KritikaA legújabb testamentumA panel IsteneNagy V. Gergő
Jaco
Van Dormael szomorú teológiai komédiája.
Amióta
XIII. Leó pápa 1898-ban William Kennedy Dickson kamerája felé fordulva
megáldotta a filmművészetet, a vallás nagyjából állandó témát jelent a mozgókép
számára. De a modernizmus korának profán művészete ritkán fest hízelgő portrét
a mindenható istenről. Miközben a spirituális témák legnagyobb filmművészei
többnyire a földszagú hétköznapok világában kutatják föl az úgynevezett
szentséget (és erre számos példát sorolhatnánk Ozutól a Dardenne-eken át
egészen Dumont-ig), a Teremtő ábrázolása esetében szintén a végletekig profán
közelítés tűnik a leginkább gyümölcsözőnek (lásd például a Monthy
Python-csoport vonatkozó eredményeit) – és vajon lehet-e jobban fokozni ezt a
profanizálást annál, mint amikor Isten egy hálóköpenyben ordibáló, ápolatlan, szardíniaszagú
proli a szomszédból? A Mr. Nobody-ról
elhíresült Jaco Van Dormael legfrissebb vígjátékában így fest mindannyiunk ura
és teremtője.
A Legújabb testamentum Istene tényleg a saját
képére teremtette az embert: ez a brüsszeli panelban avasodó, hátrahőköltetően
prosztó mindenható fröcsögve kiabál a feleségével, szíjjal fegyelmezi lázadozó lányát,
és két kézzel tömi magában a húst a tévé előtt – munkaidejében pedig kicsinyesen
szadista törvényeket talál ki a szomszédok (tehát a földlakók) számára. Dormael
meghitten ismerős és hatásosan elrajzolt családi helyzetet vázol fel az isteni
famíliáról mesélő expozícióban, amely nagy erővel gúnyolja a vallásos
hagyományból kiolvasható patriarchizmust – másfelől a nukleáris családnak ez a
visszatetsző modellje ebben a fénytörésben már-már a kultúránk mélyén gyökerező
isteni adottságnak tetszik. Dormael számára az elnyomó atyai rend elleni
lázadás nem csupán a vallásos hagyomány megújulásának kulcsát jelenti
(amennyiben az elavult Ószövetséget ezáltal írhatja felül egy újabb Testamentum),
hanem a személyiségfejlődés mindenkori lehetőségét is.
Merthogy
mit csinálhat az ember egy ilyen tapló apával? Ha mást nem, legalábbis
leszámolhat vele a felnőtté válás jegyében. Isten egyetlen, ennivalóan
jellegtelen leánya (Pili Groyne) egy nap megelégeli apja önkényes
szemétkedéseit, és a számítógépéhez lopózva minden földi lakónak elküldi a
halálozási dátumát, majd egy mosógépből nyíló alagúton keresztül a halandók
világába indul, hogy hat önkényesen kiválasztott tanítvány segítségével
újraírja a testamentumot. Dormael teológiai komédiája tehát egy fiktív vallási
reform kalandtörténetét és cuki lányhőse evilági pikareszkjét foglalja játékos
mesébe, másfelől viszont a halálozási dátumokkal szembesült földlakók epizódjaival
az értelmes élet formáiról elmélkedik. Mit tegyünk az időnkkel, ha tudjuk,
mikor jön a halál? – teszi föl a nagy hagyományokkal rendelkező kérdést a Legújabb testamentum, és a lehetséges
válaszok széles skáláját vezeti elő a csendes belenyugvástól az elfojtott
vágyak felszabadításáig (a mulya szinkronszínész például kurvázni kezd, Catherine
Deneuve unatkozó háziasszonya pedig méretes gorillára cseréli közönyös férjét).
Meglepően
szomorú ez a film, főleg ahhoz képest, hogy milyen felhőtlenül vicces. Dormael
ezúttal is abban a populista hangfekvésben fogalmaz, amelyet a Mr. Nobodyban is sokan szerettek, és
amelyhez éppúgy hozzátartozik a lágyan filozofikus témafelvetés, a pörgős
montázsok vagy a kellő poén- és ötletsűrűség, mint a szolid könnyfetisizmus (a
főhős-elbeszélő szó szerint gyűjti az emberi könnyeket), vagy a rendületlenül
melankolikus zongorafutamok. A Legújabb
testamentum legfőbb érdeme alighanem éppen az elbeszélői játékosság, a fékezett
abszurd és a szentimentális szívszorongatás hatékony összjátéka, amely
felváltva szolgál helyzetkomikummal, egy-egy minőségi egysorossal („Vigyétek be
száradni az üzbégekhez”), vagy az idő végességére csodálkozó figurák érzelmes
vignettáival. Nyilván senkinek se juthat eszébe, hogy itt most a világba
vetettségünk nagy kérdéseiről érdemben mesélnek neki, de a meglehetősen ötletszerűen
egybefércelt sztori nagyjából a fináléig fenntartja ezt a dinamikát – és
innentől már tényleg csak alkat, ízlés és neveltetés kérdése, hogy mindezt
sodró és sziporkázó ötletkavalkádnak, egyszerre okos és vicces szórakoztatásnak
látjuk-e, vagy inkább valamiféle zsúfoltságában is felszínes bohóckodásnak,
amely csupán könnyen száradó konzumkönnyeket kínál a biztos vég gyógyírjaként.
A LEGÚJABB TESTAMENTUM (Le tout nouveau Testament)
– belga-francia, 2015. Rendezte és írta: Jaco
van Dormael. Kép: Christophe
Beaucarne. Zene: An Pierlé.
Szereplők: Pili Groyne (Ea), Benoît
Poelvoorde (Isten), Catherine Deneuve
(Martine), François Damiens (François). Gyártó: Terra Incognita. Forgalmazó: Mozinet.
Szinkronizált. 113 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 65 átlag: 5.38 |
|
|