Film / RegényAndy Weir: A marsiBotanikus szuperhősRoboz Gábor
Egy űrrajongó hobbiíró
előrukkolt napjaink egyik legsikeresebb sci-fi regényével.
Ritkán fordul elő, hogy
egy tudományos részletekkel bőven feldúsított hard sci-fi népszerűsége
túlnyúljon a műfaj célközönségén, Andy Weir bemutatkozó regényével azonban
pontosan ez történt: A marsi (2011)
meg tudta szólítani azokat is, akik egyébként valamiért ódzkodnak a
tudományos-fantasztikus sztoriktól. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a könyv kiadásának
története, amelynek során a szerző először saját honlapján tette ingyen
elérhetővé a szöveget, amelyet aztán a tömeges érdeklődés kielégítéséhez 99
centes e-könyvként feltöltött az Amazonra, az egyre nagyobb méreteket öltő siker
pedig hamar kiadói szerződéshez és (egy héten belül) a filmjogok elkeléséhez
vezetett.
A korábban számítógépes
programozóként dolgozó hobbiíró egész életében rögeszmés rajongással viszonyult
mindenhez, ami az űrutazással kapcsolatos, és az évek során felhalmozott
tudását egy vérbeli high-concept regény megírásával kamatoztatta. A könyv kritikáiban nem véletlenül kerülnek elő
a kézenfekvő asszociációk („Robinson Crusoe az űrben”, „Marsi MacGyver”), a
vörös bolygón magára maradt, halottnak hitt asztronauta sztorija röviden arról
szól, hogyan képes egy ember életben maradni a civilizált világtól távol, ahol pusztán
saját leleményességére hagyatkozhat. (Az alapötletet egyébként Geoffrey A.
Landis is feldolgozta 2000-es Mars Crossing
című regényében, nála azonban öt űrhajósnak kell átkelnie a planétán a megmeneküléshez.)
A műfaj kedvelői meglehetősen ritkán olvashatnak ennyire egy személyre
koncentráló történeteket – a közelmúltból megemlíthető még A felfedező, bár James Smythe regénye sok szempontból fényévekre
van Weirétől –, és A marsi szerzője
túlzás nélkül a maximumot hozza ki az ötletéből.
Weir voltaképpen nem
csinál mást, mint szép szisztematikusan végigveszi, milyen veszélyek
leselkedhetnek egy Marson rekedt emberre, illetve milyen feladatokat kell
végrehajtania az életben maradás érdekében, és ezt a problémáról problémára
haladó dramaturgiát, kiegészítve a Földről segíteni igyekvő NASA-beosztottak
szálával, kifeszíti a teljes cselekményre. Mindezt pedig olyan, laikusok –
vagyis az olvasóközönség nagyrésze – számára bámulatos tudományos jártassággal
teszi, hogy néha már-már olyan érzésünk támadhat, mintha nem is kitalációt,
hanem non-fictiont, egy valóban lezajlott túlélőtörténet dokumentációját
tartanánk a kezünkben. A bevallottan „kocka” szerző persze vigyáz arra, hogy a
tudományos háttér bemutatása (kvázi infotainment) során ne lökje el magától az
olvasóit, és olyan élőbeszédes, közvetlen, időnként vulgáris nyelvezetet használ,
amivel tényleg mindenkit elérhet.
A főszereplő Mark Watney
ugyanis hiába kimagasló szaktudású botanikus-asztronauta, alapvetően maga is egy
egyszerű fickó, akinek marhára elege van az egészből, csak haza akar jutni, a
popkultúrát szereti, azt viszont nem, ha a néha nyűgnek tartott földi segítői
beledumálnak a dolgába. A naplóbejegyzésekben, illetve chateléssel kommunikáló
űrhajós parádés fekete humora, öniróniája, határtalan találékonysága és
kitartása olyan hőssé teszi, akit szinte lehetetlen nem szeretni – egyedül
talán az róható fel a szerzőnek, hogy egy már-már valószínűtlenül szívós
szuperembert teremtett, aki soha nem, vagy csak nagyon rövid időre hagyja
eluralkodni magán a letargiát, holott neki aztán minden oka meglenne rá. Az
alapkoncepcióból fakadóan pedig Watney mellett nincs szükség sem árnyalt mellékszereplőkre,
sem sok tájleírásra: Weirnek elég időnként jó ritmusérzékkel megszakítania az
E/1. narrációt, hogy a földi segítségnyújtás bemutatásával még tovább fokozza a
feszültséget, és igazi globális ügyet csináljon a botanikus elképesztő pechjéből.
A marsi nagyszerű példája annak,
hogyan mesélhető el ízig-vérig műfaji keretek között egy egyetemes történet,
amely ráadásul anélkül tud szólni kitartásról és emberfeletti teljesítményről,
hogy patetikus lenne.
Fumax, 2014.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 37 átlag: 5.81 |
|
|