KönyvZalán Vince: Film van, babám!Életünk legszebb éveiKelecsényi László
A cseh új hullám részletes
és regényes krónikája.
Tudom, írásom címe egy
korábbi filmtörténeti korszak méltatlanul feledésbe ment alkotására hivatkozik.
Meglehet, kevesen veszik észre az áthallást, hiszen William Wyler második
világháború után született műve legföljebb filmtörténeti kézikönyvek lapjairól
köszön ránk, majdnem úgy, mint azok a „csehszlovák” produkciók, melyeket első
ifjúságunkban bámultunk tágra nyílt szemekkel a pesti mozikban. Szerencsénk
volt, mert a hazai forgalmazás Forman, Menzel, Chytilová és a többiek
pályakezdő filmjeit szép számmal bemutatta, vagy ha mégsem, az egykori
Filmmúzeum és az Egyetemi Színpad sokat segített, hogy pontosan tájékozódjunk a
prágai és – kis számban – a pozsonyi stúdiókban készült, számunkra igencsak
fontos játékfilmekről. Oscar-díjakkal köszönt ránk a cseh új hullám, előbb a
Kadár-Klos szerzőpáros Üzlet a korzón című
remeklésével, majd alig egy év múlva Menzel bemutatkozásával, a szintén
aranyozott szobrocskával kitüntetett Szigorúan
ellenőrzött vonatokkal. A popsi-pecsételésről elhíresült filmet szinte
azonnal bemutatta a Filmmúzeum – az, hogy éjszakai előadásban, mit sem vont el ennek
a mozgóképnek az értékéből, sőt.
Nagyjából 1964-től, a Fekete Péter című Forman-opus hazai
láthatásától kezdve szurkoltunk a cseh filmeseknek, mert náluk nagyobb volt a
tét, mint Magyarországon. A Kádár-féle puha diktatúrával szemben, ahol némileg
könnyített cenzúra keserítette a „falakon” túlra tekinteni akaró rendezők
életét, Prágában a sztálinizmus utolsó maradványaként uralkodó Novotnỳ-rezsim
tartotta jóval szorosabb kordában a pályakezdő ifjak alkotó kedvét. Mígnem 1968
elején megtörtént a csoda, elindulhatott egy reményteljes kísérlet az „emberarcú
szocializmus” megvalósítására, melyről igen hamar kiderült, hogy a reménytelen
vállalkozások közé tartozik. De ideig-óráig hittünk benne, s ezt jó néhányan a
mai napig sem restelljük. A cseh új hullám szolgáltatta a szép reményeket;
jobban beleéltük magunkat a fellépő új rendezőgárda lázadásába, mert sokkal
inkább a mindennapokban járt a lelkesedésük és elemző kedvük, mint a történelmi
múlttal leszámoló magyar filmeseké.
Zalán Vince már sok éve,
megszakításokkal több, mint egy évtizede foglalkozik a csehszlovák filmtörténet
e kiemelkedő korszakának kutatásával. Ennek jeleit már olvashattuk korábbi,
elszórt publikációkban, de csak most kaptuk kézbe, mintegy váratlan karácsonyi
ajándékként, Film van, babám! utalásos
címmel ezt a jelentős korszakot elemző kötetet. Korábbi kézikönyvekben
imitt-amott esett szó Miloą Formanék csöndes filmforradalmáról, de ilyen
alapos, átfogó részletességgel senki sem írt még arról a jószerivel csupán 4-5
esztendőről, amely megváltoztatta a közép-kelet-európai filmgondolkodást.
A kötetnek két fő erénye
van. Olyan részletes alapossággal írja le és elemzi a kiválasztott filmeket,
hogy azok az olvasók is mindent megérthetnek belőle, akik nem láthatták a
szóban forgó filmeket. S olyan érzékletes nyelven fogalmaz, hogy kezdhetünk
hinni abban, Zalán Vincében egy szépíró veszett el. De nem, semmiképp sem
veszett el, mert beavató esszésorozata a hét, szerinte legjelentősebb
rendezőről úgy állítja elénk alanyait, mintha a legjobb barátai lettek volna,
mintha minden szabadidejét Prágában és Pozsonyban töltötte volna azokban a
sokat emlegetett hatvanas években. Ehhez járul hozzá, hogy nemcsak a „hetek”,
Kachyňa, Forman, Passer, Schorm, Menzel, Chytilová és Němec hazai munkásságát
elemzi behatóan, hanem a pozitív értelemben vett szatellit-rendezőket, akik (például
Jasnỳ, Jireą, Juráček) úgyszintén hozzátettek valamit a cseh új hullámhoz. Azt
már mondani sem kell, hogy a filmesekkel párhuzamosan haladó cseh próza
(elsősorban Hrabal, Kundera, ©kvoreckỳ) alkotói szintén jó ismerősei a
szerzőnek.
Időutazóvá tesz minket
ez a könyv. Nemcsak a címadó Tűz van,
babám! egykori hazai bemutatása körüli kalamitásokra emlékeztet, hogy előbb
szinkronizálják a filmet, aztán betiltják, hogy csak a régi Cseh Kultúrintézet
agyonzsúfolt kis vetítőjében lehessen Pesten látni. Időutazás Zalán Vince tolla
által emlékezni olyan láthatatlanná vált művekre, mint Schorm pályakezdő Mindennapi bátorsága, vagy a Szálloda idegeneknek és Az ötödik lovas, a félelem vibráló fekete-fehér
vizuális szimfóniái, továbbá az Ünnepségről
és vendégekről lidércesen aktuális mozgóképemléke. Diktatúrák és törpe (film)diktátorok
elleni, tán mégsem egészen hiábavaló lázadások sora ez a filmmustra a múló
időből.
Film van, babám! A cseh új hullámról.
Gondolat Kiadó, 2016.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 3 átlag: 5.33 |
|
|