KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
   2015/november
MAGYAR VIDÉK: ELVESZETT FIATALOK
• Kránicz Bence: Kamera által élesen Dokumentumfilmek fiatalokról
• Varga Balázs: A hatalom íze Veszettek
• Pólik József: Mi leszünk az ifjúság Szocreál fiatalok
MAGYAR MŰHELY
• Erdélyi Z. Ágnes: „A szüleimtől megkaptam a huszadik századot” Beszélgetés Fekete Ibolyával
• Bilsiczky Balázs: Emlékkönyv Beszélgetés Gárdos Péterrel
• Kovács Bálint: „Mint Pókember szuperképessége” Beszélgetés Dési András Györggyel és Móray Gáborral
RETRO-BANDÁK
• Géczi Zoltán: A java még csak most következik Frank Sinatra 100
• Varró Attila: Élő legendák Fekete mise
A SZERZŐI HORROR
• Varga Zoltán: Rémálmok álmodója Wes Craven (1939-2015)
• Árva Márton: Eleven vérvonal Del Toro kísértetei
• Sepsi László: Rosszfiúk és fúriák Lucky McKee
VELENCE
• Schubert Gusztáv: Vén Európa Velence
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Valami jobbra várva CineFest
• Stőhr Lóránt: Valami jobbra várva CineFest
• Sághy Miklós: Kontinenseken átívelő vizuális utazások / A világ szeme BIDF
• Horeczky Krisztina: Istentől az ördögig Érpatak modell
TELEVÍZÓ
• Ardai Zoltán: A fekete múmia átka Alsó-Parnasszus magaslatán
KÖNYV
• Huber Zoltán: Variációk egy témára Kelecsényi László: Eső és telefon
• Varga Zoltán: Az újraértelmezett szatíra Török Ervin: A szatíra diskurzusai a modernitásban
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: Botanikus szuperhős Andy Weir: A marsi
• Andorka György: Prométheusz gyermekei Ridley Scott: Mentőexpedíció
KRITIKA
• Takács Ferenc: Shakespeare és az irokézek Macbeth a filmvásznon
• Ádám Péter: A banlieu tigrise Dheepan
• Nagy V. Gergő: A panel Istene A legújabb testamentum
• Varró Attila: Útirajzok a kamaszkorból Tökmag és Gázolaj
MOZI
• Strausz László: Miért én?
• Baski Sándor: A lecke
• Kovács Kata: A keresés
• Jankovics Márton: Kötéltánc
• Huber Zoltán: Sicario – A bérgyilkos
• Vajda Judit: A kezdő
• Kránicz Bence: Apák és lányok
• Sepsi László: Szcientológia, avagy a hit börtöne
• Forgács Nóra Kinga: Fák jú Tanár úr! 2.
• Varga Zoltán: Hotel Transylvania 2.
• Hegedüs Márk Sebestyén: Az utolsó boszorkányvadász
• Varró Attila: Pán
DVD
• Gelencsér Gábor: Ének a búzamezőkről
• Pápai Zsolt: Kálvária
• Soós Tamás Dénes: Cobain: Montage of Heck
• Varga Zoltán: Szaffi
• Soós Tamás Dénes: Testvéri kötelék
• Sepsi László: A kihalás szélén

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Cobain: Montage of Heck

Soós Tamás Dénes

Cobain: Montage of Heck – amerikai, 2015. Rendezte: Brett Morgen. Szereplők: Kurt Cobain, Courtney Love, Krist Novoselic. Forgalmazó: Bontonfilm. 145 perc.

 

A halottaknak nincs joguk a magánélethez. Ezt sugallja az idei év két posztumusz zenés dokumentumfilmje, az Amy – Az Amy Winehouse-sztori és a Cobain: Montage of Heck is. Családi és baráti videókat, naplórészleteket és feljegyzéseket használnak zenészportréjuk felskicceléséhez, ezáltal ugyanazt az erkölcsi problémát vetik fel: vajon be szabad-e törni annak az embernek a privátszférájába egy dokumentumfilmben, akit részben épp a hirtelen jött hírnév, a rá irányuló zaklató figyelem tett tönkre? Kurt Cobain családja szerint igen, hiszen az általuk rendelkezésre bocsátott rajzok, naplók, Super 8-as filmek és hangfelvételek alapján készült a Montage of Heck.

A filmben kevés a beszélőfejes interjú, de az többnyire elhibázott: Cobain gyerekkoráról az őt utcára tévő és egymást hibáztató szülei nyilatkoznak pátoszos hangon. Kínosan hiányzik innen a riporteri merészség, a visszakérdezés, a szembesítés. A filmnek szerencsére csak az egyik felét teszik ki az interjúk és a már-már ízléstelenül intim home videók, amik a rocksztárt heroinon elszállva, bizonyára mítoszrombolási célzattal mutatják be. A másik fele groteszk rajzait, depressziós gondolatait, alig hallott demóit, egyszóval a művészetét kelti életre. Ezek ténylegesen újszerű, kreatív, hatásos passzusok. Morgen ugyanis animálja azokat, és stílusos, trendi animációk kísérik az interjúrészleteket, a Breed és a Been A Son egy szál gitáros demóit, vagy Cobain Montage of Heck című, eddig nehezen hozzáférhető hangkollázsát. A tespedt, koszszürke kisváros és a rocksztár által soha le nem vetkőzött tinédzserdüh tökéletesen züllött hangulatát árasztják a mozgórajzok.

A Montage of Heck életrajzi brikolázs, amely jobb pillanataiban a maga összetettségében és ellentmondásosságában ragadja meg a zenészt, aki a buddhista nirvánáról nevezte el zenekarát, de kezeletlen traumáiból nyerte inspirációját, és aki annyira gyűlölte a nőgyűlölőket, hogy hitt a bosszú intézményében. De a sajátos portrét már a lírai, 2006-os About A Sontól is megkaptuk: a Michael Azerrad interjúiból szerkesztett filmből szintén kiolvasható Cobain szarkasztikus stílusa, sérült önképe és drogos pályafutása, ám a zenész megismerésének érzetét még véletlenül sem a privátszféra határának átlépésével kelti fel.

A Montage of Heck kreatív kreatív dokumentumfilm, mégis rossz szájízt hagy maga után.

Extrák: Interjú Brett Morgen rendezővel, vágatlan Don Cobain-interjú.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/11 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12484