MoziÁllva maradniAlföldi Nóra
Rester vertical – francia, 2016. Rendezte és írta: Alain
Guiraudie. Kép: Claire Mathon. Szereplők: Damien Bonnard (Léo), Raphael Thierry
(Jean-Louis), India Hair (Marie), Christian Bouillette (Marcel). Gyártó: Les
Films du Worso / Arte France Cinema. Forgalmazó: Mozinet Kft. Feliratos. 100 perc.
Nem
teljesen világos, hogy az Állva maradni című
filmben mikor lép a történet az alattomosan megbúvó, ráadásul majdhogynem
értelmezhetetlen szürreália útjára, de mindenképpen felmerül a gyanú, hogy maga
a rendező se tudja ezt teljes bizonyossággal. Viszont helytelen lenne
amatőrizmust szimatolni a háttérben, hiszen Alain Guiraudie a ‘90-es évek óta
kavarja fel az állóvizet provokatív, queer
témájú filmjeivel, a 2013-as Idegen a
tónál hitchcocki bravúrja óta pedig állandó visszajáró Cannes-ba.
Legújabb
filmje számos szempontból zavarba ejtő alkotás, mert Guiraudie szinte minden
sokk-elemet bevet, hogy a nézőt kizökkentse kellemes befogadói pozíciójából,
kezdve onnan, hogy előző filmje után nem vár senki ilyen összeszedetlennek tűnő
darabot, egészen odáig hogy alkalmanként férfi-női nemi szervek láthatók
hosszasan, premier plánban, mi több egy igazi szülést is megtekintünk.
Guiraudie mindezt egy útkereső cselekménybe ágyazza; a főhős Léo
Dél-Franciaországban bóklászva keresi az ihletet legújabb forgatókönyvéhez,
majd miután egy kis faluba ér, lesz egy barátnője, gyermeke születik, akivel
aztán egyedül marad. Ráadásul a környezetében lévő öt-hat ember látszólag mind
ellenséges vele, amire ő általában végtelen naivitással reagál. Nem rázza meg
az sem, hogy minden bevezetés nélkül fordul a kocka és hirtelen mindenki őrült
szexuális vágyat érez iránta, beleértve az apósát és a mogorva, haldokló
öregembert is, akit alkalmanként meglátogat. Sorjáznak tehát a hajmeresztő
fordulatok, nehéz felfejteni a mögöttes motivációkat, az sem domborodik ki,
hogy a főhős – a férfiasságán kívül – mit is keres a világban. Nem segíti az
erőltetett metaforákat és a szürrealitást a nyers, koncepciótlannak tűnő képi
megfogalmazás sem. Guiraudie filmjében semmi sem az tehát, aminek látszik, a
felfejtéséhez viszont vagy a művészfilm iránti végtelen elhivatottság, vagy
nagyon tekervényes humorérzék szükséges.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 3 átlag: 5.67 |
|
|