Jim JarmuschJim Jarmusch és a műfaji filmTitkos vérvonalJankovics Márton
Jarmusch
számára a zsáner fontos eszköz a művész helyének meghatározásában, hol a
westernt, hol a bérgyilkos-sztorit, hol a vámpírfilmet lényegíti át
művészetfilozófiai merengéssé.
Jim
Jarmusch is a rögeszmés alkotók sorába tartozik: ugyanaz a pár toposz vonul
végig munkásságán a legkülönfélébb variációkban. Mintha csak egy mozgóképes
kaleidoszkópot forgatna első filmje óta a szemünk előtt, olykor elidőzve
egy-egy szebb kompozíciónál. És ennek csak látszólag mond ellent, hogy az
1995-ös Halott embert sokan
törésvonalnak, és nagy műfaji fordulatnak tekintik az életműben.
Tény,
hogy ettől kezdve Jarmusch jócskán elmozdult a zsánerfilmek felé, és azóta is
nagy élvezettel játszik a western, a gengszterfilm, a krimi, a vámpírfilm vagy
épp a romantikus vígjáték kliséivel. A cezúra azonban látszólagos, hiszen ez a
változás sokkal inkább a felszínt, mintsem a lényeget érintette nála.
Hogy
stílszerű hasonlattal éljünk: attól, hogy Jarmusch buszra cserélte a taxit,
mert így talán kicsit több embert tud fuvarozni a hátsó üléseken, még mindig
ugyanaz a merengésre hajlamos költő ül a volánnál, aki már annak idején is az
állandó úton levés, a különbözés és a céltalannak tűnő sodródás megszállottja
volt. Merthogy egy buszsofőr is lehet költő – ezt épp Jarmusch legújabb
filmjéből, a Patersonból tudjuk,
amely egyúttal azt is bizonyítja, hogy a rendező bármikor újra el tud
rugaszkodni a műfajiságtól anélkül, hogy az álomszerű hangvétel lényegileg
megváltozna.
A műfaj mint metafora
Jarmusch
tehát mindössze járművet váltott húsz évvel ezelőtt, vezetési stílust, azaz ars
poeticát nem. A zsánerek így számára nem is annyira dramaturgiai sorvezetőként,
inkább egyfajta kollektív motívumkincsként szolgálnak, amelyek segítségével
kidomboríthatja saját művészi víziójának hangsúlyos elemeit. Ezt mutatja az is,
hogy legtöbbször szándékosan szabotálja a hagyományos műfaji katarzisélményt és
a nézői elvárásokat: a kvázibűnügyi rejtélynek nincs feloldása a Hervadó virágokban (2005), a nagy
western-párharc elmarad a Halott ember
fináléjában, Az irányítás határaiban
(2009) pedig csaknem két órányi tömény filozofálást kell végighallgatnunk, mire
magányos bérgyilkosunk végre rászánja magát, hogy akcióba lendüljön.
„Azért
is kedvelem a zsánereket, mert rendelkeznek egyfajta metaforikus tulajdonsággal.
Pusztán attól, hogy zsánerek. Lehet bennük alkotni, és mégis valami egész mást
kihozni az általuk nyújtott keretből.” – mondta Jarmusch egy interjúban, és
egyedi hangulatú filmjeiben tényleg végletekig kiaknázza a műfajokban rejlő
metaforikus potenciált. Ebben a különféle zsánerdíszletekkel berendezett
világban ugyanis semmi sem az, aminek látszik, minden apró tárgy vagy mozdulat
kicsit túlmutat önmagán.
Hiszen
az nem lehet egy szimpla repülőút, mikor a főhőst a fiktív Air Lumière röpíti
célja felé, ahogy az asztalon érintetlenül árválkodó pezsgőspohár is
többletjelentést kap, ha egy kiöregedett Don Juant temetünk éppen a vásznon. És
akkor a pisztolydördülésekről nem is beszéltünk, amelyek Jarmuschnál legalább
akkora spirituális, mint bűnügyi jelentőséggel bírnak (akárcsak Alejandro
Jodorowsky A vakondjában). A mindent
átszövő kulturális jelentésháló annyira sűrű, hogy még egy jól irányzott
termékelhelyezés is gond nélkül belesimul: mint a szemérmetlenül hosszan
mutatott iPhone logója, amelyik egyszerű Apple-reklámból a bűnbeesés és a tudás
fájának szimbólumává nemesedik a Halhatatlan
szeretők (2013) vámpír-Évájának kezében.
Törvénytől sújtva
A
kikacsintás persze nem mindig ilyen burkoltan zajlik, a szereplők sokszor
hosszasan értekeznek konkrét könyvekről, filmekről és zenékről. Kissé öncélúnak
tűnhetnek – és olykor azok is –, de Jarmusch filmjei nem véletlenül vannak
teletömve kulturális utalásokkal. A posztmodern játék primér intellektuális
örömén túl, mindez jól szolgálja a rendező egyik állandó törekvését is, ami nem
más, mint a nagybetűs Művész, vagyis saját maga pozíciójának kijelölése a
társadalom, az élet és az univerzum rendjében.
„Bizonyos
fokig úgy gondolok a költőkre, mint törvényen kívüli látnokokra” – vallja
Jarmusch, és a normaszegés a filmjeiben is kötelező lépcsőfoka a művésszé
válásnak. Nemcsak a két gengszterfilmről van szó (Szellemkutya, Az irányítás
határai), amelyekben a törvénysértés alapértelmezett tevékenység, hiszen a
főhősök munkaköri leírásába tartozik a gyilkolás. A Halott ember konformista William Blake-jének is körözött, sőt,
messze földön hírhedt banditává kell válnia, hogy gyáva kishivatalnokból,
lánglelkű költővé változhasson (vissza). A Halhatatlan
szeretők melankolikus vámpírjai pedig eleve csak törvénytelen úton tudják
kielégíteni legyőzhetetlen vágyukat az éltető vér iránt, amelyből gyakran az
ihletet is merítik az alkotáshoz.
Ez
persze egyben azt is jelenti, hogy a művész nem lehet a közösség megbecsült
tagja, hanem örök kívülálló, akár önszántából vonul száműzetésbe, akár a
társadalom veti ki magából. Különc, magányos hős, aki gondosan elkerüli a
fősodort, sőt, látványos pózokban elhatárolódik tőle, és leginkább a saját
fajtájával érintkezik. Valahogy úgy, ahogy azok a perifériára szorult művészeti
szubkultúrák – a bebop, a hiphop vagy a punk rock –, amelyekért Jarmusch a
kezdetektől fogva annyira rajong, és amelynek kiemelkedő tagjaival rendre
együtt alkot és bandázik is. Ilyen szempontból tulajdonképpen teljesen mindegy,
hogy épp a westernt és a vámpírfilmet lényegíti át művészetfilozófiai
merengéssé, vagy a rövidebb utat választja, és Neil Youngról (Year of the Horse), vagy Iggy Popról (Gimme Danger) forgat szenvedélyes
dokumentumfilmet, akik ugyanazt a művészeszményt testesítik meg, mint a fiktív
főhősök.
Pisztoly és kard
A
kívülállás nem egyenlő a teljes magánnyal, így a rokonlelkű outsiderek Jarmusch
filmjeiben is rendre megtalálják egymást. A Machine városából menekülő Blake
csakis a két törzs közé született indiánnal, Nobodyval barátkozik, akit nemcsak
a fehérek néznek le, de még a sajátjai is kiközösítettek maguk közül. Az irányítás határainak bérgyilkosa a
különböző művészeti- és tudományágak szimbolikus képviselőitől kapja az
információkat, amelyek végül elvezetik az emberi képzelőerő ellen hadat viselő
célszemélyhez. A szubkulturális szervezőerő a Szellemkutyában (1999) jelenik meg a legtisztábban – legalábbis a
kései filmek közül –, amelyben a nagyvárosi hiphop-szamurájok a gettó utcáin
sétálva is bármikor felismerik és rituálisan köszöntik egymást (a gesztus
értelmét tovább mélyíti, hogy egyikük a film zeneszerzője, RZA, aki a
valóságban is underground rapper).
Hiphop
és szamurájetika – a kortárs zenei irányzat és az ősi hagyomány keveredésében
ott sűrűsödik Jarmusch romantikus művészeszménye, amely egyik lábával a régi
bölcsesség, másikkal a jelen talaján áll. Az anakronisztikus és a modern egyedi
és menő egységbe forr, akárcsak a különcséget idealizáló hipszter trendekben.
Szellemkutya telefon helyett ugyan galambpostát használ, de az autókat a
legmodernebb kütyükkel töri fel. Kardja nincs, hangtompítós pisztolyát viszont
természetesen mindig igazi szamurájmozdulattal rakja el.
Ezt a
történelmi, vagy inkább történelem feletti perspektívát bontja ki Jarmusch még
alaposabban a Halhatatlan szeretőkben,
ahol a korukat túlélő vámpírokban leli meg a művészek tér- és időbeli
hontalanságélményének tökéletes metaforáját. Az underground művészet itt egy
vékony, de évezredeken átívelő szellemi vérvonalként jelenik meg, amely
Shakespeare ghost writer-eként
bemutatott Christopher Marlowe-tól Jack White-ig, az ókori lanttól a
Gibson-gitárig ível. Búvópatakként fut a mainstream alatt, időnként táplálva
azt, máskor merítve belőle.
Valahogy
úgy, ahogy a Jarmusch által istenített Charlie Parker is mindig idézett őrült
szólóiban a kor jazzslágereiből, de csak azért, hogy átalakítsa őket. „Nem a
sztenderdet játszotta, de utalt rá, és egészen sajátjává alakította” – mondja
lelkesen a rendező, egyben kijelölve saját viszonyát is a fősodorhoz. Ez a
viszony persze sokszor egyáltalán nem tekinthető békésnek. A beszédes nevű
Machine vadnyugati bányavároskája, és Az
irányítás határainak fantáziaellenes, kapitalista főgonosza is mintha a
tömegek elméjén uralkodó hollywoodi stúdiókat jelképezné, amely elől a magányos
függetlenfilmes vagy elmenekül, vagy felveszi ellene a harcot a képzelőereje
segítségével.
A
művészetre való hajlam tehát egyfajta fertőzés, amely generációról generációra
terjed, kitermelve az újabb különcöket. Az ellenséges és szennyezett külvilág
miatt mindig a kihalás fenyegeti őket, de a Halhatatlan
szeretők a továbbörökítés gesztusát is felvillantja a tangeri éjszakában
turbékoló szerelmespár átváltoztatásával. A Szellemkutya
főhőse is pontosan így tesz, mikor a halála előtt átadja a titkos tudást
tartalmazó Hagakurét a kislánynak.
Úton mindörökké
Az
eredendő hontalanság élményét erősíti a szereplők állandó úton levése is, amely
Jarmusch életművének egyik központi motívuma és filmjei fő szervezőelve. Hősei
szinte mindig mozgásban vannak. Még ha olykor egyetlen városban zajlik is a cselekmény
(mint a Permanens vakációban vagy a Szellemkutyában), akkor is biztosra
vehetjük, hogy a zenére megvágott, lassan suhanó utcaképek adják meg a film
alapritmusát.
Éppen
ezért nem elvetélt gondolat, hogy igazából egyetlen műfaj áll közel Jarmuschhoz:
a road movie. Ez az, amelyik genetikai szinten is beépült az életműbe, míg a
többi csak alkalmi játékszerként szolgál számára. A road movie egyfelől nagy
teret ad az epizodikus szerkesztésre és a lírai merengésekre, ugyanakkor az
elidegenedés és önkeresés dialektikájának képi megragadását is lehetővé teszi.
Mert
azt már Odüsszeusz óta tudjuk, hogy az utazás nemcsak térbeli, hanem
spirituális és pszichológiai kaland is egyben. Jarmusch hősei számára azonban
általában nincs semmiféle hazatérés, pusztán átmeneti pihenőállomások
lehetségesek a folyamatos mozgásban (egyedül a halálban lelhetnek otthonra a
főhősök). Ha mégis feltűnik valamiféle evilági otthon, hamar kiderül, hogy csak
látszólagos, mint például Szellemkutya
aszketikus viskója a háztetőn, vagy a Halhatatlan
szeretők Ádámjának ódon villája a szellemvárossá vált Detroit peremvidékén.
Apák és fiúk
A Hervadó virágok Don Johnstonja is hiába
tér vissza a nagy exbarátnő-nyomozás után steril és jéghideg luxuslakásába, az
életét felforgató megválaszolatlan kérdések felszínre hozzák eredendő
elveszettségét a csábítás alkotói válságba került művészének. Nem véletlen,
hogy Jarmusch egy kereszteződés közepén hagyja sorsára tanácstalan főhősét, aki
az első Jarmusch-film, a Permanens
vakáció (1980) főhősének inverzeként is értelmezhető. Két egymást
feltételező hiány fordul itt szembe egymással: Míg a rendező debütfilmjében az
apa nélküli fiúk, addig a Hervadó virágokban
a – tán sosemvolt – fiát kereső apa útját követjük végig a teljes
elbizonytalanodásig. Mindez azt is megmutatja, hogy a sodródással egybekötött
önkeresés Jarmusch szerint nem a fiatalok sajátossága, hanem generációkon
átívelő életérzés.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 3 átlag: 5.67 |
|
|