FesztiválÉrpatak modellIstentől az ördögigHoreczky Krisztina
Holland
dokumentumfilm a magyar szélsőjobb modellfalujáról.
„Az
itt eltöltött négy év egész életemre meghatározó jelentőségű volt számomra,
mind a jellemformálódás, mind pedig a vallásos és keresztény életszemlélet
kialakulása szempontjából” – áll Orosz Mihály Zoltán, Érpatak független, „Jobbik-közeli”
polgármestere életrajzában a Pannonhalmi Bencés Gimnáziumban eltöltött diákévekről.
A matematika-fizika szakos középiskolai tanár a Sophia Perennis Theológiai
Akadémián szerzett teológia doktori címet, majd nekiveselkedett tudományos
doktori fokozatának. Kutatási területe „Az üdvösség ember, az Isten eredeti képének
helyreállítása a lélekben. A (metafiziko-tradicionális) transzcendentális
pneumeto-pszichológia alapjai”.
Az
izraeli-holland Benny Brunner tavaly január és április között háromszor járt az
1750 lelket számláló szabolcsi faluban, hogy Keno Verseck német újságíróval
megtekintse, milyen is a jézusi helyett infernói légkört árasztó Übü királyság
– a fővárostól 250 kilométernyire. A „szent és egységes diktatúrá”-t hirdető (hamis)
próféta 2005 óta irányítja a települést, ahol 2008-ban vezette be az ún. érpataki
modellt. 2012-ben publikálta a Magyar Megmaradás-honlapon az Érpataki Modell
Országos Hálózata (ÉMOH), és az Országépítő Együttélés Cigánystratégiai Intézet
szellemi alapját, előbbi bázisának megnevezve (pátriáján túl) Miskolcot,
Konyárt, Sajóbábonyt, Nemtit, Gyöngyöst, Jászberényt, Hajdúdorogot. Ismert, Janiczak
Dávid jobbikos polgármester idén vezette be Ózdon az országos mintául szolgálni
kívánó ultranacionalista, hűbéri, önkényelvű rendszert. Vagyis, Érpatak nem zárványjelenség.
A lakosokat
a Wass Alberttől kölcsönzött kategóriák alapján két csoportra, „építő”-re és „romboló”-ra
osztó polgármester a közösség feletti totális uralom jegyében militáns kötelékbe
szerveződött „frontharcosaival”: a helyi jegyzővel, a rendőrkapitánnyal, az
adóügyi, jogi, gyámügyi előadóval, a mezőőrökkel, a védőnővel, és a helyi
szociális intézményt irányító élettársával. A kápókat idéző munkafelügyelők a közmunkásokból
akarnak erővel „példás csapat”-ot verbuválni. A hószitálásban éber mezőőrök állítják
meg a kutyájával baktató, biciklijén kevéske fát szállító cigányasszonyt,
rendőrt riasztva. A falu első embere légiós ruhában száll ki a kauzsaytanyai cigánysorra,
hogy tetten érjen áramlopás közben, ellenőrizve, van-e az ebeken chip. A
munkanélküliek és a „szabályszegők” megregulázására 2010-11-ben huszonnyolc
gyereket emeltek ki a családjából, és helyeztek el nevelőszülőknél. Az óvodások
Pósa Lajos Magyar vagyok című versét
szavalják egymás kezét fogva, nemzettudatos egyenpólóban. A Becsület-napi fáklyás
megemlékezésekkor a birodalmi német himnusz szól a II. világháborúban elesett
magyar, Wehrmacht- és SS-katonák tiszteletére, beszédet mond Zagyva György
Gyula. Nem volt ott a stáb, mikor tavaly augusztusban Simon Peresz- és Benjamin
Netanjahu-bábut akasztott bitóra a főtéren egy fekete kámzsás hóhér – a zsidó-palesztin
konfliktust rendezendő.
A rasszizmus,
és a romákat érintő inzultusok miatt a faluban TASZ-Pontot üzemeltetett Szöllősi
Gábor, akit Orosz „cionista zsidóbérenc”-nek, az őt támogató újságírókat, jogvédőket
pedig „TASZ-szopók”-nak nevez. (Jelzem, amikor a tanár, aktivista tavaly elindult
a polgármester-választáson, megszűnt a munkaviszonya az emberjogi szervezetnél.)
Orosz 2014-ig százhúsz alkalommal perelte be Szöllősit rágalmazásért és becsületsértésért
(ez idáig kudarcosan), akit a mentális hadviselésen túl súlyos fizikai
támadások is értek.
Az „érpataki
modell” az elnyomás modellje. Ugyanakkor problematikusnak vélem, hogy a
dokumentumfilm a groteszk irányába mozdult el; hogy a „nemzetközi
ügynökszervezetek”-kel árnyékbokszoló, darutollas, bőrtarsolyos,
jelmezfetisiszta polgármestert úgy mutatja meg, mint a falu bolondját. Visszás
az is, hogy a végszó („Utóirat”) Orbán Viktor „illiberális” tusványosi beszéde.
Az Érpatak modell fontos, de csak a felszínt
karcoló munka. A zsurnalizmus szintjénél nem láttatja mélyebb összefüggésben,
intellektuálisan pallérozottabb, nívósabb módon a zsákutcás reménytelenséget, a
közönybe torkollt, bénult kiszolgáltatottságot, és főleg a bohócsipkás ördögit.
Érpatak modell (Érpatak Model) – holland dokumentumfilm, 2014. Rendezte: Benny Brunner – Keno Verseck.
Operatőr: Mehrli Noémi. Hang: Harold Jalving. Gyártó: 2911 Foundation. 76 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 40 átlag: 5.7 |
|
|