KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2000/március
KRÓNIKA
• N. N.: Új Budapesti Tizenkettő
• N. N.: Képtávíró
• (X) : III. Laterna Magyar Filmhét

• Bikácsy Gergely: A vétlen kamera Bresson filmszázada
• Schubert Gusztáv: Történelem a föld alatt magyar film, magyar krónika
• Jeles András: Büntető-század-napló
• Lengyel László: Csendőrvilág Magyarországon Kakastollas filmek
• Margócsy István: A kép-mutogató A napfény íze
• Tamás Amaryllis: Misszió Rabostóban Beszélgetés Ember Judittal
• Király Jenő: Szép remények, elveszett illúziók Multiplex esztétika I.
• Varró Attila: Árvák a tájfunban A kilencvenes évek tajvani filmjei
• Bori Erzsébet: Ázalék A lyuk
• Karátson Gábor: Tájkép-mozi A bábjátékos
• Köröspataki Kiss Sándor: Puszán, az elszánt Ázsiai filmek fesztiválja
MÉDIA
• Sós B. Péter: Megafúzió: mi változik? Az AOL és a Time Warner

• Zalán Vince: Otthontalanok otthona: filmtöténet Filmnapló
KÖNYV
• Horányi Özséb: Jeltan félmúltban Szilágyi Gábor: elemi KÉPtan elemei
KRITIKA
• Báron György: Káromkodások kora Anyád! A szúnyogok
• Galambos Attila: Jószándékal kikövezve Rosszfiúk
• Hirsch Tibor: Keresd a nőt, aki keres! A mi szerelmünk
LÁTTUK MÉG
• Nevelős Zoltán: Isteni játék
• Báron György: Isten látja lelkem
• Hungler Tímea: A függőkert
• Békés Pál: Mindenütt jó
• Takács Ferenc: Egy sorozatgyilkos nyara
• Tamás Amaryllis: A 200 éves ember
• Kis Anna: Kettős kockázat
• Sárdy Richárd: Pár-baj
• Köves Gábor: A csontember
• Varró Attila: A szörny
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Hullámvasút

    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Mindenütt jó

Békés Pál

 

Anya csak egy van. Ebben az esetben gyermek is; egy leány. A Mona Simpson regényére alapozott film Wayne Wang rendező közreműködésével az „anya és lánya”-téma új változatával kísérletezik. Bár igazán újat nem nyújt, mégis javára írandó, hogy becsülettel igyekszik feltérképezni a poshatag kisvárosi lét elől menekülni igyekvő negyvenes éveiben járó asszonyt és kamaszleányát egymáshoz bogozó viszonyrendszert.

„Az ismeretlen kontinens”, a nem-felhőkarcolós, nem-csillogó, nem-New York-i és nem-Las Vegas-i, híresség- és kuriózummentes hétköznapi Amerika, mely az Egyesült Államokban élők 90%-ának otthona, viszonylag ritkán kerül a filmvászonra. A pusztítóan unalmas, lábszagú Bay City ennek az ismeretlen kontinensnek jellegtelenségében tipikus zuga – innen indul a „gyermekét egyedül nevelő anya” egy hirtelen nekihuzakodással Kalifornia felé, hogy még egy esélyt adjon magának, és egy más, izgalmasabb és színesebb élet, röviden: az Élet lehetőségét kínálja kamasz-lányának. Ám a lány minden idegszálával a tucat-városkához kötődik, a rokonok, barátok, iskolatársak otthonos közegéhez, riasztja az ismeretlen, és tíz körömmel kapaszkodik, hogy visszajuthasson az ismerős semmilyenségbe.

Mire lélekben mégis túllép Bay City-n, visszavonhatatlanul eltávolodik egyetlen támaszától, egyben rabtartójától is: úgy hagyja ott szülőanyját, ahogyan az otthagyta szülővárosát.

Hogy a felnövekedés, az elszakadás pillanata a szabadság katarzisát nyújtja-e vagy az egyedüllét rémisztő perspektívájával ijeszt – nem tudni. Mindenki álljon a maga lábán. Ha van neki. Ha nincs, elvész úgyis. A megtartó kötelékek sorsa az, hogy idővel béklyóvá merevülnek, s akkor óhatatlanul bekövetkezik a lázadás pillanata; el kell szakítani őket, mielőtt megfojtanak. Tanulság nincs, csak néhány könnycsepp, meg egy lakonikus félmosoly: így megy ez.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2000/03 61-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2875