Film + ZeneAndrew Dominik – Nick Cave: One More Time with FeelingKibeszélni a kibeszélhetetlentHuber Zoltán
Hipnotikus utazás a sötétség szívébe.
Az ezredforduló környékén megjelent csúcsalbumai óta Nick Cave folyamatos
harcot vív az öregedéssel és a kreatív megújulás kényszerével. A Bad Seeds
keretein belül különleges dal- és szövegformákkal kísérletezett, vagy épp
harcsabajuszt növesztett és megalapította minden idők egyik legkomolyabb
vicczenekarát. Az állandó művészi reinkarnációhoz a mozgóképet is segítségül
hívta, egyrészt az alkotótárs Warren Ellis-szel közös filmzenékkel, másrészt a
róla forgatott dokumentumfilmekkel. Cave zenészként, íróként és színészként már
korábban is szoros kapcsolatot ápolt a mozival (Huber Zoltán: Nick Cave a filmvásznon – Filmvilág 2012/12.), de hogy ő maga
(illetve a kifelé mutatott sztár-alteregója) főszereplővé lépjen elő, az újdonság.
A 20000 Nap a Földön (Iain Forsyth – Jane Pollard, 2014) minden korábbinál
közelebb került a sajátos alkotói univerzumhoz és megragadta, ahogy életre kel
a dal és ez által a művész is újjászületik.
A soron következő lemez felvételei közben azonban Cave egy balesetben elveszítette
egyik gyermekét. Arthur fia halála után a zene rendkívüli jelentőségre tett
szert, a Skeleton Tree címen kiadott album
a trauma feldolgozási kísérletének megrendítő erejű lenyomata. Cave töredékesen
hagyott, lázálomszerű szövegei halott istenekről, kihunyt szerelmekről,
szellemvilágban bolyongó hősökről mesélnek, megpróbálva elmondani az
elmondhatatlant. Andrew Dominik stábja ezt a folyamatot rögzítette mozgóképre
és ezzel mintegy ki is terjesztette a Skeleton
Tree világát. A One More Time with
Feeling (2016) az album dalai köré épül (az összes elhangzik) és végül azt
járja körbe, mennyit érthetünk meg, érezhetünk át a másik ember legmélyebb
fájdalmából.
A rendhagyó, ellentmondásos dokumentumfilm ötletével Nick Cave kereste meg
a rendezőt. A két ausztrál a Jesse James
meggyilkolása… során már dolgozott együtt és Dominik elmondása szerint Cave
azért választotta, mert nincsenek túlzottan szoros kapcsolatban. A kívülálló
nézőpontja kulcsfontosságú, hisz egy ennyire mélyen személyes megrázkódtatás
esetén nincsenek sablonok, sémák, fogódzók. Nincs helyes és helytelen, hazug
vagy igaz gyász. Cave el is mondja a film során, valójában fogalma sincs arról,
mit is csinál pontosan a kamera előtt és van-e egyáltalán bármi értelme az
egésznek.
Nagyon olcsó, kényelmetlen és nincs rá jobb szó, gusztustalan lett volna,
ha Dominik a gyászban, a tragédiában vájkált volna és egy fiatalember halálát
zsákmányolja ki. Cave a film egy fontos pontján meggyónja, titkon gyakran
álmodozott róla, hogy valami szörnyűség történik vele és lesz miről írnia. A
kreativitáshoz, az alkotáshoz azonban szabadság kell és tér. A trauma kiszorít
és megöl mindent, másnak nem hagy helyet.
Emiatt válik fontossá az, hogy a filmet csodálatos fekete-fehérben és
3D-ben rögzítették. A színek hiánya felerősíti a fényeket és a felületeket, a
térhatás pedig szó szerint ránk zárul. Nem pillanthatunk oldalra, így
láthatjuk, hogy a tragédia ott lappang a labirintusszerű terekben, a stúdióban,
ott van mindenkinek az arcán. Amiről senki nem beszél, azt először csak halkan
halljuk, majd végül hangosabb lesz mindennél.
Cave tétován próbál kiadni magából valamit, amitől nyilvánvalóan nem lehet
megszabadulni. A fia haláláról nem lehet beszélni, mert a szavak, a vigaszul
szánt egymondatos bölcsességek nem érnek el odáig, valahogyan mégis fel kell
dolgozni a történteket. Ez a kínzó paradoxon adja az egész film vibráló
feszültségét és innen indulnak ki azok a kérdések is, amik miatt a One More Time with Feeling több lesz,
mint a Skeleton Tree kísérő
klipmontázsa vagy egy gyermekét gyászoló szülő gyászmunkája.
A rendező passzívan sodródik, nem kérdez, nem avatkozik bele az események
menetébe. Ahogyan Cave és Ellis is improvizációkból építik fel a dalokat, úgy
Dominik is a véletlenekre bízza magát. Ezért indítja elrontott jelenetekkel a
filmet és mutatja folyamatosan magát a stábot, a forgatás munkafázisait is. Ő
maga sem biztos benne, a terápiás hasznon túl van-e létjogosultsága a filmjének
és egyáltalán a közönség elé tárható-e.
A trauma kizökkent térből és időből, idegen helyre repít, más emberré tesz,
de számít-e utána bármi igazán? A One More
Time with Feeling egyszerre szép és lehengerlő filmélmény, amit leírni
egészen kényelmetlen érzés. Nick Cave csodálatos dalokba és egy fantasztikus filmbe
zárja a fia halálát. Egy művész nem tehet mást, mi pedig eljuthatunk arra a
sötét, gyönyörű, borzasztó helyre, ahová jobb lenne, ha soha senkinek nem
kellene eljutnia.
Az Uránia és a BUDOKU bemutatója.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 6 átlag: 8.17 |
|
|