Film / RegényRidley Scott: MentőexpedícióPrométheusz gyermekeiAndorka György
Ridley
Scott űrhajótörött-filmje a találékony elme apoteózisa.
Akár
a zeneszerzés vagy a szépírás, a tudományos megismerés sem heuréka-pillanatok
mágikus füzére, hanem a horizonton lebegő cél által visszamenőleg igazolt,
állhatatosságot igénylő napi rutin, olykor éppenséggel frusztráló taposómalom –
de hiába mindez, hiába, hogy csak néhány kiválasztott nevét jegyzi fel az utókor,
a válasz sokak számára egyértelmű: megéri a közös vállalkozás részesének lenni.
Ám ha a houstoni űrközpontban találomra körkérdést intéznénk, mi gyújtotta az
első szikrát, könnyen lehet, hogy több delikvensnél lenne a Star Trek-sorozat a főkolompos, mintsem
Neil Armstrong holdfelszíni bon mot-ja.
A Mentőexpedíciónak ugyanez a bravúr
borítékolható. Persze annyira jó alapanyagra épít, hogy nehéz lett volna
elrontani, de ettől még jár az elismerés az utóbbi időben egyenetlen
színvonalat hozó Ridley Scottnak: Andy Weir hobbiprojektként született
bolygóközi nerd-kalandjának
nagyvásznas adaptációja a szórakoztató és szórakoztatva tanító blockbusterek kivételesen
szerethető példánya, amelytől még boldogult Carl Sagannek is mosolyra görbülne
az arca. A recept az Apollo 13 és a Gravitáció nyomdokaiba lépő
túlélőfilmnek egy igazi vernei, humanista ódát zengő robinzonáddal való
összeházasítására épít, a végeredményt pedig különösen keményre főzött „hard”
science fictionként tálalja. Az űr-hajótörött tematika persze nem új találmány
a zsánerben, de ettől még nem kevésbé lebilincselő, ahogyan a vörös bolygón
rekedt főhősünk annak rendje szerint lemászni kénytelen a Maslow-piramis
talapzatához, többek között hidrazinbontással varázsolva esővizet a saját
ürülékével trágyázott ellátmány-krumpli számára (micsoda különbség a vallásos
szubtextusokkal teli 1964-es Robinson
Crusoe a Marsonhoz képest, ahol a hős még mennyei mannaként akadt az
élelemre), mígnem a kapcsolatfelvételt követően a labda átkerül a NASA
térfelére, és – legalábbis filmidő szerint – felpörögnek az események. A marsi
bonyodalmakat mindeközben a maga laza, önironikus módján narráló Mark Whatney „kocka”
karaktere az, aki minderre felteszi a koronát – a botanikus az utókornak
videólogokban megörökített valóságshow-ja egyszerre sötét erdőben fütyörészés
és egy adag egészséges exhibicionizmus levezetése, mert hát a tudós szorult
helyzetben is tudós marad, akit önkéntelen lelkesedés fog el a problémamegoldás
iránt. Hogyan is féltenénk akár egy percig is a fazont, aki szerint nem
fagyhalál les rá, csupán „kicsinálják a termodinamika törvényei”.
Másfelől
éppen a hard SF Achilles-sarkát jelentő sajátosság, a technikai és
koncepcionális lelemények mellett potenciálisan háttérbe szoruló emberi oldal
és poézis az, amiben Weir könyvéhez képest a filmváltozat jobb egyensúlyra
talál. Scott és alkotótársai keze alatt a vásznon az egydimenziós hirtelen
minden értelemben plasztikussá válik: ami nincs ott a szövegben, az ott van a
vörhenyes sziklákkal teli, misztikus táj embert eltörpítő képeiben (akárha a
Monument Valley-re suhintottak volna varázspálcával), az ambient
hangkulisszában és a vonósok egyszerű, pátoszteli témáiban, amelyek a főhőssel
maradt 70-es évekbeli diszkóslágerekkel együtt kevernek ki finom hangulati
árnyalatokat és ellenpontokat; ott van Matt Damon játékában, abban, ahogyan az
utolsó próbatétel előtti pillanatban
átszakad a gát, és másfél év magányának összegyűlt könnyei peregnek a megviselt
ábrázaton – az igazi katarzis már megtörtént, mire két sisak koccan az űrben,
és a vörös óceán kalóza végül révbe ér.
Receptre
íratnám fel a földlakóknak az ilyen optimista meséket, amelyek egy pillanatra
elhitetik, hogy a világ végső soron nem annyira
bonyolult – hogy egy csapat kérdés nélkül kockáztatja az életét egyetlen
bajtársért (mert ez így van rendjén), hogy egy hosszú űrutazás során két csinos
szingli feltétlenül egymásba szeret (hisz ez sem kacifántosabb mechanika, mint
Kepler mozgástörvényei), hogy csak egy nagyobb, nemes cél hiányzik, és
egyszerre minden áttetsző és kibogozható lesz (mintha csak korszerűsített
glasznoszty-tanmesét látnánk, ezúttal Kína fog kezet az USÁ-val, békés idillben
törve a csillagok felé). És emlékeztetnek, hogy az ellentétekkel szabdalt
glóbuszon ott működik egy árnyéktársadalom együttműködő meritokráciája is. Ha a
part eltűnik a szemhatárról, a valódi úr többé nem az lesz, aki a korbácsot
fogja, hanem aki a szextánshoz ért. A marsiak ti lesztek, szextánsok tudorai,
ti, akik a záróképen kezeiteket kérdésre lendítitek. Mindig ti lesztek a
fáklyavívők.
MENTŐEXPEDÍCIÓ (The Martian) – amerikai, 2015. Renezte: Ridley Scott. Írta: Andy
Weir regényéből Drew Goddard. Kép: Dariusz Wolski. Zene: Harry
Gregson-Williams. Szereplők: Matt Damon (Watney), Jessica Chastain (Lewis),
Chiwetel Ejiofor (Kapoor), Jeff Daniels (Sanders), Sean Bean (Henderson).
Gyártó: 20th Century Fox. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 141 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 68 átlag: 5.16 |
|
|