DVDJöjj és lásd!Pápai Zsolt
Igyi i szmotri – szovjet, 1985. Rendezte: Elem Klimov. Szereplők: Alekszej Kravcsenko, Olga Mirjonova. Forgalmazó: Etalon Film Kft. 136 perc.
A tömegfilmes műfajokat a
valósággal ápolt kapcsolatuk alapján – pontosabban a közvélemény által
valós(ágos)nak tekintett eseményekhez fűződő viszonyuk szerint – kategorizáló
elme nehezen tud elképzelni egymástól távolabb álló alakzatokat a történelmi és
a horrorfilmnél. Előbbi nyilvánvalóan megtörtént helyzetekre épül, még ha
ezeket gyakran átstrukturálja is, utóbbi viszont messzire távolodik a
valóságtól, mivel kötelezően kell fantasztikumot tartalmaznia. Elem Klimov szikár
életművének utolsó tétele, idén harmincéves mesterműve minden efféle teoretikusi
közelítésnek ellenáll, lévén olyan művészfilm, amely egyúttal műfaji keretben
értelmezhető, mondjuk így: „történelmi (vagy háborús) horrorként” szemlélhető.
A második világégés kellős közepén játszódó film hőse a naiv, tizenéves
belorusz parasztfiúcska, Flera, aki kiás egy puskát az elhagyatott harcmezőn, a
partizánokhoz társul, majd leválik róluk, és a hadszíntéren magányosan, vagy
véletlenszerűen mellécsapódó útitársaival közösen szerzett tapasztalatai nyomán
rövid úton vénemberré amortizálódik (úgy tudni, a tizenhat éves Alekszej
Kravcsenko effektíve megőszült, illetve pszichiátriai kezelésre szorult a
kilenchónapos forgatás végére). Sokan és sokszor leírták már, hogy Klimovénál
nincs sokkolóbb film a háború pokláról, amihez képest Coppola Apokalipszis, mostja is csupán flitteres
popcornmese. Ereje nem utolsósorban abból származik, hogy a rendező (aki
tudvalevőleg kilencévesen csöppent bele Sztálingrád ostromába, és csak nagy nehezen
evakuálták őt és családját a harcok közepette, az első vonalból szerezte hát a
tapasztalatait a háborúról) kíméletlenül exploitálja a műfaji darabok, mégpedig
elsősorban a horrorzsáner klisékészletét, de nem egyszerűen fel- és kihasználja,
hanem tovább is fejleszti azokat. Miközben irgalmatlanul él naturális vérontásokkal
és olyan közhelyeffektusokkal, mint a füst és a köd, páratlanul delejes
hangkulisszát teremt, valamint számos emblematikus pillanatot kreál. A
harcmezőn katyusatűzben elhullott szarvasmarha képe, a toronyba halmozott
meztelen testek látványa a hős szülőfalujában, vagy éppen az ezt követő –
mindenkori moziantológiák örök díszének számító – mocsárjárás, továbbá a Hitler-fétis
hurcolásának, a fatemplomba terelt szerencsétlenek kivégzésének és a Flerát egy
fotó készítése alatt terrorizáló náci tiszteknek a jelenete mind olyan kép,
illetve epizód, amely nem csupán az egyszeri mozista emlékeibe ég bele örök
életre, de sok horrordirektort is megihlet(het)ett. A Jöjj és lásd! fő inspirációja – természetesen a partizánzsáner
mellett – is egy horrorfilm lehetett, mégpedig hozzá hasonlóan a művész- és
műfajfilm határmezsgyéjén álló borzalommozi, nevezetesen Kubrick Ragyogása. Bizonyos motívumok (mint az
ikerlányok szerepeltetése), illetve formanyelvi megoldások bizonyítják ezt,
mindenekelőtt a steadicam alkalmazása, amely a film világát meghatározó elemek legfontosabbika,
ugyanis a segítségével rögzített képsorok a hosszúságuk miatt realisták, a kompozíciók
vízszinteseit és függőlegeseit torzító nagylátószögú optika miatt viszont
éppenhogy „ellenrealisták”, kevésbé valóságosak. Végeredményben szürrealitás
ritkán annyira valószerű, illetve valószerű ábrázolás ritkán annyira
szürreális, mint éppen itt. A Jöjj és
lásd! ugyan nem hibátlan film (a sztereotipizáló beszédmód a németek
bemutatásában mai szemmel némiképp avíttnak tűnik, ráadásul művészileg
erőteljesebb hatású lett volna, ha az antagonisták megmaradnak arctalannak),
mégis a mozitörténet különleges tüneménye. Kevés mozgókép született eddig,
amely a minden tömegfilmi műfajt jellemző, zsigeri és egycélú hatásirányultságot
ilyen magától értetődően volt képes szintetizálni a legmívesebb művészfilmekre
jellemző intellektuális orientációkkal. Klimov munkája a maga nemében
utánozhatatlan, mégis seregnyi – igen eltérő szemléletű – alkotót inspirált. Hatása
ott kísért a J-horror keleti és a torture porn nyugati lovagjainak opusaitól
kezdve a Spielberg reneszánszát hozó Ryan
közlegényben és Schindler listájában,
vagy éppen olyan kortárs művészfilmekben,
mint a Saul fia, Nemes Jeles Lászlótól.
Extrák: Nincsenek. A kiadvány az
Etalon Film szovjet–orosz klasszikusok hétlemezes gyűjteményét tartalmazó
kiadványának része.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 89 átlag: 5.57 |
|
|