A gyűlölet köreiNeonácik mozivásznonA gyűlölet vonzásábanCsiger Ádám
Az újnáci bandák vesztesek csoportjaként jelennek meg a filmekben.
Hazánkban a Veszettek az első nagyjátékfilm, amely a
szélsőjobboldali gyűlöletcsoportok témáját dolgozza fel, de külföldön számos
neonácikról, fehér felsőbbséget hirdetőkről és bőrfejűekről szóló film készült
már. Ezek közül viszont alig egy maroknyi ért el világsikert (és jutott el a
honi forgalmazásba). Sikerük tehát nem a téma népszerűségének, hanem a
kidolgozásnak köszönhető. Csábító lenne a nazisploitation
mintájára neonazisploitation-nek elkeresztelni
a témával foglalkozó filmeket, de a világsikerű alkotások csak nyomokban
tartalmaznak hatásvadász elemeket, és az évek múlásával egyre ritkábban.
Ezekben a filmekben sem ritka a tiltott önkényuralmi jelképek és cenzúrázatlan
szélsőséges retorika megjelenítése, de mindez elsősorban realisztikus couleur
locale eme művekben, melyeket valójában főleg hagyományos dramaturgia és műfaji
koncepció mozgat. E mozikban a radikális bandák nem pusztán ellenségképként
jelennek meg, ahogy azt a háborús- és akciófilmekben megszokhattuk, hanem
drámai feszültség és műfaji attrakciók forrásaként. Eme alkotások más-más
dramaturgiai és műfaji stratégiával közelítik meg témájukat: van köztük
thriller, románc, családi- és börtöndráma, életrajzi film, felnövéstörténet,
valamint romantikus és fekete komédia. Viszont tanulságos közös vonásuk, hogy
mind vesztesek szövetségeként ábrázolják a szélsőjobboldali bandákat.
Ami
az Elárulva című filmben ki is
mondatik egy párbeszéd során. Az FBI egy fehér szupremácista csoport után
nyomoz, aminek tagjai mind peremre szorult figurák: elszegényedett, elmaradott,
egyre leszakadó vidéki farmerek, vannak köztük háborús veteránok és áldozatok
rokonai, valamint börtöntöltelékek is. Az 1988-ban bemutatott film cselekménye
tökéletes bevezető a témáról szóló munkák mezőnyébe, hisz az azonosulásra
alkalmas főhős egy jólelkű újonc nyomozónő, aki semmit nem tud a fehér nacionalizmusról,
eleinte hinni is alig hisz benne, így aztán a néző vele együtt, az ő szűz tekintetén
keresztül ismerkedik meg a jelenség borzalmaival. E vegyes kritikákat kapott
film még vádolható némi hatásvadászattal, ami azzal is magyarázható, hogy a „hollywoodi
fenevad” Joe Eszterhas írta. Akit igaz történet inspirált: egy szókimondó,
zsidó származású rádióst meggyilkolt egy fehér szeparatista szervezet (The
Order, azaz A Rend), akiknek terveiben ráadásul számos terrorcselekmény
szerepelt a szerintük „zsidó kormány” és „fekete rendőrség” ellen. A hősnő
feladata, hogy elcsábítson és lebuktasson egy gyanúsítottat, akibe viszont
rögtön beleszeret, mivel nyíltszívű és tragikus sorsú családos embernek ismeri
meg. Azonban a nő élete hamar rémálommá válik: beigazolódik az FBI gyanúja, és
be kell épülnie a szélsőségesek közé. A film sokk-dramaturgiára épül, tárháza a
szélsőjobb amerikai megjelenési formáinak a Ku-Klux-Klantól a börtönbanda Árja
Testvériségig, ráadásul Eszterhas minden jelenettel felülmúlja magát. A műfaj
tragikus románccal ötvözött háztáji (domesztikált) thriller, melynek
bonyodalma, hogy a hősnő szerelméről kiderül, hogy rasszista gyilkos. E filmet
ugyanakkor egy hasonlóan feszült drámai status quo is működteti, melyben a
szerelem fűz össze két fölöttébb különböző karaktert. Eszterhas részéről pedig
szerzőiségről is lehet beszélni, az emancipált hősnő és az életveszélyes
vonzalom (mint bonyodalom) alapján e mozi a Flashdance
és az Elemi ösztön ötvözeteként
jellemezhető.
Nácikról radikálisan
Talán
nem véletlen, hogy e témában az első igazán nagy port kavart film a Mad Max földjéről, az exploitationben
erős Ausztráliából érkezett. A Russell Crowe nevével fémjelzett Romper Stompert (1992) nem sorolják, és
nem is sorolható az Ozploitation kategóriájába, de a helyi gerillafilmes
hagyományoknak azért katalizátor szerepe lehetett a neonácizmus naprakész és
merész feldolgozásában. Ami Ausztráliában nyilvánvalóan sokkal egzotikusabb
jelenség, mint például Németországban (hisz e kontinensen a neonácik is
bevándorlók), ennek is köszönhető, hogy kirívó jelenséggé válhatott és
világsikerű mozi készülhetett róla a filmvilág peremén elhelyezkedő országban.
A
Romper Stomper is megtörtént eseten
alapul: a Crowe alakította Hando figuráját Dane Sweetman, a neonáci gyilkos
ihlette. A férfit azért ítélték el, mert megölte egyik társát. A neonácizmusról
szóló filmek gyakran dolgoznak fel megtörtént eseteket, és arról tanúskodnak,
hogy a szélsőjobboldali bandavezérek köreiben nem ritka a korai és erőszakos
halál (lásd George Lincoln Rockwell, az American Nazi Party alapítója esetét),
ráadásul nem az általuk terrorizált kisebbségek, hanem elvbarátaik kezéből. A
témát feldolgozó munkák – köztük e film is – általában egy egész csoportról
szólnak, ami a nácizmus anti-individualista természetéről árulkodik. E filmek
cselekménye ugyanakkor elsősorban egy bálványozott, karizmatikus vezető alakja
köré épül. Hando prototipikus karakter a neonáci témájú filmek Hitler-szerű
vezéregyéniségeinek sorában, ami a jobboldali radikális bandák
tekintélyelvűségéről mond sokat. Az ilyen csoportokat felvonultató munkák
karakterei többnyire kamaszok vagy fiatal felnőttek, ami ugyancsak a nácizmus
esszenciájából ered. „Aki megnyeri a fiatalságot, azé a jövő” – szól a
Hitlernek tulajdonított mondás, ami a nácizmus anti-intellektualizmusát és
agymosó taktikáit példázza. Jelen mozi játékosan rímelő címe is az ausztrál
neonácik infantilizmusát hivatott kifejezni.
Mivel
egy Führer-figura túl ellenszenves lenne főhősnek, e filmben az azonosulásra
alkalmas szerepet a szárnysegédje tölti be, aki természetesen mérsékeltebb
elveket vall nála (noha egy kollektivista csoport tagjaként általában nincs
egyéni véleménye), és idővel kételkedni kezd példaképében, azaz elkezd „kigyógyulni”
radikalizmusából. A film egy főellenség, egy főhős és egy hősnő szerelmi
háromszögére épül. A főhősnek underdogként kell megküzdenie az apa-figura
Handóval szerelme kezéért. A romantikus szál mellett viszont a film ábrázolja a
neonáci csoport bukását és kisszerű motivációit is, amilyen a gazdasági recesszióval
járó munkanélküliség és bűnbak-keresés, valamint a rasszizmus a vietnami
kisebbség ellen. Az is sokatmondó, hogy a főhőst alakító Daniel Pollock
drogproblémái miatt öngyilkosságot követett el a premier idején. A csoport
bukásának ábrázolása egyfajta apológiaként is szolgál a film addigi energikus,
látványos, fülbemászó rockzenével felpörgetett stílusáért. Mivel azt is
rekonstruálja, hogy milyen esztétika vonzhat fiatalokat a szélsőjobboldali bandákhoz,
a gyűlöletcsoportokról szóló filmek sorában a Romper Stomper ítélkezik a legkevésbé nyíltan, amit jól példáz,
hogy bemutatása idején nagy tiltakozást váltott ki, Hando karaktere pedig – az
alkotók szándékai ellenére – inspirálóan hatott valódi extrémistákra.
Náci megváltás
Az
Amerikai história X (1998) megfordítja
a Romper Stomper főhős-főellenség
felállását. A történet nyitánya hasonlít az ausztrál film cselekményére: egy
testvérpár idősebb tagja karizmatikus neonáci bandavezérré, azaz
Hitler-figurává válik, öccse pedig kutyaként követi. A motivációjuk nekik is
tragikus: apjukat megöli egy afro-amerikai gengszter. A radikálisok erkölcsi bukása
azonban ezúttal nem a történet végén következik be, azaz immár nem a megoldása
a drámának, hanem a bonyodalma. A bosszúálló, önbíráskodó báty gyilkosságért
börtönbe kerül, ahol ő megy át hasonló – sőt, gyökeresebb – jellemfejlődésen,
mint Hando szárnysegédje a Romper Stomperben.
Öccse viszont időközben átveszi a helyét a neonáci közösségben, tehát pozitív főhősből
negatívvá változik, a börtönből szabaduló fivér pedig épp fordított utat jár be.
Ezúttal tehát – szokatlan módon – az autokrata diktátor „gyógyul ki” a
radikalizmusból, az általa agymosott underdog viszont képtelen erre. A Romper Stomperben a radikalizmus
visszafordíthatatlan, a pionír menthetetlen, az Amerikai história X alkalmával viszont az ideológus is képes
megváltozni, tekintélyelvű követői viszont nem. Utóbbi film üzenete
progresszívebb és optimistább: míg az ausztrál filmben a jobboldali vandalizmus
káros szenvedély, önpusztítás, az amerikaiban tévedés és tudatlanság
közveszélyes eredménye. A két film közti különbség az ausztrál mozi
hatásvadászabb tendenciáival is magyarázható. A téma kényes voltát bizonyítja,
hogy a későbbi filmet a botrányok ugyan már elkerülték, de a gyártása nem
zajlott gördülékenyen, főleg Tony Kaye rendező és Edward Norton nézeteltérései
okán, és noha a mozi világsikert aratott, előbbi karrierje derékba tört.
A
Ryan Gosling főszereplésével készült A
hitetlenben (2001) nincs hős-főellenség felállás, a dráma nem a jellemek hangszerelésére
van kihegyezve, hanem egyetlen, meglehetősen komplikált főhősre. E
karaktertanulmány már-már tudathasadásos hősében egyesül a főhős és a
főellenség, mellette nincs szükség két gyökeresen ellentétes ideológiát
képviselő figurára. Danny Balint egy hús-vér oximoron. A film a „zsidó náciként”,
illetve „öngyűlölő zsidóként” elhíresült Dan Burros rövid életén alapul. Az
orthodox zsidó neveltetésű fiatalember az American Nazi Party aktivistájává
avanzsált, és amikor a New York Times leleplezte származását, öngyilkosságot
követett el. A filmbeli Balint se nem hős, se nem főellenség, hanem antihős,
akinek önmaga a legkérlelhetetlenebb ellensége. A karakter zsidó létére a
leghangosabb antiszemita a szélsőjobbosokból álló környezetében, ami szintén
sokat mond a nácizmus természetrajzáról. Balint saját identitásával kapcsolatos
kételyeit és az adott társadalom által idegennek minősített származását
kompenzálja túl radikalizmussal, egyfajta különc, individuális behódolásként a
többségi társadalom felé. Ami rímel azokra a pletykákra is, melyek szerint Hitlernek
vagy más náci vezetőknek volt vagy lehetett egy kevés zsidó származása. Amit
pedig gyakran visszhangoz a popkultúra, elég a Harry Potter-saga főgonoszára,
az alighanem Hitlerről mintázott Voldemortra gondolni, aki titkolja félvér
származását követői elől (a főhőst, Harry-t pedig egy villám alakú sebhellyel
jelöli meg, ami pont úgy fest, mint a British Union of Fascists párt logója). A
nácizmus e filmben nem ok nélkül lázadás vagy tudatlanság, hanem
személyiségzavar, kisebbségi komplexus, pszichózis eredménye, ennek megfelelően
a gyógyulás ezúttal kizárt, ha a megváltás nem is. Az antihős jelleme fejlődik,
ha csak keveset is: ráébred, hogy antiszemita elvbarátai ostobák és semmit nem
tudnak a zsidóságról. Balint vesztében konzervatív neveltetése is szerepet
játszott: intelligens, individualista, lázadó természetű, hiperaktív gyerekként
képtelen volt elviselni az orthodox zsidó vallás szigorát, ami frusztrált
páriává tette és meggyűlöltette vele népét és gyökereit.
A nácizmus infantilis
Az
Ez itt Anglia (2006) fő újítása, hogy
főhőse nem pusztán fiatal, hanem egyenesen kisiskolás, aki befolyásolhatósága,
sebezhetősége okán kerül rossz társaságba, groteszk látványt nyújtva a bőrfejű
bandavezér, Combo oldalán. A jobboldali extrémizmus e film alkalmával olyasvalami,
amiben csak egy gyerek tud őszintén hinni. És egy gyerek sem sokáig: e film
műfaja felnőtté válásról szóló történet. Eme alkotásban már végképp nem családi
vagy baráti kötelékek vonzzák a fiatalokat a radikális bandákba, hanem a puszta
frusztráció. A bőrfejű banda világnagy vesztesekből áll, akik közül a
legszerencsétlenebb a Hitler-figura, a szociopata, börtönviselt Combo. E film a
Romper Stomper tökéletes ellentéte
abból a szempontból, hogy nem egzotizál, hanem árnyal, rögrealistán, a maga eklektikusságában
ábrázolja a nyolcvanas évek Nagy-Britanniájának skinhead kultúráját. Combo és
bandája váltig állítja, hogy ők nem rasszisták, a film drámai feszültsége pedig
abból fakad, hogy ezt képesek-e betartani egy fekete bőrű környékbeli fiatal
társaságában. Az viszont nem kétséges e filmben, hogy rasszizmus és
idegengyűlölet egy tőről fakad. A korábbiakhoz hasonlóan e film is felvázolja a
radikális bandákba verődés okait: a kisiskolás hős fő motivációja és egyben
gyámoltalanságának forrása, hogy apja meghalt a Falkland-szigetekért vívott
háborúban, Thatcher politikája termékeny táptalajul szolgált a
szélsőségeseknek.
A
Titanic fesztiválon bemutatott Oroszlánszív
(2013) morbid romkom: egy állástalan, huszonéves neonáci szerelembe esik, és
választottja viszonozza érzéseit, de amikor a nő tudomást szerez a férfi
nézeteiről, többé hallani sem akar róla, mivel van egy fia egy színesbőrűtől.
Hősünknek bizonyítania kell szerelme előtt, hogy nem rasszista, és közben
valóban kiábrándul ideológiájából, azonban fivére és a bandatagok ezt nem nézik
jó szemmel. A koncepció alapján e film közhelyes vígjáték is lehetett volna, de
mi sem áll távolabb a valóságtól. E mozi alkotói ravaszul szembe mennek az
elvárásainknak. A fülig szerelmes neonáci az első pillanattól kezdve igyekszik
barátságosan viselkedni a gyerekkel, aki viszont kétségbevonhatatlan morális
fölénye tudatában egyre durvábban provokálja, ami számos feketén komikus
szituációt eredményez. A neonáci férfi felnőtt létére kevésbé érett, mint
kisiskolás mostohafia. E 2013-ban bemutatott film idejére tehát Nagy-Britanniában
a nácizmus olyannyira vállalhatatlanná vált, hogy immár az Ez itt Anglia kisiskolás karaktere terrorizálja benne a Romper Stomper Hitler-figuráját. Eme alkotás
ugyanazt képviseli a neonácikról szóló mozik mezőnyében, mint Az élet szép a holokausztfilm műfajában,
azaz fekete komédia egy rendkívül nyomasztó témáról.
Napjainkra
odáig fejlődött a nyugati világ, hogy immár szükségtelen érvelni a nácizmus
ellen, a téma már legfeljebb morbid komikum forrásaként használható. E mű reflektál
a szélsőjobboldal színeváltozására is: a filmbeli neonácik például már nem
antiszemiták, hanem iszlamofóbok, és fő problémájuk a bevándorlás. A bőrfejűek
ezúttal is vesztesek, elég arra gondolni, hogy a főhős fivérét roppantul
frusztrálja, hogy a mostohafiú apja színesbőrű létére jóval sikeresebb karriert
futott be náluk. E mozi az Elárulva ellenfilmjeként
is értelmezheő: a szerelem és a család itt nem a bonyodalom, hanem a megoldás,
az 1988 idején még gyógyíthatatlannak ábrázolt radikalizmus ezúttal már békésen
is legyőzhető.
E
filmek tehát – a drámaírás szabályainak megfelelően – gyökeresen különböző
karaktereket zárnak össze. A szélsőjobbos bandák ideális témát képeznek egy
drámához, hisz garantálják a szokatlan, céltudatos és makacs karaktereket,
márpedig Egri Lajos szerint egy jó dráma hőse épp ilyen, legalábbis erről
értekezik A drámaírás művészete című,
az írók bibliájának tartott könyvében. (Nem csoda, hogy egy neonáci a hőse az
elismerésekkel elhalmozott Ádám almáinak
is.) A szélsőséges bandavezérek megformálása színészek számára is roppant hálás
szerep, Tom Berenger, Crowe, Norton, Gosling és Stephen Graham mind életük
egyik legjobb alakítását nyújtották.
Hazánkban
is készült egy filmnek szánt, de színdarabként megjelent mű a témában: A zsidók szégyene hasonlít az Acélbakancs című, szintén színházi
drámán alapuló mozira. Amiben egy államilag kirendelt zsidó és liberális ügyvéd
egy neonácit kényszerül védeni (a Puzsér Róbert nevével fémjelzett darabban
neonáci helyett holokauszttagadó szerepel). Nekünk sem kell a szomszédba
mennünk, ha alapanyagot keresünk egy szélsőjobboldali témájú filmhez. Bár a Chico című mozi róla szól, Eduardo Rózsa-Flores
akár a magyar Danny Balintként is jellemezhető. Szegedi Csanád esete pedig egy
jobbos radikálisból orthodox zsidóvá váló karakter drámájának adhat modellt.
Aminek akár az inverze is működőképes drámát eredményezhet, elég Lars von Trier
botrányára gondolni, aki nácinak nevezte magát, miután korábban megtudta, hogy
mégsem zsidó származású. (Bár a direktor alighanem Nietzsche műve után nevezte
el Antikrisztus című filmjét és
kijelentése késői munkáinak ismerőit nem érhette teljesen váratlanul, utóbb
visszavonta állítását és bocsánatot kért). A Veszettek alkotóinak arra is megvolt a lehetősége, hogy a
szélsőjobb térnyerését ne csak a fiatalok kilátástalanságával magyarázzák, de a
magyar társadalomban a tiszaeszlári vérvád óta honos, apáról fiúra,
szájhagyomány útján öröklődő antiszemitizmussal és rasszizmussal is.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 159 átlag: 5.35 |
|
|