KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2000/március
KRÓNIKA
• N. N.: Új Budapesti Tizenkettő
• N. N.: Képtávíró
• (X) : III. Laterna Magyar Filmhét

• Bikácsy Gergely: A vétlen kamera Bresson filmszázada
• Schubert Gusztáv: Történelem a föld alatt magyar film, magyar krónika
• Jeles András: Büntető-század-napló
• Lengyel László: Csendőrvilág Magyarországon Kakastollas filmek
• Margócsy István: A kép-mutogató A napfény íze
• Tamás Amaryllis: Misszió Rabostóban Beszélgetés Ember Judittal
• Király Jenő: Szép remények, elveszett illúziók Multiplex esztétika I.
• Varró Attila: Árvák a tájfunban A kilencvenes évek tajvani filmjei
• Bori Erzsébet: Ázalék A lyuk
• Karátson Gábor: Tájkép-mozi A bábjátékos
• Köröspataki Kiss Sándor: Puszán, az elszánt Ázsiai filmek fesztiválja
MÉDIA
• Sós B. Péter: Megafúzió: mi változik? Az AOL és a Time Warner

• Zalán Vince: Otthontalanok otthona: filmtöténet Filmnapló
KÖNYV
• Horányi Özséb: Jeltan félmúltban Szilágyi Gábor: elemi KÉPtan elemei
KRITIKA
• Báron György: Káromkodások kora Anyád! A szúnyogok
• Galambos Attila: Jószándékal kikövezve Rosszfiúk
• Hirsch Tibor: Keresd a nőt, aki keres! A mi szerelmünk
LÁTTUK MÉG
• Nevelős Zoltán: Isteni játék
• Báron György: Isten látja lelkem
• Hungler Tímea: A függőkert
• Békés Pál: Mindenütt jó
• Takács Ferenc: Egy sorozatgyilkos nyara
• Tamás Amaryllis: A 200 éves ember
• Kis Anna: Kettős kockázat
• Sárdy Richárd: Pár-baj
• Köves Gábor: A csontember
• Varró Attila: A szörny
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Hullámvasút

    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

A csontember

Köves Gábor

 

Manhattan szigete madártávlatból: a World Trade Center ikertornyai, köd, Brooklyn-híd. Manhattan szigete egy queens-i lakás ablakából: hidak, hideg fénnek, bérkaszárnyák. Manhattan szigete a felhőrkarcolók tövéből: Grand Central Station, szmog, Park Avenue. A Kanadában forgatott film ismerős New York-képei. Sorozatgyilkos a metropoliszban, nyomozópáros a nyomában. A párosítás csavara tripla: lebénult, afro-amerikai férfi - mozgásában nem korlátozott, fehér nő. A férfi (Denzel Washington) ágyhoz kötött, nyaktól lefelé béna, csak egyik ujját képes mozgatni. Gépek tartják életben. Nem akar tovább élni, meg is teszi a nagy utazáshoz szükséges előkészületeket. ő tehát az agy. A nő (Angeline Jolie) újonc, tehetséges nyomolvasó, lelkét tragédia nyomasztja. Ha még nem mondtuk volna, valaha modell volt (na persze!). Ő a test. Ketten együtt teszik ki a szuperzsarut.

Az alapötlet eltúlzott, de talán nem reménytelen. A Csontember Jonathan Demme A bárányok hallgatnakjára hajaz, de választott példaképével ellentétben nem borzongat, csak ijesztgetni próbál. Már megint ez az istenverte jellemábrázolás: a férfi és a nő traumája nem ad betekintést felszín alatti rétegeikbe, pusztán ügyeskedő forgatókönyvírói fogás, sikertelen kísérlet a főszereplők életre keltésére. Mindketten távoliak, marad a krimi-szál. A nyomozás menete feszült, ha ez érdem, illik elismerni. A rendőr-kollégák jönnek-mennek, szerepük annyi, hogy gyanút keltsenek: talán valamelyikük a gyilkos. Maradjunk annyiban: talán. Végül a leleplezés is hiányérzetet kelt. A gyilkos motivációja nem meggyőző, a gyilkossági szál sietős elvarrása és az indokolatlan magánéleti feloldozás erősíti gyanúnkat, hogy a befejezés megírásakor a forgatókönyvíró már következő „műve” kezdő sorain gondolkodott.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2000/03 63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2879