A sci-fi határaiFilmanatómia: A sci-fiTudósítások az új rossz jövőrőlBenke Attila
Hiánypótló
tanulmánykötet a XXI. század legaktuálisabb műfajáról.
A
Kárpáti György és Schreiber András által szerkesztett Filmanatómia-sorozat (Címlapsztori, A horrorfilm) legújabb kötete, A
sci-fi az egyik legfontosabb műfajfilmes antológia, nemcsak azért, mert a
többi zsánerhez hasonlóan sajnos a tudományos-fantasztikus film is alulreprezentált
a magyar nyelvű zsáner-irodalomban (a műfaj a Király Jenő-féle monumentális A film szimbolikája mellett a 2000-ben
megjelent Tarantino előtt és a
2009-es Zsánerben című kiadványokban érdemelt
ki egy-egy fejezetet). Mint Kárpáti György és Orosdy Dániel bevezető esszéiből
kiderül, bár a tudományos-fantasztikus történetek irodalmi előzményei (Morus
Tamás, Mary Shelley, Jules Verne, H. G. Wells művei) a kora újkorban, valamint a
felvilágosodás és az ipari forradalom idejében keresendők, a műfaj a huszadik
századi filmművészetnek köszönhetően vált igazán sikeressé és elismertté.
Kárpáti szerint egyfelől azért, mert a sci-fi elsősorban a modern technika
csodáit és csúfságait ábrázoló látványosság, így e zsáner kiváltképp kötődik legfőbb
„szócsöveihez”, a speciális effektusokhoz és a digitális filmképhez.
Másfelől
pedig, mint azt Varga Zoltán és Huber Zoltán tanulmányaiból megtudjuk, az
időutazásról vagy a Holdra szállásról szóló tudományos-fantasztikus történetek Verne
vagy Wells korában élénk képzeletre valló mesének számítottak, addig a második
világháború utáni science-fiction filmek (A
testrablók támadása [1956], Solaris
[1972], Szárnyas fejvadász [1982], Páncélba zárt szellem [1995], eXistenZ [1998], Snowpiercer [2013], Ex
Machina [2015]) legdirektebben kötődnek a posztmodern egyén alapélményeihez
(az identitás és a test határainak elmosódása a virtuális világban, a „nagy
testvér” betörése a privát szférába a laptopok kameráin és mikrofonjain
keresztül, működő androidok stb.).
A
szerkesztői bevezető szerint jelen kötet célja két elődjéhez hasonlóan kettős.
Azaz a Filmanatómia alkotói a
műfajjal ismerkedőknek szeretnék bemutatni a zsánert, ugyanakkor a filmtudomány
területén működő teoretikusok számára is érdekes témákat felvető esszékkel kívánják
bővíteni a magyar filmműfaj-elméletet. E célkitűzés sikerét garantálja a tapasztalt
újságírókból (Huber Zoltán, Orosdy Dániel, Schreiber András) és elismert
egyetemi oktatókból (Kárpáti György, Varga Zoltán, Varró Attila) álló
szerzőgárda.
A Filmanatómia a zsáner általános
jellemzőinek és alműfajainak ismertetésével vezeti be az olvasót a témába (Kárpáti
és Orosdy esszéi), az alapozó szövegeket követő tanulmányok viszont fajsúlyos filmelméleti
munkák, melyek amúgy közérthető, izgalmas elemzések. Varga Zoltán azzal
foglalkozik, hogy az inváziós sci-fi sémáit hogyan hangolta át kedvelt témái
szerint néhány híres zsánerrendező (John Carpenter, Abel Ferrara, Tim Burton,
M. Night Shyamalan). Tulajdonképpen Varga állítását szövi tovább Varró Attila a
műfajfilmes szerzői önreflexió kérdéskörére (például az „őrült tudós” mint a
rendező alteregója) koncentrálva. Schreiber András pedig a
tudományos-fantasztikus filmekben mutat ki keresztény motívumokat (földönkívüli
támadás és apokalipszis, androidok és a szabad akarat, istenfigurák és
teremtményeik stb.).
A
tanulmánykötetet színesíti Bajnóczi Mónika utószó helyett szereplő interjúja Pater
Sparrow díszlettervezővel. Az 1
(2009) című Stanislaw Lem-adaptáció rendezője többek között arról mesél, hogy
műve miért nem sci-fi, így a Filmanatómia
rávilágít a teoretikusok és a filmszakmabeliek műfajértelmezésének alapvető
különbségeire is.
A Filmanatómia: A sci-fi egyetlen komolyabb
hiányossága, hogy jobbára az 1945 utáni fősodorbeli amerikai (hollywoodi)
filmekre összpontosít (habár Varró Attila érint némafilmes és európai
műfajváltozatokat, Varga Zoltán pedig a magyar animációs sci-fit vizsgálja). És
persze hiányzik egy tudományos-fantasztikus tévésorozatokról (Alkonyzóna, Star Trek, Utopia, Fekete
tükör) szóló önálló esszé is.
Az
ömlesztett filmográfia lehetne rendszerzettebb, de nagyobb gond, hogy a
szakirodalmi hivatkozások az előző két Filmanatómia-kiadványhoz hasonlóan
újfent elmaradtak, feltehetőleg a szöveg folytonossága érdekében. A tanulmányok
végére beszúrt bibliográfia mellett továbbra is érdemes lenne legalább az
angolszász minta szerint a hivatkozott tartalomnál zárójelben a szerző nevével
és a szöveg kiadásának évével jelezni az idézett gondolatok eredetét a
visszakereshetőség érdekében.
Mindezek
ellenére a Filmanatómia: A sci-fi
remek kötet lett, melyet bátran fel lehet tenni minden science-fiction rajongó
polcára, sőt akár egyetemi kurzusok kötelező olvasmánylistájára is.
Filmanatómia , Budapest, 2016.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 5 átlag: 3 |
|
|