KritikaTökmag és GázolajÚtirajzok a kamaszkorbólVarró Attila
Gondry kamaszhősei
saját képzeletük helyett a való életet derítik fel.
Michel Gondry
nagyjátékfilmes pályafutásának első évtizede nagyjából arról szólt, milyen
újabb és újabb igazolást tud felmutatni közönségének a videóklipes bravúrjaiból
ismert sajátos vizuális truvájok beágyazására a hagyományos történetkeretek
közé. Elmejátékfilmjeinek népszerű sorozata a 2010-es évek elejére kifulladni
látszik, a tudományos fantasztikus agymanipulációk (Egy makulátlan elme örök ragyogása), álmok (Az álmok tudománya), svédelések (Tekerd
vissza, haver), szuperhős-mutatványok (Zöld
Darázs) után tavalyelőtt egy szerzői pályaösszegzésnek is tekinthető Boris
Vian-adaptáció hamisítatlan vízió-fiesztájában (Tajtékos napok) Gondry mintha búcsút mondana a szürreál-vurstlinak,
még mielőtt végleg beleszorul saját Disneylandjébe. A fordulópontot és új utat
egy igen személyes portréfilm, a nagynénjéről forgatott 2009-es Tüske a szívben jelezte, amelyet azóta
újabb filmek követtek, középpontban a dokumentumfilmes forma játékos
feszegetéseivel, egyfelől az esszéfilm irányába (az árulkodó alcímű A magas ember boldog? Animált beszélgetések
Noam Chomsky-val), másrészt a játékfilm felé a Buli a buszon (The We and the
I) nagyvárosi útifilmjével, ami egy csapat bronx-i középiskolás hazaútját
követi nyomon a tanítás utolsó napján egy helyi járaton, akik dramatizált
formában előadják saját életproblémáikat a rendező digicamje előtt. Gondry
ezekben a filmekben sem szabadul meg a legfontosabb kézjegyét jelentő
barkácsvizuáltól (lásd a Buli a buszon
mobiltelefonnal felvett emlék-szekvenciáit), de a szürreális effektparádét
immár csak illusztráció, árnyalja, kiegészíti szereplőit, ahelyett hogy
meghatározná őket, egyfajta szerzői bálkirálynőként.
Mi sem jelzi
szemléletesebben ezt a fordulatot a gyermekrajzok szerepénél Gondry pályáján:
ahogy a fantázia alárendelődik, eszközévé válik a valóság ábrázolásának (lásd a
Tekerd vissza haver svédelt King Kong és Szellemirtók remake-jeit felváltó fiktív jazz-zenész dokufilmet),
úgy értelmeződik át ez a központi motívum is egyik korszakról a másikra. Míg a
2000-es évek pazar formai erődemonstrációi voltaképp életre keltett
gyermekrajzok, sajátos gyermeki fantáziával és kreativitással átrajzolt
életképek füzérei (mint ezt a Tajtékos
napok fináléjának fázisrajz-sorozata mutatja), addig a kézikamerás
rögreálban zajló Buli a buszon
esetében már konkrét szerepet kapnak a történetben az életüket dokumentáló diákok
vázlattömbjeiben, rajzlapjain, egyfajta direkt önreflexióként: ha Gondry
korábban filmjei egyszemélyes álmodójaként jelent meg a főhős-alakokban, ma már
inkább sajátos, korlátolt eszköztárával leképező rajzolóként jelenik meg. Idei
játékfilmje, a Tökmag és Gázolaj
immár egyenesen egy 14 éves gyermekrajz-művész kalandjait meséli el, aki az
osztály új fiújával, a renitens Gázolajjal társulva kalandos odüsszeiára indul
a nyári szünet első napján Franciahon tájain, hogy megtalálja önmagát, kilépve
az iskolai skatulyák és az otthoni légszomj szűkös életteréből. Csábítóan
kínálkozik a párhuzam a két kamasz és a két Gondry között: az álmodozó,
visszahúzódó, társtalan ceruzazseni (akinek még a szülei sem mennek el az első
kiállítására) és a vagány, jó tollú és ügyes kezű barkácsmester az író-rendező
művészi spektrumának két pólusa, összetevője – a formabontó úti járművüket
jelentő, fűnyírómotorral hajtott, muskátlis ablakú kerekes háznál pedig keresve
sem találhatnánk találóbb metaforát az életműből az életműre: egyszerre
otthonos, privát mikrokozmosz és kalandokra repítő csodajárgány, amit Tökmag
rajzából Gázolaj kalapált össze.
Gondry útra kelő
kamaszhősei immár nem bizarr elmetúrákban szabadulni vágyó kamaszlelkű
felnőttek, de vérbeli kölyök-kalandorok, akik igazi veszélyekkel és
kihívásokkal találják szembe magukat – nem csak a művészi újrakezdés
szimbólumai, de a visszatalálásé is egy természetesebb, keresetlenebb
életformába, ahol a valóság átélt kalandjai vezetnek el a belső és külső világ
megismeréséhez. Míg a Makulátlan elme,
az Álmok tudománya vagy a Tajtékos napok főhőse a képzeletbe
menekült, addig Tökmag és Gázolaj az
életet fedezi fel: az erről szóló film pedig minden eddigi Gondry alkotásnál
szerethetőbb, üdébb és meghatóbb bravúr, egyszerűségében is sokkal
személyesebb, őszintébb – és megszívlelendőbb – alkotás a Tim Burton- és Wes
Anderson-féle örökkamasz szerzői univerzumok elragadóan bájos és szívfájdítóan
semmitmondó kortárs stílusgyakorlatainál.
TÖKMAG ÉS GÁZOLAJ (Microbe et Gasoil) – francia, 2015.
Rendezte és írta: Michel Gondry.
Kép: Laurent Brunet. Zene: Jean-Claude Vannier. Szereplők: Ange Dargent (Daniel), Théophile Baquet (Theo), Diane Besnier (Laura), Audrey Tatou (Marie-Thérèse). Gyártó: Partizan / StudioCanal. Forgalmazó: ADS
Service. Feliratos. 104 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 57 átlag: 5.42 |
|
|