KritikaVíkendTúllőttek a célonSoós Tamás Dénes
Nem a Víkend hozza el a magyar thriller reneszánszát.
Velejénél ragadni meg az aktuális közérzetet
sosem állt távol a magyar thrillertől. A legékesebb példa András Ferenc Dögkeselyűje 1982-ből, melyben a kirabolt
taxisofőr öntörvényű igazságosztása a rendszer elleni lázadás szimbólumává vált.
A partvonalra szorult, célját vesztett értelmiségi szorongását közvetítette a Kontroll is, ami A nyomozóhoz hasonlóan az ezredforduló utáni, egyre kuszább utakon
barangoló énkeresés élményét tükrözte. De említhetnénk a Szabadság – Különjáratot is, ami az ‘56-os forradalom előtti
géprablás ürügyén a manapság aktuális „menni vagy maradni” dilemmát tapogatta
körül.
A Víkendre is rápréseli bélyegét a korhangulat – a Duna-mély
pesszimizmus és az embertársakba vetett hit szertefoszlása. A történet eleinte
a Gyilkos túra erdélyi variációjának
tűnik, ám az alaphelyzetet – egy simlis ügyvéd-házaspár és a felmentetett
építési vállalkozó illegális vadásztúrára indulnak Erdélyben – végül nem a
helyi lakosok és a fővárosi hobbivadászok konfliktusára élezi ki, hanem arra,
ahogy a korrupt elit felszámolja önmagát, mikor csupán feltételezett bűntények
miatt kezdik zsarolni egymást.
A thriller gyakran
fakasztja izgalmait gátlástalan ármánykodásból, ám a Víkend alkotói érezhetően túllőttek a célon. Nemcsak arról van szó,
hogy a történetbe nem helyeztek akárcsak némileg pozitív hőst, és ezzel
megtagadták a nézőtől a thrillerben nélkülözhetetlen azonosulási pontot, hanem
olyan egydimenziósan negatívra írták a figurákat, hogy azok antihősként sem
tarthatnak számot az érdeklődésre. Az ügyvédnő (Gryllus Dorka) alakját ugyan árnyalták
némileg a szexjelenetekkel, ahol a domináns, nagyszájú nő eleinte önként veszi
fel az alávetett pozíciót, ám taszítóan vulgáris természetével messze áll
attól, hogy a megalázkodás/függés lélektanát feltáró, fassbinderi karakterré
váljék – a tesze-tosza férj és a humánum szikráját sem villantó vállalkozó
pedig csupán a thrillerdramaturgiát működtető, emberi arcot nélkülöző papírfigurák
maradnak. Mátyássyt az Utolsó idők
után ismét a szituáció feletti kontrollját elvesztő ember válaszreakciói
érdekelték. A Víkend ívét a
magabiztos ügyvédnő személyiségének széthullása rajzolja meg, ám jellemfejlődése
ellenére sem válik belőle ideális thrillerhős. A műfaj alapvetően az
összeesküvés révén veszélybe kerülő és aktivizálódó átlagembert mozgat, aki
felnő a szokatlan kihívásokhoz – a Víkend
antihősnője viszont épp ellenkező utat jár be, a számára idegen környezetben
egyre inkább megroppan és a történet előrehaladtával passzív áldozattá válik.
A Víkend összességében olyan benyomást kelt, mintha az alkotók túl
akarták volna teljesíteni a ritkán készülő magyar thrillerre nehezedő
elvárásokat. Túl sok csavart szerelnek a történetbe, túlbonyolítják az
átverések szövevényét, eredeti fordulattal mégsem szolgálnak. A megidézett külföldi
mintáktól – a Gyilkos túrától, a Szalmakutyáktól, az Eden Lake-től – ugyan következetesen eltérnek, de nem passzintanak
sajátosan, netán archetipikusan magyar történetet a helyükre. Amerikai séma
alapján megszülethetett volna az Erdélyi
Láncfűrészes Mészárlás is, amelyben az irracionális fenyegetést jelentő erdélyiek
lekaparják az úri bűnözők arcáról a vastag bőrt és a civilizáció hámrétegét. A Víkend azonban politikailag korrekt, a
vadászó városiak a halált, az esküvőre készülő erdélyiek – többnyire – az
életet képviselik. Ennek ellenére az utóbbiak nézőpontját is problémás
felvenni, mert nem felderítik a bűnügyeket, hanem az egymásra mutogató
gyilkosok meséi alapján állnak bosszút, csökkentve ezzel a gonoszok megbűnhődésével
járó katarzisélményt.
Hiába bánik tehát
magabiztosan az információadagolással és mozgatja jó tempóban a párhuzamos
történetszálakat Mátyássy, és hiába fényképezi fenyegetően grandiózusra a
Kárpátok ormait és erdőit Győri Márk, a filmből nemhogy kipereg, de tiszteletét
sem teszi benne az a zsigeri, gyomorba vájó feszültség, amely a műfaj
klasszikusainak sajátja. A Víkendet
nem fogja egybe markáns szerzői vízió vagy tényfeltáró hevületű társadalomkritika
sem, és ahhoz, hogy kiábrándult közérzetéhez jobban passzoló dark thrillerré váljék, hiányzik belőle
a horrorisztikussá keményedő atmoszféra és az ember/bűn természetéről tett erős
állítás is. A Víkend így a műfajnak
csak a minimumát nyújtja – és ez még egy olyan filmgyártásban is kevés, ahol a
thrillernek nincs erős tradíciója, de egy Dögkeselyűje,
Defektje, Kontrollja mégis született.
VÍKEND – magyar, 2015.
Rendezte: Mátyássy Áron. Írta: Gál
Péter, Tóth Csaba és Mátyássy Áron. Kép: Győri Márk. Zene: Hérincs Dániel.
Szereplők: Gryllus Dorka (Márta), Simon Kornél (László), Lengyel Tamás
(István), Árpa Attila (András), Vass Teréz (Alina), Szabó Domokos (Fővadász).
Gyártó: KMH One. Forgalmazó: InterCom.
100 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 46 átlag: 5.07 |
|
|