Retro-bandákFekete miseÉlő legendákVarró Attila
Heroikus nyomozó és
rögszagú gengszter mára egyazon sötét massza részei
Egyetlen bűnügyi
műfajban sem mosódik jobban egymásba fikció és valóság, mint a gengszterfilmben.
Már az első maffiafilm-klasszikusok mögött rendre a korabeli újságokból ismerős
bűncézárok álltak (a sebhelyes arcú Al Caponétől az ír Dion O’Bannion
közellenségéig), és a műfaj azóta is rendületlenül szállítja az alvilágba vágyó
nagyközönségnek a fikcionalizált gengszterportrékat, akár fennen hirdetett
exploitation-stratégiával (mint a szesztilalom sztárjairól mesélő 50-es évek
végi trash-opuszok, vagy a Valachi-papírok
típusú „leleplező” filmek), akár nagyformátumú mítoszok mögé rejtve a való
világból nyert inspirációkat legyen szó gengszterírók önéletrajzi műveinek (Volt egyszer egy Amerika) vagy bűnügyi
újságírók non-fiction könyveinek (Casino)
adaptálásáról. Miként az utóbbi példák is bizonyítják, többről van itt szó
szimpla szenzációhajhász piaci stratégiáról, a gengszterzsáner eredendően a valóság
talajában gyökerezik, abból táplálkozik és annak köszönheti szexepiljét (utcai
argótól hosszú beállításokig): bármilyen látványos mesékbe konvertálják, a néző
elsősorban a „tényleg így van” érzésével akar távozni vetítéseiről. Míg a
detektívsztorik idealizált héroszai a tömegfilm hagyományos szuperegóit
jelentik, a mozibűnözők élő legendái a szürke, kíméletlen rögvalóság démonképmásával
szembesítik befogadóikat: a filmszínházak óriásvásznai előtt ülve a krimi a
fikció édenkertje, ahol másfél-két órára üdvözülhetünk – a gengszterfilm az
élet alvilága, amit egyfajta purgatóriumként járunk meg szembesülve hétköznapi
bűneinkkel és sötét vágyainkkal.
Koldusok és királyfik
„Ez a történet nem
történelem. Talán megesett, talán nem, de könnyen megeshet, hogy tényleg
megesett”. Ezzel a mondattal nyit az Errol Flynn-féle Koldus és királyfi 1937-ben, egyfajta kalandfilmes modellként
szolgálva mindazokhoz a későbbi gengszter/nyomozó filmekhez, amelyek immár nem
szilárd határvonalú szomszéd világnak ábrázolják a törvény két oldalát, inkább
Tao-emblémát formálnak belőlük. A sötét bűnvilág csapdájába került királyfi és
a hatalom fénykörébe szorult koldus kettőse sokatmondóan reprezentál egyfelől egy
árnyaltabb képet a bűn és bűnüldözés igen komplex, ellentmondásos kapcsolatáról,
másfelől egy műfajelméleti állítást a valóság/fikció sajátos viszonyáról a
realitás és irracionalitás közötti homályzónát elfoglaló kalandműfajokban.
Talán nem véletlen, hogy Twain meséjét ugyanaz a William Keighley álmodja
vászonra, aki a 30-as évektől számos „beépült nyomozó”-történettel ajándékozza
meg a bűnzsánereket (Bullets and Ballots,
Secret Agent), majd 1948-ban leforgatta a jelenleg divatba jött gengszterfilmes
„koldus/királyfi”-séma első jelentős elődjét Névtelen utca címmel, amely nem mellesleg a 40-es évek második
felében virágzó dokumentarista bűnügyi filmek egyik alapművét jelenti. Noha a
szakirodalom előszeretettel hivatkozik erre a ciklusra „doku-noir”-ként, jórészt
korrekt detektívtörténetekről van szó, amelyekben rendőrnyomozók és/vagy
FBI-ügynökök lepleznek le gyilkosokat, kémeket, gengsztereket, miközben nem
csak szenvtelen narrátorhang, eredeti helyszínek és valódi epizódszereplők
erősítik a nézők valóságérzetét, de a kriminológiai módszerek is rendre
szemléltetésre kerülnek lövedékvizsgálattól a spektroszkópos elemzésig. Ez az
időszak komoly fordulat éveit jelenti a bűnügyi filmekben, nem csak a noir
térhódítása miatt (ami különösen látványos eredményeket hoz a gengszterfilmek
terén), de a hagyományosan nagyvilági környezetbe helyezett klasszikus krimik vonatkozásában
is (Holmes, Charlie Chan, Mr. Moto mesedetektívjeitől a Cingár férfi-szériáig), mivel a doku-ciklus valóságábrázolása
komoly revíziót hajt végre a zsáneren. A két komplementer műfaj elindult egymás
irányába: ahogy 1934-1954 között mind kritikusabb álomgyári filmciklusok
születtek a bűnözők és bűnüldözők közötti határvonal eltűnéséről a G-Man
filmektől (A rend katonái) a rogue
cop-filmekig (Pushover), úgy a hőskor
formai differenciáltsága is lassacskán semmivé lett.
Keigley úttörő Névtelen utcája két fontos ponton is
eltért kortársaitól: egyrészt megduplázza és tükrözteti az akkoriban elterjedt beépített
ügynök alakját (House on the 92nd Street,
White Heat), amikor szembeállít vele egy gengsztermegbízóit informáló,
korrupt rendőrfelügyelőt, másrészt mívesen szerkesztett Tao-struktúrát rendel
történetéhez, a cselekmény középpontján hőst, műfajt, stílust váltva. Míg a detektív-yang a nyomozó-főhős kiválasztását,
beépülését és nyomozását dokumentálja, apró epizódok során át bebarangolva a
lepukkant tornatermek, játékbarlangok, csehók világát, a gengszter-yin középpontjába a gengszterfőnök és a
korrupt rendőr együttes erőfeszítései kerülnek a közös bukás elkerülésére, bravúrosan
komponált, klausztrofób stúdióbelsők és feszesen szerkesztett thriller-fordulatok
keretében. A „doku-noir” fordulatot követő szegénysori gengszterportréktól a
műfajrevíziós 70-es éveken át a hollywoodi gengszterfilm mai napig
előszeretettel válogat olyan bűnesetekből, ahol mázsányi irat és beszámoló után
sem lehet elhatárolni a tényeket a kitalációktól: a manapság népszerűvé vált
koldus/királyfi modell valóságot és fikciót vegyítő „jó gengszter-rossz zsaru”
történetei (egyfajta önreflektív duplacsavarral) immár eleve olyan
történetekről szólnak, melyekben minden támpont elvész a többszörös hazugságok
tengerében – legyen szó az Amerikai
botrány alapjául szolgáló Abscam-ügyről vagy a Dél-Bostont vaskézzel
irányító kétkulacsos bűncézár, Whitey Bulger küzdelmes éveit felhasználó/feldolgozó
játékfilmekről a Scorsese-féle Téglától
az Amerikai vendettán át a frissen
moziba kerülő Fekete miséig.
Sötét masszák
Míg Brian Helgeland
klasszikus veretű rise-and-fall
maffiameséjében csupán a hagyományos gengsztersémák keretében játssza ki ezt a
kétarcúságot (a Legenda egypetéjű
ikerpár-történetében az alvilági melodrámák regenerációs gengsztere ütközik meg
a pszichotikus sebhelyesarcú karakterével, kettős vereséget szenvedve mind a
megváltó szerelem, mind a legalizációs törekvések frontján), Scott Cooper Fekete miséje mindjárt három tengely
mentén állít ellenpontot Bulgernek, aki a 70-es évek közepétől a 90-es évek
elejéig tartó sikerkarrierje során egyszerre játszhatja el a klasszikus
gengsztermese, a törvény oldalára álló megjavulás-sztori és a családi
bűnmelodráma főhősét – ám mindhárom figurával szemben a negatív pozíciót
foglalja el, ami megjósolja totális bukástörténetét. A Fekete mise forgatókönyve számára (amelynek alapjául a Dick
Lehr-Gerard O’Neill által jegyzett azonos című könyv szolgál) a való élet
ideális ellenpólusokat kínált: az ír származású Bulger karriertörténetét első
lépéseitől csúfos szökéséig végigkísérte „Puskás” Flemmi olasz
gengszterpartnere, szinte egy időben főnökké válásával lépett munkakapcsolatba
Tom Connolly FBI-ügynökkel, hogy átadott információkkal segítse a város nagyobb
maffiacsoportja, az olasz Anguilo-család sikeres elfogását és elítélését,
valamint ott állt a háta mögött bátyja, William, aki az amerikai szenátus
elnökeként és tekintélyes családfőként a stabil magánélet támpontját jelentette.
A film legjelentősebb eltérései az alapműtől épp ezzel a három figurával
kapcsolatosak, jócskán átformálják viszonyukat a főhőssel, hogy minden
tekintetben antihős válhasson belőle: míg a Lehr-O’Neill páros dokumentumai szerint
ez a triumvirátus jócskán rászolgált a negatív pozícióra (Flemmi nem csak
lebukását követően, de már jóval Bulger előtt jelentett a hatóságoknak, jókora
szégyent hozva választott hivatására; Connolly távolról sem a törvény betartása
érdekében folyamodott egyre törvénytelenebb együttműködésre Bulgerrel,
konkrétan hozzájárulva több tanú likvidálásához, de súlyos kenőpénzeket
fogadott el és egyéni karrierépítésre használta információit; Bulger szenátor
pedig nyakig benne volt különféle piszkos ügyletekben), a Butterworth-Mallouk
szkriptben Bulger mindhárom modell, valamint az általuk képviselt műfaji happy-end
árulójává válik, vérbeli gengszterből bujkáló „patkány” lesz, hatékony
informátorból a hatóságok sunyi manipulátora, rendes, családos magánemberből
gyermekét, feleségét, édesanyját elvesztő pária.
Scott Cooper
meglehetősen komótos, vérszegény és fordulattakarékos filmjének legnagyobb (sőt
talán egyetlen) érdeme abban rejlik, hogy erről a hagyományos
filmgengszterekhez illő vérgonosz antihősről nem az „objektív” valóság
segítségével fest „hiteles” portrét (míg az alapmű szerzői alapos kutatómunkák
eredményeire építve Bulgert minden idők egyik legaljasabb gengszterfőnökeként
ábrázolják), inkább minden lehetséges eszközt megragad, hogy felhívja a figyelmet
ennek a sötét képnek a konstruáltságára, anélkül hogy valamiféle drámai
árnyaltság révén megkérdőjelezné Bulger féreglétét. Egyfelől a szöveg
nyitottságával folyamatosan fenntartja valóság és fikció, törvényesség és
törvénytelenség határpozícióját: bár sehol nem hazudtolja meg az alapmű
állításait, jótékony ellipszisekkel, puszta sejtetésekkel elhomályosítja őket
(lásd Bulger szenátor kényes „munkakapcsolatát” a maffiózó öccsel vagy Connolly
konkrét hozzájárulását az áruló Halloran kivégzésében). Másfelől nem csupán
szubjektív keretbe helyezi történetét, de ezzel többszörösen meg is fosztja
hitelétől: míg a Legenda olyan
személyt választ mesélőnek, akit mind kívülálló, mind halott mivolta hiteles
narrátorként pozícionál, Coopernél a bujkáló Bulger három legközelebbi bűntársa
adja egymásnak a szót az FBI kihallgató szobájába, a különféle mozaikdarabkákon
belül ráadásul hol olyan események jelennek meg, amelyben nem vett részt a
forrás, hol újabb szubjektív szint belépése csorbítja hihetőségüket (ennek
legszebb példája Bulger máig vitatott beszervezési megbeszélése, amely a
Connolly által gépelt jelentésből tárul a nézők elé). Miközben formai
tekintetben Cooper precíz, takarékos módon, erős szimmetriákkal, klausztrofób
kompozíciókkal tálalja az eseményeket (szöges ellentétben a Közellenségek digicam-es dokuképeivel
vagy az Amerikai botrány
retro-stílkavalkádjával), ez a szűkszavú, erősen konstruált realizmus egy
tökéletesen megbízhatatlan világról mesél, amelyből résztvevői egymással
versengve teremtenek fikciókat. Mára a gengszterfilmben a valóság koldusa és a
fikció királyfia immár nem egymás világába beépül ügynökök, az egymásba olvadó
fekete-fehér misékből sötét massza lett, élő legendáik az igazság totális
haláláról mesélnek.
FEKETE MISE (Black Mass) – amerikai,
2015. Rendezte: Scott Cooper. Írta: Jez Butterworth és Mark Mallouk. Kép:
Masanobu Takayanagi. Zene: Junkie XL. Szereplők: Johnny Depp (Bulger), Joel
Edgerton (Commolly), Benedict Cumberbatch (William), Rory Cochrane (Flemmi).
Gyártó: Cross Creek Pictures. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 122 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 30 átlag: 5.67 |
|
|