TelevízóBoJack HorsemanA ló túlsó oldalaPernecker Dávid
BoJack Horseman a
legtragikusabb önsorsrontó sorozathős Don Draper óta.
„Te vagy BoJack
Horseman, erre pedig nincs ellenszer” – mondja ezt egy kevély kanca fiának, a
kötött pulcsiba bújtatott búsképű lóembernek, akinek mindene megvan, még sincs
semmije. Raphael Bob-Waksberg animációs sorozatának címszereplője a ‘90-es évek
legünnepeltebb hollywoodi tévésztárja volt, jelenleg viszont csak egy nagynevű
bukott senki, aki alkohol- és drogproblémákkal küzdve próbálja meg palástolni
szétesését.
Annak ellenére, hogy Bob-Waksberg
őrült emberállatokkal és állatemberekkel megtöltött valóságában a szürreális és
abszurd vizuális humor alapvető lételem, a fájdalmas önkeresésébe folyamatosan
belebukó BoJack álomgyári szatírába oltott megváltástörténete mégsem frappáns
szóviccei, eldobható slaptsick-poénjai (egy titkárgekkó tapadós kezéhez
ragadnak az iratok), paródiái (BoJack Seinfeldet
idéző stand-up műsora) miatt válik maradandó alkotássá. Noha első ránézésre nem
úgy indul, Bob-Waksberg idézőjeles komédiája mégis egy szempillantás alatt
válik kíméletlen létkérdésekkel sokkoló egzisztencialista drámává.
Az önző, ostoba, kapzsi
hollywoodi vízfestékvilágban felsorakozó hülyék ugyanis a kacagtató felszín
alatt mély, végtelen szomorúságukban is mindennapos problémákkal küzdenek.
Lehet, hogy Mr. Peanutbutter, a BoJacket trónjáról letaszító gigasztár
emberkutya fergetegesen küzd az orvosa által ráerőszakolt műanyaggallérral, de
igazi harcát mégis a kiborító lelkesültsége által leplezett párkapcsolati
neurózisával vívja. BoJack karrierista macskaügynökének telefonja mellett ott
van egy unaloműző kaparófa, de cicajátékaival és kamubarátjával (három gyerek
egymás vállán, egy ballonkabátba bújva) csak rettentő magányát próbálja meg
leplezni.
A legösszetettebb
nyomorúság természetesen BoJack szilánkokra tört életét emészti fel. A
hollywoodi dombokra emelt kastélyának izoláltságában, az elmúlt sikerek kulisszái
közt érződik leglátványosabban egyedülléte. Ugyan vele él a butácska, semmire
se jó Todd, aki BoJack cinikus gorombasága ellenére is barátjaként szereti az
életunt lovat, de azt még BoJack sem tudja bevallani magának, hogy azért nem
tudja elküldeni a valamilyen oknál fogva nála héderező srácot, mert ő az
egyetlen, akin egyszerre tudja kitölteni elfojtott frusztrációit és
kapcsolatéhségét.
Ez a kettősség határozza
meg BoJack páratlan karakterét. Tragikus önsorsrontása abból a
feldolgozhatatlan ellentétből ered, hogy különbnek és szerethetőbbnek érzi
magát másoknál, ennek ellenére viszont mégis megmagyarázhatatlanul boldogtalan
– míg a lenézettek boldogok. Bob-Waksberg pedig rendkívül empatikusan viszonyul
kiállhatatlanságában is imádni való anti-hőséhez, elképesztő érzelmi
árnyaltsággal, érzékenyen és aprólékosan építi fel egy olyan sajnálatra méltó figura
szellemi-lelki kálváriáját, aki a destruktív melankólia és a fertőző depresszió
sötét hollywoodi útvesztőiben próbálja meg leküzdeni az őt felemésztő bánatot.
Míg az első évadban
BoJack rádöbben arra, hogy élete talán azért vett komor fordulatot, mert nem
volt igazán jó senkihez, addig a második és harmadik évadban annak a
lehetőségeit kutatja, hogy ha megtanulná szeretni társait, akkor vajon saját
magát is megszeretné-e? Ha pedig épp jó úton jár – ha végre valaki megérti és
figyel rá – akkor arról készakarva tér le, hisz retteg attól, hogy mi vár rá
egy jobb jövőben.
Akárcsak Don Draper a Reklámőrültekből, BoJack is egyszerre tévelyeg
a múlt csapdájában (folyamatosan saját régi sorozatát nézi) és egy szép új
énkép délibábjában. Mikor pedig BoJack álma teljesül, és ő játszhatja el a
példaképéről szóló életrajzi film főszerepét, a múlt és a jövő összefonódik egy
gyomorba vágó pillanatra, minden megváltozik. A kérdés az marad, hogy merre
tovább, és hogy nincs-e késő BoJack számára?
Bob-Waksberg a
tradicionálisan egyszerű és egyértelmű válaszokkal dobálózó animációs- és
szituációs komédiák trendjével szembefordulva nem mutat körvonalazható kiutat
hősei számára. Az életben ugyanis – főleg, ha az olyan spirituálisan ínséges,
mint Bojack élete – nincsenek könnyű kiutak.
BoJack Horseman –
amerikai rajzfilm-sorozat, 2014-2016. Kreátor: Raphael Bob-Waksberg. Rendezte:
JC Gonzales, Amy Winfrey. Forgalmazó: Netflix. 39x25 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 3 átlag: 6.33 |
|
|