KritikaFúsi; Akváriumban élniIzlandi magányBaski Sándor
Ritkán lépnek ki a nemzetközi porondra az izlandi filmek, idén kettőnek is sikerült. A magányos szereplők és az északi melankólia köti össze őket.
Mi sem bizonyítja jobban a globalizáció
társadalomformáló hatását, minthogy a világ legkülönbözőbb pontjain, szinte
fáziskésés nélkül mesélődnek el újra ugyanazok a történetek. A rugalmas
elszakadásra és az önálló élet megkezdésére képtelen huszon- és harmincévesek
ma már egyre kevésbé sorolhatóak a különc kisebbséghez, a családi létezés
évszázados hagyományait felborzoló világtrendre pedig a filmek az elsők közt
figyeltek fel. A francia (Tanguy – Nyakunkon a kisfiunk) és az amerikai
verziók (Anyám nyakán, Tesó-tusa) a
felnőtt fejjel is odahaza élő „gyerek” tanmeséjében természetesen a kézenfekvő
vígjátéki potenciált aknázták ki, és a megoldást C a romkomok szabályait
követve – egy női szereplő beléptetésével szavatolták. A manchild-filmek említésre leginkább méltó európai átirata 2012-ben
készült el, a dán Teddy Bear üdítő
módon zárójelezte a potenciális poénokat – a feleségjelöltet Thaiföldön
keresgélő 38 éves testépítő története csendes hétköznapiságával tűnt ki a
mezőnyből.
Ezen a nyomvonalon halad
az izlandi Fúsi is; 43 éves
címszereplője szintúgy egy anyjával élő, végtelenül szelíd hústorony, aki egy
buddhista szerzetes nyugalmával közlekedik saját, szűkre szabott világában. Míg
a Teddy Bear főszereplőjében legalább
megfogalmazódott a nyitás vágya, amihez az ellenérdekelt anya akaratát kellett
leküzdenie, addig Fúsiban – látszólag – nincs igény a változásra. Kizárólag az
anyai noszogatásnak engedve vesz részt egy táncórán, ahol sikerül
összeismerkednie egy életrevaló, vidám nővel.
Dagur Kári író-rendező,
aki már első filmjében, a Nói albinóiban
is egy társadalom peremén élő figurát tett meg főszereplőnek, nem a kínálkozó
műfaji panelek mentén építi tovább a történetet. A „megváltó” szerepére
kijelölt nőről kiderül, hogy maga is jelentékeny neurózisokkal küzd, így
Fúsinak végül mégiscsak egyedül kell kivívnia az önállóságát. A film legnagyobb érdeme, hogy egy pillanatra
sem láttatja megmosolyognivaló lúzerként főhősét (ebben is hasonlít a Teddy Bearre), a film végére pedig
világossá lesz, hogy a katarzist nem feltétlenül a szüzesség elvesztésének kell
szavatolnia – ellenpélda: A negyvenéves
szűz –, az elindulás szándéka ugyanis fontosabb, mint a megérkezés maga.
Akváriumban élni
központi motívuma ugyancsak a magány, Baldvin Zophoníasson mozaikfilmjének szereplői
egyedül kénytelenek életkríziseikre megoldást találni. A fiatal anya, Eik
óvodai fizetését, jobb híján, call girlként egészíti ki; a profi futballista
karriert az üzleti életre cserélő Sölvit munkája komoly morális kihívások elé
állítja, az irodalmi élet egykori sztárja, Móri pedig lecsúszott
alkoholistaként vegetál. A három szálból az egyik közvetlenül, a másik közvetve
reagál az egész Izlandot megrendítő 2008-as gazdasági válságra – a történet még
a vihar előtti csendben játszódik –, Zophoníasson rendező azonban a
közéleti-közérzeti aspektust feláldozza a melodráma oltárán. Hiába teremt
izgalmas karaktereket és húsbavágó konfliktusokat, ha azokat utána csontig
koptatott sablonokba illeszti bele. A három történetszál ráadásul kifejezetten
egyenetlen: a kislányát egyedül nevelő Eik drámája nagyon erős, mellette a
kevéssé szimpatikus Sölvi munkahelyi problémái, vagy Móri szótlan önsajnálata
mindössze teleregénybe illő időhúzásnak tűnik.
Az Akváriumban élni valamit mégiscsak telibe talált, legalábbis hazai
pályán, a legfontosabb izlandi díjakat ugyanis kivétel nélkül begyűjtötte.
Meglehet, hogy a komolyabb konkurencia hiányának tudható be a legjobb film,
rendezés, forgatókönyv, zene, vágás stb. díja, a két színész, Hera Hilmar (Eik)
és Thorsteinn Bachmann (Móri) ellenben biztosan megérdemelték az elismerést. Ha
középszerűsége ellenére is működik néha a film, akkor az nekik köszönhető.
FÚSI (Fúsi) – izlandi, 2015. Rendezte és írta: Dagur Kári. Kép:
Rasmus Videbaek.
Zene: Karsten
Fundal. Szereplők: Gunnar Jönsson (Fúsi),
Ilmur
Kristjánsdóttir (Sjöfn). Gyártó: Nimbus Film Production.
Forgalmazó: Vertigo
Média. Feliratos. 90 perc.
AKVÁRIUMBAN ÉLNI (Vonarstarti) – izlandi, 2015. Rendezte és
írta: Baldvín
Zophoniasson. Kép: Jóhann Máni Jóhansson.
Szereplők: Hera
Hilmarsdóttir (Eik), Thor Kristjansson (Sölvi), Sveinn Ólafur Gunnarsson (Gústi).
Gyártó: Axman
Production / Harmonica Films. Forgalmazó: Mozinet Kft. Feliratos. 129
perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 166 átlag: 5.55 |
|
|