KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
             
             
             
             
   2016/november
ESTERHÁZY PÉTER
• Forgách András: Házymozi Esterházy-adaptációk
• Molnár György: Péter filmje Esterházyra emlékezve
BÓDY GÁBOR
• Hegyi Zoltán: A kozmosz gerillája Bódy Gábor (70)
• Lichter Péter: Tengerentúli hullámhosszon Bódy experimentalizmusa
• Czirják Pál: Második tekintet Pieldner Judit: Szöveg, kép, mozgókép…
MAGYAR MŰHELY
• Soós Tamás Dénes: „Felvállaltam a közvetítő szerepét” Beszélgetés Varga Ágotával
• Bilsiczky Balázs: „A létezés is többszólamú” Beszélgetés Sopsits Árpáddal
FILM NOIR
• Pápai Zsolt: Nincs holnap A film noir műfaji családfája – 3. rész
• Roboz Gábor: Minden fekete A noir-címke
• Varró Attila: Kettős árnyék Noir és szerzőiség
FESZTIVÁL
• Schubert Gusztáv: Szemet szemért Velence
• Baski Sándor: Beilleszkedési zavarok CineFest – Miskolc 2016
• Horeczky Krisztina: A mi nagy hasznunkra BIDF
FILM / REGÉNY
• Pethő Réka: Burton, ha diktál Ransom Riggs: Vándorsólyom-trilógia
• Varga Zoltán: Sólyomszárnyak suhanása Tim Burton: Vándorsólyom kisasszony különleges gyermekei
KRITIKA
• Kránicz Bence: Orvosság kizsákmányolás ellen Az ismeretlen lány
• Forgács Nóra Kinga: Rémségek kicsiny öble A sors kegyeltjei… meg a többiek
• Kovács Gellért: Nyelvében él Érkezés
TELEVÍZÓ
• Kolozsi László: Nem felejthető Memo
MOZI
• Alföldi Nóra: Állva maradni
• Ruprech Dániel: Az eljövendő napok
• Kránicz Bence: Érettségi
• Nagy V. Gergő: Halál Szarajevóban
• Vajda Judit: Úri viszonyok
• Barkóczi Janka: Az utolsó tangónk
• Soós Tamás Dénes: Tökös ötös
• Sándor Anna: Kubo és a varázshúrok
• Sepsi László: Kiéhezettek
• Huber Zoltán: Mélytengeri pokol
• Kovács Kata: Pizsamaparti
• Andorka György: Inferno
• Csiger Ádám: Lángelmék
• Varró Attila: Lány a vonaton
DVD
• Kránicz Bence: Egymásra nézve
• Géczi Zoltán: Rőtszakállú/Dodeskaden
• Kovács Patrik: A szakasz
• Gelencsér Gábor: Eldorádó
• Pápai Zsolt: A Sierra Madre kincse
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi Webről nyomtatásba

             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Kiéhezettek

Sepsi László

The Girl with All the Gifts – brit, 2016. Rendezte: Colm McCarthy. Írta Mike Carey. Kép: Simon Dennis. Zene: Cristobal Tapia de Veer. Szereplők: Gemma Arteron (Helen), Sennia Nanua (Melanie), Glenn Close (Dr. Caldwell), Paddy Considine (Parks). Gyártó: Poison Chef / BFI / Altitude Film. Forgalmazó: Vertigo Média Kft. Szinkronizált. 111 perc.

 

Amikor a kétezres évek második felében terjedni kezdett az őserdei rovarokat zombifikáló Cordyceps gombákat bemutató kisfilm, már az első internetes kommentárok lecsapták a labdát: innen csak egy lépés az emberi fajra specializálódott parazita. Csak spekulálhatunk, hogy a Cordyceps létének híre mekkora hatással volt a gombahorror fellendülésére (a Fungi című antológiában még egy többoldalas vers is olvasható róla), de a téma alapművét kétségkívül M. R. Carey publikálta a Kiéhezettek című regényével, melyben nyíltan meg is jelöli Attenborough természetfilmjét, mint ihletforrást.

A példás gyorsasággal elkészült filmverzió ugyan kevéssé használja ki a gombákhoz kapcsolódó vizuális kódokat – sehol egy egész várost ellepő micélium és a termőtestek ábrázolása is inkább növényi mintákat követ –, ehelyett a (magyarul is kiadott) alapregénynél is markánsabban koncentrál a paradigma- és generációváltás motívumára. A disztópikus nyitány azonnal leszűkíti a perspektívát az eredeti címben szereplő kislány nézőpontjára (szemben a regényverzió maroknyi nézőpontkarakterével), majd miközben felsorakoztatja a műfaj klasszikus típusfiguráit (amorális tudós, humanista tanárnő, morc veterán), fokozatosan le is építi őket, a fináléban kiteljesítve a hatalmi viszonyok átrendeződését. A Kiéhezettek Régi és Új küzdelmének biológiai metaforákba bújtatott parabolája, amely a „tisztaság” fogalmán keresztül éppúgy rezonál globális aktuálpolitikai problémákra (bezárkózás vs. az idegenség elfogadása), mint ahogy illeszkedik az ember mibenlétét firtató általánosabb kultúrantropológiai felvetésekbe is. Bő másfél évtizeddel a 28 nappal később dühkórosai után újra a Brit-szigeteken sarjadt ki a kortárs horror evolúciójának következő „reményteljes szörnyetege” – és minden jel szerint ezt tudja is magáról.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2016/11 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12963