KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2000/március
KRÓNIKA
• N. N.: Új Budapesti Tizenkettő
• N. N.: Képtávíró
• (X) : III. Laterna Magyar Filmhét

• Bikácsy Gergely: A vétlen kamera Bresson filmszázada
• Schubert Gusztáv: Történelem a föld alatt magyar film, magyar krónika
• Jeles András: Büntető-század-napló
• Lengyel László: Csendőrvilág Magyarországon Kakastollas filmek
• Margócsy István: A kép-mutogató A napfény íze
• Tamás Amaryllis: Misszió Rabostóban Beszélgetés Ember Judittal
• Király Jenő: Szép remények, elveszett illúziók Multiplex esztétika I.
• Varró Attila: Árvák a tájfunban A kilencvenes évek tajvani filmjei
• Bori Erzsébet: Ázalék A lyuk
• Karátson Gábor: Tájkép-mozi A bábjátékos
• Köröspataki Kiss Sándor: Puszán, az elszánt Ázsiai filmek fesztiválja
MÉDIA
• Sós B. Péter: Megafúzió: mi változik? Az AOL és a Time Warner

• Zalán Vince: Otthontalanok otthona: filmtöténet Filmnapló
KÖNYV
• Horányi Özséb: Jeltan félmúltban Szilágyi Gábor: elemi KÉPtan elemei
KRITIKA
• Báron György: Káromkodások kora Anyád! A szúnyogok
• Galambos Attila: Jószándékal kikövezve Rosszfiúk
• Hirsch Tibor: Keresd a nőt, aki keres! A mi szerelmünk
LÁTTUK MÉG
• Nevelős Zoltán: Isteni játék
• Báron György: Isten látja lelkem
• Hungler Tímea: A függőkert
• Békés Pál: Mindenütt jó
• Takács Ferenc: Egy sorozatgyilkos nyara
• Tamás Amaryllis: A 200 éves ember
• Kis Anna: Kettős kockázat
• Sárdy Richárd: Pár-baj
• Köves Gábor: A csontember
• Varró Attila: A szörny
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Hullámvasút

    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

A szörny

Varró Attila

 

Az alligátorok, krokodilok, kajmánok valamilyen rejtélyes oknál fogva ritkán kapnak filmfőszerepet, legfeljebb néhány perces epizódalakítások jutnak nekik az igazi hősök, tarzanok és bondok könyörtelen ellenfeleiként, még rosszabb esetben jelenlétük kurta retikül-létre korlátozódik egy mozidíva oldalán. Hiába tekinthetőek mitikus őslényeink egyenes ági leszármazottainak, hiába övezi őket ezeréves kultusz a folyamvölgyekben, hiába a városi legendákat tápláló bulvársajtó ingyen-propagandája („Félig emésztett vízvezeték-szerelőt találtak egy állatkerti krokodilban”), ezek a renyhe óriáshüllők az istennek sem képesek beilleszkedni a horrorfilmek válogatott menazsériájába, népszerűbb osztálytársaik, az Anakondák és Királykobrák mellé.

Húsz évvel az egyetlen említésre méltó kivétel, a John Sayles-szülte Alligátor után Hollywood újra szerencsét próbált egy elszabadult fenevaddal, a helyszín ezúttal Maine északi csücske, ahol egy változó testhőmérsékletű óriáspáncélos előfordulása egy Elvis-koncertnél is valószínűtlenebb. A Stephen King folklórkincsen edződött lakosság persze semmin sem lepődik meg: az utóbbi időben műfaji toposznak számító csinos, fiatal tudósnő (ezúttal paleontológus) megérkezése után gyorsan kezdetét veszi a vidám, vidéki hajtóvadászat. A B-szériában otthonosan mozgó Steve Miner (Ház, Péntek 13) láthatóan nehezen boldogult az A-kategóriás színészgárdával, akik David Kelley sitcom-ízű forgatókönyvén felbátorodva rendre elkalandoznak a fősodortól – egy idő után szinte zavaróan hat, amikor szellemes szócsatáikat néha-néha félbeszakítja az okvetetlenkedő megahüllő. A horror-komédiák örökös belharcában ezúttal egyértelműen az utótagé a pálma, a bibliai Rahab és a váltivarú Ramon(a) ezredfordulós utóda szinte észrevétlenül siklik át kollektív félelmeink hálóján, majd mosolygós túlélőként távozik a helyi faunából, a tápláléklánc aljára szorult grizzly-medvék, szarvasmarhák és mozilátogatók legnagyobb megkönnyebbülésére.

Csak az a slusszpoén ne volna.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2000/03 63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2880