KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

       
   2022/június
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Óhullám A Nemzeti Filmalap (2011-19) filmjei
• Murai András: Gyomorgörcs és puncstorta Ügynökfilmek a Kádár-korszakról
• Rudolf Dániel: Áldozathozatal Beszélgetés Zsigmond Dezsővel
• Kelecsényi László: Pisti a filmgyárban Örkény-mozi
• Huber Zoltán: Követni a formát Beszélgetés Sophy Romvarival
NŐI TESTEK
• Forgács Nóra Kinga: Anyanyelv Női reprodukciós horrorfilmek
• Bartal Dóra: Mintha orvos írta volna fel Autoerotika a sorozatokban
• Varró Attila: A vágy tüze Szörnylányok és rémapák
• Kovács Kata: Semlegesítsd a belső pandádat Domee Shi: Pirul a panda
LENGYEL VILÁGOK
• Fekete Tamás: Dubaji lányok, lengyel nők Maria Sadowska
• Szíjártó Imre: Csodás életek Lengyel hétköznapfilmek
• Varga Zoltán: Összefüggések pókhálója Gombrowicz és Żuławski
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Lovas Anna: Emlék-kollázsok Lynda Barry: One! Hundred! Demons!
AMERIKAI ÁLMOK
• Géczi Zoltán: Techno-Messiások tündöklése és bukása Amerikai startup: sorozatok és filmek
• Orosdy Dániel: Összebilincselve Sidney Poitier (1927-2022)
FESZTIVÁL
• Boronyák Rita: Idegen akcentusok találkozása Toulouse: Cinélatino
TÉVÉFILM
• Schubert Gusztáv: Családi kalitka Paczolay Béla: Pacsirta
• Kolozsi László: Frigye nem lett sikeres Tóth Tamás: Frici és Aranka
• Pethő Réka: Ez nem cég, hanem színház? Madarász Isti: Ecc-pecc
KRITIKA
• Barotányi Zoltán: A halászlé és a tenger Pálinkás Norbert: Katinka
• Huber Zoltán: Hamlet, a barbár Robert Eggers: Az északi
• Varró Attila: Nickelodeon Tom Gormican: A gigantikus tehetség elviselhetetlen súlya
MOZI
• Déri Zsolt: Szerelmes nehézfiúk
• Kovács Kata: Soha néha mindig
• Baski Sándor: Doctor Strange az őrület multiverzumában
• Vajda Judit: Hölgy
• Rudas Dóra: Kis lecke a szerelemről
• Pazár Sarolta: Mindenki utálja Johant
• Kovács Patrik: Camelot – Harcok trónja
• Varró Attila: Downtown Abbey: Egy új korszak
STREAMLINE MOZI
• Kovács Gellért: Fordulópont
• Benke Attila: Maixabel
• Huber Zoltán: Utazás
• Sándor Anna: Novícia
• Jordi Leila: Umma – Anyám szelleme
• Déri Zsolt: Stamping Ground
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Apokrif történelem

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

Novícia

Sándor Anna


Novitiate – amerikai, 2017. Rendezte és írta: Maggie Betts. Kép: Kat Westergaard. Zene: Christopher Stark. Szereplők: Margaret Qualley (Cathleen), Melissa Leo (Saint-Clair), Julianne Nicholson (Nora), Dianna Agron (Mary). Gyártó: Maven Pictures. Forgalmazó: HBO Max. Szinkronizált. 123 perc.

 

A Novícia egy szerelemre vágyó fiatal lány öntudatra ébredését kíséri a hatvanas években, amikor a katolikusok életét a második vatikáni zsinat reformjai rázzák fel. A forgatókönyvet jegyző és rendezőként debütáló Maggie Betts filmjében Cathleent ateista anyja neveli, miután a férje elhagyta őket. A visszahúzódó kislány anyagi okokból kerül a jó oktatást ígérő katolikus iskolába, majd a tanító apácák hatására úgy dönt, belép a rendbe. Elhivatottsága ott találkozik a jelölttársai és az apácák hitbéli kétségeivel, és persze a nagy kérdéssel: jól döntöttek-e, amikor letették a fogadalmat. Cathleen ellenpontja az apátnő, akinek hitbuzgalma gyakran kegyetlenséggel és Istenre hivatkozó hatalmaskodással társul. Az idős nő elutasítja a zsinat reformjait, és a külvilágtól elzárt közösségben a végsőkig próbálja visszatartani még a változások bejelentését is.

Bettst lenyűgözhette a szerzetesi ruhák lobogása és a megszentelt falak mögötti megpróbáltatások, mert a Novícia sokszor olyan, mint egy visszafogott Sorrentino-film. A feminista felnövekvés-történet eközben nem tud elszakadni a leegyszerűsítő pszichologizálástól, bár érzékelhető az erőfeszítés, hogy érzékeny és hiteles maradjon. A békétlen otthonhoz képest Cathleennek vonzóak a szigorú, de biztonságos keretek, ahogy Jézusban egy olyan férj gondolata is, aki nem hagyja el. A romantikus hite mellett pedig nem lehet nem észrevenni a lány csendes lázadását a szülői minta ellen. Ám a hősnő történeténél érdemesebb lett volna a mélyen hívő apátnő ellentmondásos személyiségére és dilemmáira koncentrálni. A zsinat ugyanis úgy fokozta le az apácákat az egyházban, hogy még csak részt sem vehettek az egyeztetéseken, és a film azzal a felirattal zárul, hogy a következő években mintegy 90 ezer apáca lépett ki. Miért okoztak a reformok ekkora törést az apácáknak? Mi hit és hatalom viszonya ebben a helyzetben? Ezek az izgalmasabb kérdések, amikre Betts nem keres választ.



A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/06 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15380