KritikaKojotIdegen a VadkeletenBenke Attila
Kostyál
Márk easternjében a „magyar vadnyugat” durvább, mint valaha.
George
Stevens 1953-as westernje, az Idegen a
Vadnyugaton a múlt vadságát képviselő kapzsi marhabárók és a jövő
demokratikus civilizációját építő farmerek elkeseredett küzdelmét mutatja be. Az
európai óvilágtól elszakadni vágyó Amerikának pedig a festői tájból kilovagló
rejtélyes Shane nyeri meg a háborút, hogy végül a vad Nyugat és a fejlett Kelet
egy nemzetté forrjon.
Ezt
az archetipikus történetet gondolta tovább például Hajdu Szabolcs két évvel
ezelőtt a Délibábban (2014), mely
érdemei ellenére nem volt képes csomómentesen elkeverni a Vadnyugat mítoszát a
társadalmi problémafilmmel. A reklámfilmes Kostyál Márk bár egy interjúban
Cormac McCarthy-t jelölte meg ihletforrásként, de kortárs easternje, a Kojot tulajdonképpen a western műfajára
épít, illetve George Stevens klasszikusát idézi, s Hajduval ellentétben
Kostyálnak sikerül a jól ismert mítoszon keresztül artikulálnia a magyar társadalom
jelen politikai klíma miatt felgyülemlett dühét.
A Kojot brutális kezdő képsorain a Tűzkő
nevű kis település egy épülő tanyáján véres ökölharcban gyűrik le a gátlástalan
vállalkozó, Szojka Pál verőlegényei és a korrupt rendőrök az otthonát fújtató
bikaként védő családapát. A földek alatt rejtőző folyékony arany, a termálvíz
miatt svéd befektetőkkel egyezkedő Szojka útjában ezután már csak egyetlen
telek áll, a makacs Bicsérdi bácsi háza. Az öreg halála után unokája, az unott
banki ügyintéző, Misi és szerelme, Eszter öröklik meg a kis telket, melyre Szojka
azonnal visszautasíthatatlan ajánlatot tesz a temetésről érkező fiatalembernek.
Lélekölő munkája és az állapotos Eszter elvetélése miatt a frusztrált
hivatalnok a vidéki levegő szabadságától megrészegülve kötélnek áll, mert a
kezdetben még jámbor Misinek fogalma sincs, ki ez a Szojka és mire képes a
birtok megszerzéséért.
Kostyál
Márk műve bár westernektől idegen videoklipes stílusban – gyorsvágással,
lassításokkal – adja elő történetét, a karakterek mind ismerősek az Idegen a Vadnyugatonból. Jóllehet a Kojot Shane-je, Misi kiégett férfi, ám
egyúttal tapasztalatlan kamasz látszatát kelti, mert burokban él, fogalma sincs
a magyar valóságról. Szojka már nemcsak törvénytelen eszközökkel él, mint az Idegen a Vadnyugaton negatív hőse, hanem
a törvényt formálja saját képére a polgármester és a rendőrség feletti
befolyása révén, így gyakorlatilag senki sem szállhat szembe teljhatalmával.
Fia, Kispali pedig az Idegen a
Vadnyugaton ellenséges mesterlövészévének, Wilson rokona, ám az ifjabb
Szojka sokkal összetettebb figura, mivel állandó vitában áll apjával, s győzködi
a csökönyös Misit az ellenállás hasztalanságáról, és munkát ad Eszternek is.
A
direkten politizáló HBO-sorozat, az Aranyélet
korában nem annyira különleges, ha egy alkotó szembesíti a magyar nézőt a
kelet-európai korrupt pokollal. Azonban Kostyál Márk művének nagy erénye, hogy
döbbenetes erejű pusztakezes összecsapásaiban, naturalista és elkeseredett
akciójeleneteiben a csonttörés, a leszakadt szemhéjak vagy a csatakiáltás szerű
ordítások nem öncélú túlzások. A Kojotban
önkéntelenül robban ki az egytől egyig frusztrált szereplőkből az embertelen
mennyiségű feszültség, mely a sokunk számára ismerős gáncsoskodások és
igazságtalan gazdasági és társadalmi erőviszonyok miatt gyülemlett fel a
történet hőseiben is. Az Idegen a
Vadnyugatonban Shane és a főszereplő farmer, Starrett még vidáman dolgozik
együtt, sugárzik tekintetükből a jövőbe vetett hit. A Kojotban viszont a rozoga viskóból családi házat építő Misi, akár társai
(a részeges építész, és a csavargó erdélyi kubikus) megkeseredett, anakronisztikus
figurák, a Szojka által megszerzett telken pedig ott nyomaszt a félbehagyott családi
ház látványa.
Kostyál
Márk nem mindig tud mértéket tartani, néhány ügyetlen és primitív dialógussal
és a rendező reklámfilmes szakmájából hozott klipesztétikával helyenként önmaga
paródiájává változtatja nyers és őszinte easternjét. A végső párbajjelenet
katarzisát is felesleges lassítások és vágóképek roncsolják szét. A Kojot így aztán nem mesterségbeli
erényei, hanem magyar filmekhez képest szokatlanul dühödt társadalomkritikája
miatt emlékezetes eastern.
KOJOT
– magyar, 2016. Rendezte: Kostyál Márk. Írta: Lengyel Balázs, Lovas Balázs,
Kostyál Márk. Zene: Moldvai Márk. Kép: Kostyál Márk, Csoboth Attila. Producer: Kálomista
Gábor. Szereplők: Mészáros András (Bicsérdi Misi), Dobra Mara (Eszter), Kovács
Frigyes (Szojka Pál), Mátray László (Kispali), Bocsárszky Attila (Lajos), Orbán
Levente (Attila). Gyártó: Megafilm. Forgalmazó: HungariCom Kft. 126 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 3 átlag: 8.67 |
|
|