Magyar MűhelyTörőcsik Mari – Bérczes László beszélgetőkönyveEgy színésznő regényeTóth Klára
Bérczes interjúkötete
színházi- és családregény is.
Számomra az volt a tétje
Bérczes László beszélgetőkönyvének Törőcsik Marival, hogy megtudunk-e valami
újat a tavalyi, nyolcvanadik születésnapi év után, amikor – hála istennek – rengeteget
szerepelt és csak mondta, mondta színes, gazdag életét, pályáját minden létező
fórumon.
Aztán ez a szempont
rögtön a könyv elején mellékessé vált. Úgy tűnt, mintha egy regényt olvasnék, amelyben
az idős, sokat élt színésznő mesél fiatal rajongójának, egy igen tetszetős
miliőben, a velemi nyaralóban, ahová néha azért betör a külvilág telefonok,
látogatások formájában. A művésznő tudja, hogy feledékeny, kicsit rá is játszik
talán – ettől szabadabb lesz –, de majd a „drága Bérczes” megnézi a neten, ha
nem tudná, hogy mikor is volt egy szerep, egy utazás, esetleg egy amúgy
feledhető férj. Bérczes szerencsére sok mindent tud. Tud bánni az idővel, az el-elkószáló
gondolatokkal, tud visszakérdezni, sőt olykor meri nem elhinni, amit hall.
Egyébként pedig nem kérdés: „Úgyis arról beszélek, amiről akarok.” Szóval: mindketten
kitűnő szereplők. Mert egy interjúkötet mindig kicsit szerepjáték is. De azon
túl családregény is, a Törőcsik család regénye, több mint egy századon
keresztül, mikszáthi, móriczi, szabó magdai figurákkal, fordulatokkal.
Aztán a XX. század
második felének, a szocializmusnak nevezett korszak mikrorealisztikus regénye, a
kor egyik legnagyobb színésznőjének tükréből nézve. A nem mindennapi karrier, a
mindjárt az egekbe röpítő Körhintával,
amelyből szerencsére legalább ő, nem zuhant ki, ha már Soós Imre nem kerülhette
el a mélység vonzását.
S mi volt az oka, hogy
Törőcsik páratlan tehetsége – amit a vizsgabizottság a főiskolán egy emberként
felismert – kibontakozhatott? A mellé szegődött s hozzá mindig hűséges
szerencse? Az, hogy az isten a tenyerén hordta? Hogy tudta: „Nem muszáj hősnek
lenni, ha nem lehet”?
A könyvben elszántan
kerülik a politikát, különösen az aktuálpolitikát, de vannak dolgok, amelyeken
nem lehet átlépni. Ilyen 1956, amiről elmeséli, hogy „ott voltam a Bem
szobornál, de utána bizony otthon kussoltam a falumban. Mert apám tudta, hogy
mit jelent az, ha lőnek az oroszok.” És azt is elmeséli, hogy ‘57 május 1-én
felvonult a Nemzeti Színházi kollégákkal, „önként, dalolva. Mert az élet élni
akar.”
„Keresni kell a
kompromisszumot, mindaddig, míg nem ártok vele saját személyiségemnek.” – mondja
ki személyisége egyik kulcsát, Schwajda György intranzigens magatartása
kapcsán. A könyv nagyobb része a színházról szól. Arról amivel, amiért
Törőcsiknek nagyon meg kellett küzdenie, hisz kilenc évig csak negatív
kritikákat kapott.
S a színházi előadásokat
elemző, boncoló részek cseppet sem regényesek, anekdotikusak, sokszor inkább
tanulmányba illő, vagy tanítani való szövegek. Itt már két megszállott beszélget,
akiknek mindenük a színpad, ahol mindig a maximumot kell keresni. Törőcsik itt
is önmaga, teljes odaadással áll ki például, a kulturális élet olyan – enyhén
szólva – megosztó személyisége mellett, mint Major Tamás. Neki az imádott
MESTER – így, nagybetűvel – akkor is, ha a számára negyven évig legfontosabb
embert, a férjét, Maár Gyulát nem vette föl a főiskolára, mert osztályidegen
volt. Vállalja elfogultságait, tévedéseit, melléfogásait. Mert bölcs asszony,
vagy azért, mert az ország legnagyobb színésznője? Vagy a beszélgetés
szabadsága miatt is: „legfeljebb majd kihúzom a könyvből”?
A filmkedvelők lehetnek
csupán csalódottak a könyvet olvasva, mert itt nem kerül elemzésre, de még
említésre sem a tucatnyi szenzációs film, meg a kevésbé jók, de amelyeket mégis
Törőcsik kedvéért nézett meg egy ország. Itt a színésznő nagyon szigorú: „Volt
három-négy jó film, a többi pénzkereset.” Ideje lett volna legalább a Teketóriát „rehabilitálni”, ami ma nézve
is kitűnő, korát megelőző film, miközben Törőcsik jutalomjátéka is. De nemcsak
magával igényes, ki meri mondani, hogy Jancsónak három filmje van. Találják ki,
melyik az a három és olvassák el a könyvet, ami ráadásul szép is, gyönyörű
fotókkal.
Európa Könyvkiadó, 2016.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 7 átlag: 6.57 |
|
|