• Sándor Anna: „A mítosz nyelvét értem jobban” Beszélgetés Boldizsár Ildikóval
• Herczeg Zsófia: Kufliverzum a köbön Beszélgetés Dániel Andrással és Jurik Kristóffal
KAMASZDRÁMÁK
• Schubert Gusztáv: Át a labirintuson Magyar kamaszfilmek
• Pethő Réka: Felnőni a természetben Olivia Newman: Ahol a folyami rákok énekelnek
• Rudas Dóra: Az életed adnám érted Audrey Diwan: Az esemény
• Forgács Nóra Kinga: Szabad-e játszani az élet értelmével? Trine Piil Christensen – Seamus McNally: Semmi
• Pazár Sarolta: Egymástól tanulva Guðmundur Arnar Guðmundsson: Csodálatos teremtmények
• Benke Attila: Érettségi a diktatúrában Jan P. Matuszyński: Nem hagytak nyomokat
MAGYAR MŰHELY
• Varga Zoltán: Átadni a szabadság élményét Beszélgetés Ulrich Gáborral
• Kovács Kata: Lefilmezett élet Schwechtje Mihály: Védelem alatt
• Soós Tamás Dénes: Toldi, a naphős Beszélgetés Csákovics Lajossal
ÁZSIAI ZSÁNEREK
• Géczi Zoltán: Volt egyszer egy Hongkong Hongkongi zsánerfilmek
• Varró Attila: Szebb tegnap Stanley Kwan nosztalgia-melodrámái
• Kránicz Bence: Ima egy sorozatgyilkosért Ali Abbasi: Szent pók
• Szabó Ádám: Vesztesek dühe Kōji Wakamatsu számkivetettjei
• Búzás Annamária: Városi falusi gyerek Lat: Kampung boy - Town boy
ÚJ RAJ
• Pozsonyi Janka: Én, te, ő Új raj: Miranda July
PREMIER PLÁN
• Darida Veronika: Kamera a színpadon Peter Brook, a filmrendező
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Szépséges szörnyeteg A nitrofilm-örökség
FESZTIVÁL
• Schreiber András: A tiltakozás művészete Sehenswert/Szemrevaló
KRITIKA
• Kolozsi László: Jól látható pillanatok Mia Hansen-Løve: Egy szép reggelen
• Kovács Kata: Feszesebbre Marie Kreutzer: Fűző
• Kovács Patrik: Balatoni retró-láz Lévai Balázs – Tiszeker Dániel: Nyugati nyaralás
MOZI
• Kovács Kata: Mennem kell
• Baski Sándor: Vortex
• Bárány Bence: Meghívás
• Rudas Dóra: Hogyan tegyünk boldoggá egy nőt
• Alföldi Nóra: Minden jót, Leo Grande
• Gyöngyösi Lilla: Nincs baj drágám
• Teszár Dávid: Alienoid
• Vajda Judit: Ecc, pecc, ki lehetsz?
STREAMLINE MOZI
• Fekete Tamás: Medusa
• Roboz Gábor: Luzzu
• Csomán Sándor: Szeretem a férjemet
• Kovács Gellért: Pinokkió
• Zalán Márk: Dingo
• Déri Zsolt: Everything – The Real Thing Story

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Kritika

Marie Kreutzer: Fűző

Feszesebbre

Kovács Kata

Marie Kreutzer nem írja újra a Sissi-mítoszt, csak izgalmasabbá teszi.

 

A lenyűgözően tehetséges Vicky Krieps (Fantomszál, Bergman szigete) két fuldoklásról szóló filmmel is jelentkezik idén: Emily Atef haldoklás-történetében (Plus que jamais) egy rejtélyes, gyógyíthatatlan tüdőbetegségtől szenvedő, az életétől búcsúzó asszonyt alakít, az osztrák Marie Kreutzer Sissi-memoárjában pedig az uralkodónő jól ismert, átvitt értelmű fuldoklását eleveníti meg (a film emlékezetes, visszatérő képe a kád vízébe merülő császárné). A Fűző két barátnő, Krieps és Kreutzer közös, személyes vallomása, mely beleillik egyrészt a rendező nyomasztó női történeteinek sorába, másrészt a sztár-színésznő jellegzetes karakterekre épülő filmográfiájába, valamint a giccsekre felhúzott Sissi-legendárium méltó újragondolása. Kötődik Kreutzer korábbi filmjéhez (Der Boden unter den Füßen, 2019), amelynek hősnője nárcizmusában, sérültségében és elszigeteltségében is a mostani Sissi rokona, és maga is küzd a nőként való érvényesülés és a családi terhek (elmegyógyintézetbe zárt, zaklató testvér) súlyával. Ugyanakkor Kreutzer emelte is a tétet a nemzeti kincsként őrzött uralkodó eszményképének pimasz megbolygatásával és a kosztümös biopic felforgatásával. Míg korábbi hősnője egy nagyvállalat törtető munkatársaként, hajnali edzőtermi hajtások, fárasztó repülőutak és lekezelő üzleti partnerek között próbált a felszínen maradni, addig a Fűző vázát jelentő fő akciók is a sport, a szépítkezésnek álcázott önkínzás, az utazgatás és tomboló lovaglás, valamint az őrültekházába és hadikórházba tett látogatások motívumai köré rendeződnek.

A személyes perspektíva Kreutzer mozijában a látványvilág pazarságának radikális lefojtásával jár együtt: a Fűző Sissije nem a Schönnbrunnból ismert nagystílű pompa, a habos tüllök és az udvari vasszigort is legyőző gejl szerelmi áhítat asszonya (lásd Ernst Marischka 1955-ös opuszát), a szándékos önsanyargatást szolgáló míder, a málló vakolat és az algás úszómedencék képei sokkal jobban illenek Erzsébet lelki tájához. A film szorosan kötődik a kosztümös filmek új hullámához (Marie Antoinette, Spencer, Jackie, A kedvenc), mely egyszerre helyezi hősei sötét oldalát a középpontba, és támogatja meg ezt az elképzelést friss eszköztárral (elidegenítő elemek, pl. anakronizmusok; posztpunk életérzés) és a hétköznapi, privát élet ábrázolásával. Ezek a filmek szakítanak a kor illusztrálásának hagyományával, felvállalják az illúziórombolás feladatát és radikális állítást fogalmaznak meg alanyukról. Kreutzer ugyan nem írja át az Erzsébetről elterjedt képet, de bőségesen és dús fantáziával hozzáad a legendáriumhoz. A társtalan, kielégíthetetlen, vad uralkodófeleség képét csak felerősíti és kontrasztosabbá teszi, de nem fogalmazza át, viszont a hálószobatitkokat kétségkívül tabusértőn feszegeti – a történelem pedig itt is csupán távoli zajként szűrődik be a magánéleti vívódások színterére.

Míg az ősfilmes szál vagy a lázadó tettek túlerőltetése kimódoltnak hat, a film korszakválasztása tökéletes: a történet Sissi negyvenedik születésnapján indul, amikor is a közfelfogás szerint épp olyan hanyatló korba ér, mint amilyenben maga az Osztrák-Magyar Monarchia is éppen van. Hiába elcsépelt közhely, hogy a kosztümös filmek uralkodóházainak női tagjai cselekvésképtelenné nyilvánított bábok, Kreutzer képes új tartalommal megtölteni a frázist. A császár és a császárné fojtott hangulatú, parázs konfliktusai, a Sissi körül szinte észrevétlenül szürreálissá terebélyesedő belső terek, a közszereplések alkalmával professzionálisan előadott ájulások játéka és az uralkodói dublőr hajmeresztő fellépései mind-mind eredeti írói lelemények, miközben ugyanazt a szűkszavú mondandót szolgálják.

Kreutzer hideglelős atmoszférájú filmje épp olyan feszes, rideg és komor, mint a benne megénekelt Sissi; a császárné elmagányosodásának finom újraértelmezése, az őt körülvevő emberi kapcsolatok és a tárgyi világ sivárságának hangsúlyozása pedig vagányabb és merészebb koncepció, mintha merőben új imázst építene.

 

FŰZŐ (Corsage) – osztrák-német, 2022. Rendezte és írta: Marie Kreutzer. Kép: Judith Kaufmann. Szereplők: Vicky Krieps (Erzsébet császárné), Florian Teichtmeister (Ferenc József császár), Lengyel Tamás (Andrássy Gyula gróf), Katharina Lorenz (Festetics grófnő), Jeanne Werner (Ida), Alma Hasun (Fanny). Gyártó: Film AG / SAmza Film / Komplizen Film. Forgalmazó: Cirko Film Kft. Feliratos. 112 perc.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/10 55-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15504