Valószínűleg még nem
készült statisztika arról, hogy a filmfesztiválok mezőnyének hány százalékát
adják a kamasz- és ifjúkor megpróbáltatásait taglaló coming of age-történetek. Ami biztos: a 12. Miskolci Nemzetközi
Filmfesztivál 19 filmből álló versenyszekciójában legalább 7 ilyen produkció
szerepelt. A műfaj népszerűségére könnyű magyarázatot találni: a külvilággal és
saját magával először konfrontálódó hősökkel bárki azonosulhat – problémáikat a
nézők többsége maga is átélte, vagy épp átéli. Minél beágyazottabb ugyanakkor
egy filmtípus, annál csábítóbb a bevált sablonokra hagyatkozni. A CineFest
szervezői szerencsére jó érzékkel szelektáltak, a beválogatott filmek többsége
érdekes és friss nézőpontokból közelítette meg a témát.
Az amerikai független
filmes szcénát képviselő három induló közül az Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni és a Kábszer (Dope) elsősorban azzal tűnik ki, hogy szereplői
folyamatosan reflektálnak a főiskolásfilmek kliséire. Előbbi arról biztosítja a
nézőket, hogy a történet nem fog romantikus giccsbe fordulni, és az ígéretét be
is tartja, míg utóbbi a „faji sztereotípiákat” kérdőjelezi meg. A Kábszer színes bőrű gimnazistái a
középiskolai hierarchiának ahhoz a geek-kasztjához
tartoznak, amely hagyományosan a fehér vagy ázsiai, középosztálybéli figurákkal
forrt össze. A három főhős nem hajlandó azt a szerepet eljátszani, amire
társadalmi helyzetük, külsejük vagy a tömegfilmes klisék predesztinálnák őket –
a gyakorlatban ez többek közt annyit tesz, hogy a gettó anyanyelvét, a rapzenét
retrómázba csomagolva, hipszter módra fogyasztják – a konfliktus pedig abból
fakad, hogy akaratuk ellenére belekeverednek egy drogügyletbe, vagyis egy
sztereotíp történetsémába. Rick Famuyiwa popkulturális utalások tömegével
kibélelt filmjének különlegessége, hogy nem csak a műfajokat mixeli
gátlástalanul, de John Hughes és Judd Apatow frivol világlátását is össze tudja
hangolni a Spike Lee-féle dühödt didakszissal.
A tinilány naplója (The Diary of a Teenage Girl) keresetlen
őszinteségével és szókimondásával tűnik ki a szexuális ébredésről korhatáros
eszközökkel, szépelegve mesélő tinifilmek mezőnyéből. A Phoebe Gloeckner azonos
című, önéletrajzi ihletésű képregényéből készült dramedynek persze nem is állna
jól a szemérmesség, hiszen a 70-es évek San Franciscójában játszódik. Marielle
Heller rendezése már az ellenkultúra szellemiségének pátoszmentes felidézése
miatt is dicséretet érdemelne, de filmje szerencsére nem ragad le a kétségkívül
látványos – és a mából nézve – egzotikus kulisszáknál. Elsőre talán merésznek
tűnik a hasonlat, de hiába választja el egy világ az iráni diktatúrában
visszafogottan lázadó Marjane Satrapi alakját a szexualitással kísérletező, 15
éves San Franciscó-i bakfistól, A
tinilány naplója ugyanúgy a női emancipációt ünnepli, mint a Persepolis.
A nők – pontosabban a
lányok – szabadságvágyáról szól a CineFest fődíját elnyert török Mustang is, beszorozva az
alapkonfliktust öttel. Egy észak-törökországi faluban él az öt, korán elárvult
lánytestvér a nagymama és a szigorú nagybácsi háztartásában. A helybéli
kamaszfiúk egyre nyilvánvalóbb érdeklődését látva a nevelőszülők szorosabbra
fogják a pórázt – újabb és újabb rácsok kerülnek fel az ajtókra és az
ablakokra, majd rohamtempóban megkezdik a lányok kiházasítását. Deniz Gamze
Ergüven – a név egy női rendezőt rejt – megkapó érzékenységgel vezeti be a nézőt
a bigottság ellen elkeseredetten lázadó testvérek világába; a fordulatoktól
mentes történetet ez az empátia hitelesíti. A „felvilágosult nyugatról” nézve a
Mustang persze nyitott kapukat dönget
– ki ne ütközne meg azon, ahogy a nászéjszaka után a rokonság az ajtón
dörömbölve követeli a véres lepedőt? –, Törökország keleti felében azonban jó
eséllyel felforgatónak, vagy akár hazaárulónak minősülnek az alkotók. Ha másért
nem, már a bátorságukért is megérdemelték volna a fődíjat.
A CineFest
legletaglózóbb felnövésfilmje mégis a dokuszekcióban szerepelt. A lengyel Hanna
Polak (A leningrádi pályaudvar gyermekei)
14 éven át forgatott a Moszkvától 20 kilométerre fekvő Szvalka szeméttelepen,
ahol az orosz társadalom számkivetettjei tengődnek hajléktalanként. Polak
kamerája, kezdetben talán alkalomszerűen, később tudatosan, egy tiszta
tekintetű 10 éves kislányt kezdett filmezni, és évente többször visszatért
hozzá. Az idő múlásának nyomait egy emberi arcon követni akkor is mágikus
élmény, ha YouTube-ra feltöltött amatőr time lapse-videóról, vagy fikciós
filmről van szó – erre alapozott a Sráckor
is –, de egy sanyarú gyereksors esetén mindez hatványozottan igaz. A Valami jobbra várva (Something Better to Come) néha hónapokat
ugrik előre az időben – megrendítő ilyenkor látni, hogy a kezdetben derűs és
egészséges Yulából miként szívja ki a vitalitást az alkohol és a nyomor már
rövidtávon is. Innen kitörni gyakorlatilag lehetetlen, sugallja a film minden
másodperce, annál meglepőbb és szívderítőbb, hogy Yulának ez végül mégis
sikerül.
Sajátos
dokumentumfilmként, de a fikciós versenyszekcióban invitált személyes
időutazásra a Sam Klemke időgépe. Itt
is a mindennapok banalitásába pillanthatunk bele, azzal a nem elhanyagolható
különbséggel, hogy címszereplőnk nem a puszta életben maradásért küzd, hanem
azért, hogy megörökítse saját létezését, és ezzel értelmet adjon neki. Sam
Klemke még diákként, 1977-ben kezdett el videónaplót vezetni, és ezt negyven
éven át folytatta, és folytatja ma is, vagyis ő a világ első videóbloggere,
évtizedekkel megelőzve a YouTube önjelölt sztárjait. A „sztorival” csak egy a
bökkenő: Klemke saját bevallása szerint is csupán egy „rendkívüli senki”, akivel
– a kilókkal folytatott harcát leszámítva –, nem történik semmi érdekes. Hogy
lehetne mégis egy eseménytelen életet utólag, a több ezer órányi képanyag
segítségével történetté formálni, hogy ne csak az idő múlásának fizikai
lenyomata jelentse az attrakciót? Matthew Bate ausztrál rendezőnek ezt a
dilemmát kellett megoldania, amikor összevágta a filmet, de végül sikerült a
bravúr: a Sam Klemke időgépe rendkívül
szellemes módon avatja a címszereplő önrögzítési kísérleteit a saját
múlandósága ellen küzdő emberiség metaforájává.
Az életen jórészt
egyedül átevickélő Klemke története másrészt a társkeresés reménytelen
küzdelméről és az újra és újra visszatérő magányról is szól. Ezt választotta
témául Yorgos Lanthimos is, aki a
Kutyafog Oscar-jelölését követően lehetőséget kapott arra, hogy angol
nyelven, nemzetközi sztárokkal dolgozzon. Az emberi kapcsolatokat a buñueli
abszurd prizmáján keresztül vizsgáló rendező most sem hazudtolta meg magát: A homár hasonlóképpen bizarr koncepcióra
épül, mint eddigi filmjei. A történet, amely szerint a jövőben állattá
változtatják azokat a szingliket, akik záros határidőn belül nem találnak párt
maguknak, persze csak ürügy a konformizmus és az állami, illetve az önként
vállalt elnyomás természetéről folytatott, rendkívül szórakoztató
elmélkedéshez. A homár emellett
sajátos romantikus filmként is működik, köszönhetően többek közt Colin Farrell
és Rachel Weisz hibátlan összjátékának.
*
A nagyobb díjak ugyan
elkerülték, a CineFest legfontosabb és legaktuálisabb filmje mégis a Mediterranea lett. Az olasz-amerikai
Jonas Carpignano rendezése a körülmények szerencsétlen – a fesztivál és a
produkció szempontjából szerencsés – összejátszásának köszönhetően épp a
menekültkrízis közepén jutott el hozzánk. Filmértő körökben talán evidencia, de
azért nem árt leszögezni: amikor egy témáról – bármilyen témáról – történő
diskurzusban a politikai érdekek és a hívószavakkal manipuláló, felületes
médiatudósítások diktálják az ütemet, különösen nagy szükség van a probléma
leegyszerűsítésektől mentes, árnyalt megközelítésére. Egy ilyen filmnek – ha
nem propagandaprodukcióról van szó – minden esetben az embert, ez egyéni sorsot
kellene mércéül vennie.
A Mediterranea éppen ilyen film, amit mi sem bizonyít jobban, mint
az, hogy az első pár percben, amikor a Burkina Fasó-i migránsok Olaszországba
tartó viszontagságos útját követhetjük, a rendező hasonló módon veszi fel a
főszereplő nézőpontját, mint Nemes László a Saul
fiában. A párhuzam azért is helytálló – legalábbis kezdetben – mert
Carpignano sem akar szánalmat ébreszteni hőse iránt. Kamerájával végigköveti a
férfi szállás- és munkakeresési kísérleteit, illusztrálja a beilleszkedés
gyakorlati nehézségeit, de az érzelmi manipulációtól tartózkodik. A családját
hátrahagyó főhős korántsem viselkedik minden szituációban mintamigránsként –
egy tüntetésen, amikor elszakad benne valami, ő is randalírozni kezd –,
Carpignanónak nem célja, hogy glóriát rajzoljon a feje fölé, de az olaszokat
sem patás ördögökként láttatja.
A Mediterranea „trükkje” mindössze annyi, hogy premier plánba hoz egy
emberi arcot – a félig-meddig saját magát alakító Koudous Seihon természetes
jelenlététől működik igazán a történet –, és ennél többet, fontosabbat nem is
tehetne.