Augusztus végén 76 éves
korában elhunyt Wes Craven, az amerikai horrorfilm egyik legmeghatározóbb
alakja. Mintegy 40 évet felölelő munkássága során Craven – a Quinlan-féle
rendezőkalauz szellemességét kölcsönvéve – a horror vásott kölykéből a műfaj
nagypapa-figurájává vált, s ezt pontosan szemlélteti, hogy Az utolsó ház balra botrányos exploitation-klasszikusa
(1972) és a főáramlatbeli ijesztgetés korrekt termékeként jegyezhető Sikoly 4 (2011) keretezi a
filmográfiáját. Craven életművében szembeötlő az az egyenetlenség, ami filmjei
minőségének ingadozásában, illetve a nagy dobások és a méretes bukások közötti
lavírozásban egyaránt kimutatható. Azt ugyanakkor nem lehet elvitatni tőle,
hogy pályája során háromszor is trendteremtő módon újította meg a zsánert –
hasonló érdemekkel talán ha maroknyi horrorrendező büszkélkedhet –; Az utolsó ház balra, a Rémálom az Elm utcában (1984)
és a Sikoly (1996) a műfaj
mérföldkövei.
Wes Craven eredetileg
egyáltalán nem filmes pályára készült, sőt sokáig még a mozizás is igencsak távol
állt tőle. Baptista hitet valló, szigorú családja – ez a háttér a filmjei
gondolatvilágát is erősen befolyásolta – gyerekkorában semmilyen film
megtekintését nem engedélyezte neki. Az egyetemen Craven pszichológiát és
irodalmat, majd filozófiát tanult, s a felsőoktatásban helyezkedett el
irodalomtanárként. Filmkészítői ambíciói megjelenésével azonban feladta a
tudományos karriert, s a katedrát lecserélte a vágószobára. Craven alacsony
költségvetésű produkciókban – leginkább pornófilmekben – közreműködve ismerte
meg a szakmai fortélyokat, mígnem a 70-es évek elején Sean S. Cunningham
producertől (később a Péntek 13
rendezője) lehetőséget kapott első rendezői munkájára. Az utolsó ház balra finoman szólva nem bizonyult jó ajánlólevélnek,
így Craven csak 1977-ben tudta elkészíteni következő horrorfilmjét, A dombok szemét. A 80-as éveket
Hollywoodnak készített munkák (Halálos
áldás, 1981; Halálos barát, 1986;
A kígyó és a szivárvány, 1988; Sokkoló, 1989), kisebb stúdiókkal
létrehozott művek (Mocsárlény, 1982; Rémálom az Elm utcában; A dombok szeme II, 1985) és
tévéprodukciók (Meghívás a pokolba,
1984; Vérfagyasztó, 1985) fémjelzik. Kevéssé
lelkesen fogadott filmek (Rémségek háza,
1991; Az új rémálom, 1994; Vámpír Brooklynban, 1995) után Craven a
90-es évek második felében szilárdította meg pozícióját a főáramlatbeli
filmgyártásban, köszönhetően a Weinstein fivérek nevéhez fűződő Miramax számára
megrendezett Sikolynak és folytatásainak
(Sikoly 2, 1997; Sikoly 3, 2000).
Az ezredfordulót követően Craven ritkábban jelentkezett rendezőként (Vérfarkas, 2005; Vedd a lelkem, 2009; Sikoly 4);
ekkorra azonban már producerként olyan horrorfilmek felett bábáskodott, mint a Lelkek karneválja remake-je, a Dracula 2000, valamint saját
alapműveinek újrázása (Sziklák szeme, Az utolsó ház balra) – ezek a filmek
viszont jobbára nyomtalanul tűntek el a zsáner süllyesztőjében. Hollywooddal
fenntartott viszonya sokszor bizonyult problematikusnak; több filmjét
jelentősen átszabták a produceri és stúdióvezetői elvárások – különösen a Halálos barát és a Vérfarkas esett áldozatul a mások által diktált elképzeléseknek. S
bár a rendező neve a horrorfilmmel forrott össze, időnként más műfajban is
kipróbálta magát: a Mocsárlény képregény-adaptációs
fantasy, A szív dallamai (1999) Meryl
Streep főszereplésével készült tanár-melodráma – alighanem az életmű egyetlen
valódi kakukktojása –, az Éjszakai járat (2005)
izgalmas macska–egér játékra épített zárt szituációs thriller.
A Craven-életműben
meglehetősen erős tematikai folytonosságok fedezhetők fel. Méltatói és bírálói
egyaránt rámutattak már, hogy a Craven-filmeket leginkább jellemző téma nem
más, mint a civilizációs, illetve társadalmi normák mögött felsejlő
erőszakosság, vadság, sőt barbarizálódás feltérképezése – s ez leggyakrabban a
családot érő (vagy akár a családban fel- és kiszabaduló) erőszak formájában
manifesztálódik (Az utolsó ház balra,
A dombok szeme, Rémálom az Elm utcában, Rémségek
háza, Sikoly-filmek, Vedd a lelkem). A horror műfajától
egyébként sem idegen a család szétbomlásával vagy veszélyeztetettségével kapcsolatos
szorongások fürkészése (lásd erről írásomat: Filmvilág 2004/3), s Craven egyike azoknak, akik a
legkövetkezetesebben vizsgálták ezeket a félelmeket. A Craven-filmekben a
decens családi házak és takaros kertvárosi otthonok könnyen mészárszékké válnak
(Az utolsó ház balra, Rémálom az Elm utcában, Halálos barát, Sokkoló, Rémségek háza, Sikoly, Vedd a lelkem), s olykor csapdákkal felszerelt kínzókamrává –
mondhatni, a pokol kapujává – lényegülnek át (Az utolsó ház balra, Rémálom…,
Rémségek háza). A kegyetlen
erőszakkal fonódik össze a vér már-már fetisisztikus kitüntetettsége a
Craven-filmek képi világában; legyen szó a szereplőkre rászáradó, padlón csordogáló,
nyakból spriccelő vagy gejzírként feltörő vérfolyamról, a rendező
előszeretettel nyúlt a műfaj legzsigeribb elemeihez. Nem véletlen ekként, hogy
a Craven-horrorokat eluraló rémtípus a sorozatgyilkos karaktere: a bemutatásra
aligha szoruló Freddy Krueger mellett a Sikoly-filmek
Ghostface-maszkot öltő eszelősei, a Sokkoló
Horace Pinkere és a Vedd a lelkem rivertoni
hasfelmetszője egyaránt szúró-vágó eszközökkel követnek el szörnyűségeket.
Mintha ezt a társadalom-
és civilizációkritikus hangoltságot és naturalista esztétikát ellensúlyozná, hogy
a Craven-életműben fokozatosan az előtérbe kerül egy másik főtéma is, a valóság
bizonytalanságának élménye. Előbb az álmok és a valóság határainak
elbizonytalanodásaként tételeződik ez a kérdéskör: Craven már a korai filmjeitől
kezdve szívesen használt álomjeleneteket (Az
utolsó ház balra, Halálos áldás);
a valóság és az álom egybemosásának legösszetettebb változata pedig értelemszerűen
a Rémálom az Elm utcábanhoz köthető,
de visszatér ez a jelenség A kígyó és a
szivárványban is. A valóság „valóságosságának” megkérdőjeleződésében azután
– összhangban a posztmodern korszak sokat vitatott dilemmáival – egyre inkább
áthelyeződik a hangsúly a különböző fikciós formák és tömegkommunikációs
eszközök (elsősorban a televízió és a filmipar) által kínált és létrehozott „alternatív”
valóságok és a „valódi” valóság közötti ellentmondásos érintkezésekre és az
egyre nyomatékosabbá váló önreflexióra (Sokkoló,
Az új rémálom, Sikoly-széria). A paródiáig fokozott önreflexivitás azért sem
idegen Craventől, mert a nyitottság a hangnemkeverésre kezdettől fogva jellemző
rá: különösen a groteszk és fekete humor dúsítja a Craven-horrorok fogalmazásmódját.
„Az út a semmibe vezet…”
Tabudöntögető
bemutatkozása, Az utolsó ház balra kapcsán
Wes Cravent azon rendezők társaságában (George A. Romero és Tobe Hooper
mellett) jegyzik, akik a dokumentarista stílussal, a nyíltan társadalomkritikus
hevülettel és a borzalmak kendőzetlen bemutatásával a kortárs Amerika morális,
gazdasági és társadalmi válsága elé tartottak tükröt horrorfilmjeikkel. Craven
kor- és kórképének középpontjában a virággyermekek egyszerre szimbolikus és
húsbavágóan konkrét megbecstelenítése áll. Noha tényleg megtörtént rémtettek
felelevenítését ígéri a nyitó felirat, valójában Ingmar Bergman Szűzforrás című, skandináv legendán
alapuló filmjének átiratába helyeződnek a válogatott borzalmak: előbb két
fiatal lány járja meg a poklot egy perverz bűnözőcsapat foglyaként, utóbb pedig
a gyilkosok válnak áldozattá, amikor az egyik lány szülei bosszút állnak
(részletesen lásd Varró Attila írását: Filmvilág
2009/6).
Az utolsó ház balra, ha
nem is egy súlycsoport Romero és Hooper remekléseivel (a hangnemváltások
ügyetlensége például meglehetősen bántó), gesztusértéke miatt mégsem véletlenül
lett az, ami: a nihilizmus filmje, ahol az út valóban a semmibe vezet – mint a refrénszerűen
felcsendülő betétdal egyik sora is nyomatékosítja. Az utolsó ház balra nem mellesleg a rape-revenge-filmek megalapozásában
is kulcsszerepet játszik; az előző évtized gore-filmjétől
a 80-as évek slasherje felé vezető út
egy fontos állomásának is tekinthető; és előrevetíti a műfaj legalantasabb
változatát, a torture pornt is. Craven
következő horrorja, A dombok szeme sok
tekintetben Az utolsó ház balra
ikerfilmje, de már érettebb a rendező fogalmazásmódja (különösen a
feszültségépítésben). Ezúttal két család esik egymás torkának az elhagyatott
sivatagi terepen: egy középosztálybeli család tagjai vívnak élethalál-harcot a
hegyekben rejtőzködő, barbár kannibálfamíliából kikerülő támadókkal. A végig
szikár természeti közegben játszódó A
dombok szeme a craveni főtéma talán legtisztább tézisfilmje a
mindannyiunkban szunnyadó vadságról, ami csak arra vár, hogy a felszínre
törjön.
Egy-kettő, Freddy eljő
Miként korábban A dombok szeme, később pedig a Rémségek háza esetében, Cravent a Rémálom az Elm utcában alapötletének kiagyalásában
is valóban megtörtént szörnyűségek inspirálták: olyan emberekről olvasott
cikket, akik rejtélyes módon belehaltak a rémálmaikba. Az 1981-ben megírt
forgatókönyvből azonban csak három évvel később készült film, mert minden
stúdió visszautasította, és csak az addig forgalmazással foglalkozó New Line
Cinema szavazott bizalmat Cravennek és Kruegernek, a főgonosznak – ezzel pedig
műfajtörténelmet írtak.
A Rémálom az Elm utcában bravúrját két horror-áramlat összekapcsolása
és egyénítése eredményezi: a Halloween-
és a Péntek 13-filmek nyomán jól
ismert slasher-történetsémával kereszteződik a műfaj intenzív – a 80-as években
éppen megújuló – érdeklődése az álom és az ébrenlét határainak elmosódása
iránt. Ez a két vonulat Freddy Krueger figurájában összpontosul, aki egyszerre
slasherrém és álomszörny. Slasherrémként Freddy késes-kesztyűje az ujjakra
illesztett pengékkel az emberi tudat legmélyén rögzült félelmeket hívja elő: a
prédára lecsapó, a bőrt és húst felszaggató ragadozómancsok és -karmok szorongáskeltő
ősképét. Álomszörnyként Freddy olyan kísértetfigura, aki álmokból előlépve képes
összezavarni álom és valóság viszonyát – arra kárhoztatva fiatalkorú áldozatait,
hogy a valóságban szenvedjék el az álombeli atrocitások következményeit. Wes
Craven egészen egyedi megjelenéssel ruházta fel mumusfiguráját: külleméhez egy
személyesen átélt rémisztő élménye (találkozása egy torz csavargóval)
szolgáltatta a mintát. Így lett Freddy Krueger a késes-kesztyűvel, a koszos
piros-zöld pulóverrel, a puhakalappal és az összeégett arccal a horror
műfajának egyik legnagyobb hatású, legtöbbet idézett és legismertebb figurája.
A zsáner kevés olyan
igazán közismert kultuszfigurát mutathat föl, aki nem vezethető vissza irodalmi
forrásra – s közülük is alighanem Freddy futotta be a legnagyobb karriert.
Igaz, ez nem csupán Craven és a figurát játszó Robert Englund érdeme, hanem a
folytatásoké is: a Craven által társíróként jegyzett harmadik részben, Az álomharcosokban Freddy olyan perverz
showmanné lényegül át, aki fekete humorú, beszólásokkal ékesített attrakcióként
viszi színre áldozatai elpusztítását. Az alapfilmben a figura még másként
működik: megjelenítése komorabb (sokszor rejtezik a sötétben), stílusa
szófukarabb (az áldozatait inkább – gyakorta öncsonkító és obszcén – testi
gesztusaival terrorizálja, mintsem elmés verbális sértésekkel). Éppen ezért
félelmetesebb is, mint később (leszámítva a második és a hetedik részt). Az
eredeti filmben az első áldozat, Tina végzetes éjszakai álmának és ébredésének
jelenetei a műfaj leghatásosabban megkomponált szekvenciái közé tartoznak, s
kevés későbbi jelenet versenyez velük a filmben. De azért akad kihívója: Nancy
útja az iskola alagsorába – és onnan a kazánház poklába –, vagy a rém csapdába
ejtése a „valóságban” nemcsak a filmnek, de a Craven-életműnek is különösen
emlékezetes pillanatai.
Rendezőként Wes Craven a
hetedik résszel tért vissza a sorozathoz: Az
új rémálom jó eséllyel pályázhatna a valaha készült legszokatlanabb
horrorfolytatás címére. Az első rész főbb alkotói – köztük a rendező – saját
magukat játsszák a filmben, s miközben az újabb Freddy-folytatást készítik,
szembesülnek azzal, hogy a rém megelevenedik, és az életükre tör. Hasonlóan a
vele szinte egy időben készült John Carpenter-filmhez (Az őrület torkában), Az új
rémálom is baljós értekezés a horrorfikció hatalmáról – ebből a szempontból
pedig kevésbé a Rémálom-sorozat
folytatása, mint inkább a Sikoly közvetlen
előzménye (a film részletes elemzéséhez lásd Bencsik Orsolya értő olvasatát az Apertúra 2013. őszi számában).
Mi a kedvenc horrorfilmed?
Wes Craven és a
forgatókönyvíró Kevin Williamson együttműködésének kezdete nemcsak a rendező
pályáján fordulópont, de a horror, pontosabban a slasher új életre keltésében
is. Amit a műfaj első nagy ciklusa számára John Carpenter Halloweenje jelent, azt a szerepet a zsáner posztmodern
újrafazonírozásában a Williamson és Craven által jegyzett Sikoly tölti be: elindította a neo-slasherként
címkézett filmciklust, amely nemcsak felidézte a műfaji hagyományokat, de
nyíltan és – nem mellesleg – önironikusan folyamatosan reflektált is rájuk. A Sikoly fiktív kisvárosában szinte
valamennyi figura úgy utal az eseményekre – sőt önmagára is –, mintha minden(ki)
egy slasherhorror része volna: a telefonon bejelentkező rémtől kezdve („Mi a
kedvenc horrorfilmed?”) a zsánerszabályokról kiselőadást rögtönző videótékás geeken át a legbutább áldozatig („Kérem,
ne bántson, benne akarok lenni a folytatásban!”). Csak Sidney, a műfaj egyik
legrokonszenvesebb final girlje az,
aki sokáig elhárítja, hogy filmként tekintsen saját maga és mások
szenvedéseire, a kiontott vérre és az öncélú erőszakra – mintha ő lenne az
egyetlen valódi ember a műfajklisék mantrázásával fikciók másolatává
degradálódó figurák között.
A Sikoly-széria következő részeiben tovább fokozódik az
önreflexivitás, legyen szó a folytatások logikájának kipécézéséről (Sikoly 2), a trilógiák zárótételeivel
kapcsolatos megfigyelések elősorolásáról (Sikoly
3), vagy a remake-jelenség boncolgatásáról (Sikoly 4). Az utóbbi nemcsak azért érdemelhet megkülönböztetett
figyelmet, mert önremake-ként is felfogható folytatásként – azaz halmozottan
önreflexív módon – karikírozza a horrorremake-hullámot (lásd erről írásomat: Filmvilág 2011/11), hanem mert a Sikoly-trilógia fél évtizeden belül
keletkező részeivel ellentétben mondhatni szó szerint egy generációs szakadék
választja el a felmenőitől – s ez lehetővé teszi az újabb médiaeszközök és
-felületek kritikáját is. Ahogyan a világháló közönségének figyelmére áhítozó gyilkos
fogalmaz a motivációjáról: „Nekem nem barátok kellenek. Hanem rajongók.”
A Sikoly-széria különlegessége, hogy míg a rémmaszk maradandó, a
mögötte rejtező gyilkosok nemcsak folytatásonként cserélődnek, de akár egyazon
filmben is felcserélhetők (az első rész nagy csattanója éppen ezen alapul). A
Ghostface-maszk mintha átmenet volna a Halloweenbeli Michael Myers által viselt hófehér, kifejezéstelen
maszk és az Edvard Munch expresszionista festményén sikoltó figura arcképe
között; és bár a horrorban meglehetősen izmos a kínálat a kultikus maszkokból,
Craven és Williamson kreációja így is az élvonalba tartozik: a horror posztmodern
érájának emblémája.
Monstrumlajstrom
A műfaji vérfrissítést
hozó filmek mellett Craven rendszeresen hozzányúlt a zsáner legnagyobb
hagyományokkal rendelkező figuráihoz – ezek a találkozások azonban szinte mind
melléfogásnak bizonyultak. Egy elvetélt futurisztikus Frankenstein-adaptáció helyett rendezte meg Craven a Halálos barátot: agykutató főhőse
kertvárosi szerelmét hozza vissza a halálból egy chip segítségével – a Kristy
Swanson által megformált élőhalott lány egyszerre idézi a Karloff-szörnyet és
viselkedik hol robotként, hol zombiként. Tombolásának feledhetetlen momentuma a
műfaj egyik legszürreálisabb haláljelenete: egy elhajított kosárlabda szétrobbantja
(!) a mogorva szomszédasszony fejét. A Vámpír
Brooklynban egyszerre idézi a fekete közönséget célzó blaxploitation-vámpírfilmet (Blacula)
és a könnyed vámpírvígjátékot (Szerelem
első harapásra); a felemás horrorkomédia sem a főszereplő Eddie Murphy, sem
Craven munkásságában nem hagyott maradandó nyomot. A Kevin Williamson által írt
Vérfarkas a farkasember-mítoszt
kísérelte meg önreflexív tinihorrorként kidolgozni, a végeredmény azonban ha
nem is nézhetetlen, de módfelett kínos. A nagymúltú monstrumokat felsorakoztató
Craven-filmek közül A kígyó és a
szivárvány a legjobban sikerült opusz, melynek érdekessége, hogy a
Romero-féle húsevő élőhalottak korszakában a zombifilm 30-as évekbeli első
hullámához nyúl vissza, s a zombikat a vudu rítusokkal, a fekete mágiával és
titokzatos narkotikumokkal magyarázza. A film antropológus főhőse a forrongó Haitiban
próbálja megszerezni a „zombifikációhoz” használt port – útja során víziók és
hallucinációk gyötrik, s átéli az élve eltemettetés borzalmait is.
Becsülhetőbbek a saját
ötleten alapuló Craven-horrorok. Közülük talán a Sokkoló, Craven első nyíltan önreflexív filmje a leghajmeresztőbb:
a családirtó pszichopata, Horace
Pinker lelke a kivégzését követően előbb embereket száll meg, majd a
televíziókészülékeken keresztül kísért. Pinker ámokfutását önparódiába torkolló
események és fordulatok szegélyezik: az egész Craven-életmű legbizarrabb
részletei közé tartozik a megszállt kislány őrjöngése a parkban, s még inkább a
finálé üldözéssora, amelyben a legkülönbözőbb tévéprogramokon keresztül folyik
a hajsza Pinker után (hasonló agymenés a későbbi Teledili című médiaszatírában is látható). A bevallottan politikai
allegóriának szánt Rémségek háza a
fekete szegénynegyedet brutálisan kizsákmányoló, elképesztően perverz gazdagok
– egy párnak hitt férfi és nő, egykori temetkezési vállalkozók, jelenlegi
ingatlanspekulánsok – otthonába vezet, ami erődítmény inkább: itt kerül
csapdahelyzetbe a film kis főhőse, aki a falak mögötti labirintusrendszerben
bujkáló és a pincébe zárt „engedetlen” tinédzserek felszabadítójává válik. A Rémségek háza a Craven-életmű egyik
legösszetettebb tétele: méltatlanul elfeledett film. A Vedd a lelkem pedig – bármennyire enervált – akár összegző
alkotásnak is beillik; Az utolsó ház
balra erdei miliője, a Rémálom az Elm
utcában természetfeletti réme és fenyegetett tinicsapata, valamint az első Sikoly iskolai közege ötvöződnek benne.
A kaliforniai kondor motívumával még a rendező madártani érdeklődése is fontos
szerepet kapott a cselekményben. Innen nézve nem a Sikoly 4, hanem a Vedd a
lelkem lett Wes Craven életművének valóban személyes hangolású
búcsúdarabja.