TelevízóMr. RobotA hálózat csapdájábanPernecker Dávid
A Mr. Robot nem csupán a renitens Facebook-nemzedék tévésorozata, hanem a mindenkori autoritást kritizáló anarchikus techdráma.
Vegyük meg ezt, vegyük meg azt, most
akciós. Beszélgessünk a neten keresztül ismeretlenekkel, osszunk meg
fényképeket a kutyánkról, az ebédünkről, a nyaralásunkról. Színleljük a
kiegyensúlyozottságot, és hessegessük el a kellemetlen gondolatokat. Senki nem
irányít minket, nem figyelnek árgus szemek odafentről, a magunk urai vagyunk.
Elég azonban megnézni a Mr. Robot
első epizódját ahhoz, hogy lássuk azt a számtalan apró hazugságot, amivel etetnek
és etetjük önmagunkat. Sam Esmail sorozata rávilágít a jelenvaló rend
rendellenességére: társadalmi szerződések, politikai választások, szociális
normák, a magunk teremtette vívmányok, hamis próféták és szabályok rabjai
vagyunk, és nem múlik el úgy nap, hogy ne próbálnánk meg legitimálni saját
jelentéktelen pozíciónkat a társadalomban, és a társadalmat formáló hatalmi
rendekkel szemben.
Aki pedig tisztában van
mindezzel, annak nincs keresnivalója a mindennapok szociális közegeiben, mert a
tettetés kínja menthetetlenül kiül az arcára. A társas lét számkivetettjeként
Elliot (Rami Malek), az aszociális drogfüggő hackerzseni így tengeti életét.
Nappal a világ legnagyobb és leggonoszabb techvállalatát védi webtámadásoktól, éjszaka
viszont – amolyan sötét lovagként – egy szál laptoppal teszi tönkre gonosztevők
életét. Elliot dühét és magányát csak a prosztézisként funkcionáló számítógép
segítségével tudja kifejezni. Szociális kapcsolatokat csak munkatársainak,
ismerőseinek, és prédáinak általa feltört adatlapjaival tud kialakítani, ha
viszont egy hús-vér emberi lény hozzáér, ijedten összerezzen. Fél az emberi
megnyilvánulásoktól, mert a kelleténél többet lát abból, ami meghatározza
azokat (ezért is tompítja magát morfiummal). A modern kapitalizmus, a
technokráciák, a nagy testvérek szemfedeleit ő már lekapta magáról, célja pedig
pontosan az, hogy a bebutítottak is újra, szabadon lássanak. Mikor azonban egy
földalatti hackercsapat vezetőjének – a Christian Slater által alakított Mr.
Robot – kiválasztottjaként mozgásba hozza világmegváltó céljait, kiderül, hogy
sok minden nem az, aminek hitte, aminek hittük.
Elliot képzeletbeli
társának (aki a néző maga) címzett narrációja bámulatosan félrevezető, a
sokszor látott elbizonytalanított narrátorokhoz képest azonban sokkal
személyesebb. Elliot hozzánk beszél, reflektál az így kialakult
szemlélő-szemlélt viszonyra. Legalábbis egy darabig ezt hisszük. Ahogy viszont Esmail
a narratív komplexitás jegyében lebilincselő epizodikus és lineáris cselekménydarabokat
fűz össze McGuffinokkal és rejtélyes tévutakkal, úgy válik Elliot karaktere
egyre töredezettebbé, úgy hasonlik meg és építi fel magát újra és újra,
posztmodern antihősként. Épp ezért egy idő után kérdésessé válik Elliot
létezése is.
A Mr. Robot szuggesztivitásának titka Esmail erős képi- és hangi
világából is eredeztethető. Passzív terekkel megtömött hideg képeiből nem csak
a szereplők közti távolság érződik, hanem valamiféle hallucináció-szerűség is.
Az aszimmetrikusságukban ingatag kivágatok sejtelmességét a kubricki
szimmetrikus beállítások steril ellentétezése pedig csak tovább fokozza. A
jelzetlen időugrások és Elliot meredek víziói pedig beolvadnak a cselekmény
fősodrába, ezáltal elbizonytalanítva a látottak kézzelfoghatóságát.
A Mr. Robot nem feltétlenül csak a Facebook-generáció antikapitalista
techdrámája. Elliot nem csak a netmámorban felnőtt lázadó és paranoid nemzedék
szócsöve, hackercsapatával ugyanis több évtizedes anarchista punk hagyományokat
élesztenek újra, azokat Esmail csupán egyesekből és nullákból szőtt hálóba
rejti. Elliot társaival nem csupán az aktuális, hanem a mindenkori elnyomás ellen
lázad fel. A karakterek motivációit a pénznek, mint a rabsors eredőjének a
megszüntetése határozza meg, épp ezért céljuk a pénzbeli adósságok teljes
eltörlése. A kontrolt a kontrol eszközének ellehetetlenítésével szüntetnék meg,
ami ma infotechnikai ügyeskedésekkel lehetséges, a pénzégetés és a
társadalomból való önkéntes kilépések kora ugyanis elmúlt. Esmail azonban vaskos
gondolatait nem idealizálja, a didaktikusságtól, a kiáltványszerűségtől pedig pontosan
Elliot mentális instabilitásának folyamatos lebegtetésével tud távol maradni.
Mr. Robot – amerikai tévésorozat,
2015. Rendezte és írta: Sam Esmail. Kép: Todd Campbell. Zene: Mac Quayle. Szereplők: Rami Malek (Elliot Alderson), Charlie
Chaikin (Darlene), Portia Doubleday
(Angela), Martin Wallström (Tyrell),
Christian Slater (Mr. Robot).
Gyártó: Universal.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 83 átlag: 5.13 |
|
|