FesztiválSzemrevaló/SehenswertHova továbbRuprech Dániel
Az Osztrák Kulturális Fórum, a Svájci Nagykövetség és Goethe Intézet negyedik alkalommal mutatja be a német nyelvű filmtermés legjobbjait. Svájcban a menekültek,
akiknek elutasítják kérelmüket, egy prospektusban tájékozódhatnak a
visszatérésük folyamatáról, egy országba, ahonnan sok esetben óriási áldozatok
árán sikerült eljönniük. Fellebbezni persze lehet, valakinek sikerül is
bizonyítania, hogy tényleg menekült, visszatérnie életveszélyes. Ha a
hivatalokkal folytatott küzdelem pozitív véget is ér, a megpróbáltatásoknak még
közel sincs vége. Sokan köztes állapotba kerülnek, a menekültstátuszt megkapják,
de munkavállalói engedélyt nem, így a beilleszkedés szinte lehetetlenné válik.
Anna Thommen Új világ című 2013-as
svájci dokumentumfilmje az ideális folyamatokat mutatja be, amikor is minden
úgy alakul, ahogy alakulnia kellene. Egy integrációs osztály megpróbáltatásokkal
teli útját kíséri végig Baselben. A menekültek két év alatt nyelvet tanulnak,
állásjelentkezést gyakorolnak, tanáruk segítségével pályát választanak
maguknak. Thommen filmje egyszerű struktúrával dolgozik, három főhőst választ
magának, sorsukat párhuzamosan követi nyomon, találkozási pontokként pedig
újból és újból az osztályba tér vissza, tanárukhoz, Zingg úrhoz, aki tanácsaival
a fiatalok útját egyengeti, egyben a film üzenetét is megfogalmazza: ha hisznek
abban, hogy van esélyük, nyerhetnek, ha nem, egészen biztosan veszteni fognak.
Az Új világ mély empátiával figyel,
nem tolakszik, de közel férkőzik, olykor apró dolgokkal – egy-egy tekintettel,
mondattal – jellemzi karaktereit. Hősei magukkal viszik nézőit ebbe a kissé
mesei világba, ahol mindenki egy kicsit másképp viselkedik, egy furcsa nyelven
beszél (a német egyik legérthetetlenebb változatán; schwitzerdütsch-ön), amely
azonban kitartással meghódítható, az idegen otthonossá tehető.
A
Szemrevaló/Sehenswert másik migrációs témával foglalkozó filmje ezzel az ábránddal
számol le. Habár az Ifjak és erősek
1992-ben játszódik, amikor Rostockban zavargások törtek ki egy
menekültszállónál, az utóbbi időszak
főként Szászországra jellemző idegenellenes összetűzései párhuzamot engednek
felfedezni, még ha vita alapját is képzi, hogy az újraegyesítés utáni
társadalmi berendezkedés és radikalizálódás összehasonlítható-e a mostani
szituációval. És persze egy tartomány néhány községe messze nem egész
Németország. Mégis, Burhan Qurbani filmje fontos dolgokra hívja fel a figyelmet,
melyek kevésbé egy adott országhoz vagy konkrét dátumhoz kötődőnek, mint inkább
a közelmúlthoz és jelenünkhöz. Az Ifjak
és erősek három nézőpontból meséli el egy nap eseményeit; egy vietnámi
bevándorló család minduntalan másságát éli meg, egy helyi politikus, Martin a saját
bénultságát, egy csapat fiatal pedig kilátástalan helyzetével szembesül. E
három szemszög közül – mint ahogy az eredeti cím többes szám első személye is
kiemeli – utóbbi lesz igazán döntő. Kik is ezek a fiatalok? Amíg a menekültek
tehetetlenségükből fakadó dühüket csak önmaguk (vagy egymás) ellen tudják fordítani,
mint Habibi az Új világban, akinek
karján rejtélyes sebek tűnnek fel, addig a bandákba verődő fiatalok a
menekültekben találják meg célpontjukat. Hogy neonácik lennének-e? Vannak
köztük azok is. Valószínűleg azonban másról is szó van. Qurbani kerüli a
határozott állásfoglalást, inkább kérdéseket fogalmaz meg. Stefan lázadása, aki
a politikus fiaként egészen más körülmények közül jön, mint társai, nagyapja
Martinnak adott rövid és frappáns eszmefuttatása szerint az ismétlődő
generációs szembenállásból fakad. „Apám a demokraták ellen harcolt, mert
fasiszta volt” – mondja a nagyapa, „én az apám ellen, mert kommunista vagyok.
Te ellenem harcoltál, mert demokrata akarsz lenni. És most azon gondolkodom,
vajon mit tesz Stefan éppen.” A vietnami Lien beilleszkedni szeretne, de
akármilyen jól beszél németül, akármilyen szorgalmasan dolgozik, „ferdeszemű”
marad. Martin az elvei szerint próbál cselekedni, amit nem tud megtenni
politikusként, és hatástalan marad magánemberként is. Stefan erejét és
függetlenségét igyekszik bizonyítani, meg is teszi, eszközként csupán az erőszakot
találja. Az ideológiáknak mindebben csak annyi szerep jut, hogy lepelként
eltakarják az identitásukat kereső hősök félelmeit.
Valami
hasonló düh mozgatja a svájci Háború
fiataljait is. Matteo szintén jobb körülmények közül származik, szemben Stefannal,
ő passzivitásba menekül (drogokhoz, kurvákhoz), az örvényből apja rántja ki,
amikor erőszakkal elviteti egy nevelőtáborba az Alpokba. A film előnyére válik,
hogy egészen más vár a fiúra, mint amire számíthatnánk. Matteót a tábor
alkoholista vezetője mellett három fiatal fogadja, akik már régen azt csinálnak,
amit akarnak: pusztítják a világot, amely kivetette őket. Stefan és Matteo
elvetik azt a képmutató és megalkuvó berendezkedést, amelyet szüleik képviselnek,
bújjanak a fasizmus mögé vagy válasszák az anarchiát, tetteik mégiscsak az
ideológiamentes rombolásban merülnek ki, ami aztán zsákutcába vezet, menekülniük
pedig nincs hová. Mintha az utóbbi hatvan év nem nagyon talált volna megoldást
ezekre a problémákra.
Veronika
Franz és Severin Fiala Goodnight Mommy
című műve sokkal messzebb megy a szülő és gyermek között feszülő ellentétek
ábrázolásában. Az eddigi, többé-kevésbé közvetett erőszak a szülők generációja
ellen, itt teljesen nyílt tortúrává változik át. A rendezőpáros műve a
kapcsolat elvesztésének pillanatát dolgozza fel, amikor a gyermek
megkérdőjelezi a szülő kilétét. A film cselekményvilágában persze mindennek
megvan a maga oka; az anya arcplasztika után érkezik haza, csupán szemei láthatóak
a kötés mögül, viselkedése megváltozik, mintha nem is az a személy lenne, aki
korábban volt. Ráadásul egyre több megerősítő nyom bukkan fel, miszerint nem az
igazi anya tért haza, ennek bizonyítására pedig egy erőszakorgia veszi
kezdetét. A Goodnight Mommy
cselekménye mögött felismerhető horrorfilmes minták húzódnak meg,
feszültségéből ennek ellenére nem veszít. Az egyedülléttől, a magánytól
való rettegést, az attól való félelmet, hogy az ismerős idegenné válik,
rendkívül elementárisan és nyugtalanítóan ragadja meg.
A
színész Karl Markovics második rendezése szintén hasonló világból keres kiutat,
de ezúttal a másik oldalról választ magának hőst. A Superworld egy szélmalmok árnyékában fekvő kisvárossá tágítja azt a
börtönt, amelyből Lélegzés című filmjének
hőse igyekszik kiszabadulni. Vasajtók és falak helyett tujasorok és
szántóföldek, őrök helyett magukba zárt családtagok tartják fogva Gabit. Valami
azonban megváltozik, a hangok felerősödnek, valaki beszélni kezd hozzá, és a mindennapi
monotóniából, a normálisként elfogadott semmiből egyszer csak kilép a
családanya, hogy a maga módján, békés ámokfutásba kezdjen. Markovics filmje az
érzékelésre, különösen a hallásra épít. A mindennapi zajok egyszer csak másként
hangzanak, Gabi értelmezése szerint Isten beszédévé alakulnak, mely kiutat
biztosít egy másik világba. Annak ellenére, hogy a cselekmény középpontjában
Gabi áll, nézőpontja nem azonos a miénkkel. Valahol megrekedünk közte és a
többi szereplő között. Hogy éppen a szemünk előtt bomlik-e meg elméje, vagy
valóban egy elhívatás történetről van-e szó, bizonytalan marad a legvégéig, a
normalitás fojtogató világában azonban törés keletkezik, ami egyfajta kiutat
biztosít a nő számára.
Végignézve
e filmsor többnyire tanácstalanságba torkolló következtetéseit, a múltba
térhetünk vissza némi vigaszért. Amikor a küzdelem még valamiért zajlott, és
nem valami ellen, illetve, ha mégis valami ellen lázadtak, az produktivitással,
kreativitással járt, és nem tönkretétellel. A
Kör meleg párja idős korára megházasodhatott, korábban ezt
elképzelhetetlennek tartották. Mikor megismerkedtek, Zürich élhető város volt a
melegek számára, összehasonlítva Németországgal, ahol a homoszexualitás 1969-ig
törvénybe ütközött, mindez mégsem jelentette, hogy szabadon felvállalhatták nemi
hovatartozásukat. Stefan Haupt filmje visszatekintő interjúkat sző össze
megrendezett jelenetekkel egy homoerotikus folyóiratról, a kiadó köré
csoportosuló melegekről, és közvetve a melegjogi mozgalmak kezdetéről. A cselekményt
folyamatosan megtörő, kiegészítő interjúk, vagy a múltat felelevenítő pár
meséjét megszakító, illusztrációnak ható játékfilmes jelenetek inkább gyengítik
egymást, mintsem erősítenék. A Kör ennek
ellenére érdekes film marad, ami inkább témájának köszönhető.
A B-Movie nemcsak azért a leginkább
ajánlott filmek egyike a Szemrevaló műsorából, mert a 80-as évek Berlinén
kalauzol végig, hanem mert huncut mosollyal őrzi meg e korszak legendáját, a
képek közvetlenségét a montázzsal kijátszva. A film hőse a manchesteri Mark
Reeder, aki a hetvenes évek végén fogja magát, és oda megy, ahonnan kedvenc
zenéi jönnek: Berlinbe. Járja a várost, keresi kedvenceit, becsönget a
Tangerine Dream alapító Edgar Froese-hez, aki pechére éppen Angliában turnézik,
de sebaj, ezek után mindig jókor lesz jó helyen, szépen lassan belefut
mindenkibe, Blixa Bargeld-től a Die Toten Hosen-ig, koncertet szervez, hangot
kever, szállást ad Nick Cave-nek. Az archív felvételek, melyeken maga Reeder is
rendre felbukkan, mesélőnk külső narrálása, az összemontírozott talált vagy
kölcsönzött anyagok, interjúrészletek, dokumentációk és rekonstruált mozzanatok
olyan szövedéket hoznak létre, mely nem csupán bemutatja a múltat, hanem egyfajta
„hol volt, hol nem volt” meseszerűséggel élővé is varázsolja. „Aki a nyolcvanas
évekre emlékszik, nem élte át” – idézi Reeder Falcót. A B-Movie nem akarja rekonstruálni ezt a korszakot, éppen ezért idézi
meg annyira magával ragadóan.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 76 átlag: 5.76 |
|
|