Francia vérGaspar Noé: SzerelemArcon spriccel a 3DGyenge Zsolt
A cím szerelmet ígér, de a kép megmarad a szexnél. Fiatal önjelölt rendezőzseni meséli első
filmjének nagy ötletét a szerelemmel átitatott szex ábrázolásáról egy enyhén
ironikus felhangú jelenetben a Szerelem
(Love) közepe táján –
ezzel az önreflexívnek szánt gesztussal próbálja Gaspar Noé menteni a
menthetőt. Egyértelmű, hogy ő sem gondol többet erről a témáról, mint
önimádatban, tehetségtelenségben és ebből fakadó alkotói válságban szenvelgő
főhőse, aki a rendező egyfajta alteregójaként sodródik vagináról vaginára. Szerelem a címe, de szex a tartalma
Gaspar Noé legújabb filmjének, aminek Cannes-ban volt a botrányként várt
bemutatója. A néhány gyönyörű szoftpornó jelenettel bíró film leginkább azt
bizonyítja, hogy szerzőjét valamiért nagyon vonzzák a szerelem és a testi vágy
összefüggésének kérdései, de a „se vele, se nélküle” kapcsolatok kémiájának
valódi megértése távol áll tőle.
Harmincas
srácot ébreszti kora reggel egy rosszul induló január elsején volt csajának őt
igazán sosem kedvelő anyukája, aki a lány eltűntéről számol be neki. Ez az
esemény a lakásában és kisgyerekkel meg fiatal csinos feleséggel „megvert”
életében másnaposan ténfergő Murphy-ből visszaemlékezések sorozatát váltja ki.
Ezen jelen és múlt közötti asszociatív ugrálás alkotja a filmet, amely
szerkezet a Love legnagyobb értéke. A komplexitást az adja, hogy nem
csak az emlékek felidézése szakít a kronologikus sorrenddel (olyat már sokszor
láthattunk), hanem az emlékezés síkján történteket sem időrendben látjuk, így
aztán tényleg figyelnünk kell, hogy valamelyest
egységes struktúrát tudjunk összerakni az események sorozatát nézve. Ez a
szerkezet némileg még azt is elfogadhatóvá teszi, hogy azt sem értjük meg
pontosan, miként futott zátonyra a nagy szerelem, ami hősünk lelkének és a
filmidőnek nagy részét kitölti.
A történet
egyfajta héjanász kíván lenni, hiszen az egymást látszólag nagyon szerető és
főleg kívánó szerelmesek sehogy sem tudnak a szexen kívül harmonikus
együttlétet teremteni. Azonban mindehhez a filmben nincsenek meg a szükséges
alapanyagok: a szereplőkről és hátterükről ágy körüli viselkedésükön kívül
semmit se tudunk meg, így bármennyire szeretnénk önmagát felfaló szenvedélyként
látni ezt a viszonyt, mivel a frusztrációk forrásaira vagy legalább jellegére
még utalás sem történik, pusztán öncélú szenvelgést látunk. A helyzetek és
főleg a karakterek laposságát kínos szalonfilozofáló bölcsességekkel, valamint olyan
intellektualizáló gesztusokkal próbálja Gaspar Noé feldobni, mint a
lépten-nyomon felfedezhető kultikus filmplakátok.
Szexuális
melodrámaként hivatkozik a rendező e filmjére, azt sugallva, hogy a nagy
múlttal rendelkező műfajt azáltal termékenyíti meg, hogy szokatlan testi
nyíltságot és szenzualitást tesz láthatóvá. E törekvés akár elfogadható is
lenne, azonban azért nem erről van szó, mert melodrámából egy fikarcnyi sincs a
Love-ban. Egy olyan ellenszenves főhős esetében, mint Murphy és egy
olyan plakátvékonyságú karakter esetében, mint a szexjeleneteken kívül nem
ábrázolt Elektra, fel sem merülhet a méltatlanul félreismert főhős utólagos
(bukás vagy halál utáni) megdicsőülése – ami minden melodráma elengedhetetlen
tartozéka.
Ezzel
eljutottunk a színészek és alakítások kérdéséhez – hiszen amikor egy
szenvedéssel és szenvedéllyel teli kapcsolatot kell ábrázolni, akkor rendkívül
fontos, hogy legalább a
színészek képesek legyenek játékuk révén akár szóban ki sem fejezhető
dimenziókat megnyitni. Gaspar Noé ebben a tekintetben komoly kockázatot
vállalt, hiszen befutott arcok helyett teljes ismeretleneket választott – csak
sejthetjük, hogy a szexjelenetek bevállalása sok jelöltnél kizáró ok lehetett.
Azt viszont még elképzelni is nehéz, hogy rendezőnk mit látott Karl Glusman és
Aomi Muyock személyiségében, ugyanis főleg az előbbiről elképzelhetetlen a
vágynak, a mély érzelmeknek és az állhatatosság hiányának az a keveréke, amiről itt szó lehetne.
A Love
vizualitását a szűrők intenzív használata határozza meg: a múltbeli
jeleneteket, és főleg a szeretkezés pillanatait a korábbi Noé filmekből már
ismert piros és sárga színekben fürdő testek látványa határozza meg. A január
elsejei visszaemlékezés – a korábban a nagy szerelem környezetéül is szolgáló
lakás– helyszíne szürkés-kékes hideg színekbe vonódik, kissé leegyszerűsítő
módon jelezve az egykori szenvedély hiányát. A 3D technika miatt a
kameramozgások a nála megszokottnál sokkal kevésbé dinamikusak, legtöbbször
statikus, vagy lassan, horizontálisan mozog a felvevőgép.
A
szerelem-szex-szenvedés hármasságon túl a Love másik fő témaköre az idő
visszafordíthatatlansága, a tragikus esemény meg nem történtté tételének
lehetetlensége – hiszen Murphy leginkább azon siránkozik, hogy ha nem csalta
volna meg szerelmét, még mindig együtt lehetnének. Mint látjuk, jóval enyhébb
formában, de pont ugyanott járunk, ahol bő egy évtizeddel ezelőtt az Irréversible
(Visszafordíthatatlan, 2002) című
film idején. Ráadásul, ha igaz, amit Noé nyilatkozott, hogy valójában a Love
volt az első filmterve, csak nem talált producert, aki finanszírozta volna,
akkor hirtelen rádöbbenünk, hogy ennek az embernek ez az egy, ráadásul nem túl
eredeti és nem túl komplex gondolata – inkább csak ötlete – volt egész
túlhájpolt karrierje során. Ha ehhez hozzátesszük, hogy másik „nagy” műve, az Enter
the Void nem tematikájában, hanem vizualitásában ismétli meg a Visszafordíthatatlan
vágásokat rejtő, jelenetből jelenetbe átforduló kameramozgások által
meghatározott képi világát, akkor egészen elkeserítő következtetésekre
juthatunk a merész szerzői film e fenegyerekéről. Például arra, hogy ha a sors
fintoraként ezt a filmet készíti el a kétezres évek elején, akkor valószínűleg
ma azt sem tudjuk, ki az a Gaspar Noé.
Aki a
divathullámnak engedve legújabb filmjét 3D-ben forgatta, anélkül, hogy
eltöprengett volna azon, mire is kell neki a látványos technika. Mert ha
tényleg csak a valóság minél valószerűbb, immerzívebb ábrázolására (ahogyan azt
nyilatkozta), akkor másra valóban nem volt jó, mint hogy 3D-ben lövelljen a
sperma az arcunkba. Szomorú, de igazságos lenne, ha ennyi maradna meg Gaspar
Noéról az utókor emlékezetében.
SZERELEM (Love) – francia, 2015. Rendezte és írta. Gaspar Noé. Kép: Benoît Debie. Szereplők: Aomi Muyock (Electra), Karl Glusman (Murphy), Klara Kristin (Omi), Juan Saavedra (Julio), Gaspar Noé (Noé). Gyártó: Les Cinémas de la Zone/RT Features//Rectangle//Wild Bunch/.
Forgalmazó: Vertigo Média. Feliratos. 134 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 108 átlag: 6 |
|
|