Magyar MűhelyBeszélgetés Sopsits Árpáddal„A létezés is többszólamú”Bilsiczky Balázs
Mivel a szocializmusban „nincsenek
sorozatgyilkosok”, a martfűi rém éveken át biztonságban érezhette magát.
Sopsits Árpád az ötvenes-hatvanas
évek sokáig felderítetlen sorozatgyilkosságáról készítette el legújabb
játékfilmjét, A martfűi rémet. Az
elkövető mellett a valódi gyilkos helyett letartóztatott és tíz évig rács
mögött tartott, illetve a sorozatgyilkosság tényét kétségbeesetten tagadó
hatalmi gépezet bemutatására összpontosító film több szereplő eltérő nézőpontjából
rekonstruálja az eseményeket, nagy hangsúlyt fektetve a szereplőket körülvevő
miliő ábrázolására. A martfűi rém
főszereplői: Hajduk Károly, Anger Zsolt, Trill Zsolt, Bárnai Péter, Jászberényi
Gábor és Balsai Mónika. Az operatőr Szabó Gábor.
*
Mennyit lehetett kideríteni a konkrét ügyről és mennyi fiktív elem
került a filmbe?
Komoly anyaggyűjtéssel indultam
neki, ez több ezer oldal átnyálazását jelentette a bírósági és rendőrségi
jegyzőkönyvektől kezdve a megyei levéltárban talált dokumentumokig. Ott volt
köztük a gyilkos 156 oldalas vallomása is, ami érdekes volt ugyan, de ami
nagyon kíváncsivá tett, az a háttérvilág, az a politikai vagy társadalmi klíma,
amelyben a gyilkosságok és minden további esemény megtörténhetett. Ez végig ugyanolyan
fontos volt, mint az események sora, ennek a megjelenítéséhez viszont nem volt semmiféle
háttéranyag. A döntéseket ismerjük, de az soha nem nyilvános, hogy ezek a döntések
hogyan és milyen érdekekből születnek.
Végig abból indultam ki,
amit a dokumentumok tartalmaztak, megőriztem tehát a tényszerűséget, de a
résztvevők tetteinek a kiváltó okát már a saját fantáziámból kellett
összeraknom. A történet vonala, ahogy az események követik egymást, illetve
ezeknek az eseményeknek egy bizonyos része is fikció.
Ahelyett, hogy felvennél egy választott nézőpontot, több
aspektusát is vizsgálod a történteknek, különböző szereplőkön keresztül.
Ez egy háromszólamú
film. Egyrészt ott van a valódi gyilkos, mellette az, aki évekig ül helyette a
börtönben, harmadik szálként pedig a nyomozás folyamata, rendszere. Az egész
egyfajta fonott kalácsként működik, ahogy egyébként a valóságban is. Nincsenek
külön ügyek, maga a létezés is többszólamú.
A gyilkosság-sorozat is
csak így érdekelt igazán, hogy meg tudtam mutatni a mögötte lévő világot, de ez
az ártatlanul elítélt sorsáról is elmondható, ami önmagában nem lett volna elég
drámai. Egy Dosztojevszkij-történetről van szó, ami egy regény témájának
kitűnő, de filmen hamar unalmassá válhat, ha nincs ott a környezet. A néző nem
tud hogyan viszonyulni egy olyan, sodródó karakterhez, aki egyszerűen nem
harcol eléggé önmagáért.
A nyomozást bemutató szál viszont lehetőséget ad, hogy újabb
szereplőt hozz be a képbe, ráadásul nem is egyet, hiszen többen próbálják
felgöngyölíteni az esetet.
Egyszemélyes nyomozás
nem létezik, csak az amerikai filmekben. A valóságban ezt mindig egy csapat
végzi, a televíziós szériák sem véletlenül építenek több szereplőre. Itt is egy
háromfős csapat nyomoz, és ott van még az ügyész. Ez az a felállás, amelyben igazán
tetten érhető a háttérvilág, a különböző okok vagy szándékok.
A különböző karakterek
révén olyan sorsokkal találkozhatunk, amelyek ráadásul nagyon eltérőek. Ott van
például a negyvenes, de már a kiégés határán járó nyomozó alakja, vagy a
fiatal, makacs, éppen csak kinevezett ügyészé, aki nem hallgat semmilyen
figyelmeztető szóra. Ez a két karakter is jól szembeállítható, ahogy az egész
filmben kontrasztokkal szerettem volna játszani. Nem arról van szó, hogy ez a
mániám, hanem a világ is ennyire kontrasztos.
Eddigi pályádon talán most mész a legközelebb egy konkrét
műfajhoz, a thrillerhez, de ez még nem jelenti azt, hogy meg is maradnál a
keretek közt.
Ha egy krimit, vagy egy
klasszikus értelemben vett pszichothrillert szerettem volna csinálni, akkor nem
ezt a történetet választom. Nincs benne olyan fordulat vagy fordulatsor, amire
szükség van egy thrillerhez, vegyük például a Hetediket, amiben ez megvan, ugyanakkor azért is működik igazán,
mert az események háttere is komoly hangsúlyt kap. Ezzel együtt meg lehet
csinálni egy műfaji filmet a környezet vizsgálata nélkül is, csakhogy az engem
nem érdekel. Többre vállalkozunk egy történet bemutatásánál, ez által nem is
tudnánk teljesíteni egy klasszikus krimi vagy thriller elvárásait, de remélem,
hogy izgalmat legalább annyit okozunk!
Én világ életemben eklektikus
filmeket csináltam, egyszerűen korszerűtlennek tartom azt, amit ma tiszta műfajiságnak
nevezünk. Annyira bonyolulttá és összetetté vált a világ, hogy amikor ebből
valaki kihasít egy szeletet, és azt hiszi, hogy ezzel tükrözni tudja a többit
is, az alapvetően egy hamis gondolat rabja.
Ahogy az is összetett kérdés, hogy mitől válik valaki sorozatgyilkossá.
Nagyon ritkán látok
olyat, hogy az ember egyetlen oknál fogva tenne meg valamit. Sok tárgyaláson
ültem bent, de sosem találkoztam kizárólagossággal. Természetesen vannak fő
okok, amik a motiváció hátterében állhatnak, így a sértettség, a megalázottság,
vagy bizonyos esetekben a betegség. Utóbbi annyiból más, hogy a genetika
határozza meg, de amikor morális összefüggésekről beszélünk, ott nincs olyan,
hogy egyetlen ok.
Itt is azért próbáltunk
több szólamot adni, hogy senki ne érezhesse úgy: nem kap semmiféle
magyarázatot, pedig konkrét magyarázatot tényleg nem adunk arra, hogy a gyilkos
miért öl. Vázolunk egy megközelítést, de ez egyrészt nem lehet teljes, másrészt
távol állt tőlem, hogy a mindentudás vagy az igazság bajnokaként szólaljak meg.
El kell fogadni, hogy
mindannyiunk létezésének van egy olyan titka, amihez a másik nem fér hozzá. Ez
nem csak egy ilyen súlyos esetben, de a mindennapi életünkben is így van,
ellenkező esetben majdhogynem érdektelenek lennének az egymás közti
viszonyaink. A magunkban hordozott titkoktól, sérülésektől, stb. tudunk hosszú
távon is izgalmasak maradni és meglepetéseket okozni egymásnak, hol jókat, hol
rosszakat. Egy gyilkos tényleges motivációi mögött pedig természetesen még több
kérdőjel van.
Ahhoz, hogy minden szólam jól hallható legyen, nagyon pontosan el
kell találnod azt a távolságot, ahonnan semmivel nem vagy közelebb sem az
egyik, sem a másik karakterhez.
Ezt volt a legnehezebb
teljesíteni. A nézőnek éreznie kell, hogy ez számomra egy fontos dolog, azt
viszont nem szabad éreznie, hogy egy teljesen szubjektív nézőpontból mutatom
meg a történetet. Ha ezt érzi, akkor elbillent a mérleg az egyik irányba, pedig
itt épp az a cél, hogy ne billenjen el. Úgy szerettem volna megmutatni egy
adott élethelyzetet, hogy annak a szereplői és nézetei viszonylag egyenrangúak.
A mai nézői elvárások
miatt azt persze nem lehet megtenni, hogy mindenki ugyanolyan súllyal van
jelen, mert az emberek megszokták, hogy valakivel menni kell. Mégis
megpróbáltam szakítani ezzel a gyakorlattal, méghozzá úgy, hogy itt több
emberrel kell menni. Ezek a sorsok eleinte párhuzamosan haladnak előre, aztán
van úgy, hogy valakit ideiglenesen elveszítünk, vagy egy másik is belép a
képbe, tehát kialakul egyfajta hullámzás. Azt remélem a nézőtől, hogy át tudja
adni magát ennek a hullámzásnak.
Lehetőségetek volt rá, hogy 35 milliméterre forgathassatok. Ez
mennyire volt lényeges?
Alapvető fontossággal
bírt, hogy filmre forgassunk. A videónak sok előnye van, de túl jelen idejűvé
teszi az anyagot, itt viszont formájában is vissza szerettem volna idézni azt a
kort, amiről beszélünk. Ezt a célt szolgálják az anamorf optikával és cinemascope-ban
felvett jelenetek, amelyek akkoriban sztenderd technológiák voltak. Ebben az
értelemben klasszicizálódásról is beszélhetünk, de ez csak az alkalmazott
technikára igaz, a látásmódra, a témakezelésre, a feldolgozás módjára (mint a
vágás, a zene, a sound design vagy az operatőri munka) már nem.
A videónak mindig van
egy enyhe műanyag íze. Ez bizonyos alapanyagok feldolgozásánál még indokolt is
lehet, de itt épp az ellenkezője volt a szándék. Az, hogy húsa legyen az
egésznek. Ugyanígy a HD túlzott sterilitása is zavaró lett volna. Az olyan
alapvető dolgokat, mint a kép belső hangsúlyai, az alkotónak kell meghatároznia.
Ugyanakkor az, hogy celluloidot használsz, jóval nagyobb fegyelmet
igényel és bizonyos értelemben kötöttséget is jelent.
Nagyobb tétje van egy
felvételnek, ez igaz, de ez nem jelenti azt, hogy teljesen félre kellett volna
tennünk például a rögtönzést vagy a variációkat. Szerencsére volt annyi szabad
mozgásterünk, hogy ha valamiről nagyon más jutott az eszünkbe menet közben, azt
kipróbálhattuk és megcsinálhattuk. Nem mindent persze.
Az is igaz, hogy talán
ez az első olyan filmem, ahol egy-két helyzettől eltekintve alapvetően a
forgatókönyv szerint lett minden leforgatva. Ennek más oka is van, mint a
nyersanyag végessége: egyrészt amin ennyi ideig dolgozol, és ennyire
aprólékosan felépíted, azt nem biztos, hogy egy délutáni improvizációval
helyettesíteni tudod. Másrészt hiába reális adott esetben egy rögtönzés és
hiába érzed nagyon helyénvalónak, nagy veszélye, hogy könnyen terjengőssé
válik.
Márpedig a művészet sűrítési
folyamat. A valóság reális hosszainak megjelenítése szerintem elviselhetetlenül
unalmassá tesz egy anyagot. Ezt a hatvanas évek kísérletei óta tudjuk, amikor
Andy Warhol vagy Jacques Rivette tizennégy meg huszonnégy órás, valós idejű
filmekkel próbálkoztak.
Az ember kell, hogy
szabjon saját magának valamilyen időhatárt és térkorlátot, de ettől függetlenül
a filmnek is van egy sajátságos tere és ideje, amit ha akarnánk, sem tudnánk
uralni, mert a film saját magának teremti meg, néha az alkotó szándékától
függetlenül. A feltételeit mi hozzuk létre, de önálló életre kel.
Számos példa van erre a
folyamatra a kémiában, gondoljunk csak a penicillin felfedezésére. Ha
összekeverünk két, önmagában sem teljesen kiismert vegyületet, csak sejtésünk
lehet róla, hogy milyen eredményt kapunk. Ugyanígy a film esetében: bármennyire
is tudatosan álljon hozzá az alapanyaghoz egy rendező, azt nem tudhatja, hogy a
hozzáadott összetevők milyen formában kelnek majd életre, változtatva az ő
elképzelésén. Ettől is olyan izgalmas az egész.
A film
gyártója a Focus Fox. Támogató: Magyar Nemzeti Filmalap. A Big Bang Media
november 10.-i bemutatója.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 2 átlag: 7 |
 |
|