Bódy GáborBódy experimentalizmusaTengerentúli hullámhosszonLichter Péter
Bódy Gábor
legalább negyedszázaddal előre gondolkodott, megelőlegezve a számítógépes
képalkotás és az internet szellemét.
Igazán
csak két évvel ezelőtt értettem meg Bódy zsenialitásának lényegét. 2014 telén
az egyik filmemet kísérve Belgrádba utaztam az Alternative Film/Video
fesztiválra, ahol a szervezők összeállítottak egy remek retrospektívet Bódy
életművéből, főleg a rövidebb munkáiból. Nem is a jól összeválogatott kisfilmes
program tett rám mély hatást – amúgy a hatalmas szocreál kultúrházban tartott
vetítésnek elég sajátságos hangulata volt –, hanem egy korabeli Bódy-interjú,
amit a videómunkáival együtt vetítettek. Ezen a zajos videófelvételen Bódy
egészen elképesztő dolgokról beszélt: például arról, hogyan fogja majd
megváltoztatni a videótechnika a filmgyártást és a filmesztétikát, illetve
olyan pontos eszmefuttatásai voltak a jövőbeli műholdakkal sugárzott videóhálozatokról,
hogy leesett az állam. Bódy csapzott hajával, beesett arcával és megszállott
tekintetével sokkal inkább emlékeztetett egy őrült tudósra, mint egy művészre –
átható karizmája csak felerősítette a kísérteties próféciáját. A felvétel
hatását tovább fokozta a nyolcvanas évek videofelvételeire jellemző kék-zöld
színvilág és zajosság, mintha a videókép katódsugárcsöves derengése lenne Bódy
természetes élettere. De összességében az volt a lehengerlő, hogy Bódy
tulajdonképpen az Internetről, a Youtube-ról és a mai digitális technológiáról
beszélt – több mint harminc évvel ezelőtt. Azóta gyakran azon töröm a fejem,
hogy vajon Bódy milyen elképesztő filmeket, vagy inkább virtual
reality-alkotásokat és interaktív installációkat csinálna ma, hetven évesen?
Bódy megértéséhez
kacskaringós úton, az amerikai avantgárd film történetén keresztül jutottam el;
az említett videó világította meg számomra azt, hogy Bódy tulajdonképpen sokkal
jobban kötődött az amerikai avantgárd film történetéhez, mint a magyaréhoz –
annak ellenére, hogy műveltsége és gondolkodása tipikusan kelet-európai volt.
Bódy különlegessége abban állt, hogy teoretikai, filmnyelvi és filmtechnikai
gondolatai szorosan összekapcsolódtak, ami leginkább a tengerentúli avantgárdra
volt jellemző – filmnyelvi kísérletei valóban kísérletek voltak, amiket aztán
beépített és felhasznált játékfilmjeiben. Bódy rövid, ám rendkívül intenzív
pályafutása tehát ötvözte az avantgárd teoretikusabb irányvonalait a klasszikus
narratív játékfilmgyártás gyakorlatával – ez a sajátságos ötvözet csak itthon
volt elképzelhető. (Nem véletlen, hogy a BBS-re, mint független, ám az állam
által finanszírozott kísérleti filmstúdióra még ma is úgy tekintenek az
amerikai vagy nyugat-európai filmesek, mint valami megvalósult utópiára. Persze
az is elképzelhetetlen az amerikai filmkultúrában, hogy egy ízig-vérig
experimentális filmes egy nagy költségvetésű, kimondottan drága kosztümös
filmet készítsen, mint Bódy a Nárcisz és
Psychét.)
Bódy Gábor
teoretikus gondolkodása egyedülálló volt a magyar filmtörténetben – nem csak
írott filmelméleti munkái voltak jelentősek, hanem a filmnyelven megvalósított
eszmefuttatásaival is valami egészen újat hozott a kelet-európai filmbe. Ez a
komoly teoretikus beállítottság már az ELTÉ-n írt szakdolgozatában megmutatkozott,
de teljesen csak a filmrendezői pályáján bontakozott ki: Bódy filmkészítőként
is nyelvfilozófiai értekezéséket írt a mozgókép eszközeivel. A magyar kísérleti
film történetében a Bódy által elinduló teoretikus fordulat itthon újdonság
volt, de a hatvanas évek derekán Amerikában már javában zajlott. Bódy
konceptuális gondolkodása, a filmnyelv és jelentés szétbontására irányuló
alkotói stratégiája egy évtizeddel korábban induló észak-amerikai irányzattal
volt rokon: a strukturalizmussal.
A strukturalizmus
terminus filmelméleti alkalmazása P. Adams Sitney amerikai filmtörténész
nevéhez kötődik, aki a hetvenes évek elején publikált könyvében, a Visionary Film-ben ezzel a kifejezéssel
írta le az avantgárd filmben akkoriban csúcsosodó új törekvést. Ez a szó aztán
megragadt a kísérleti filmes diskurzusokban, annak ellenére, hogy
ellentmondásos jelentése és félrevezető volta miatt sok vitát generált –
gyakran maguk a strukturalizmussal felcímkézett alkotók lázadoztak a skatulya
ellen. De ez a szó kiválóan alkalmazható Bódy elméleti és filmkészítői
munkásságára, hiszen Sitney olyan filmeket és alkotókat jelölt vele, akik
filmteoretikai koncepciókat dolgoztak ki a mozgókép eszközeivel. A struktúra
szó itt tehát nyelvi, matematikai rendszereket jelöl, gyakran olyan egészen
komplex koncepciókat, amiket a film nyelvén bontanak ki az alkotók. Ez a filmes
gondolkodásmód provokatívan új volt az avantgárd filmben, hiszen korábban a
művészek a szürrealizmus és az absztrakt film alapvetően romantikus szemléletét
folytatták: a strukturalizmus hideg analitikussága egészen új filmeket
eredményezett. Érdekes módon az osztrák avantgárd filmben már az ötvenes évek
végén felbukkant ez a szemlélet, Kurt Kren és Peter Kubelka voltak a
zászlóvívői, akik aztán az Államokba utazva nagy hatást gyakoroltak az ottani
művészekre. Kubelka dolgozta ki a strukturalizmust jól szemléltető formát, a „metrikus
filmet” – Arnulf Rainer című munkája
a leghíresebb: a csak fehér és csak fekete filmkockákat matematikai struktúrák
alapján vágta egymásra a művész, amivel alapelemeire bontotta és új elvek
mentén építette újra a mozgóképet. (Persze a stroboszkópikusan villogó, zajos
forma annak idején rendesen megdolgozta még a gyakorlott nézőket is.)
Az
amerikai avantgárdban a hatvanas évek végén, hetvenes évek elején virágzott a
strukturalizmus; a korszak legtöbb filmművésze, mint Michael Snow, Hollis
Frampton, Paul Sharits és Ernie Gehr ma már klasszikusnak számít. Bódy
experimentális rövidfilmjei közül a Négy
bagatell, illetve első játékfilmje, az Amerikai
anzix jól beilleszthető az amerikai strukturalista film vonulatába:
filmelméleti esszéként is tökéletesen működnek. Az amerikai művészek közül
talán Hollis Frampton állt hozzá a legközelebb, aki Bódyhoz hasonlóan rendkívül
széles műveltséggel rendelkezett, filmjei nyelvfilozófiai és jelentéselméleti
tanulmányok voltak. Frampton legtitokzatosabb, legnehezebben „megfejthető”
egyben leghíresebb filmje, a Zorn’s Lemma
(1970) a Bódy által is sokat vizsgált nyelv- és filmelméleti, illetve
matematikai problémákat dolgozta fel.
Bódy Gábor
másik, talán kevésbé evidens kötődése az amerikai avantgárd film tradíciójához
a technológián keresztül ragadható meg. Az absztrakt film kaliforniai művészei
az ötvenes-hatvanas években új, nem feltétlenül a filmhez kapcsolódó
technológiákkal kísérleteztek. John Whitney, Jordan Belson és Pat O’Neill a
korai számítógépes grafikát, illetve az akkor még erősen gyerekcipőben járó
digitális képalkotó rendszereket kutatták, gyakran nagyvállalatok (például az
IBM) támogatásával. Ezt a technikaközpontú filmezést nevezte Gene Youngblood
médiateoretikus expanded cinema-nak,
azaz kiterjesztett filmnek: az absztrakt filmesek arra törekedtek, hogy
kilépjenek a hagyományos, celluloid alapú film- és vetítéstechnika keretei
közül. Bódy két évtizeddel később pontosan ilyen tudatosan kísérletezett a
videóval, keresve az új technológiában a művészi és teoretikai lehetőségeket.
Az általa elindított INFERMENTAL nevű nemzetközi „videófolyóirat” ráadásul a
technológiát úgy használta újító módon, hogy közben a kortárs experimentális
film hálózatát is megpróbálta összefogni – ezzel a mai internetes
művész-szubkultúrák elődjét teremtette meg.
Ahogy
Belgrádban a rendezővel készült archív interjút néztem, az ötlött fel bennem,
hogy Bódy életművében a strukturalizmus teoretikussága és az expanded cinema
kísérletező kedve keveredett össze, de valami egészen sajátságosan európai
módon: Bódy pályafutása képes volt a magyar filmtörténetről nem leszakadva, hanem
annak tradícióiba mélyen beleágyazva kerek egésszé válni – attól függetlenül,
hogy tragikusan korán ért véget. Bódy játékfilmjei nem egy elvont, teoretikus
térben lebegnek, hanem a magyar történelem (Amerikai
anzix), az irodalom (Nárcisz és
Psyché) és a nyolcvanas évekbeli underground popkultúra (A kutya éji dala) hagyományaihoz
csatlakoznak, újító módon továbbgondolva az adott tradíciót. Így fonódott össze
az amerikai avantgárd tudatossága és az európai szerzői film érzékenysége Bódy
filmjeiben.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 4 átlag: 4.5 |
 |
|