Az 1948 és 1953 között
készült „szocreál” játékfilmek esztétikai sajátosságainak elemzése és rendszerezése
megkívánja az államművészet fogalmának
tisztázását. Államművészet akkor születik, amikor egy politikai rendszer
centralizációt hajt végre, és általában egy társadalmi csoport érdekeire hivatkozva
hatáskörébe vonja – bürokratizálja és ideologizálja – a művészeti élet
ágazatainak, intézményeinek irányítását. A centralizáció következménye a
művészet eredendő sokszínűségének, nyelvi és világnézeti pluralizmusának
elszegényedése: tematikai és stilisztikai homogenizálódás. A Rákosi-korszak
filmművészetében jól megfigyelhető ez a jelenség. Amikor 1948-ban a „kulturális
forradalom” eléri a filmgyártást, kinyílnak a zsilipek: az ideológia bezúdul a
gondolkodás és a képzelet területére, az „álomgyár” néhány hónap leforgása
alatt hazugsággyárrá válik. Pedig „a
kapitalista ideológiai maradványok” és a „nyugati befolyás” ellen harcba hívó
politikai vezetés, látszólag, mást akar: a valóság „tükrözésének” fontosságát
szajkózza, szocialista „realizmust” követel. Realizmusra azonban csak itt-ott
bukkanunk a korszak filmjeiben: a tények objektív ábrázolása helyett
elharapódzik a sematizmus.
A korszak
államművészetének esztétikai sajátosságai a filmgyártás területén elsősorban a
filmek iránymutató jellegére vezethetők
vissza. 1948 és 1953 között olyan filmek készülnek, amelyek a szórakoztatás
leple alatt az állampárt társadalmi elfogadottságának növelésére tesznek
kísérletet.
A Rákosi-korszak
filmjeinek iránymutató jellege a filmművészet „pártosságából”, iránykövető jellegéről ered. A
Rákosi-korszak filmjei nem autonóm műalkotások: a történetmesélés és
karakterformálás esztétikai szabályai eleve adott ideológiai elvekhez, világnézeti
doktrínákhoz igazodnak. Ezek az elvek és doktrínák – a kongresszusi beszédekben
elejtett témajavaslatok, a személyes megbeszéléseken megfogalmazott ad hoc tanácsok,
a forgatókönyv átírására vagy az elkészült film új jelenetekkel való
kiegészítésére vonatkozó pártutasítások –, a filmkészítés gyakorlatának
folyékony alapját képezik a Rákosi-korszakban.
Ma már felmérhető: a
szocialista korszak filmművészete több mint négy évtizeden keresztül irányművészet
volt: a független szerzői – műfaji – törekvések nem tudtak maradéktalanul
érvényesülni. Az irányművészet elve a Rákosi-rendszerben kizárta, a Kádár-rendszerben
korlátozta az önkifejezés szabadságát. Minden rendező, forgatókönyvíró,
operatőr tisztában volt azzal, hogy a filmművészet lentről a társadalomhoz,
fentről a pártállamhoz kötődik: közvetít
a kettő között.
Ez a közvetítés, fogalma
szerint, egyirányú és kétirányú lehet. Az ötvenes években egyirányú: a művészet
az állam üzeneteit közvetíti a társadalom felé, a társadalom állapotáról azonban
nem, vagy csak torzítva alkot képet. A hatvanas években a filmművészet két
irányba közvetít: a filmek egyrészt a társadalom közérzetéről tudósítanak (a
párt irányába), másrészt a reformpolitika elveit és ígéreteit deklarálják (a
társadalom irányába). A hetvenes és nyolcvanas években – amikor a
Kádár-rendszer ideológiai és gazdasági válsága a reformtörekvések megtorpanása
után elmélyül – a filmművészet megint egy irányba közvetít: a filmek a
társadalom válságáról tájékoztatják az egyre gyengébb és bizonytalanabb
hatalmat.
A Rákosi-korszak
filmművészete tartalmi értelemben is államművészet. Ugyanúgy, mint a korszak
képzőművészete és irodalma. A filmművészet azzal az ideológiai szempontból alapvető
kérdéssel foglalkozik 1948 és 1953 között, hogy milyen a pártállam és a
társadalom kapcsolata, milyen „országot” építenek a dolgozók. Ez a téma főleg a
termelési filmekben kap hangsúlyt. A termelési filmek azt ábrázolják, hogy az
új, csak átmenetileg létező, a kommunizmusba való átlépést segítő állam – a proletárdiktatúra
– hogyan védi és képviseli a dolgozók érdekeit a hidegháború időszakában,
hogyan ösztönzi őket az ellenséggel szemben éberségre, a munka és a kultúra „frontján”
pedig grandiózus erőfeszítésre azért, hogy a kollektív bőség és egyenlőség
paradicsomi világa minél gyorsabban megvalósulhasson. S abban minden dolgozó
elnyerje méltó jutalmát.
A Rákosi-korszak filmművészete
tehát abban az értelemben is államművészet, hogy az állam problémájával foglalkozik. Egyrészt a létező állam
kérdésével, másrészt a létező államot felváltó államnélküli állam – a
kommunista „társulás” – kérdésével (Tamás Gáspár Miklós: Törzsi fogalmak). Fontos hangsúlyozni itt a következőt: a korszak
filmjei csak homályos, elmosódott képet alkotnak a kommunizmusról, viszont
annál plasztikusabbat a létező államról, arról a rendszerről, amely az átmenet
anyagi és szellemi, gazdasági és kulturális feltételeit igyekszik céltudatosan,
hatékony eszközökkel megteremteni. De ez az állam nem objektív módon jelenik
meg a korszak filmművészetében, hanem torzítva: ideális formája szerint. Ideálisan van ábrázolva minden
strukturális elem: a munkás, a párttitkár, az elvetemült ellenség szerepét
játszó szabotőr, a vezért ünneplő tömeg, idealizált még a táj is: a lakótelep,
a gyár, a munkásszálló, a balatoni üdülő. Megállapíthatjuk: a Rákosi-korszak
filmművészete egy sajátos államutópia grandiózus
reprezentációját nyújtja. Grandiózus ez a reprezentáció, mert filmeken ível át,
ám egyúttal monoton is, mert ugyanazokat a sémákat ismétli újra és újra.
A kommunizmusba való
átmenet heroikus folyamatát ábrázoló termelési filmek egy napfényes, dinamikus,
derűvel és mosolygással telített, humanistának tűnő államutópia képeivel
kápráztatják el a nézőt – holott a mélyben valami más rejtőzik: egy
totalitárius rendszer rendőrállam-utópiája. A termelési filmek valójában nem
utópiák, hanem fonák – öntudatlan – disztópiák,
amelyek a történet szintjén a kommunizmus eljövetelét hirdetik és az új állam dicséretét
zengik, a sémák és strukturális elemek szintjén azonban sokszor kételkednek:
leleplezik a jövőkép irracionalitását, abszurditását, az új állam represszív és
paranoid természetét.
Az Ifjú szívvel (1953) e rendőrállam-utópia tökéletes
példatára. Nem tartozik Keleti Márton ismert filmjei közé, s ez nem a véletlen
műve. Lelketlen iparos munka, amely meg se közelíti a rendező néhány később
forgatott filmjének színvonalát. Akik látták a Butaságom történetét vagy A
tizedes meg a többieket – mindkettőt 1965-ben forgatta Keleti –, tudják,
miről beszélek. Az Ifjú szívvel csak
egy dolog miatt érdemel figyelmet. Ugyanazért, amiért a rendező ötvenes években
készült filmjei általában (Mágnás Miska, 1949,
Dalolva szép az élet, 1950; Civil a pályán, 1951; Kiskrajcár, 1953). Felkavaró olyan
filmet látni, amely a realizmus szándékával készült, de nincs egy őszinte
pillanata. Mindenki hazudik benne: a rendező, az operatőr, a zeneszerző, a
színészek. Megfontolt, tudatos hazugság ez, amely egyetlen célt szolgál: a
szocializmus apoteózisát.
A hazugság a képekben és
a dialógusokban érhető tetten. És persze magában a történetben, annak
szerkezetében, irányában, fordulataiban. A következőkben néhány jellemző,
sematikus eseményt ábrázoló képet, beállítást emelek ki és kommentálok a 111
perces műből.
Hierarchia és fegyelem
Keleti Márton filmje egy
szakmunkásképző iskolában játszódik. Itt ismerkedünk meg Pogácsás Ferkóval
(Gyárfás Endre) – az éltanulóval –, akinek a tanárai bizonyítványt adnak át az
egyik jelenetben. A hierarchikus térbeli viszonyok, a fizikai magasságkülönbség
az erkölcsi és szellemi differencia térbeli jelölője.
Minden termelési filmben
találunk olyan személyt, aki iránt a munkások – nem minden szereplő, de a fejlődő karakterek mindig – feltétlen tiszteletet tanúsítanak. A Kis Katalin házasságában (Máriássy
Félix, 1950) egy megértő, melegszívű párttitkár, a Szabónéban (Máriássy Félix, 1949) egy szigorú erkölcsi elvek
szerint élő sztahanovista nő, a Tűzben
(Apáthi Imre, 1948) egy szabotőrök után nyomozó rendőrszázados a mintakép.
Keleti Márton filmjében pedagógusok – a tanári kar tagjai – töltik be ezt a
szerepet. Ezekben a karakterekben csak egy dolog közös: mind elkötelezett
hívei, fanatikus harcosai a szocializmusnak.
A hierarchikus beállítás
a magyar társadalom és a pártállam kapcsolatának leképezése: képi metaforája. A testek helyzetét,
mozgásuk koreográfiáját a Rákosi-rezsimnek a magyar társadalom jövőjével
kapcsolatos „vágyképe” határozza meg. Eszerint úgy kell a társadalom tagjait
mozgósítani, úgy kell az ifjúságot nevelni, hogy az egyén értéke – önértékelése
– az államtól, az államot képviselő csoport/szervezet minősítésétől függjön.
Mit olvas a munkás?
Pogácsás Ferkó
könyvjutalomban is részesül példamutató tanulmányi eredménye miatt. Egy
versgyűjteményt kap a tanáraitól, amely a szocialista országok „haladó” költészetét
népszerűsíti. Mivel Ferkó mellékszereplő, a jutalmazási jelenet csattanója akkor
következik, amikor visszaül a helyére, Dani János, a film főszereplője mellé.
Ekkor Dani János (Soós Imre) a következőt mondja: „Inkább egy franciakulcsot
adtak volna.” Ez a kijelentés mindent elmond János karakteréről és előrevetíti
a későbbi problémát. Eszerint János nem szeret olvasni, tanulni, szeret viszont
fúrni-faragni, a műhelyben lenni. Ezt a feszültséget kell feloldani a filmben,
és Keleti Márton becsületesen fel is oldja. Dani János fokozatosan,
konfliktusok sorozatán keresztül megérti: csak az lehet jó munkás (idővel
sztahanovista), aki előbb jó tanuló volt. Jó tanuló pedig csak az lehet, aki
szeret olvasni is. Mit olvas egy
olyan ipari tanuló, aki jó munkás akar lenni? A válasz, látszólag, könnyű: tankönyveket
olvas. Jánosnak például az anyagismereti tankönyvet kellene bújnia az egyik
jelenetben (de, természetesen, mással van elfoglalva, az „újításán” dolgozik).
A Nyugati övezetben (Várkonyi Zoltán, 1952) Ákos professzor, a híres
geológus, Sztálin könyveit bújja, s az egyik kapóra is jön neki, amikor
konfliktusa támad egy bürokratikus gyárigazgatóval. A Becsület és dicsőségben (Gertler Viktor, 1951) Lugosi, a magának
való, érzékeny lelkű esztergályos, egy szovjet sztahanovista, Bikov elvtárs
könyvéből merít erőt, hogy a kollektíva hasznos tagja lehessen. A Dalolva szép az életben (Keleti Márton,
1950) Lakatos elvtárs, a párttitkár, Zsdanov könyvét tanulmányozza az üzemi
dalárda reakciós karmesterével folytatott „elméleti” vita megnyerése érdekében,
így érti meg, hogy mi a különbség a reakciós és a haladó művészet, a kapitalista
és a szocialista zene között. És a negatív példa: az Első fecskékben (Bán Frigyes, 1952) az életét otthonülő
háztartásbeliként tengető Patakné a magányos hajótörött, Robinson Crusoe történetét
olvasgatja – olyan könyveket fal, amelyek kifejezik és egyben, a film
látásmódja szerint, fokozzák elidegenedettségét. „Ha ezek a jó regények nem
lennének – mondja Patakné lóti-futi férjének és fiának –, már nem is lennék,
mert tőletek egy jó szót sem kap az ember. Magam vagyok, mint a kisujjam. Hát
élet ez? Ezt már a Bovaryné sem bírta!”
A termelési filmekben
nem a dekadensnek bélyegzett polgári regények, hanem a szocializmus
ideológiáját népszerűsítő kiadványok, Lenin, Sztálin, Zsdanov és persze Rákosi
írásai „váltják meg” a munkást az individualizmus és a vele járó elidegenedettség
„bűnéből”. A marxizmus-leninizmus „klasszikusai” mágikus erővel bírnak:
egyetlen olvasó sem tudja katartikus hatásuk alól kivonni magát a korszak
filmjeiben.
A determináció paradicsoma
A film főhőse, Dani János,
rossz tanuló: nem szeret az elméleti tárgyakkal foglalkozni. Pedig Pataki, az
igazgató, már a film elején figyelmeztetni a diákokat: „Nemcsak a munka, hanem
a tanulás is beleszámít a versenybe… Úgy álljatok minden nap a gépeitek elé,
úgy hajoljatok a könyveitek fölé, hogy ti vagytok a jövőnk! Ti lesztek a mi
erős, művelt munkásosztályunk!” János nem ért a szóból. Nem tanul, s ez végül
katasztrófához vezet: tönkretesz egy gépet a műhelyben.
„Ne búsulj, jövőre kijavítod”
– mondja az egyik fiú. A másik pedig így szól: „Én segítek.” A János
vigasztalásáról szóló jelenet ideológiai üzenetet hordoz: a szocializmusban
megszűnt a kapitalista társadalmakra jellemző elidegenedettség. Ez már csak a
nép ellenségeit sújtja, bünteti. A szocializmus építésének hősei paradicsomi
állapotban élnek: szoros szellemi és
érzelmi kötelékben egymással. A jelenetben Jánostól balra egy fekete hajú, jól
fésült, szemüveges fiatalember áll, jobbra pedig egy olyan fiú, aki sapkát
visel. Neki neve is van, ő Kasznár, a film „legellenszenvesebb” mellékszereplője.
János a két fiú közt –
középen – helyezkedik el. A középhelyzet János bizonytalan erkölcsi jövőjének
térbeli jelölője. Jánosnak még nem dőlt el a sorsa, még nem lehet tudni, mi
lesz belőle: hős vagy áruló, munkás vagy léhűtő. Két út közül választhat: az
egyiket a szemüveges fiú, a másikat Kasznár (Varga Gyula) szimbolizálja. A
szemüveges fiú – kommunista. Kasznár – jampec. Ő nem dolgozni akar, hanem élni,
s mivel Magyarországon nem lehet élni, emigrálni akar – hova? Az ellenség
földjére: Amerikába. Hívja Jánost is, de János elutasítja. „Ne beszélj
hülyeségeket” – mondja, majd kifejti, hogy ő nem Chicagóba vágyik, hanem az
épülő Sztálinvárosba: „Azért is sztahanovista leszek. Benne lesz a képem a
Szabad Ifjúságban!”
Mivel János „született”
munkás, mivel az apja és a nagyapja is „vasas” volt, nem kérdés, milyen utat
választ végül. Keleti Márton egy olyan világot ábrázol, ahol az egyén
osztályhelyzete determináló erőként működik. A film hősei csak egy dolgot
tehetnek: megismerik és elfogadják a sorsukat. Akkor is, ha sztahanovistának
született, és akkor is, ha szabotőrnek.
Nemzeti kultúra és szovjetizálás
Az ifjú szakmunkások
látogatást tesznek Diósalján, hogy megagitálják a falusi ifjúságot: jelentkezzenek
ők is ipari tanulóknak. Néptáncosok ropják a kultúrház színpadán. A jelenet
üzenete egyértelmű: a kommunista párt elismeri a nemzeti hagyományok jelentőségét,
a nemzeti kultúrában a szocialista (internacionalista – tehát nemzetek fölötti)
kultúra integráns részét látja.
Habár a nemzeti kultúra,
jelen esetben a népművészet értékeinek elfogadása nem volt összeegyeztethető a
szovjetizálás – a nemzeti identitás elsorvasztásának – távlatos törekvésével, Rákosiék nem játszhattak nyílt
lapokkal: ha el akarták fogadtatni a kommunista pártot a bizalmatlan magyar
társadalommal, ki és el kellett sajátítaniuk a nemzeti hagyomány egy részét. A
nemzetivé kozmetikázott – „nacionalizált” – kommunista párt kontraszelektív
módon járt el: kisöpörte a történelmi múlt és a kulturális emlékezet
panteonjából azokat az eseményeket, tradíciókat, műalkotásokat, azokat a
reakciósnak minősített személyiségeket és osztályokat, amelyek nem voltak
összeegyeztethetők a proletár internacionalizmus és a sztálini
nacionálbolsevizmus „birodalmi” doktrínájával: az átdolgozott történelmi és
kulturális példatárból csak a kommunista historizmus progresszív, plebejus,
forradalmi hősei és eseményei – az 1948-as szocialista fordulat előzményei és
előképei – nem hullottak ki.
A művészet szerepe
Az agitációs jelenet
patetikus tetőpontja, Pogácsás Ferkó szavalata. A vers címe: Toborzó. Ferkó ipari tanulókat akar „toborozni”
költeményével, amelyben a munkásélet – a „vasas” szakma – szépségét ecseteli. „Ha
kérded, ki csinálja a mozdonyt és hajót, / a sok ezernyi gépet, traktort,
csillogót, / válaszként hallhatod rá a szép vasas nevet, / csapj fel vasasnak,
elvtárs, ennél szebb nem lehet.” A versben Rákosi Mátyás alakja is feltűnik:
apa-figuraként, aki „tanítva” vezeti a „fényes szép jövőbe” az ország
ifjúságát: „Csudás öt éves tervnek vagyunk harcosai, / anyánk az egész ország,
jó apánk Rákosi… Rákosival a zászlón előre hát, vasas, / légy kemény, mint az
acél, merész, akár a sas.”
A személyi kultusz
dokumentuma a vers, ugyanúgy, mint a Ferkó háta mögött látható Rákosi-portré. A
vertikális szerkezetű kép közvetítő szerepbe állítja az előadót: Rákosi fent, a nép lent, Ferkó középen a
kettő között. Ferkó tolmácsolja a vezér, nép felé irányuló, üzenetét, s egyben
kifejezi a nép, Rákosi felé irányuló, háláját és hűségét. Az előadó pozíciója a
szocreál művészet társadalmi szerepének metaforája. Eszerint a művész a
felülről érkező igazság ihletett közvetítője,
akire a párt a társadalom megszólításának, nevelésének feladatát bízta, s aki „küldetésnek”
maximálisan eleget is tesz.
Egy tékozló fiú története
Keleti Márton filmjében
két karakter fejlődését követhetjük nyomon. Az egyik János, a másik Kati (Földi
Teri) – János későbbi „szerelme”. Kati fejlődése gyorsabb, mint Jánosé. Ő úgy
viselkedik, ahogy a termelési filmek hősnői általában: felfogja, hogy mit kell
tennie, és nem késlekedik. Fanatizmus jellemzi kezdettől fogva.
Nincs fejlődés válság nélkül, s ez a termelési filmekben
mindig ugyanarra az okra vezethető vissza: azért kerül egy munkás konfliktusba
a környezetével, mert kiderül, hogy baj van a teljesítményével. Katival és
Jánossal is ez történik. Mindkettőjüknek gondjai vannak a tanulással.
Az iskolai kudarc egymás
mellé sodorhatná a két embert: erős érzelmi szövetség alakulhatna ki köztük.
Keleti Márton azonban nem él ezzel a kézenfekvő dramaturgiai lehetőséggel: nem
mélyíti el a két karakter kapcsolatát, nem engedi, hogy a történet melodrámává csiszolódjon. Másik utat
választ: Kati szerepét János fejlődésében minimalizálja. Még azelőtt jó tanulót
farag Katiból, mielőtt János fejlődése elindulna – miért teszi ezt? A kérdésre
a film utolsó harmada felel: mert egy tékozló fiú történetét akarja elmesélni,
ehhez viszont nem egy szerelmes nőre, hanem egy férfira, konkrétan egy erős és
tekintélyes apa-figurára van szüksége. Ezért helyezi a háttérbe Katit, búcsút
intve, ideje korán, a melodrámának.
De a szerelmi történet „súlytalanságának”
van egy másik oka is. Minden termelési filmben ugyanazt látjuk: a szerelmi viszonyba
bonyolódó karakterek között visszafogott, szemérmes – „elvtársi” – kapcsolat
van. Kommunikációjuk általában kimerül a beszélgetésben, ideológiai frázisok
kölcsönös puffogtatásában: óvakodnak, például, megérinteni egymást. Tilos a gyöngédség,
az érzelmesség. Csók csak kivételes pillanatokban csattanhat el. Meglepő módon János
több szenvedélyt érez az esztergagép, mint Kati iránt. És Kati se rimánkodik
Jánosnak, amikor a fiú ott akarja hagyni az iskolát.
A termelési filmek
félnek a szerelem és a vele járó szexualitás nyílt ábrázolásától: szerelmi
mámorában ugyanis az ember nem törődik az állammal, csak önmagával – ahogy ezt már Platón, az első totalitárius
államutópia írója is tudta. Éppen a megrázó szerelmi történetek hiánya
tanúskodik a lényegről: a szerelem a szabadság „melegágya”, olyan döntések és
elhatározások kiindulópontja, amelyek fokozzák az egyén autonómiáját. János és
Kati „elvetélt” melodrámája a bizonyíték, hogy a szerelem „mágikus” individualizmusa
összeegyeztethetetlen a totalitárius állam „racionalizált” kollektivizmusával.
Ellenkezőleg: ez az egyetlen kiút – legalábbis a disztópiákban – az állam
csapdájából.
Az elkerült dráma
János apja a
sztahanovista Dani Sándor (Pécsi Sándor). Ő kapcsolja össze a múltat a jelennel
– a film az új politikai rendszer történelmi legitimációjának eszközeként
használja az alakját. Amikor Dani Sándor megtudja, hogy a fia ott akarja hagyni
az iskolát, elmeséli neki – a Duna parton sétálva –, hogy milyen volt régen, a
Horthy-rendszerben munkásnak lenni: „szenvedni”. János megrázza a történet, és elhatározza,
hogy önkritikát gyakorol.
Két dologra érdemes itt
felhívni a figyelmet. Egyrészt: apa és fia között hierarchikus viszony van: az apa erősebb, magabiztosabb –
magasabb is – a fiánál. János mindig előzékeny, udvarias, behódoló: mélyen
tiszteli – isteníti – az apját. Soha nem jutna eszébe fellázadni ellene.
Másrészt: apa és fia kapcsolata, a látszat ellenére, nem kiegyensúlyozott.
Valószínűleg ritkán beszélgetnek egymással. Erre utal, hogy János megdöbben, amikor
megtudja, mennyit szenvedett az apja régen. Az is a kapcsolat
traumatizáltságára utal, hogy Dani Sándor sokáig titokban tartja a fia előtt,
hogy ő is „beült az iskolapadba”. Fél a kudarctól, nem akarja a fia iránta
táplált rajongását és tiszteletét kockára tenni. Feltehetjük a kérdést: mi az
oka annak, hogy Dani Sándor nem őszinte a fiával? Mi történt kettőjük között a
múltban? Erre nem ad és egy termelési film ideologikus keretei között nyilván
nem is adhat választ a rendező. Keleti óvakodik attól, hogy apa és fia
kapcsolatának ábrázolását elmélyítse, a dráma irányába vezesse – miért? Mert
nem akarja kockáztatni a film optimista, megnyugtató – „sematikus” – befejezését.
Egy megtérő, nem pedig egy lázadó fiú
történetét akarja elmesélni, pedig a választott narratív minta szerint ezt
kellene tennie: a „hazatérés” pillanata ugyanis csak abban az esetben válik
megrendítővé, ha előzőleg látjuk és megértjük: miért döntött úgy a fiú, hogy „megszökik”
otthonról.
A kultúra „frontja”
A szakmunkásképzőben
nemcsak tanulnak és dolgoznak a diákok, hanem szórakoznak is – például
megnéznek egy kulturális műsort az iskola színháztermében. Ez politikai esemény
a korszak filmjeiben, ahol összecsapnak egymással a „dekadens” kapitalizmus és
a „haladó” szocializmus „erői”.
A Dalolva szép az életben két dalárda harcát követhetjük nyomon,
amely a „pesszimista” dalokat éneklő Ezüstlant megszűnésével, és a reakciós
karmester eltávolításával ér véget: az „optimista” tömegdalokat éneklő Új hang
totális győzelmet arat maradi riválisa felett. A Kiskrajcárban a kapitalista dzsessz
és a szocialista tánczene csap össze
egymással a kultúrházként funkcionáló sztálinvárosi kocsmában, mígnem kitör az
illedelmes tánczenét kultiváló munkások és az extatikus hatású dzsesszt imádó
jampecek között a verekedés, jelezve, hogy a munkásosztálynak, szövetségben a
párttal, fizikai értelemben is
harcolnia kell a szocialista életforma kulturális vívmányaiért – jellemző, hogy
a párttitkár nem vesz részt a kocsmai bunyóban, viszont lelkesen biztatja a
munkásokat, hogy lássák el a rendbontó jampecek baját.
Keleti Márton filmjében
is dúl a hidegháború a kultúra „frontján”. Az iskola megvetett, kiközösített
rendbontóit, fekete bárányait – Pedrót, Múúút és Kasznárt – nyugati zenére „majomkodó”
táncosok gúnyolják ki a színpadon, leleplezve és pellengérre állítva a közösség
ellenségeit. Aztán néptáncosok lépnek a színpadra, és leszorítják onnan a három
„idegent”. Az üzenet egyértelmű: a három jampecnek nincs helye az iskolában.
Az „eltáncolt”
leleplezés-jelenet a totalitárius állam társadalmi üzeneteként értelmezhető: mi
egy erős, éber hatalom vagyunk, tudjuk, hogy kik a barátaink, és kik az ellenségeink.
Nem félünk leleplezni, megnevezni, s ha kell, megbüntetni azokat, akik a vesztünkre
törnek. Mint Ludas Matyi (Soós Imre) mondja az 1949-es filmutolsó jelenetében: „Van
énnekem fegyverem: az igazság. De botom
is van hozzá.”
Keleti Márton – a bot bűvöletében
– nyomasztó képet fest a magyar társadalomról: az iskola tanárai és tanulói –
mindazok, akik a szocializmust építik – a sok mosolygás és számtalan
szeretethimnusz ellenére gyanakvó, neheztelő, gyűlölködő emberek, aki csak a
Kasznár-félék elítélésén, megszégyenítésén, ellenségnek-kikiáltásán keresztül
tudják önmagukat és harcostársaikat „szeretni”, „igaz embernek” látni, sorsukat
és életkörülményeiket elfogadni, vagy legalább eltűrni. Ellenségre van
szükségük ahhoz, hogy viszonylagos békében élhessenek önmagukkal, a bensőjükben
halmozódó feszültséggel és robbanni készülő tanácstalansággal. Az „eltáncolt”
leleplezési jelenet tárja fel a leginkább, hogy a termelési filmek a modern világot
– a tömegtársadalmat – ábrázoló filmek, a nietzschei értelemben vett nihilizmusról,
„elsivatagosodásról” mesélnek (persze a sivatagban állva). Éppen ezért páratlan
és intő dokumentumok, amelyeket minden történelmi korszakban érdemes lenne
felfedezni, elemezni.
Kritika és önkritika
Az iskolai „boszorkányüldözés”
tetőpontja: Kasznárt kizárja soraiból a DISZ. Milyen bűnei vannak Kasznárnak, a
„ronda jampecnek”? Lóg az iskolából, szemtelenkedik a lányokkal. „Azt mondják,
fodrászhoz is jár, ondoláltatni a frizuráját.” Kasznár legfőbb bűne azonban a
származása. A korszak filmjeiben nem lehet jó munkás, akinek a felmenői
kulákok, arisztokraták, esetleg magasan kvalifikált értelmiségiek. Egy fiú
Kasznár szemére hányja: „az apádnak [a Horthy-rendszerben] ócskavas telepe
volt. Te meg szóba sem álltál velünk, mert mi munkásgyerekek voltunk”.
Kasznár megalázása és
kizárása leszámolás egy „különcködő” egyéniséggel, akinek van bátorsága autonóm
módon viselkedni és gondolkodni. Kasznár eltévedt
„hős”, aki egy amerikai filmben megmentené a világot – talán épp a
kommunizmustól.
Kasznár csak akkor kerülhetné el a kizárást,
ha rendszeresen járna iskolába, s ily módon elsajátítaná a kommunisták „nemes
erkölcsi tulajdonságait”. Ehhez azonban nem fűlik a foga – jó okkal. Tudja
ugyanis, amit Boldirev így fogalmaz meg: „az ifjúságot népünk ellenségeinek, a
béke és a demokrácia ellenségeinek gyűlöletére és a velük szembeni
könyörtelenségre kell nevelni” (Lenin és
Sztálin tanítása a kommunista erkölcsről, 1951). Ebből egy groteszk – s
ugyanakkor félelmetes – következtetés adódik: Kasznár akkor lenne jó tanuló, ha
gyűlölné és megvetné önmagát. Hát
csoda, hogy nem akar iskolába járni?
Kasznár kizárásának
jelenetére a pozitív hős – János – fejlődésének első szükségszerű pillanata rímel:
a vádló szerepében eljáró neheztelő közösség és a vádlott szerepét eljátszó
bűnbánó egyén (János) találkozása, konfrontációja. E találkozás „forgatókönyve”
minden termelési filmben ugyanaz: a közösség bírálja az egyént – a kommunista erkölcs valamelyik elvének
megsértése miatt –, utána pedig önbírálatra
szólítja fel. Jánost Kasznár sorsa fenyegeti: kizárhatják az iskolából, mert
tönkretett egy fémvágót, amikor Kuczogi bácsi tiltása ellenére megpróbálta
elkészíteni az újítását. János bűnének okát – történetének sematikus tanulságát
– Kati foglalja össze a filmben: „János győzni akart, de rosszul akarta: csak magával törődött!” Mindenki
egyetért Katival, csak János nem: azzal bizonyítja, hogy valóban egoista, hogy
a jelenet végén sértődötten elrohan.
Apa és tanító
A pozitív hős
fejlődésének második szükségszerű pillanata: a bűnbánó egyén önkritikát gyakorol
a közösség vagy a közösséget képviselő tekintélyes egyén (apafigura) előtt, és
ezzel a változás útjára lép.
Dani János nem a
DISZ-gyűlés, hanem egyetlen ember előtt ismeri el, hogy eddig nem élt
kommunista módon. Az apja előtt. Ennek jelentősége van, ami túlmutat a film
szocreál, „hurráoptimista” világképén. Eszerint János azért az apja előtt „hajt”
bűnbánóan „fejet”, mert ki akarja harcolni a figyelmét, elismerését. A
megtérésének, valójában, érzelmi oka van: János szeretetre, törődésre vágyik,
amit eddig – gyermekkorában – nem kapott meg az apjától, az egyetlen embertől,
akihez kötődhet (Jánosnak a filmben nincs anyja, Keleti Márton egy csonka
család „drámáját” meséli el).
Apa és fia, a Duna-parti
konfesszió után, az iskolában találkoznak legközelebb. Ez a találkozás János
fejlődéstörténetének csúcspontja s egyben megoldása. János az osztályteremben
várja – társaival együtt –, hogy belépjen az ajtón az új tanár, akivel még soha
nem találkoztak. És ki lép be az ajtón? Dani Sándor, a fiú tanárrá avanzsált
apja – egyenruhában, fegyelmezetten, „harcra” készen. János meglepődik, sőt
megdöbben – természetesen örömében, hiszen felismeri: mostantól együtt, „vállvetve”, fognak harcolni a kommunizmusért.
Az apa a fia tanáraként, a fiú az apja tanítványaként. A film úgy oldja meg a
rejtett családi konfliktust, hogy közelebb hozza egymáshoz a két embert, de
egyúttal a hierarchikus viszonyt is megerősíti kettőjük között.
Amikor az iskolai
találkozást ábrázoló jelenet végén János elmondja az apjának, hogy most már
tudja, „kettesekből ötösöket csinálni igazi hőstett”, Dani Sándor örömében megsimogatja
a fejét – úgy, hogy közben nem lép le
a dobogóról. Dani Sándor visszafogott érzelmi megnyilvánulása ideológiai
jelentést hordoz: megmutatja, a sztálinista pártállam szerint meddig mehet el
az apai/nevelői jegyekkel felruházott politikai hatalom a társadalommal
folytatott párbeszédben, az elnyomó/ hierarchikus viszonyrendszer felfüggesztésében
– egy simogatás még belefér, egy ölelés már nem. Utóbbihoz le kellene „szállni”
a „dobogóról”, ez pedig elképzelhetetlen az ötvenes évek paternalista, tekintélyelvű
világában.
A boldog vég
Az Ifjú szívvel szükségszerűen giccses, hazug happy enddel ér véget. Megint
borsot törtünk a gonosz imperialisták orra alá! Az új emberré („tiszta ötös”
tanulóvá) vált János sikeresen elkészíti az újítást, és a csoportja így
természetesen megnyeri a tanulmányi versenyt is. Nem marad el a várva várt
jutalom: ott lehetnek a „tengerjáró hajón”, amit együtt építettek, becsületes
és tanulságos munkaversenyt folytatva egymással. „Milyen szép” – mondja Kati,
amikor a hajó kifut a kikötőből. Mire János így felel: „Gyönyörű szép”.
A Jánost és Katit egymás
mellé állító vidám beállítás a Kiskrajcár
utolsó jelenetének utolsó snittjére hasonlít: ott Garas Juli, az államtól a
sztahanovista munka jutalmaként kapott új lakás erkélyén újdonsült férje, Orbán
Pista vállához simul, és a szépséges Sztálinvárosra függesztve tekintetét, azt
mondja: „Nem is tudtam eddig, hogy ennyi boldogság van a világon.”
Minden szocreál film
erről győzködi a nézőt, a boldogság paradicsomi szigeteként ábrázolva a
szocialista – szögesdróttal körülvett – Magyarországot.