Film / RegényRansom Riggs: Vándorsólyom-trilógiaBurton, ha diktálPethő Réka
A fantasy-trilógia
fénykép-gyűjteményből izgalmas történetté érik.
Az X-Men kistestvéreként aposztrofált Vándorsólyom kisasszony különleges gyermekei a fantasztikus ifjúsági
könyvek jellegzetes sémáit követi, ám keletkezésének körülményei különleges
pozícióba helyezik. Az egyébként filmkészítő-aspiráns szerző, Ransom Riggs, egyáltalán
nem regényt akart írni: 19. század második felében készült fényképeket gyűjt, melyeknek
egy különleges kollekcióját albumba rendezve tervezte megjelentetni. Ezeken az
ismeretlen forrású, ügyesen manipulált fotókon gyerekek szerepelnek: föld
fölött lebegő kislány, láthatatlan ember ruhában, vagy egy fej, amelynek a
tarkóján száj van. A fényképek köré kiadója tanácsára álmodott fikciót. Felépített
egy világot, amelyben a fotókon szereplő alakok létezhetnek és kitalálta a
történetüket.
A cselekmény váza a
klasszikus fantasy-elemekre épül, Jacob, a 16 éves floridai kamasz nagyapja
halálának szomorú apropóján felfedezi, hogy a korábbi esti mesék varázslatos
világa nagyapja életének valódi szereplőit idézte meg. Abe-et, akinek
történeteit a „muglik” sosem hitték el, a második világháború borzalmai elől
menekítették egy walesi árvaházba, ellenségei, a hatalmas szörnyek a „normálisak”
világában csak annak eszközei, ahogy egy kisfiú feldolgozza a nácik okozta
traumát. Utolsó kérése, hogy unokája keresse meg régi barátait és segítsen
rajtuk, így Jacob némi fondorlat árán meggyőzi szüleit, hogy feltétlenül Wales-be
kell utaznia. Ott aztán, a megfelelő kapun át, már csak be kell lépnie az
időhurokba és máris hetven évvel korábban, a különleges gyermekek és az őket
pipázva vigyázó, vándorsólyommá változni képes kisasszony társaságában találja
magát. Nagyapja barátainak világára veszély leselkedik, amelyben erős fegyver
az ő, eddig számára ismeretlen képessége.
Amiben a Vándorsólyom kisasszony különleges gyermekei
mégis eltér a többi, hasonló kaptafára készülő gyerekmesétől, az a fordított
logikával építkező, és ettől már írásos formában is erősen vizuális világa. A
könyvben szerepelnek mindazok a talált fotók, amelyek a szerzőt inspirálták,
ezért mind az olvasói képzelet is, mind az írói képzelet irányított: a
továbbgondolt fotók kelnek életre és a rajta szereplő alakok eleve adott
tulajdonságai és képességei határozzák meg, hogy merre haladhat tovább a
történet. Riggs írói fejlődésével az őt inspiráló találtfotók és az írott
szöveg egyre jobban illeszkednek. Fokozatosan eljutunk a képről-képre haladó,
meg-megbicsakló mesétől a gördülékeny és önmagában is érdekes, illusztrált történet felé.
Az első kötetben még az
ötlet ereje dominál, Riggs játszik azzal, hogyan lehet készen kapott vizuális
elemeket kitágítani, egységessé tenni, egésszé rendezni. Itt még gyakran
érezzük, hogy a képek által létrehozott előre elrendeltség alakítja a
cselekményt, a felmerülő konfliktusokat és a megoldásukra kínálkozó
lehetőséget. A második kötetben (Üresek
városa) ez eltűnik, a cselekménynek a saját lábára kellene állnia, de ez
nem sikerül tökéletesen. Kicsit olyan, mint a Hobbit filmváltozatának második része, hőseink csak mennek és mennek,
de nem történik semmi, ami a végkifejletet markánsan befolyásolná. Jacob lelki
tusái (szerelem vs. család, „normális” élet vs. a fantasztikus világ, ahol
életében először jól érzi magát) hangsúlyosabbak, mint a kalandjai, ám ezek nem
elég érdekesek ahhoz, hogy kitöltsenek egy könyvet. A harmadik, záró kötetben (Lelkek könyvtára) már érződik a
profizmus, eltűnnek a sallangok és a felesleges melodráma, a helyébe pedig egy
részletgazdag világ kerül immár értékelhető személyiségfejlődéssel és izgalmas
kalandokkal.
Jacob mellett a közel
száz éves, az időhurok következtében továbbra is és örökké gyermek különlegesek
kis csoportjának minden tagja érdekes háttértörténettel rendelkezik. A trilógia
alapkérdése, vagyis hogy mennyire nehéz beilleszkedni a „normálisok” világába,
ha az ember egy kicsit különleges, vagy másnak érzi magát, nem csak a
kamaszokhoz szól, ezért tud a regény érvényes lenni a felnőtt olvasók számára
is. A hangsúly mégis a szórakoztatáson van, és Riggs filmes előélete mindhárom
köteten érződik: a Vándorsólyom-trilógiában megelevenedő világ olyan, mintha
egyenesen Tim Burton fejéből pattant volna elő.
Kossuth Kiadó, 2011-2016.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 4 átlag: 4.75 |
|
|