KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
             
             
             
             
   2016/november
ESTERHÁZY PÉTER
• Forgách András: Házymozi Esterházy-adaptációk
• Molnár György: Péter filmje Esterházyra emlékezve
BÓDY GÁBOR
• Hegyi Zoltán: A kozmosz gerillája Bódy Gábor (70)
• Lichter Péter: Tengerentúli hullámhosszon Bódy experimentalizmusa
• Czirják Pál: Második tekintet Pieldner Judit: Szöveg, kép, mozgókép…
MAGYAR MŰHELY
• Soós Tamás Dénes: „Felvállaltam a közvetítő szerepét” Beszélgetés Varga Ágotával
• Bilsiczky Balázs: „A létezés is többszólamú” Beszélgetés Sopsits Árpáddal
FILM NOIR
• Pápai Zsolt: Nincs holnap A film noir műfaji családfája – 3. rész
• Roboz Gábor: Minden fekete A noir-címke
• Varró Attila: Kettős árnyék Noir és szerzőiség
FESZTIVÁL
• Schubert Gusztáv: Szemet szemért Velence
• Baski Sándor: Beilleszkedési zavarok CineFest – Miskolc 2016
• Horeczky Krisztina: A mi nagy hasznunkra BIDF
FILM / REGÉNY
• Pethő Réka: Burton, ha diktál Ransom Riggs: Vándorsólyom-trilógia
• Varga Zoltán: Sólyomszárnyak suhanása Tim Burton: Vándorsólyom kisasszony különleges gyermekei
KRITIKA
• Kránicz Bence: Orvosság kizsákmányolás ellen Az ismeretlen lány
• Forgács Nóra Kinga: Rémségek kicsiny öble A sors kegyeltjei… meg a többiek
• Kovács Gellért: Nyelvében él Érkezés
TELEVÍZÓ
• Kolozsi László: Nem felejthető Memo
MOZI
• Alföldi Nóra: Állva maradni
• Ruprech Dániel: Az eljövendő napok
• Kránicz Bence: Érettségi
• Nagy V. Gergő: Halál Szarajevóban
• Vajda Judit: Úri viszonyok
• Barkóczi Janka: Az utolsó tangónk
• Soós Tamás Dénes: Tökös ötös
• Sándor Anna: Kubo és a varázshúrok
• Sepsi László: Kiéhezettek
• Huber Zoltán: Mélytengeri pokol
• Kovács Kata: Pizsamaparti
• Andorka György: Inferno
• Csiger Ádám: Lángelmék
• Varró Attila: Lány a vonaton
DVD
• Kránicz Bence: Egymásra nézve
• Géczi Zoltán: Rőtszakállú/Dodeskaden
• Kovács Patrik: A szakasz
• Gelencsér Gábor: Eldorádó
• Pápai Zsolt: A Sierra Madre kincse
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi Webről nyomtatásba

             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Állva maradni

Alföldi Nóra

Rester vertical – francia, 2016. Rendezte és írta: Alain Guiraudie. Kép: Claire Mathon. Szereplők: Damien Bonnard (Léo), Raphael Thierry (Jean-Louis), India Hair (Marie), Christian Bouillette (Marcel). Gyártó: Les Films du Worso / Arte France Cinema. Forgalmazó: Mozinet Kft. Feliratos. 100 perc.

 

Nem teljesen világos, hogy az Állva maradni című filmben mikor lép a történet az alattomosan megbúvó, ráadásul majdhogynem értelmezhetetlen szürreália útjára, de mindenképpen felmerül a gyanú, hogy maga a rendező se tudja ezt teljes bizonyossággal. Viszont helytelen lenne amatőrizmust szimatolni a háttérben, hiszen Alain Guiraudie a ‘90-es évek óta kavarja fel az állóvizet provokatív, queer témájú filmjeivel, a 2013-as Idegen a tónál hitchcocki bravúrja óta pedig állandó visszajáró Cannes-ba.

Legújabb filmje számos szempontból zavarba ejtő alkotás, mert Guiraudie szinte minden sokk-elemet bevet, hogy a nézőt kizökkentse kellemes befogadói pozíciójából, kezdve onnan, hogy előző filmje után nem vár senki ilyen összeszedetlennek tűnő darabot, egészen odáig hogy alkalmanként férfi-női nemi szervek láthatók hosszasan, premier plánban, mi több egy igazi szülést is megtekintünk. Guiraudie mindezt egy útkereső cselekménybe ágyazza; a főhős Léo Dél-Franciaországban bóklászva keresi az ihletet legújabb forgatókönyvéhez, majd miután egy kis faluba ér, lesz egy barátnője, gyermeke születik, akivel aztán egyedül marad. Ráadásul a környezetében lévő öt-hat ember látszólag mind ellenséges vele, amire ő általában végtelen naivitással reagál. Nem rázza meg az sem, hogy minden bevezetés nélkül fordul a kocka és hirtelen mindenki őrült szexuális vágyat érez iránta, beleértve az apósát és a mogorva, haldokló öregembert is, akit alkalmanként meglátogat. Sorjáznak tehát a hajmeresztő fordulatok, nehéz felfejteni a mögöttes motivációkat, az sem domborodik ki, hogy a főhős – a férfiasságán kívül – mit is keres a világban. Nem segíti az erőltetett metaforákat és a szürrealitást a nyers, koncepciótlannak tűnő képi megfogalmazás sem. Guiraudie filmjében semmi sem az tehát, aminek látszik, a felfejtéséhez viszont vagy a művészfilm iránti végtelen elhivatottság, vagy nagyon tekervényes humorérzék szükséges.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2016/11 54-55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12956