KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/június
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Óhullám A Nemzeti Filmalap (2011-19) filmjei
• Murai András: Gyomorgörcs és puncstorta Ügynökfilmek a Kádár-korszakról
• Rudolf Dániel: Áldozathozatal Beszélgetés Zsigmond Dezsővel
• Kelecsényi László: Pisti a filmgyárban Örkény-mozi
• Huber Zoltán: Követni a formát Beszélgetés Sophy Romvarival
NŐI TESTEK
• Forgács Nóra Kinga: Anyanyelv Női reprodukciós horrorfilmek
• Bartal Dóra: Mintha orvos írta volna fel Autoerotika a sorozatokban
• Varró Attila: A vágy tüze Szörnylányok és rémapák
• Kovács Kata: Semlegesítsd a belső pandádat Domee Shi: Pirul a panda
LENGYEL VILÁGOK
• Fekete Tamás: Dubaji lányok, lengyel nők Maria Sadowska
• Szíjártó Imre: Csodás életek Lengyel hétköznapfilmek
• Varga Zoltán: Összefüggések pókhálója Gombrowicz és Żuławski
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Lovas Anna: Emlék-kollázsok Lynda Barry: One! Hundred! Demons!
AMERIKAI ÁLMOK
• Géczi Zoltán: Techno-Messiások tündöklése és bukása Amerikai startup: sorozatok és filmek
• Orosdy Dániel: Összebilincselve Sidney Poitier (1927-2022)
FESZTIVÁL
• Boronyák Rita: Idegen akcentusok találkozása Toulouse: Cinélatino
TÉVÉFILM
• Schubert Gusztáv: Családi kalitka Paczolay Béla: Pacsirta
• Kolozsi László: Frigye nem lett sikeres Tóth Tamás: Frici és Aranka
• Pethő Réka: Ez nem cég, hanem színház? Madarász Isti: Ecc-pecc
KRITIKA
• Barotányi Zoltán: A halászlé és a tenger Pálinkás Norbert: Katinka
• Huber Zoltán: Hamlet, a barbár Robert Eggers: Az északi
• Varró Attila: Nickelodeon Tom Gormican: A gigantikus tehetség elviselhetetlen súlya
MOZI
• Déri Zsolt: Szerelmes nehézfiúk
• Kovács Kata: Soha néha mindig
• Baski Sándor: Doctor Strange az őrület multiverzumában
• Vajda Judit: Hölgy
• Rudas Dóra: Kis lecke a szerelemről
• Pazár Sarolta: Mindenki utálja Johant
• Kovács Patrik: Camelot – Harcok trónja
• Varró Attila: Downtown Abbey: Egy új korszak
STREAMLINE MOZI
• Kovács Gellért: Fordulópont
• Benke Attila: Maixabel
• Huber Zoltán: Utazás
• Sándor Anna: Novícia
• Jordi Leila: Umma – Anyám szelleme
• Déri Zsolt: Stamping Ground
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Apokrif történelem

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Hölgy

Vajda Judit


Damsel – amerikai, 2018. Rendezte és írta: David és Nathan Zellner. Kép: Adam Stone. Zene: The Octopus Project. Szereplők: Robert Pattinson (Samuel), Mia Wasikowska (Penelope), David Zellner (Henry), Gabe Casdorph (Anton). Gyártó: Great Point Media. Forgalmazó: Pannónia Entertainment. Feliratos. 113 perc.

 

Négy évvel a Sundance-en való bemutatkozása után váratlanul a magyar mozikba is befutott ez az időközben – Hölgy címmel – közel két évvel ezelőtt a Netflixet is megjárt, fekete komédiába oltott western. De mivel a műfaj köztudottan szélesvásznon él igazán, talán még ekkora késéssel is érdemes volt behoznia a magyar forgalmazónak. Nem mintha a Hölgy hagyományos western lenne: az első percétől kezdve nyilvánvaló, hogy a szintén közelmúltbeli A kutya karmai közt-höz hasonlóan le akarja bontani a zsáner macsó világképét és demitizálni ikonikus figuráit – csak egészen más módon. A hős itt nem lóval, hanem miniatűr lovacskával érkezik, a túl erős whiskey helyett inkább sört inna, akasztás közben pedig nem szájharmonika, hanem jódlizás hangja szól.

Ám ahogy haladunk előre a cselekményben, egyre világosabbá válik, hogy a forgatókönyvíró-rendező-szereplő Zellner fivérek, azaz David (Kumiko, a kincsvadász) és a nagyjátékfilmes direktorként ezzel a művel debütáló Nathan Zellner alkotása nem kizárólag a westernt dekonstruálja, de fittyet hány az olyan hagyományos történetmesélési szabályokra is, mint például hogy a központi karakter motivációja azonnal vagy legalábbis szűk időhatáron belül kiderül; hogy ha valakinek látjuk a holttestét, az meghalt, ellenben ha nem mutatják, akkor még életben lehet; vagy hogy nem váltunk főhőst a cselekmény felénél.

A Hölgy ennek dacára nem izgalmas narratív játékot űz, inkább nemhogy váratlan, de kifejezetten meghökkentő fordulataival, bizarr váltásokkal, a viccbeli Móricka szellemét idéző fütyis-cicis poénokkal és az efféle csacskaságba becsomagolt feminista mondanivalóval akar hatni a nézőre, ami miatt ugyan az eredetiség hiányával nem lehet vádolni, de minden bizonnyal sokak számára zavarba ejtő élményt jelent majd. Robert Pattinson- és Mia Wasikowska-rajongóknak ugyanakkor kötelező!


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/06 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15387