KritikaAz ismeretlen lányOrvosság kizsákmányolás ellenKránicz Bence
Az új
Dardenne-film hősnőjének egy beteg társadalmat kellene meggyógyítania, de csak
az elhallgatott bűnöket tudja feltárni.
A krimik
magánnyomozói azért lehetnek sikeresebbek hivatásos rendőrként dolgozó
kollégáiknál, mert kívülállók: senkihez nem tartoznak, tehát mindenkivel szót
értenek, bejáratosak az arisztokraták szalonjaiba és a munkások törzskocsmájába
is. Jean-Pierre és Luc Dardenne legújabb filmjében is ilyen magánnyomozó hőssel
találkozunk, még ha csak dilettáns detektívről van is szó. Jenny háziorvos Liège-ben,
páciensei között polgári családok krónikus betegségekkel küzdő gyermekei és
fizikai munkában lesérült közel-keleti bevándorlók egyaránt akadnak. Nyomozni
azután kezd el, hogy rendelőjétől nem messze holtan találnak egy fekete lányt,
aki gyaníthatóan gyilkosság áldozata lett. Az ismeretlen lányról senki nem tud
semmit, csak annyi biztos, hogy halála előtt néhány perccel rémülten
becsengetett Jenny rendelőjébe, a hősnő azonban éppen asszisztensével
vitatkozott, és nem engedte be őt. Jennyt gyötri a bűntudat, de legalább
annyira foglalkoztatja az is, ki lehet a lány és hogyan került ilyen
kiszolgáltatott helyzetbe – ám a doktornő mindenhol falakba ütközik, ahol az
áldozat személyazonosságáról próbál érdeklődni.
A
film szerkezete klasszikus krimiket idéz: a hősnő azáltal kerül egyre közelebb
a rejtély megoldásához, hogy elbeszélget azokkal a pácienseivel, akik
találkozhattak már a lánnyal, egyeztet a rendőrökkel, és felkeresi a közeli
internetkávézót, ahol mellékesen prostitáltakat közvetítenek ki a helyi
stricik. Akitől első alkalommal nem tud meg semmit, azt újra kérdőre vonja,
ahonnan első alkalommal elküldik, oda visszamegy, így apránként új információk
birtokába jut. Mindig egy lépéssel közelebb kerül az igazsághoz, az igazság
pedig – elvégre Dardenne-filmben vagyunk – a társadalom betegségének
diagnózisa.
Önként
vállalt nyomozómunkája, küldetése révén Jennynek már nem egyes betegeket, hanem
magát a rendszert kellene meggyógyítania, ha lehetősége nyílna rá. Noha ilyesmire
érthető módon nem képes, már azzal is eredményt ér el, hogy tudást szerez.
Éppen azért lehet ő az ideális nyomozó, mert bár a középosztályhoz, vagyis a
kiváltságosok közé tartozik, de keresi a kapcsolatot a perifériára
szorultakkal: a történet elején előléptetnék, és egy magánklinikán dolgozhatna,
Jenny azonban kitart szerényebb jövedelemmel járó háziorvosi praxisa mellett,
hogy ne veszítse el szegényebb sorból származó betegeit sem.
Az
Arany Pálmával díjazott Rosettához,
vagy akár a Dardenne testvérek legutóbbi filmjéhez, a Két nap, egy éjszakához hasonlóan Az ismeretlen lány is erős, aktív női hőst mozgat. Adèle Haenel (A küzdők) precíz és gondosan felépített
alakításán végigkövethető, hogyan nyomja el magában Jenny az érzelmeit, nehogy
túl közel kerüljön a pácienseihez, és miként engedi később mégis, hogy
empátiája és lelkiismerete vezessék a tetteit. Nyomozása mellett
asszisztenséhez fűződő, neurotikus kapcsolata árnyalja a hősnő karakterét, nem
mellékesen pedig ez a szál humorral oldja a komor történetet.
Fokozatosan
ugyanis kirajzolódik, hogy Jennynek nem elsősorban a címszereplő halálában van
közvetlen felelőssége, hanem ennél általánosabb értelemben érintett: maga is
része annak a társadalmi rendszernek, amely kihasználja az aljamunkát vállaló,
olcsón dolgozó és semmit nem kérdező bevándorlókat, miközben sem képviseletet,
sem védelmet nem nyújt nekik. A hősnő azt a feladatot vállalja magára, amelyet
maguk a rendezők is teljesíteni próbálnak a munkásosztály teljes
kiszolgáltatottságát rögeszmésen vizsgáló filmjeikkel. Ha jóvátenni nem is
tudják az igazságtalanságokat, legalább felszínre hozzák az elhallgatott
bűnöket, és hangot adnak az elnyomottaknak.
Az ismeretlen lány címszereplője, mint annyi másik krimitörténet áldozata, meg sem
jelenik a filmben, noha körülötte zajlanak az események. Csak fényképen és a
térfigyelő kamera képén át látjuk, mert ebben a világban valódi jelenléttel már
halála előtt sem rendelkezett. A Dardenne testvérek ugyanazt állítják ezúttal
is, mint korábbi munkáikban: a bevándorlók Nyugat-Európában, a lehetőségek földjén
is nincstelenek maradnak. Ha veszélybe kerül az életük, a többségi
társadalomnak úgy a legkényelmesebb, ha inkább tudomást sem vesz róluk.
A
betegséget ismerjük, orvosság pedig egyelőre nincsen.
AZ ISMERETLEN LÁNY (La fille inconnue) – belga, 2016. Rendezte és írta: Jean-Pierre
és Luc Dardenne. Kép: Alain Marcoen. Szereplők: Adèle Haenel (Jenny), Louka
Minnelli (Bryan), Olivier Bonnaud (Julien), Jérémie Renier (Apa), Christelle
Cornill (Anya). Gyártó: Savage Films / Les Films du Fleuve. Forgalmazó: Vertigo
Média Kft. Feliratos. 113 perc
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 5 átlag: 5.2 |
|
|