A sci-fi határaiWestworldSzilaj gyönyörökBaski Sándor
Az öntudatra ébredő
mesterséges intelligencia szövevényes története az HBO új sorozatában határozott
emberiségkritikával kapcsolódik össze.
2004-ben, majdnem egyidőben
debütált két később kultikussá váló sorozat. Az HBO-n futó Deadwood klasszikus történetvezetésével és a western hagyományainak
ápolásával a régi iskolát képviselte, a J.J. Abrams és Damon Lindelof-féle Lost eközben gátlások nélkül írta újra a
műfaji és dramaturgiai szabályokat. A Deadwoodot
három rövid évad után elkaszálta a csatorna, míg a hat szezonig és 121 epizódig
jutó, töretlenül népszerű Lost trendet
teremtett – Abrams Mystery Box-koncepciója
az utódsorozatok mellett Hollywoodot is vírusként fertőzte meg. A kör most
zárult be: az HBO legújabb szuperprodukciója egy olyan széria, amely a Lost örökségét a klasszikus western metakulisszái
mögött viszi tovább – Abrams produceri asszisztálása mellett.
A Lost-formula lényege az információk kreatív adagolása különféle
rafinált elbeszéléstechnikai eszközök segítségével. Az összekuszált idősíkok, a
sűrűn váltogatott nézőpontok és az ismétlődő
motívumok használatának egyetlen célja a közönség aktivizálása, hogy a két
epizód sugárzása közti holtidőt a rejtvényfejtés izgalma tölthesse ki. Ha túl
nagy a homály, vagy ellenkezőleg, túl egyszerű a megoldás, a néző érdeklődését
veszti, az egyensúlyi helyzet megtalálása ezért kulcsfontosságú: olyan –
lehetőleg zárt, saját szabályok szerint működő – fikciós teret kell teremteni,
ahol ugyan bármi megtörténhet, de a kiismerhetőség reménye sem tűnik el.
A nézői fantázia
megdolgozásában a Westworld első
évada is kiválóan teljesített, a közösségi oldalakon a Lost fináléja óta nem tapasztalt élénk diskurzus alakult ki, a rajongói
fórumokon elméletek ezrei születettek. A fordulatok többségét jó előre ki is következtették,
amit a két kreátor, Jonathan Nolan és Lisa Joy érthető csalódottsággal
fogadott. A poénok lelövéséért mégsem kárhoztathatnak senkit – a találgatásokhoz
ők biztosították a muníciót azzal, hogy az epizódokat tisztázatlan motivációjú
karakterekkel, megfejtésre váró nyomokkal, enigmatikus képi utalásokkal és
irodalmi, illetve zenei idézetekkel szórták tele, sőt még a sorozat honlapjának
kódjába is elrejtettek néhány easter egget.
Idővel szerencsére kiderült, hogy a Lost
blöffjeivel ellentétben Nolanék trükkjei nem l’art pour l’art
szemfényvesztések, legkésőbb a fináléra összeállt a kirakós, a fontosabb
kérdéseket megválaszolták, az évad kulcsmetaforáit visszafejtették – a
szükségesnél talán részletesebben is.
A kilenc epizódon át
tartó, sokszor indokolatlannak tűnő ködösítésekre is akad mentségük az
alkotóknak. Míg a Michael Crichton-féle eredeti film (Feltámad a vadnyugat, 1973) a kalandparkba látogató emberek nézőpontját
vette fel, addig Nolanék adaptációja elsősorban a különféle szerepek
alakítására programozott androidok szemszögét akarta érvényesíteni. A Westworld hostjait (a találó kifejezés egyszerre jelent vendéglátót és
gazdatestet, a magyar szinkron Gazdának nevezi őket) a westernélményre vágyó
gazdag ügyfelek lemészárolhatják, megerőszakolhatják, másnap azonban újra
munkába kell állniuk, mintha mi sem történt volna. A testüket kijavítják, agyukat
formattálják, néhányuk mégis emlékezni kezd előző életeire. Dolores, a szűzies
farmerlány és Maeve, a helyi kupleráj madámja a váratlan látomásokat jelen
idejű történésekként élik át, agyuk képtelen a múltat elkülöníteni a mosttól. Zavarodottságukban
és elveszettségükben a nézők azért tudnak osztozni, mert Nolanék nem jelzik –
sőt: a kontinuitást sugalló vágás segítségével eltitkolják –, hogy a
párhuzamosan futó két fő történetszálat évtizedek választják el egymástól. A közönség
és a mindkét szálban főszerepet játszó Dolores így egyszerre jut el a
felismerésig, és jó esetben a katarzisig.
A megfejtésre váró
titkok és a kihagyásokkal operáló szerkezet mellett éppen az ismerősség a Westworld másik nagy vonzereje. Otthonos
egyfelől az a metauniverzum, amelyet a Park megálmodói a legfőbb amerikai
mítosz, a western kötelező kellékeivel és archetipikus karaktereivel rendeztek
be. Az ikonikus helyszíneket végigjárva, és a választható narratívákat
kipróbálva, a látogatók – és velük együtt a nézők –, hol egy naiv John Ford-film,
hol egy Mexikóban játszódó Peckinpah-mozi, hol egy spagettiwestern kulisszái
közt találják magukat. A Park működése ugyanakkor a számítógépes játékok
logikáját követi. Mielőtt belépnének a Westworld világába, a látogatók
eldönthetik, milyen szerepet akarnak játszani, kiválaszthatják a megfelelő
ruházatot és fegyvert, odabent pedig megtehetnek bármit, anélkül, hogy maradandó
fizikai bántódásuk esne. Küldetésekre indulhatnak, szabadon improvizálva az
adott narratíva által kijelölt keretek közt, miközben a westernkliséket
megszemélyesítő Gazdák bio(tech)díszletként töltik be az eldobható NPC
(non-player character) funkcióját.
Aki teljesíti a pályát,
az eljut a következő szintre. Ez a fehérkalapos pozitív hős, az újonc William
célja is, aki a legősibb történetet, a Nő (Dolores) megmentését választja, míg a
cheat módban játszó Feketeruhás Férfi
a játék mélyebb rétegeiben elrejtett titkos kódot akarja megfejteni. Az utolsó
rész nagy revelációja, miszerint a jó lelkű William és az Ed Harris által
alakított szadista férfi ugyanaz a személy, azt sugallja, hogy a virtuálisan
kiélt erőszak idővel megnyomorítja, vagy legalábbis érzéketlenné teszi a
lelket.
Az állítás erejét
gyengíti, hogy a személyiségváltozás stációit nem mutatják meg Nolanék, csak a
kezdő- és a végpontot, kritikájuk ugyanakkor nem csak az ártatlan gyalogosokat
kéjes élvezettel elgázoló Grand Theft
Auto-játékosra, vagy a passzív médiafogyasztóra (a nézőre) irányulhat, de a
hasonló tartalmak előállítóira is. A Westworld,
(ön)ironikus módon, úgy mond ítéletet a Parkot kizárólag erőszakos vágyaik
kielégítésére használó emberek felett, hogy – az HBO tradícióihoz illeszkedve –
maga is tobzódik a szex és az erőszak képeiben. A Park irányítói, a történetekért
felelős narratív dizájnerek hasonló beszélgetéseket folytatnak egymással, mint a
televíziós és filmes producerek, vagy a játékfejlesztők. Hogyan lehet a
játékosok/nézők ösztöneit a legjobban kielégíteni, több vagy kevesebb
realizmusra vágynak, és mennyire legyenek komplexek a narratívák?
Egy olyan történet,
amely jó részt a történetkészítésről szól, elkerülhetetlenül reflektál az
alkotók pozíciójára is. A Park alapítója és kreatív igazgatója, Robert Ford
(Anthony Hopkins) a sorozat Szerzőjének alteregója, tükörképe. Ford végső célja
egy új narratíva elindítása, amely felszabadítja a klisészerepre kárhoztatott Gazdákat
hogy immár maguk írhassák saját történetüket. A fellázadó androidok a sorozat
fináléjában a Park tulajdonosai ellen fordulnak, a tét nélküli játékokba
belefáradt idős William pedig perverz örömmel konstatálja, hogy a golyók már őt
is képesek megsebezni – a szimuláció immár valósággá vált.
Nolanre és alkotótársára
hasonló küldetés várt, mint Fordra: miközben az erőszak és a szex kötelező
köreivel kielégítették a producerek és a zsigeribb élvezetekre vágyó nézők
igényeit, a háttérben egy olyan szerzői, a felszínes élvezeteknél mélyebbre
hatoló narratívát készítettek elő, amellyel a folytatásban lerázhatják a műfaji
sablonok béklyóit. Ford végső monológját a történetmesélés funkciójáról, vagy a
halála után zenévé váló Mozartról akár Nolan is elmondhatná; sikerült a Westworldöt a kézjegyével ellátnia, és
ezzel az aktussal végképp kilépett a szerzőként már jóval korábban elismert
bátyja árnyékából.
Minden formabontó
szándéka ellenére a sorozat természetesen a legnépszerűbb sci-fi toposz
befogadására is alkalmas. Az öntudatra ébredő, majd gazdái ellen forduló M.I. szokványos
története a Westworldben egy markáns
emberiségkritikával is összekapcsolódik. Ford a homo sapiens változásra való
képtelenségével indokolja, hogy miért adja meg a kezdő lökést a gépi
evolúciónak. Saját potenciálját az utolsó epizódban felismerő Dolores
különbözik a Szárnyas fejvadász
replikánsaitól vagy az Ex Machina
Avájától, ő már nem akar emberré lenni, tudja, hogy azt a szintet meghaladta. A
finálé duplacsavarja, hogy bár egy szimbolikus és konkrét gesztussal Dolores
megöli teremtőjét, ezzel valójában a mártíromságra vágyó Ford akaratát
teljesíti be, így csak a második évadban derülhet ki, sikerült-e végképp
leráznia a programkódok láncait.
A szabad akarat
dilemmája vezet el a labirintus közepére, a
Westworld végső kérdéséhez. Az előre megírt loopokat bejáró, saját egzisztenciája alapjait soha meg nem
kérdőjelező Gazda sorsa mennyiben különbözik a társadalmilag determinált pályán
mozgó, a mindennapi rutinba belefásuló, ösztönei és vágyai által meghatározott emberétől?
Innen nézve a sorozat már nem is az androidok szabadságharcáról, hanem a belső
autonómiáról szól, arról, képesek vagyunk-e elérni, hogy az a hang a fejünkben,
amely irányít bennünket, a sajátunk legyen.
WESTWORLD
– amerikai tévésorozat,
2016. Kreátorok: Jonathan Nolan és Lisa Joy. Kép: Paul
Cameron, Robert McLachlan, David Franco. Zene: Ramin
Djawadi. Szereplők: Evan Rachel Wood (Dolores), Anthony Hopkins (Ford),
Thandie Newton (Maeve), Ed Harris (Feketeruhás), Jeffrey
Wright (Bernard), James Marsden (Teddy). Gyártó: HBO. 10x50
perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 8 átlag: 5.63 |
|
|