Hogyan lettetek filmrendező-páros?
Egyikőtöket sem vonzotta az egyeduralom?
Dési András György: A közös történetünk a szakmai önéletrajzunk.
Forgatókönyvírókként találkoztunk, együtt írtunk, aztán rájöttünk, hogy a
könyvünket nem szívesen adnánk oda másnak. Sokat dolgoztunk együtt, néha Gábor
anyukájának kisszobájában, néha nálunk a konyhában.
Móray Gábor: És kiderült, hogy eléggé egy srófra jár az agyunk, amiben meg
nem értünk egyet, abban kompromisszumra tudunk jutni.
Hogyan kell elképzelni a munkamegosztást
köztetek?
Dési:
Minden munkafázist közösen csinálunk, nincs arról szó, hogy mondjuk Gábor írná
a lánykaraktereket, én meg a fiúkat. Egy szobában ülünk, egyikünk nyomkodja a
számítógépet, a másikunk mászkál körülötte. Ez egy tök jó munkamódszer, mert
lassítjuk, kontrolláljuk egymást, nem engedjük belemenni a másikat
elhamarkodott döntésekbe, legyőzzük egymás lustaságát, és ha az egyikünknek épp
leáll az agya, a másikunké tovább pörög. Azt szoktuk mondani: nem is értjük,
hogyan lehet egyedül rendezni.
Móray:
Aztán, ha sikerül összegereblyézni a pénzt, és komolyra fordul a dolog, jó
előre mindent megbeszélünk, előkészítünk, akár beállításról beállításra
lejárjuk az egész filmet, lejátsszuk a meccseket. Egyikünk sem cezaromán típus,
mindenben dűlőre tudunk jutni. Arra pedig ügyelünk, hogy a forgatáson egyszerre
mindig csak az egyikünk instruálja a színészeket. Törekszünk rá, hogy a
forgatás ne lassuljon emiatt, sőt, mivel két ember több irányból tudja kiszűrni
a hibákat, még gyorsul is a folyamat.
Mennyi az improvizáció a dialógusaitokban? Sokszor
szokatlanul élethűen hangzanak.
Dési: Ennek
két oka van. Az egyik, hogy mivel ketten vagyunk, talán jól írunk dialógust. A
másik, hogy valóban nem tartjuk szentnek és megváltoztathatatlannak a forgatókönyvet.
Mindig biztatjuk a színészeket, hogy ne elsősorban a szövegre koncentráljanak,
hanem a helyzetre.
Móray:
Azért nagyon sokszor átolvassuk a szövegeket is, ebben igényesek vagyunk. A kisfilmjeinkben
95 százalékban a leírt szöveg hangzik el. De ha a színész jobbat hoz, nem
állunk ellen.
Dési: Majdnem
mindegyik főszereplőnk rendezett is már: Czukor, Anger, Scherer, Menszátor Héresz,
Tzafetás… Lehet, hogy ez véletlen, de lehet, hogy mi keresünk mindig egy
bizonyos típusú színészt. Olyat, akivel lehet együtt gondolkodni.
Az első pillanattól fogva nagyjátékfilmet
akartatok rendezni?
Dési: Amikor
először dolgoztunk együtt, rögtön nagyjátékfilm-forgatókönyvet írtunk; Rózsa
János producer bölcs tanácsa volt, hogy előbb próbálkozzunk kisfilmekkel. Persze,
érvényes alkotásnak tartjuk azokat is, de szerintem minden normális filmes
törekszik a fejlődésre. Mi magunk már rég sejtjük, hogy meg tudnánk csinálni
egy nagyjátékfilmet, sőt többet is, de most jött el az a pillanat, amikor ezt
már más is érezte bennünk.
Móray:
De nem azért csináltunk kisfilmeket, mert vártunk a nagyjátékfilmre. Azok a
történetek, helyzetek vagy gondolatok akkora méretben voltak érvényesen
elmondhatók. Nem tartjuk azt sem másodrendű műfajnak, de vágytunk a
továbblépésre.
Dési: Sok
minden azért köszön most vissza a kisfilmjeinkből, mert az egy tanulási, gyakorlási
terep volt számunkra: akkor próbáltuk ki, hogy azok a trükkök, technikák,
helyzetek működnek-e.
Ezért került bele Az éjszakám a nappalod-ba a
guminő A 639. babából, és ezért nézi a főhős a laptopján a Valaki
vacsorára egyik jelenetét? Vagy ezek
inkább viccek?
Móray:
Is-is. A gumibabának megvan azért a helye: a főhősnek a babavárás az alapvető
baja, és a gumibaba egyfajta álom-szimbolikával kerül elé. Persze, saját
magunkra utalunk, de azért olyan jelzéseket akartunk keresni, amelyek
értelmesek is. A főhős a Valaki vacsorára
egy indulattól, erőszaktól fortyogó jelenetét nézi, ami tulajdonképpen
megelőlegezi a későbbi eseményeket.
Dési: Már
azt is nevezhetnénk ön-hommage-nak, hogy hány olyan színész tűnik fel a
filmben, akivel korábban már dolgoztunk együtt.
Mennyiben támogatta a Magyar Nemzeti
Filmalap Az éjszakám a nappalod elkészülését?
Dési: Cakli-pakli.
Kizárólag az MNF támogatta a filmet.
Mit tapasztaltatok az MNF-fel való együttműködés
során?
Móray:
Mindenki nagyon komolyan vett bennünket, a dramaturgiai tanácsban mindenki
végigolvasta a forgatókönyvünket, elmondta a véleményét, majd kaptunk tőlük egy
kiváló segítőt a fejlesztéshez. Ő is igyekezett még többet beletenni a könyvbe;
együtt csiszolgattuk, majd elfogadták. Soha rosszabbat.
Dési: Hogy
a gazdasági-pénzügyi kérdések kezelése jobb-e vagy rosszabb, mint korábban,
arról inkább a producereket kell kérdezni. Azóta, hogy elfogadták a
forgatókönyvet, hozzánk nem szóltak. Aminek örülünk. A rossz az lenne, ha az
utolsó vágás jogával élni akarna a Filmalap – elvileg, mivel 150 millió
forintnál több támogatást kaptunk, megtehetnék. Ha csak valaki mond valamit, és
rajtunk áll, hogy megfogadjuk-e, az nem fáj. Ha elkezdenék megvágni a filmet,
az fájna.
Ez még benne van a pakliban?
Dési: Elvileg
igen, bár nem tudom, volt-e ilyen egyáltalán. Arról, hogy melyik filmmel mi
történt csak pletykák keringenek. És ez felróható a rendszernek: a rendezők, ha
összeülnek a kocsmaasztaloknál, csak ijedten sugdolóznak egymással, mert nem
eléggé átlátható az egész.
Mi Az éjszakám a nappalod alaphelyzete?
A főszereplőnk,
akit Czukor Balázs játszik, nem tud aludni. De egy kicsit sem. És hogy ne
zavarja a barátnőjét (Szamosi Zsófia), akivel egy egyszobás lakásban lakik,
éjszakánként lejár az utcára: mire reggel szól a vekker, mindig pont becsusszan
a közös paplan alá. Elkeveredik sok fura, de talán tipikus budapesti helyre, lát
ezt-azt, aminek a létezéséről addig sejtelme sem volt, és közben összeakad egy
társasággal, nagyszájú, kisstílű, fura bűnözőkkel, éjszakai figurákkal – akik
nappal alszanak, a sötétben érzik jól magukat, és egyre vadabb dolgokba
rángatják bele. Az ő főnöküket Anger Zsolt játssza, mellette Vajda Milán,
Kovács Krisztián, Pálos Hanna látható. Hősünk nappal rendesen végzi a szokásos
melóját – egy repülőtér hátsó traktusában a fekete dobozokat szervizeli, és
Scherer Péter alakítja a kollégáját – éjszaka meg várja ez a másfajta, izgalmas
világ: bár a betegség némi halálfélelemmel is jár, alapjában véve, élvezi a
kettős életet. Csak előbb-utóbb rá kell jönnie, hogy kettős életet élni nem
egyszerű feladat, az éjszak lényeit nem tudja távol tartani a nappali
világától… és kezdődnek a bonyodalmak, amiket már nem mesélnénk el…
Fontos számotokra Budapest hangsúlyos
szerepeltetése a filmjeitekben?
Móray:
Tudatosan törekszünk rá. Hiányérzet volt bennünk: milyen jó filmek készültek
korábban a budapesti éjszakáról – a Városbújócska,
a Ripacsok –, ma pedig elmúlik ez a
korszak, és az utánunk jövők már nem fogják tudni, hogy milyen volt itt az
élet. Sok filmünk egy kép köré épül; ez most az volt, hogy egy faszi megy a
pesti éjszakában, fényekkel körülvéve.
Dési: Én
nagyon elégedett leszek azzal, ha Az
éjszakám a nappalod Budapest-filmként marad meg a nézőkben még úgy is, hogy
a város csak háttér, a szereplőink sosem állnak meg, hogy rámutassanak
valamire. Olyan helyeken forgattunk, amik vagy Gábornak, vagy nekem fontosak,
amikhez emlékeink fűződnek. Én itt voltam óvodás, itt laktam gyerekként, Gábor
ott sétáltatott kutyát, ott ismerkedett meg a feleségével kutyasétáltatás
közben. És ez már fordítva is működik: külön élmény számomra a filmezésben,
ahogyan telítődik a város forgatási emlékekkel.
Móray:
Ha megengedsz egy vallomást, számomra az a legjobb a filmezésben, ahogyan a
kedvenc helyek és rögeszmék, az ember életének fontos dolgai bele tudnak
szövődni a filmbe, még ha ezt rajtam kívül nem is tudja senki. De nekem
boldogító érzés, ha elhangzik egy bizonyos tér neve egy filmben, vagy látszik
az a bolt, ami előtt mindig elmentem, amikor a feleségem várta a babánkat.
Dési: Igyekszünk
nem beleesni abba a hibába, hogy csak minket érdeklő emlékeket idézgessünk.
Mindezt azért engedhetjük meg magunkat, mert ezek a helyek nagyon sok ember
számára idéznek fel élményeket.
Mindig jelen van a filmjeitekben valamiféle
kettős élet; a hantázás, a tilosban vagy akár fantáziavilágban járó szereplők.
Móray:
Ez nagyon érdekes, számomra ez nem volt eddig tudatos, pedig tulajdonképpen
igaz.
Dési: Visszatérő
témánk, hogy szavak hoznak létre világokat. Egy következő forgatókönyvünk is
erről szól: valaki kitalál magának egy világot, és oda menekül az unalmas
valóság elől. Mindkettőnk számára alapélmény, hogy akkor írtuk a
forgatókönyveinket, amikor már letudtuk a napi életünket, az egyikünk átment a
másikhoz, és éjszaka fogtunk neki az írásnak. Mi magunk is műveljük ezt a
kettős életet.
Ezért lett az álmatlanság a fő témája Az éjszakám a nappalod-nak?
Móray:
Ez egy jó helyzet arra, hogy a főhőst kilökjük az éjszakába. Az éjszaka egy más
világ, más közeg – ezt mindenki megtapasztalja, aki nem tud aludni, vagy muszáj
fennmaradnia. Már a szobádban is minden megváltozik, más lesz a dolgok optikája.
Dési: Miközben
írtuk a forgatókönyvet, úgy gondoltunk ennek a pacáknak az álmatlanságára, mint
Pókember szuperképességére: ő is szert tesz egy extra adottságra, megtanulja
használni azt, és egyre jobban élvezi, hogy nappal és éjszaka is lehet élni.
Hatott rátok bármilyen film vagy rendező?
Móray:
Kerülni akartuk, hogy utánérzést hozzunk létre.
Dési: Inkább
csak kitalálunk egy történetet, és aztán ez keresi meg a maga stílusát,
formavilágát, képeit.
Van olyan kézjegyetek, ami összeköti a
filmjeiteket?
Dési: Érdekes
lenne tudni, hogy a nézők szerint van-e ilyen. Vagy hogy egyáltalán
felismernék-e, hogy ezeket a filmeket ugyanazok rendezték. Én nem tudok ilyet
mondani, pedig lehetetlen, hogy ne legyen bennük valami közös, hiszen mégiscsak
beletesszük magunkat minden filmünkbe.
Móray:
Talán mindben van egy csavar, egy átbillenés, ami – mint egy kóanban – egy
ponton megüti a nézőket.
Milyen nézőknek készült Az éjszakám a nappalod?
Dési: Most
csak azt szeretnénk, hogy minél többen lássák, és elterjedjen, hogy érdemes
megnézni, mert örömet, izgalmat okoz, vagy mert lehet rajta nevetni.
Móray:
A marketing által belőtt célközönség egy külön kérdés, de én nem tudok
elképzelni olyan rendezőt, aki ne azt akarná, hogy mindenki szeresse a filmjét.
Hány nézőre számítotok?
Dési: A
mi dolgunk abban bízni, hogy ez a film elképesztően sok embernek fog tetszeni.
Tudjuk persze, hogy a nézőszám millió, a filmen kívül álló dologtól is függ, és
még a jó magyar filmeket is kevesen nézik meg. Remélem, ez lassanként
megváltozik: ha egy magyar film sikert arat, azt a sikert nekünk is aratja.