VasemberekTeljesítményfüggőkÚtmutatók önkínzáshozBaski Sándor
A filmek sugallatával szemben a természet ma sokkal inkább az extrém erőpróba, mint az önfelfedezés színtere.
Volt idő, amikor egy kontinens átszeléséhez
az emberöltő is kevés volt. Ma nincs olyan pontja a Földnek, amelyet ne lehetne
pár óra alatt, egy kényelmes székben ülve elérni. A történelem kevésbé fényes
pillanataiban a széles tömegek számára a puszta túlélés volt a tét. A ma
emberét, ha sikerült a megfelelő helyre születnie, a civilizáció megvédi a
legtöbb veszedelemtől. És egyben meg is fosztja a természeti és fizikai létezés
izgalmaitól. A kihívásokra, az ösztönös létezés megtapasztalására annak is
szüksége van, aki napi 8-12 órát tölt légkondicionált irodákban – sőt neki van
rá igazán szüksége; a mamut elől menekülő ősember esténként aligha vágyott még
plusz izgalmakra.
A természetbe történő –
átvitt és konkrét értelemben vett – visszatérés évszázados ideája ma, amikor a
többség városokban nyomorog, népszerűbb, mint valaha. Az ezoterikus és
spirituális praktikák mind az organikusabb, harmonikusabb létezés lehetőségével
kecsegtetnek – ennek az irányzatnak a csúcsa és egyben mélypontja az úgy
nevezett „paleolit táplálkozás” –, de ezek az alapvetően passzív módszerek
sokakat nem elégítenek ki. Egyre többen vannak azok, akik a napi rutinból és a
mozgásszegény hétköznapokból kemény fizikai kihívások révén próbálnak meg
kitörni. A vadvízi evezéstől a hegymászáson át a rituális zarándoklatig terjed
a paletta – a közös nevező: a teljesítőképesség határainak felszabadító
feszegetése.
LELKI TISZTÍTÓTÚRÁK
Emilio Estevez Vándorútja (2010) volt az első
hollywoodi film, amely a Szent Jakab-utat, vagyis az El Camino de Santiagót
felfedezte magának, és ezzel jelentősen hozzájárult Európa legismertebb
zarándokútjának további népszerűsítéséhez. A történet szerint a Martin Sheen
által alakított amerikai orvos az El Camino teljesítése közben elhunyt fia
maradványaiért utazik Franciaországba, majd úgy dönt, ő fejezi be azt, amit fia
elkezdett. Miközben rója a kilométereket, különböző nemzetiségű és hátterű
sorstársakkal találkozik; ami közös bennük, hogy mindannyian határozott céllal
vágtak neki az útnak. Van, aki a súlyából szeretne leadni, hogy újra
meghódíthassa feleségét, más éppen a házastársa elől menekülne, és van, aki az
írói álmait akarja újraéleszteni.
Az író-rendező Estevezt
elsősorban az érdekli, hogyan kovácsolódnak közösséggé az alkalmi útitársak; az
El Caminóban nála csak annyi a katolikus szellemiség, amennyi a karácsonyban. A
zarándokút jelentette fizikai kihívás is inkább csak szimbolikus, nem a
teljesítmény számít, hanem a szándék maga. A Coldplay slágerekkel aláfestett,
életigenlő Vándorút az önkereső-túrát
kellemes és könnyed élménynek láttatja.
Estevez filmje,
szándékai ellenére, az El Caminóról szóló beszámolókat erősíti meg. Nyilván
akadnak sokan, akiket a mély spirituális meggyőződés sarkall a közel ezer
kilométer megtételére, de a többség számára – ahogy Puzsér Róbert írja –”az
úgynevezett zarándokút valójában egy gigászi teljesítménytúra, ahol nem szegény
és beteg emberek keresnek vigaszt, hanem az unatkozó középosztály tagjai
vadásznak élményt trendi és értékes felszereléseikkel. Ami a Caminón
elszabadul, az nem a Szent Szellem, legfeljebb az adrenalin. (…) A Szent
Jakab-úton menetelő tömegek túrajunkie-k, olyan teljesítményfüggők, akik
szabadidejükben nem drogoktól, hanem a megtett kilométerektől állnak be
szívesen.”
A fősodorbeli filmek,
amelyek a képmutatás helyett a valódi, katartikus megtisztulást szeretnék
bemutatni, érthető módon nem erre a kevéssé poétikus aspektusra kíváncsiak. (Buńuel
1969-es szatírája, A tejút még más
fénytörésben látatta az El Caminót.) A jórészt megtörtént eseteket feldolgozó
spirituális road movie-kban fel sem merül az a gondolat, hogy a főhős nem a
megfelelő okokból vállalkozna a nagy kalandra.
A Tracks (2013) és a Vadon
(2014) is az elismerés legmelegebb hangján emlékezik meg a főhősök heroikus
önsanyargatásáról. A mozi vakmerő kalandorai általában férfiak, ezért is van
különös jelentősége, hogy ezekben a filmekben nők indulnak el a magányos
utazásra – e nélkül az emancipációs kontextus nélkül talán el sem készül a két
produkció. Közülük a Jean-Marc Vallée jegyezte Vadon kompatibilisebb a mai trendekkel, amennyiben a főhős által
teljesítendő 4200 kilométeres Pacific Crest Trail – a Caminóhoz hasonlóan –
csak ürügy egy alapos önvizsgálatra. A Nick Hornby által jegyzet szkript, amely
Cheryl Strayed önéletrajzi könyvét adaptálja, precízen lajstromolja ugyan az átélt
fizikai gyötrelmeket, az éhségtől a vérhólyagig, az igazi utazás mégis belül
zajlik. A magányos zarándoklat alatt az addigi életét a drogokkal és az
önpusztítás egyéb módozataival tönkre tévő Cherylnek bőven van ideje számvetést
tartani, az idilli és a kevésbé boldog emlékek újra és újra bevillannak, és az
út végén természetesen várja őt a katarzis.
Az ausztrál Tracks annyiban autentikusabb és
izgalmasabb történet, hogy főszereplője nem egy felkapott túraútvonal
teljesítését célozza meg, hanem járatlan útra indul. 1977-ben, amikor Robyn
Davidson nekivágott négy teve és egy kutya társaságában az ausztrál sivatagnak,
még nem volt tömegdivat a spirituális indíttatású önkínzás. A Mia Wasikowska
által alakított fiatal nőt nem is efféle célok motiválják, nem keres semmire
megoldást a sivatagban, egyszerűen azért vállalkozik a kalandra, hogy egyedül
lehessen, és folytassa a szintúgy kalandor természetű apja által megkezdett
hagyományt. Számára a National Geographic fotósának jelenléte – a magazin
támogatta a túrát – eleinte éppen ezért teher. A Vadonnal ellentétben John Curran rendező itt nem a főhős traumáit
feltáró flashbackek, hanem a gyönyörűen fényképezett tájképek és a természetben
átélt lírai pillanatok köré szervezi a filmet.
Ugyanezt a módszert
választotta az Út a vadonba (2007)
rendezője, Sean Penn is. Az alaszkai erdőségekbe 22 évesen kivonuló, majd ott
éhen haló Christopher McCandless motivációit nem kérdőjelezi meg, sőt
megpróbálja az ő szemén keresztül láttatni a világot. McCandless romantikus
idealista volt, aki hitt abban, hogy lehet a civilizáció zajából kilépve a
természettel harmóniában élni. Két éven át tartó nomád kalandtúrájában tehát –
saját nézőpontja szerint – semmi extrém nem volt, Penn filmje mégis a radikális
szabadságvágyat ünnepli a személyében.
A magányos főszereplők
küzdelmeit nyílt szimpátiával bemutató „teljesítményfilmek” sorából némiképp
kilóg a Minden odavan. J.C. Chandor
minimalista monokalandfilmjéből nem derül ki, hogy a Robert Redford által
alakított férfi miként kerül az óceán közepére, vagy, hogy mi a neve és milyen
problémák gyötörhetik. Helyette Chandor a túlélésért folytatott küzdelmét
mutatja be hiperrealista részletességgel, és tekintve, hogy Redford maga
végezte az összes embert próbáló mutatványt, a Minden odavan a történet kontextusán belül és kívül is fejet hajt
az ember lenyűgöző fizikai tűrőképessége és akarata előtt.
BÁTORSÁGPRÓBÁK
A filmek sugallatával
szemben a természet ma gyakrabban szolgál teljesítendő pályaként, mint az önfelfedezés színtereként. Az erdőbe már nem
túrabottal, hanem quaddal járnak ki a kalandra vágyók, a folyókat raftingolók,
a tavakat jet-skisek veszik birtokba, a befagyott jégen Hummerek pörögnek. Egy
ilyen, a világot saját játszóterének tekintő adrenalin-junkie volt Aron Ralston
is, aki felelőtlenségéért és arroganciájáért a karja elvesztésével fizetett. Danny
Boyle adaptációja (127 óra)
ugyanakkor – a spirituális teljesítményfilmek hagyományához kapcsolódva – a
sziklák közé szorult férfi történetét hasonló számvetésként értelmezi, zárójelbe
téve azt a körülményt, hogy a később szupersztárrá és példaképpé vált férfi –
egyetlen rossz lépését leszámítva –, semmit sem bánt meg.
Meglehet, a pionírok sem
altruista indíttatásból tűzték ki hazájuk zászlóit a meghódított kontinenseken
és csúcsokon, de ők még hivatkozhattak magasabb érdekekre – a felfedezés
végcélja az egész emberiség épülése volt. Miután majdnem minden fehér folt
eltűnt a térképről, a jelen kalandorainak nem maradt más hátra, mint
ugyanazokat az útvonalakat gyorsabban, nehezített körülmények közt –
védőfelszerelések és oxigénmaszk nélkül, gúzsba kötve – teljesíteni, vagy
alternatív ösvényeket keresni. Edmund Hillary és Tenzing Norgay 62 évvel
ezelőtti történelmi Csomolungma expedíciója óta a világ tetejének meghódítása a
profi hegymászók számára kötelező gyakorlat, a lelkes amatőrök pedig egy
nagyobb összeg és egy gyorstalpaló elvégzését követően részesülhetnek a
korábban exkluzívnak számító Everest-élményből. Az évente több száz hobbimászót
kiszolgáló kereskedelmi expedícióknak köszönhetően a csúcsra vezető utat ma már
a szerencsétlenül járt elődök holttestei mellett szeméthegyek és üres
oxigénpalackok szegélyezik, a forgalmasabb átjáróknál pedig alkalmanként
nagyobb sorok torlódnak fel, mint a szupermarketek kasszáinál a szombat esti
csúcsidőben. Az Everest-turisták biztonságáról eközben milliós felszerelések és
a fogyóeszköznek számító sherpák gondoskodnak, akik a kliensek hátizsákjai
mellett olykor még egy kávéfőző gépet is felcipelnek a hátukon.
Az emberi kitartást
ünneplő hegymászófilmek ezekről a visszás jelenségekről többnyire hallgatnak.
Az 1996-os, nyolc ember életét követelő Mount Everest-katasztrófáról készült
első feldolgozás (Halál a Himaláján,
1997), még próbált kritikusabb hangot megütni, és a két, rivális kereskedelmi expedíció
vezetőjét szembeállította egymással. A tévéfilm az új-zélandi Rob Hallt felelős
vezetőnek láttatja, aki mindent megtesz kliensei biztonságáért, míg az amerikai
Scott Fischer arrogáns viselkedésével kivívja maga ellen a sorsot. Baltasar
Kormákur friss adaptációja (Everest,
2015) már nem keres felelősöket, a Jake Gyllenhaal alakította, bohém
fenegyerekként viselkedő Fischer ugyan nála is kilóg a sorból, valódi ellentét még
sincs a két vezető között; amikor lecsap a vihar, mindketten megpróbálnak hősiesen
helytállni.
Kormákur az expedícióra
befizető élményturistákat sem állítja pellengérre, amiért a betevő adrenalin
utáni hajszában magukra hagyták szeretteiket. A csapattal együtt mászó újságíró
még az alaptáborban nekik szegezi a hegymászófilmek örök kérdését – miért
teszik kockára az életüket? –, az izlandi rendező pedig elfogadja a válaszokat,
sőt tiszteletre és elismerésre méltónak láttatja a szereplők megszállottságát.
Ha haláluk nem is hősies, az a bátorság, amellyel szembenéznek a véggel,
minimum imponáló – legalábbis a rendező olvasatában. A stáblista lepergése után
a néző talán nem rohan azonnal az utazási irodába, hogy jegyet váltson Nepálba,
de nem is érezheti úgy, hogy szánalomra méltó holdkórosok értelmetlen
tragédiáját látta.
EMBER VS VADON
A modern ember
természettel ápolt viszonyát Bear Grylls munkásságánál ma nem illusztrálja
jobban semmi. A SAS (Különleges Légi Szolgálat) egykori tartalékosa komoly
karriert épített ki magának mint televíziós megélhetési túlélő. Leszerelését
követően főállásban hajszolta az extrém rekordokat, a legfiatalabb britként
hódította meg a Csomolungmát, később elsőként repült át felette motoros
ernyővel, ugyancsak elsőként hajózta át az észak-atlanti óceánt egy felfújható
csónakban, 2005 júniusában pedig 8000 méter magasban, tengerész egyenruhában
fogyasztotta el háromfogásos ebédjét egy hőlégballon aljára erősített asztalon.
Korunk hőse ezután televíziós showműsorokban kezdte népszerűségét kamatoztatni,
kihasználva hosszú évek gondos munkájával felépített vasember-imidzsét.
A túlélés törvényeiben (Born Survivor: Bear Grylls / Man VS. Wild) Grylls-t minden epizódban a világ
egy-egy, emberi létezésre kevéssé alkalmas helyén dobták le, ahol személyesen
mutatta be a különféle túlélő-praktikákat. A hét szezont megért széria során
láthattuk őt erdőtűzön átfutni, kígyóbőrből vizeletet inni, gusztustalan
rovarokat majszolni és elhullott birkatetemeket hálózsákként használni.
Elmondása szerint Grylls
célja az, hogy visszavezesse a modern világban elkényelmesedett és identitásválságba
került férfiakat az igazi maszkulinitáshoz. A férfit régen a találékonysága, az
esze, a bátorsága és a lándzsáját együtt tette Férfivé, a technológiának
köszönhetően viszont az évezredek alatt elsajátított készségeinknek már csak a
töredékét használjuk. Grylls arra keresi a választ, hogy a civilizációs
mankóitól megfosztott ember fel tudja-e még éleszteni ezeket az elnyomott
ösztönöket, vagy azok alig pár generáció alatt teljesen kivesztek belőle.
Mindez persze csak
porhintés. Showműsoraival és túlélési trükköket, illetve recepteket tartalmazó
könyveivel Grylls valójában a maszkulin fantáziákat szolgálja ki. Manapság
meglehetősen ritkán kerülünk olyan helyzetbe, amikor már csak az
elefánttrágyából kinyert folyadékkal tudjuk csillapítani szomjunkat, Grylls
tanácsainak ennélfogva praktikus hasznuk nincs. A nagy Televíziós Túlélő extrém
produkcióit nézve, intelmeit hallgatva ellenben úgy érezhetjük, hogy akár mi
magunk is képesek lennénk visszatalálni romlatlan ösztön-énünkhöz. Ebbe a
vágyképbe még az sem rondított bele, amikor kiderült, hogy Grylls néhány
mutatványa csak annyira volt valóságos, mint David Copperfield trükkjei –
aligha meglepő, hogy a természeti létezés illúziójával házaló példakép maga is a
szimulákrum része.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 214 átlag: 5.51 |
|
|