KönyvTörök Ervin: A szatíra diskurzusai a modernitásbanAz újraértelmezett szatíraVarga Zoltán
A szerző célja a szatíra
fogalmának újragondolása.
A Dr. Strangelove-tól a Britannia
Gyógyintézetig, a Hófehértől a Támad a Mars!-ig nagy múltra tekinthet
vissza a filmszatíra, amennyiben a szatírát olyan műfajként vagy hangvételként gondoljuk
el – ez a legáltalánosabb értelmezése –, amely a gúny, a maró irónia és a
groteszk vagy fekete humor segítségével lehetővé teszi az érdemtelen hatalmi
képviselők, a politikai rendszerek és a társadalmi jelenségek nevetségessé
tételét, megszégyenítését. A szatíra ilyetén megközelítésének felülbírálására,
sőt, a fogalom markáns újragondolására invitálja az olvasót A szatíra diskurzusai a modernitásban
című kötet.
A Szegedi
Tudományegyetem Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszékének oktatója, Török
Ervin jegyzi a szatíra újszerű magyarázatára vállalkozó kötetet, amely az
Apertúra Könyvek sorozatában megjelent meg, s a szerző korábban publikált
írásait – illetve az átdolgozásukat – sorakoztatja fel. Hasonlóan az eddig
megjelent Apertúra-könyvekhez, A szatíra
diskurzusai a modernitásban is alapvetően azokat az olvasókat célozza meg,
akik kellően járatosak a komoly elméleti ismeretanyagot és háttértudást
feltételező szaktudományos nyelvhasználatban és a nem ritkán jelentős szellemi
energia-befektetést igénylő gondolatmenetek követésében. Török Ervin kötete
vállaltan az egyetemi hallgatók, oktatók és tudományos kutatók szűkebb körét
szólítja meg.
A szerző célja a szatíra
fogalmának újragondolása, s ehhez kiindulópontként sorra veszi a szatíra eddigi
magyarázatait. Míg korábban latin verses műformaként, a regényforma elődjeként,
illetve hangvételként közelítették meg, Török (át)értelmezésében a szatíra
olyan „destrukciós gyakorlat”, amely a megnyilatkozás (legyen az irodalmi
szöveg vagy filmalkotás) saját jelentésteremtő lehetőségeinek a határaira
irányítja a figyelmet. A szerző szerint a szatíra „hatásossága abban áll, hogy
a jelentésadás feltételeit bontja le, és megmutatja a diszkurzív gyakorlatok
relativitását és átmeneti mivoltát.” A szatíráról vázolt téziseket követően a
kötet esettanulmányokból áll; a szerző konkrét irodalmi műveket és filmeket
elemez: Jonathan Swift, Henry Fielding, Denis Diderot és Mikszáth Kálmán
írásait, illetve a francia és a cseh új hullám filmjeit, a Budapesti Iskola
alkotásait és más magyar műveket a 70-es évekből.
A választott példaanyag
feldolgozásában szembeötlő az aránytalanság a könyv mintegy kétharmadát
megtöltő irodalmi és az utolsó harmadra maradó filmes elemzések között; igaz,
az előbbi blokkban egy adaptáció, Keleti Márton Mikszáth-filmje, a Beszterce ostroma és az eredeti regény
összevetése megelőlegezi a mozgóképek tárgyalását. Ezután következik a
filmbarátok érdeklődésére leginkább számot tartó, egyben izgalmas állításokkal –
kivált a klasszikus burleszk újraírásával és „roncsolásával” kapcsolatos
megfigyelésekkel – szolgáló rész. A Zazie
a metróban, a Százszorszépek és a
Tűz van, babám! alapos elemzésén
keresztül tárul fel a szatíra létesülésében kulcsszerepet játszó tényező: az
egyes művekben kimutatható különböző stílusok és normák gyakorta diszharmonikus,
feszültségteli érintkezése megkérdőjelezi, „kibillenti” az egyértelmű esztétikai
hatást. A magyar filmekkel foglalkozó egységben, minthogy a szerző több filmet
sorol elő, kevesebb hely marad a részletes analíziseknek – itt főként a Bástyasétány hetvennégynek jut az új
hullámos filmekhez hasonló reflektorfény a kötetet kurtán-furcsán lezáró
fejezetben.
Török Ervin a filmek tágabb
kontextusát is fölvázolja, s ehhez gyakran idéz a filmelméletben tájékozott
olvasók előtt jól ismert „húzóneveket” (Balázs Bélát, Eisensteint, Deleuze-t),
illetve a modern film és a 70-es évek magyar filmje kapcsán Kovács András
Bálint és Gelencsér Gábor alapszövegeire is rendszeresen hivatkozik. Ám ezzel
együtt is feltűnő, hogy a filmmel foglalkozó fejezeteket is az
irodalomtudományi nyelvezet és gondolkodásmód járja át – és az így keletkező
fogalmi eklektika sem könnyíti meg az olvasó dolgát. Nagyon hiányzik a kötet
végéről – a további tájékozódást segítő bibliográfiához hasonlóan – az
áttekintést korrekt módon lezáró, az elemzésekből leszűrhető megállapításokat
egybegyűjtő összefoglaló. A szatíra diskurzusai
a modernitásban egységes egészként nem, sokkal inkább részleteiben
inspirálhatja a felvetések továbbgondolását és az olvasó elmélyedését a szatíra
értelmezési lehetőségeiben.
Apertúra Könyvek, 2015.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 74 átlag: 6.24 |
|
|