FesztiválVelenceSzemet szemértSchubert Gusztáv
A művészetben egyetlen
nagy név sem mehet biztosra, idén Velencében a kevéssé ismert rendezők okozták
a kellemes meglepetéseket.
Megbolydult világban élűnk,
a boldog békeidőknek vége, a negyven éven át tartó hidegháború után kapott
eséllyel nem tudott élni a globalizálódó világ, új konfliktusok fenyegetnek új szereplőkkel,
nem a mérsékelt, megfontolt és humánus politizálás lett a követendő példa, a
vallási fanatizmus, a nacionalizmus, a politikai szélsőség a trendi. És mindezt
súlyosbítja, hogy konfliktusainkat nem józan ésszel, hanem egyre inkább erőből
próbáljuk megoldani.
„Enyém a bosszúállás…”
Nem nagyon lepett hát meg,
hogy az idei Mostra kínálatában a véres elégtétel volt az egyik leggyakoribb
téma. Civilizált társadalomban a bosszúállást a sértett rendszerint átruházza
az igazságszolgáltatásra. Sok oka lehet annak – mutatják e bosszúfilmek is –
miért veszi valaki mégis a saját kezébe a jóvátételt. Az önbíráskodás
rendszerint akkor válik bevett gyakorlattá, amikor a törvényes intézmények nem
tudnak, akarnak többé érvényt szerezni az igazságnak. Például, ha a bűnösök
szabadon grasszálhatnak, mint Raúl Arévaló filmjében. Az Egy nyugodt férfi dühe (Tarde
para la ira) hőse, José tényleg türelmes, csendes ember, ki gondolná róla,
hogy bizalmat ébresztő nyugalma és józansága mögött precízen végiggondolt
bosszú terve munkál. Menyasszonyát egy ékszerbolti rablás során az egyik
álarcos támadó hidegvérrel agyonverte, ezért amikor az egyetlen elfogott
bandatag, a gengszterek sofőrje kiszabadul, a férfit túszul ejtve és csaliként
használva, José egyesével vadássza le a banda szökésben lévő tagjait. A film
tudatosan kerüli a hasonló sztoriknál megszokott látványos akciódramaturgiát,
ebben a kisrealista spanyol bosszúfilmben mind a jéghideg düh, mind a véres
bosszú hétköznapi, átélhető közelségbe kerül a nézőhöz.
A holland Martin
Koolhoven vadnyugati vendetta-filmjében – Kénkő
(Brimstone) – a vallási fanatizmus és
a brutális férfigőg korbácsolja fel a szenvedélyeket. A néma Liz (Dakota
Fanning), a kis telepes-közösség megbecsült tagja, kemény, határozott, ugyanakkor
jólelkű fiatalasszony, a nyitójelenetben épp egy istentisztelet közben
megindult szülést segít levezetni, vajúdás közben azonban komplikáció lép föl,
Liznek súlyos döntést kell hozni, vagy az anya életét menti meg, vagy a
kisbabáét. A gyermekét elvesztő apa meg akarja ölni a „gyilkost”, az aznap
érkezett új lelkipásztor lebeszéli ugyan a bosszúról a részeg telepest, de nem
a jóindulat vezérli, neki van súlyos elszámolnivalója Lizzel. A híveit a pokol
tüzével riogató presbiter (Guy Pearce) bosszúja egyre durvább formát ölt, az
egyházfi előbb Liz birkáit mérgezi meg, majd a férjét öli meg brutális
kegyetlenséggel. Mit tett Liz, ami ilyen gyilkos indulatot kelthet valakiben,
és egyáltalán, ki ez a könyörtelen idegen? Koolhoven rákmenetben meséli el a választ
a következő két órában. Rendkívül szövevényes és fordulatos történet veleje: a
lányt bigott apja üldözi, vendettája valójában szerelmi bosszú. A lelkész
ugyanis – miután megalázta és öngyilkosságba kergette feleségét – a kislányára
vet szemet, aki azonban elmenekül vérnősző atyja elől. Hogy aztán az életét
megmentő kínaiak eladják egy bordélyosnak. Vérfertőzés, pedofília, vallási
téboly, szexrabszolgaság, brutális gyilkosságok sora. A csőstől érkező borzalom
hitelteleníti Liz történetét, ennyi sorscsapás már statisztikai képtelenség. Kár
ezért a túlzó regényességért, mert Koolhoven gyengíti vele nagyon is jogos
kritikáját: a vallási/ideológia fanatizmus és a nők alávetése cseppet sem ritka
kombináció. Kortársaink rémtetteiből tudjuk – Szrebrenyicától Moszulig – a tesztoszterontól,
a kisebbrendűség érzésétől, meg a küldetéstudattól fűtött macsó a leggyávább és
legförtelmesebb fenevad.
Ebbe a kategóriába
tartoznak Az éjszakai ragadozók (Nocturnal Animals) „városi népeket”
leckéztető redneck útonállói is, akik Nyugat-Texas sztrádáin vadásznak magányos
nőkre, veszélytelennek látszó autósokra. Így esik áldozatul Tony Hastings (Jake
Gyllenhaal) családja is, feleségét és lányát elrabolják, megerőszakolják és
megölik. Tony magát okolja, mert nem tudta megvédeni őket. Egy elfásult,
szűkszavú rendőrhadnagy (Michael Shannon) nyomoz az ügyben, hosszú hónapokon
át, de nincs elég bizonyítéka a gyanúsítottak letartóztatásához, úgyhogy idővel
felajánlja segítségét a tehetetlen férjnek: halálos beteg, nincs
vesztenivalója, nyírják ki a mocskokat. A szelíd lelkű Tonynak megtetszik az
ötlet. Az igazi bosszúálló azonban nem ő, hanem teremtője. Tony ugyanis regényhős. Bosszújának hátborzongató
története a regényíró bosszújának eszköze, aki így vesz elégtételt sikeres
feleségén (Amy Adams), aki 19 évvel azelőtt elhagyta egy gazdagabb és sármosabb
pasi kedvéért. Sztori a sztoriban, regény a filmben, láttunk már ilyet, de nem
ez az igazán izgalmas Az éjszakai ragadozókban.
Tom Ford (nem névrokon, hanem maga a híres divattervező) ugyan mesterien szövi
egybe a filmbeli valóság és a regénybeli fikció, a két bosszú történetét, második
filmjében is a hiteles lélekrajzra épített szerelmi dráma, a kettős életet élő,
sikeres nappali és zaklatott, sebzett éjszakai énje közt őrlődő főhős áll a
célkeresztben. A zsűri nagydíját elnyerő Tom Ford-film elegáns bravúr-darab, de
nem remekmű, pedig a felvezető jelenet, a polgárpukkasztó vernisszázs, ahol
150-200 kilós elformátlanodott táncosnők a vágy titokzatos tárgyai és a
falánkság papnői, súlyos társadalomkritikát ígér, ez azonban elmarad.
Az Arany Oroszlánt
kiérdemlő Lav Diaz film sokkal keményebb. Az
asszony, aki elment (Ang Babaeng
Humayo) neorealista elszánással száll alá a filippino társadalom
legsötétebb bugyraiba, legyen szó a mélyszegénységről, a kíméletlen
vadkapitalistákról, a korrupció rothasztotta államgépezetről, vagy a
jellemtelen klérusról. 1997. szeptember 5. a rádió híreit halljuk: Hongkong nemrég
a Kínai Népköztársaság része lett, emiatt sok gazdag filippino tér haza, akikre
odahaza emberrablók vadásznak. Az életfogytig elítélt Horacia Somorostro még
nem tudja, hogy ez a nap az ő számára is sorsfordító lesz. Legjobb barátnője
mindenki meglepetésére feladja magát: ő követte el a gyilkosságot, amiért
Horacia harminc éve bűnhődik. Az egykori tanítónő valóságos Teréz anya (akinek
a halálhíréről szintén a rádióból értesülünk), mindenkin segít, olvasni tanítja
a rabtársnőit, oktatja a gyerekeiket, még a börtönőrök is nagyra becsülik. A
rablógyilkosságért ártatlanul elítélt rab történetét Tolsztoj 1882-ben írott rövid
példabeszéde ihlette. Ivan Dmitrijevics Akszjonov 26 éve senyved egy szibériai
fegyenctelepen, amikor egy újonnan érkező rabról kiderül, ő gyilkolta meg a
gazdag kereskedőt, akinek megölését Akszjonovra fogták. A rabok által szentként
tisztelt Akszjonov megbocsát az ellene vétkezőnek. Mielőtt szabadulhatna,
békében visszaadja lelkét az Úrnak.
Lav Diaz ott kezdi történetét,
ahol Tolsztoj befejezte. Horaciát (Charo Santos) kiengedik a börtönből, várja a
szabadság. Vagy inkább a végtelen űr, amit semmi sem tölthet ki, mert a régi
élete már örökre odavan, férje meghalt, lánya elhidegült tőle, a fia pedig
csavargó lett valahol. Elindul, hogy megkeresse. Megérkezik a kisvárosba, ahol
ifjúságát töltötte. Ott él hajdani vőlegénye, Rodrigo Triana, az igazi bűnös,
aki a gyilkost annak idején felbérelte, majd a gyanút menyasszonyára terelte,
hogy így álljon bosszút rajta, amiért elhagyta egy másik férfiért.
Horacia nemes jelleme a
börtönből szabadulva sem változik. Lakást bérel a szegénynegyedben és segíti a
környék páriáit. Enni ad a félkegyelmű hajléktalan nőnek, támogatja az éhező
nagycsaládot, amikor ágrólszakadt mozgóbüfés barátjának kórházba kell vinnie a
kisfiát, helyette árulja a főtt tojást, meggyógyítja a félholtra vert
transzvesztitát… A nappal takarosan öltöző idős asszony, éjszakánként másfajta
életet él: kopott nadrágot, dzsekit ránt magára, baseballsapkát nyom a fejébe.
Olyan vagy, mint Batman, mondja a jóhumorú, jólelkű balut-árus, felbukkansz a
sötétből, aztán ahogy jöttél, hirtelen eltűnsz. Idővel összeáll a kép: a caritas nem utolsósorban a bosszú
eszköze, Horacia a kis csapatától mindent megtud Don Rodrigo helyzetéről,
szokásairól. Merthogy az asszony nem mondott le a vendettáról. A cinikus
maffiózó rászolgál a büntetésre, büszke a könyörtelenségére, de valamiféle kétely
azért zavarja, jó barátját, a helybéli katolikus papot faggatja, hogyan
szabadulhatna meg a bűntudattól. Isten
ismeri az igazságot, de nem siet elmondani – ez a Tolsztoj-novella eredeti címe.
Lav Diaz nem annyira galamblelkű, mint Lev Nyikolajevics. Ha egy jó embert
harminc évre börtönbe juttathat a rosszakarat, ha az isteni igazságszolgáltatás
elmarad, akkor az Isten részese lesz a bűnnek. (Nem mellesleg Diaz 2013-ban már
filmre vitte – meglehetősen szabadon – Dosztojevszkij Bűn és bűnhődését is.)
A neorealizmust
emlegettem, a hasonlóság a társadalomkritikában és a szegények iránti
szolidaritásban áll, de Lav Diaz stílusa egészen más, mint az olasz rendezőké
volt, nála nincs dinamikus és szenvedélyes montázs, hosszan kitartott fix
plánokból rakja össze a filmet, nincs premier plán sem, a játék színházi és nem
filmszínészre szabott, hőseivel együtt érez, de tárgyilagosan,
távolságtartással mutatja meg őket, kerüli a melodramatikus hatáskeltést. A Humayo majd’ négy órás film. Ami Lav
Diaz életművében rövidnek számít. Az idei Berlinalén Ezüst Medvével díjazott,
az 1896-os filippino szabadságharcot felidéző Hele Sa Hiwagang
Hapis 8 órás volt, de csinált már 12
órás filmet is. Ez persze óriási hátrány a forgalmazásban, de bizonyos
esetekben – lásd Sátántangó –
nélkülözhetetlen feltétele a kifejező erőnek. Egy nyolc-tízperces fix plánnak
hipnotikus ereje van, beszív a jelenetbe, ott vagyunk Calapan külvárosában. Lav
Diaz egyébként nem „a filippino Tarr
Béla”, még a hosszú beállítást sem ugyanúgy használják. Egyben hasonlítanak:
mindkettő „nagyszabású”. A tisztes szándékkal, profin megcsinált középszerű
filmek sokaságában újra és újra bizonyítják a mozgókép ellenállhatatlan elemi erejét.
Az idei Mostra is megmutatta,
a művészetben mindig kockáztatni kell, a „nagy név” sohasem 100%-os garancia. Wim
Wenders, Terrence Malick, Emir Kusturica idei szerény teljesítménye mellett a
fesztivál legszellemesebb szatírája, az argentin Díszpolgár (El Ciudadano
Illustre) is ezt bizonyította. Mariano Cohn és Gaston Dupret íróhőse minden
körülmények között ragaszkodik ahhoz, hogy védőháló nélkül alkosson. Amikor
átveszi a Nobel-díjat, a ceremónián megvallja, úgy érzi, épp most irtják ki
belőle az írót, arra csábítják a díjjal, hogy dőljön csak hátra kényelmesen. Nem
pozőrködik, írói szabadságához az olvasóival szemben is ragaszkodik. Stockholm
után meghívják isten háta mögötti argentin szülővárosába, hogy vegye át a
díszpolgári oklevelét. Salasba visszatérve, amelynek fojtogató levegője elől negyven
éve elmenekült, az élet és az irodalom csap össze röhögtetően groteszk
jelenetekben. A Nobel-díjas regényekben leleplezett kicsinyesség visszavág a „nagy
embernek”, az író azonban ez alkalommal sem hajlandó hízelkedő, szép szavakra.
A hírnév egyik súlyos
következménye, ha az író prófétának kezdi képzelni magát. Sajnos ez történt a
nagyszerű Terrence Malick-kel. Váteszi hevületét már Az élet fája is megszenvedte, de ott még éreztük A mennyei napok őszinte panteizmusát, Az Idő és az Élet sora (Voyage of Time:
Life’s Journey) azonban már csak szépelgő és
bombasztikus. A hightech látványmozi leginkább a NatGeo vagy a Discovery
Channel természetfilmjeire hajaz, ismeretterjesztő szándéka és potenciálja
azonban elenyésző, mert sokkal inkább valamiféle transzcendens tudást szeretne
terjeszteni. Ami nem lenne baj, ha meggyőző erővel tenné, de ilyesmiről szó
nincs. A monumentális csillagködök és a virgonc lábasfejűek látványos képei
alatt Cate Blanchett selymes hangján (a rövidebb IMAX-verzióban Brad Pitt a
narrátor) magasztos, de végtelenül üres mondatok konganak. Effélék: „Mit jelent
hát, hogy ennyi eón után, itt vagyunk, mi, emberek.”
„Csak még egyet adj!”
Mel Gibsont nem soroljuk
a filmművészet nagyjai közé. Botrányt inkább rasszista, szexista megjegyzéseivel,
vagy dühkitöréseivel okoz, semmint ars poeticájával. Így aztán fölöttébb
önkritikus lépés, ha egy szelíd pacifistáról forgat filmet. A Fegyvertelen katona (Hacksaw Ridge) „igaz mese” egy második
világháborús amerikai hősről, aki a bátorsági érdemérmet úgy érdemelte ki, hogy
sohasem fogott fegyvert. Desmond Doss szanitécként 75 súlyosan sebesült katonát
mentett ki a tenger felől csak óriási véráldozattal, egy függőleges sziklafalon
át megközelíthető okinawai fennsíkról, emberfeletti és lelkesítő bátorsága
fordulópontot hozott a japán állások elleni reménytelennek tűnő offenzívában
is. Hogyan beszélhetünk pacifista filmről, kérdezte több kritikus, amikor a Hacksaw Ridge egy katonai diadal
történetét meséli el, és véres jelenetek sorával sokkolja nézőit. Mintha bizony
a szanaszét robbanó, csonkolt testek láttán épeszű néző kedvet kaphatna a
háborúskodáshoz. Gibson a sajtótájékoztatón a frappánsan oldotta fel a
paradoxont: „Gyűlölöm a háborút, de szeretem a hősöket.” És a hőse tényleg
szerethető. A Fegyvertelen katona speciális
nevelődésregény, ahol nem a hős nevelődik, hanem a környezete. A lányos képű,
kifinomult, udvarias és szelíd Dosst (Andrew Garfield) bajtársai legjobb
esetben is anyámasszony katonájának nézik, amikor pedig bejelenti, hogy ő aztán
fegyvert nem hajlandó fogni, mert tiltja a vallása (hetednapi adventista), úgy
tűnik, le nem moshatja többé magáról a gyávaság bélyegét. Makacssága miatt
végül hadbíróság elé kerül, de az igazi felmentése nem ott történik meg, hanem
az okinawai pokolban, ahonnan az amerikai visszavonulás utáni éjjelen – egyes
egyedül, fegyver nélkül – kimenti súlyosan sebesült társait. És nem a dicsőség
kedvéért, hanem mert minden gyötrelmet, minden halált átérez. „Csak még egyet
adj, Uram!” – fohászkodik, amikor úgy érzi, nincs már esélye, ereje több
sebesültet kivonszolni a vérmezőről.
„Aki megment egy életet,
egész világot ment meg.” A Talmud szellemében cselekszik Andrej Koncsalovszkij
második világháborús filmjének hősnője is. Olga (Julia Viszockaja) különös
jellem, a bolsevik forradalom elől nyugatra menekült orosz arisztokrata, művelt
és kifinomult, de ha a szükség úgy hozza, csábos szajha, aki a nácikkal
kollaboráló francia rendőrtisztet leveszi a lábáról, hogy szabadulhasson, és
életeket menthessen. (Két zsidó kisfiút rejtegetett, ezért tartóztatták le.) A
zsaru sejti, hogy a nő a francia ellenállás tagja, de bájainak szívesebben
engedne, mint a törvény szigorának. A szerencse mindkettejüket cserbenhagyja: a
maquisardok lelövik a prefektust. Így aztán Olgát már senki sem mentheti meg a koncentrációs
tábortól. A vaksors azonban újabb fordulatot hoz: Olga egy régi barátja, Helmuth,
egy ősi arisztokrata család sarja (Christian Claus), aki időközben az SS
tisztje lett épp a haláltáborban inspekciózik és felismeri az elgyötört rabban a
szépséges hercegnőt, akivel tíz éve az olasz Riviérán flörtölt. Ki akarja
szöktetni a táborból, útlevelet szerez neki, és a két kis zsidó gyereknek (ez
Olga feltétele), autó várja őket, de Olga végül a gázkamra felé indul. A
gyerekek megmenekülnek.
Olga, a megmentőjük,
pedig bebocsáttatik a mennybe. Ekkor, az utolsó jelenetekben áll össze a Paradicsom titka. Most már precízen
tudjuk (amit persze jó ideje sejtettünk), hogy hol is játszódnak azok a „dokumentum”-felvételek,
ahol a három főszereplő (Jules, a rendőrfőnök, Helmuth, az SS-tiszt, és Olga a
hercegnőből lett partizán) kommentálja a saját cselekedeteit: az Úr színe
előtt, a Mennyország kapujában. A Paradicsom
(Raj), ha stílusa és nézőpontja nem
is olyan eredeti, mint a Saul fiáé, egyáltalán
nem szokványos holocaustfilm. A fekete-fehér „dokumentarizmus” és a túlvilági,
mennyei szempont egész különös fénytörést és súlyt ad az enélkül meglehetősen melodramatikus
és hihetetlen véletlen-dramaturgiának. Három életút, három különböző végpont.
Mindhárom szereplő sorsát átformálja a történelmi helyzet, de mindegyikük
választhatott volna másképpen. Jules kollaboráns lett, Olga ellenálló, a
kékvérű Helmuth pedig SS-tiszt. Igaz, nem lesz belőle kegyetlen gyilkos,
emberségét mindvégig megőrzi, csak éppen azt nem veszi észre, hogy amit önként
és jóhiszeműen szolgál, az nem valami felsőbbrendű új világ, földre szállt
mennyország, hanem maga a földi pokol, amit véletlenül sem Übermensch-ek, hanem
elmebetegek és közönséges bűnözők működtetnek. Jules, a rendőrfőnök másféle
okból áll a náci rezsim mellé, hedonista érdekember, a kényelmes élet
reményében lesz kollaboráns. Helmuth nemesebb tulajdonságai ellenére is
bűnösebb; eszmeháborodott, még a mennyei ítélőszék előtt is a „német
Paradicsomról” ábrándozik.
Ha Koncsalovszkij Ezüst
Oroszlánnal díjazott alkotása modern „vado mori”, a Mostra másik rendhagyó
holocaust-filmje, az Austerlitz
természettudományos dokumentum a „homo sapiens turisticus”-ról. Szergej Loznyica
Roland Barthes analitikus esszéihez illő témát talált: a haláltábor mint
turistalátványosság. Egy forró nyári napon leszúrta a kameráját Sachsenhausen
vaskapujánál („Arbeit macht Frei.”), és fix plánokban filmre vette, amint
hosszú tömött sorokban és piknikhangulatban érkeznek a látogatók a haláltábort
vizitálni. Később sem változtat módszerén, 8-10 perces, minden izgalmat
nélkülöző snittekben mutatja a turistákat, akik barakkról barakkra járva, fásultan
hallgatják a történelmi leckét, és időnként szelfiznek egyet. Át tudják-e élni
a látogatók az elmondhatatlan borzalmat, ami egykor a haláltáborban megesett? A
film válasza egyértelmű, de elfogadhatatlanul lakonikus: átélésnek, megértésnek,
kivált megrendülésnek nyoma sincs. Loznyicát W.G. Sebald regénye, az Austerlitz ihlette, de a jelek szerint
nem eléggé. Teljességgel hiányzik a regényíró peripatetikus módszere, amellyel
a mindent számmá változtató, mindent kontrolláló modernitás, és az elhallgatott
múlt végére akar járni. A monoton és közönyös dokufilm a személyes és sokszínű
regénnyel szemben nem késztet gondolkodásra, legfeljebb szörnyülködésre: az
emberek rémesek, nem képesek megrendülni még a haláltáborban sem. Pedig nem
Sachsenhausen látogatói a felelősek e közöny miatt. A turizmus nem a
személyességről, nem a történelem (vagy a művészet) és a látogató intim
találkozásáról szól. A turizmus célja: egységnyi idő alatt a lehető legtöbb
embert átáramoltatni a Louvre termein vagy Sachsenhausen barakkjain. A turista lelketlen
neutron lesz a zsizsegő tömegben, hogyan is érezhetne bármilyen megrendülést.
Az „Orrizonti” szekció
nagydíjas olasz dokufilmje, a Liberami
(„Szabadíts meg…”) és a mexikói Amat
Escalante realizmust és misztikumot ötvöző Vad
vidéke (La region salvaje) lényegében ugyanezen lelkiállapot – a teljes
elszemélytelenedés – körül forog. Az a hit, amely az ürességbe lép be, nem
adhat megnyugvást. Az üres, kiégett lélekben legfeljebb a legsötétebb kollektív
fantáziából, azték ősidőből előmászó sokcsápú szörny telepedhet meg (Vad vidék), vagy maga a Gonosz (Liberami). Ősrégi lelki reflex: az ember
mindenáron érezni akar, ha szeretni már végképp nem tud, gyűlölni fog. Ördögtől
megszállottnak lenni a végső kétségbeesés jele, lelki betegség és nem hitbéli
ügy. A gonoszság létezik, de a Gonosz nem. A krisztusi fordulat épp abban áll,
hogy szeretet és gonoszság létét nem Isten és Sátán párharcaként képzeli el,
hanem emberi erényként vagy bűnként. Tudjuk, hogy az egyház időről-időre
visszazuhan az animizmus szörny-hitébe, de azt azért fölöttébb rémisztő látni,
hogy az ördöghit nem ért véget a louduni, salemi boszorkányperekkel. Federica
Di Giacomo kamerája egy sarlatán palermói ördögűző, bizonyos Cataldo atya és ördögtől
megszállott „páciensei” találkozóit követi. (A vénember halad a korral,
mobiltelefonon is tud exorcizálni.) Mind a megszállottak, mind az ördögűzők
beteg lelkek. A Liberami fontos film,
de nagyon kellemetlen látnivaló. Igazán félelmetes az utolsó perceiben lesz,
amikor is kimozdulunk az amatőr ördögűzés szűk köréből, és ellátogatunk a
Vatikánba, ahol – az idők szavát és a növekvő igényt felismerve – nemzetközi
konferenciát rendeznek az exorcisták képzésének szükségességéről. Umberto Eco
jóslata egyre inkább valóra válik: sebesen hátrálunk vissza a sötét középkorba.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 7 átlag: 5.29 |
|
|