Bódy GáborBódy Gábor (70)A kozmosz gerillájaHegyi Zoltán
Idén
lenne hetvenéves Bódy Gábor. A művész, a tudós, a világpolgár, a provokátor.
Minden filmje provokáció volt. Miért lett volna más az élete?
Filmet
forgatok a fejemben. Mindjárt szétmegy. Másodpercenként huszonnégy csapás éri.
A filmkocka
meg egyébként ugye az a kép, amelyből másodpercenként huszonnégy száguld el a
szemünk előtt, amikor a moziban, vagy a televízióban filmet nézünk. Ezek most
kicsit karcosak lesznek. Mintha Bódy rontotta volna el őket a vágóasztalon.
Megpróbálom
elképzelni a hetven éves Bódy Gábort. Nehezen megy. Merthogy él, ezért aztán a
szám odafent a zárójelben, de az arca harminckilenc esztendős. Nemrég
megadatott, hogy eltöltsek egy napot a kilencven éves Makk Károly társaságában.
Lenyűgöző volt, de a Mester fiatalkori arcát már nem tudom kapásból felidézni.
De lehet-e valaki Mester harmincvalahány évesen? Úgy tűnik lehetséges, mert
Bódy az volt. Szertelenül és tudatosan szétszórta magát a figyelmesek között.
Aztán felszívódott, mint egy homokmandala a tengerparton. Bódy-tanítványnak
lenni, nos, ahhoz elég volt néhány perc. A karizmája azonnal beszippantotta az
embert, mint egy jó film.
Az
elmúlt nyár, Káli-medence, Baksa-Soós Verával egy asztalnál. Hohó, micsoda jó
kis hallucináció, látom mellette azt a másikat is. Ritka szép emberpár voltak.
Bonnie és Clyde, Mickey és Mellory Knox, Sid és Nancy. Totális rock and roll.
Bódy
Gábor halálhírét Kecskés Kriszta közölte velem a Ráday Klubban, mintha tegnap
lett volna, olyan a kép. Beállás a zenekarral, jövök lefelé, érzem, hogy baj
van, de azt nem, hogy ekkora. Azóta nem hiszem el, hogy öngyilkos lett.
Nem
úgy nézett ki ugyanis (ettől még persze nyugodtan) és dugig volt tervekkel. Ha
meg a nagy nyomás, akkor ezzel az erővel bármikor összekaszabolhatta volna
magát. Hiszen feszt úgy élt, mint egy bozótharcosba gyömöszölt városi gerilla,
aki befogadta ugyan a kozmoszt, de örökké hadakozott vele. Ha meg bipoláris
volt, mint a zsenik jelentős része, akkor éppen a felszálló ágát élte, tehát
már ezért se.
Bódy
Gábor, az ügynök. Mivel ki-és megkerülhetetlen, essünk túl rajta. Először úgy,
mint ha bárkivel, akárkivel történt volna mindez. Követeljük tehát a
bepillantást az akták azon részébe is, amelyeket valakik bedaráltak, elégettek,
megettek. Majd csendesedjünk el és vizsgáljuk meg, hogy adott helyzetben mi
magunk miként cselekszünk, ha zsarolnak, fenyegetnek feleséggel, gyerekkel,
bármivel, aztán pedig nézzük meg, mekkora lenne az arcunk a második pofon után,
bár a vesék még épek? Aztán meg kik vagyunk mi, hogy ítélkezzünk elevenek és
holtak felett? Esetünkben ráadásul azt is el tudom képzelni, hogy alkudozott velük,
mint egy rabszolgakereskedő. Foglalkozása Arthur Rimbaud. Vagy éppen egy
romantikus akcióhősnek képzelte magát. Akkor viszont az sem mindegy, hogy mi a
gyilkos fegyver, egy vietnámi tanítványtól kapott svájci bicska, vagy egy
szamurájkard. Bódy egész életében szerepeket játszott. A Világpolgár, a Művész,
a Tudós. Mindez a hetvenes-nyolcvanas évek Magyarországáról. Tökéletes, átélt
alakítások, mint ha Sztanyiszlavszkij iskoláját kijárva lehúzott volna még
néhány félévet Strassbergnél.
Bódy
Gábor, agitátor és provokátor. Minden filmje provokáció volt. Miért lett volna
más az élete?
Bódy
Gábor, a műalkotás. Úgy magaslott ki a térből és az időből, mint Michelangelo
Dávidja.
Alkohol
és egyéb cuccok. Naná. A tenkes kapitánya.
Öltönyök.
Volt benne valami ellenállhatatlanul sármos és férfias. Mint egy értelmiségi
katonatiszt, bármit is jelentsen ez. Különös apafigura. Azon a rövid őszön, a
halála előtt nem sokkal, többnyire öltönyt viselt. Embert nem láttam addig,
akin így állt volna. Meg sem mertem szólítani, végül is ez a csávó rendezte a Psychét, ráadásul hogy néz már ki.
Persze, hogy ő jött oda. És foltokban sem emlékeztetett senkire, akit addig
ismertem. Mint egy ufonauta. Zárás után, az FMK-ból a Népköztársaság útján
sétálva azonnal kiderült, hogy olyan képe van az Egészről, mintha
hívták-küldték volna. És semmi hagymázas baromság mellé. Vidáman magyarázta
azzal a jellegzetes, kissé vontatott hanghordozásával, hogy miként képzeli el a
videóklip filmjét a budapesti underground zenekaraival, és hogy lassan húzhatunk
a stúdióba, felvenni a hangot. Aztán hamarosan jött a Kriszta. Tarr Béla írja: „Látszólag
‘másként gondolkodó’, sőt ‘marginális’ művész volt. (Többnyire részeg disznónak
tartották még akkor is, amikor már hetek óta nem ivott semmit. Szép emlék, ahogyan
a Mafilm kávézójában gyökeret eresztett Kossuth- és egyéb Aczél György-díjasok
és a hozzájuk tartozó stúdióbrigantik dermedt rémülettel nézték bevonulását.
Szmoking volt rajta, sárga gombbal.”)
Győr,1981.
Bódy a Hamletet rendezi, Jeles András
A bűvös fuvolát. Komoly slepp
tartózkodik a városban a próbákon és a kocsmákban, akárcsak Kaposváron, ahol
ugyanabban az évben Ács János színpadra viszi a Marat/Sade-ot. Olyan az egész, mint ha élnénk. A Hamlet díszletében Bachmann Gábor egy
emberi agyat épít, a kritikusok gyűlölik a produkciót. Bluehattel kissé
átrendezünk egy szállodai szobát, a falak vörösek és feketék, a recepciósnak
elgurul a gyógyszere. Kádár személyesen utasítja Aczélt, hogy csináljanak már
rendet Győrben, amíg kislányos a hangja. A szabadság gyönyörű kísértése.
Bódy
a vátesz. Tudta és leírta, hogy a filmkészítés hamarosan mindenki számára
elérhető kifejezési forma lesz (ha csak kicsiben is, zsebcselekkel, mint
Hidegkúti és Hrabal), holott még éppen csak a bazi nagy videókameráknál
tartottunk. Most meg éppen ott, hogy „töltőtollunk a kamera” ott figyel a
zsebünkben, a telefonunkban. Minden szempontból messze megelőzte a korát és az
ilyen arcoknak általában elég strapás megvárni a felzárkózókat, pláne ha közben
folyamatosan rángatják vissza és egyben lefelé.
x
Az Amerikai anzix – diplomafilm, azzal a
nem elhanyagolható lábjegyzettel, hogy máris egy kész filmművész perdül elénk.
A mű eredeti naplók felhasználásával, valamint Ambrose Bierce, Walt Whitman,
Csoóri Sándor és Marx Károly írásaiból készül. 1975 van éppen. Vajon hova állna
most Bódy? A válasz nem annyira egyszerű, mint azt elsőre gondolnánk, akárcsak
Latinovits esetében. Valószínűleg sehová, a mindenségben. Mivel Bódynak csak
egyik része (személyisége) az intellektuális, értelmiségi attitűdökkel gazdagon
felszerelt, bölcsész beállítottságú filmrendező, a film technikailag is
felettébb érdekes. Leforgatja „normálisan”, majd akkurátusan szétcseszi a
vágószobában. Új minőség teremtődik.
Egy
széttöredezett világban folyamatosan az Egészért harcol. A Psyché a magyar filmtörténet addigi legköltségesebb és
legbonyolultabb produkciója, miközben feltűnik benne a kortárs kulturális élet
és a „margó” színe-java. A csillagközi romboló és építő harmincnégy évesen
összegez és szintetizál. Miközben Cserhalmi György Garas Dezső magyar hangján
szól hozzánk, Udo Kier pedig Cserhalmién. Dupla pszeudó. Hasadunk, Vincent. Nem
Bódy zakója, a tudatunk.
És
megteremté az új narratívát.
Bódy
a gyakorlat mestere, mindenese. Hogy egy extravagáns extrovertált a tetejébe
még filozófus legyen és teoretikus, az elég ritka. Pasolini, aztán meszeltek.
Az Infermental elnevezésű nemzetközi
videóművészeti magazin korának információs és kulturális úttörője és
csúcspontja, a közösségi oldalak használható részének előfutára. Bódy berobban
a nyolcvanas évekbe és mindjárt meg is határozza.
Bódy
a filozófus popsztár. Bowie-bb Bowie-nál.
Kutya éji dala. Grandpierre Attila csillagösvényen. Hogy
Bódy (majdnem Bowie-t írtam) felmegy a szószékre, logikus következmény és
egyben evidencia. Próféta és prédikátor. Álpap egy álvilágban, az alvilágban.
És lent, mint fent. Kerekesszékben guruló sztálinista tanácselnök, veri a
katonatiszt a feleségét, aki kiszáll és beszáll a rock and rollba, punk-csillagász,
már megint itt van a szerelem, köpni kell, íme, a hétköznapjaink és a démonaink
faltól falig, mutatja Bódy, de közben persze el- és felemel az egész vacakból.
Egy szuperhős szupernyolcassal. Jeleneteket látunk, vagy inkább töredékeket,
életszeleteket, ezeket már csak az új narratíva képes értelmesen és hitelesen
összekötni. A Kutya éji dala
ugyanakkor más szóval vonyítás. Kétségbeesett, egyben kozmikus (már megint), a
kozmosz megugatása és annak beismerése, hogy csak „ugatjuk a kozmoszt”.
Istenem,
micsoda nők. Patricia Adriani, Méhes Marietta, Horváth Ágnes (Bluehat). Egy
korszak ikonikus húsai és vérei.
Bódy
olyan, mint Antonioni fotográfusa a Nagyításból.
Meglát valamit és kimaxolja. A végtelenség megszállottja.
Bódy,
a marxista. Már amennyiben: a kommunizmusban, ha kedvem tartja, reggel
vadászok, délután halászok, este filozófiával foglalkozom. Vadász, halász,
csillagász. Oh, yeah! Végre megvan az egyik valószínűsíthető társadalmi
szerepvállalása 2016-ban. A munka nélküli alapjövedelemért folyó küzdelem
élharcosa.
Mágus
volt, alkimista. Tarr Béla írja: „Az emberi történeteket, a gyarló és
közönséges helyzeteket mindig valami örökkévaló mércéhez mérte, hőseinek
már-már mitologikus jelentőséget tudott adni.”
Bódy
Gábor 1981-es önéletrajzának záró bekezdése: „Elhatároztam, hogy életemet a
továbbiakban is a szabadságnak, a szerelemnek, a művészeteknek és a
tudományoknak szentelem.”
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 5 átlag: 7.2 |
|
|