Magyar MűhelyBeszélgetés Varga Ágotával„Felvállaltam a közvetítő szerepét”Soós Tamás Dénes
Varga Ágota
dokumentumfilmjeit a kibeszéletlen bűnök, a holokauszt, az ügynökmúlt feltárása
és a nehéz sorsúak iránti szolidaritás jellemzi.
A magyar filmeseknek
adósságai vannak az ügynökmúlt feltárásában, de sosem késő ezeket törleszteni –
mondja Varga Ágota, akivel filmjei DVD-megjelenése kapcsán a magyar
dokumentumfilm helyzetéről is beszélgettünk.
*
Jó terjesztési platform a DVD a dokumentumfilmek számára?
A DVD számomra is egy
kísérlet. A cigány holokausztról készült filmjeim kiadására kaptam támogatást a
miniszterelnökségtől és a Magyar Művészeti Akadémiától a holokauszt emlékév
keretében. Máshova nem lehet pályázni DVD-kiadásra, úgyhogy a többi filmemet
magánszorgalomból raktam mellé. Egyelőre nem tudom, hány példányban fogytak a
filmek, de talán érdekli a DVD azokat az embereket, akik egy-egy könyvesboltban
meglátják. Ha könyvet vásárolnak, talán filmet is.
Jó alternatíva lehet az online terjesztés?
Utána kéne néznem a
lehetőségeknek. Ismerek olyan dokumentum- és ismeretterjesztőfilmest, aki a
neten forgalmazza a filmjeit. A
tartótisztet egy évig az Indavideón lehetett megnézni, de abból nem az alkotónak
van bevétele. Csak jelképes összeget fizetnek, és ez nem korrekt.
Az illegálisan feltöltött filmjeit leszedeti a Youtube-ról?
Igen. De miután
leszedetem, feltöltik újra, és arra nincs kapacitásom, hogy állandóan
ellenőrizzem.
Mi a véleménye arról, ahogy a köztévé kezeli a dokumentumfilmeket?
Sokat csak az éjjeli műsorsávban lehet megnézni.
Vagy délután,
munkaidőben. Az ismétlést pedig délelőtt. A dokumentumfilmek helye a televízióban
van, de a jókat kéne többször ismételni. A nemrég indult M5 – állítólag – zömében
dokumentum- és ismeretterjesztő filmeket fog sugározni. Remélem, hogy így lesz,
mert a mostani közszolgálati csatorna nem jó gazdája a dokumentumfilmeknek. Ebben
nem történt változás az elmúlt 15 évben. Voltak időszakok, amikor saját műsorsávot
kaptak a dokumentumfilmek, méghozzá főműsoridőben, de ezek nem tartottak
sokáig.
Milyennek látja a dokufilmes támogatási rendszert?
Jónak. Működik. Azt
viszont nem tartom ideálisnak, hogy 10 millió forint a maximális támogatás,
amit egy dokumentumfilmre adhatnak. Ha hozzávesszük a 25 %-os közvetett
támogatást a Filmirodán keresztül, az is csak 12 millió, ami elenyésző a
minimum 30-hoz képest, amit külföldön kap egy dokumentumfilm. Annyiból már
lehet igényes filmeket készíteni, ahogy ez a Szerelempatakon vagy a Káin
gyermekein is látszott, amit a Filmalap támogatott. Szerencsés lenne,
ha a Filmalap több dokumentumfilmet vállalna be nagyobb költségvetéssel. Így
sokszor nem keresünk annyit egy-egy filmmel, mint amennyi energiát
belefektetünk. Ha nagyobb összeggel támogatták volna például a Szülei szemét, több kamerával, ennél is több
helyszínen tudtunk volna forgatni, és még ennél is mélyebb, képileg és hangilag
is igényesebb filmet tudtunk volna készíteni. A szereplőknek is többet segíthettünk
volna. Van, akinek egyszerűen muszáj, mert olyan életkörülmények között él. Én
nem pénzzel segítettem, hanem különböző tárgyakat, például mosogatógépet
vásároltam nekik.
Mennyiben változtatott a finanszírozási helyzeten, hogy az HBO is
beszállt a dokumentumfilm-gyártásba? Pályázott hozzájuk?
Beszéltünk róla, hogy készítünk
náluk egy filmet, de a szereplők miatt végül nem valósult meg. Az egykori
általános iskolai osztálytársam történetét forgattuk volna le, aki a ‘68-as prágai
eseményeken felbuzdulva, 14 évesen írt a Szabad Európa Rádió hirdetésére, hogy
küldjenek fegyvereket és ők majd a három barátjával forradalmat csinálnak itt,
Oroszlányban. A levelet elkobozták a postán, mert a hirdetés persze csali volt,
és írásszakértőket fogadtak, hogy kinyomozzák, ki írta a levelet. Az iskolákban
begyűjtötték az összes füzetet, és megtalálták az osztálytársamat. A
tárgyaláson a saját apja vallott ellene, aki hithű pártember volt. Utána a
fiatalkorúak börtönébe került Tökölre, tíz hónapra, de a szabadulása után is
próbálták ellehetetleníteni: homoszexualitással vádolták, az esti gimnáziumban
nem engedték leérettségizni. A peranyaga alapján a levéltárban kezdtem kutatni
az ügyét, és a tartótiszt, aki a házkutatást végezte nála, később A tartótiszt című filmem főszereplője
lett. Ebben a tervezett filmben az HBO azt szerette volna, hogy a gyerekek
kutassanak az apjuk után, számukra ugyanis fontos, hogy megszólítsák a
fiatalokat. Ezt a gyerekek viszont nem vállalták, a lány nem akarta kockáztatni
a minisztériumi állását.
Hogyan győzte meg a tartótisztet, hogy egy önálló filmben
szerepeljen?
A tartótisztek neve és
munkahelye, de még a családtagok neve, munkahelye (1989-ig) és lakcíme is fel
van tüntetve a dossziéjukban, így hát kisebb nyomozás után felhívtam őt, hogy
szeretnék vele találkozni. Miután elbeszélgettünk, és megnézte a filmjeimet,
érveket kért, hogy miért lenne fontos filmen megszólalnia. Azt válaszoltam,
hogy neki is vannak unokái, és nem mindegy, hogy a következő generációk mit
gondolnak erről a korról. Hogy a lehető legtisztábban lássanak, ahhoz minél
több embernek nyilatkoznia kéne azok közül, akik az állambiztonsági munkát
irányították. A Médiatanács kurátorai először nem is hitték el, hogy ez a
tartótiszt valóban szerepelni fog a filmemben. Csak Vitézy László támogatott,
aki ismerte a korábbi munkáimat. Végül el tudtuk kezdeni a forgatást, de abban
megállapodtunk, hogy a beszervezettek nevei és a beszervezés okai nem
hangozhatnak el a filmben, mert őt még mindig köti a titoktartási
kötelezettsége. Ez egy jogi űr, hogy az előző rendszer jogszabályai még mindig
élnek ezen a területen. Hogy miért, az jó kérdés. Valószínűleg azért, amiért az
ügynöklisták sincsenek nyilvánosságra hozva.
Milyen nehézségekbe ütközik a rendező, aki az ügynökmúlttal kíván
foglalkozni?
Például kiemelt dossziékba.
Az irattárban mindent megkaptam, de sokszor találkoztam olyan ügynöknevekkel,
akiknek nem volt meg a dossziéja. Az Operatív
érték – A besúgottakban az is nehéz helyzetet teremtett, hogy kiderült, ki
volt az a ma is élő és aktívan közreműködő tagja a Regnum Marianum katolikus
közösségnek, akit annak idején beszerveztek. Ő a tartótiszt kérésére bement Emődi
László atya szobájába, és nemcsak lerajzolta, hogyan néz ki a helyiség, de az
asztalon lévő iratokról a neveket is kijegyzetelte. Magyarán túlteljesített, és
komolyan ártott a többieknek. A filmkészítés során szóba került, hogy eljön a
forgatásra, ez pedig engem is választás elé állított. Megtehettem volna, hogy
nem árulom el neki, hogy ismerem a dossziéját, és a többiek előtt szembesítem
vele, de akkor jogában állt volna kivetetni magát és a szembesítést a filmből. Akkor
ennyi anyagom se lett volna. Végül elmondtam neki, hogy bizonyítottan mindent
tudok az ügynökmúltjáról, és szeretném, ha kamera előtt, személyesen ő mondaná
ezt el a többieknek. Végül ezért nem jött el a forgatásra.
Jól döntött, hogy elmondta neki?
Most már mindegy. De valószínűleg
fel kellett volna vállalnom, hogy a többiek előtt kapja meg a dossziét. A
történethez hozzátartozik, hogy amikor megtudta, hogy a többiek ismerik a
dossziéját, kamerán kívül kérte őket, hogy bocsássanak meg neki. A neve az
atyák kérésére nem hangzik el a filmben, mert megvédték – és megbocsátottak
neki.
Rendezői munkamódszerének sarkalatos pontja a szembesítés. A zsidók
deportálását koordináló Endre László fiát, aki öregkorára sem engedett apja
szélsőséges nézeteiből, a gyermekei elhatárolódásával, a katolikus egyház
papjait beszervező tartótisztet munkájának kárvallottjaival, a roma holokauszt
áldozatait fogvatartásuk színhelyével és így emlékével szembesítette.
Ha az ember szembesülni
tud azzal, ami fájdalmas számára, az nagymértékben elősegíti a probléma
megoldásához vezető út megértését. Ezekben a filmekben felvállaltam a közvetítő
szerepét, és azt láttam, hogy ez egy tisztulási, érési folyamatot indított el
az emberekben. Kő esett le a szívükről, hogy egy gonddal kevesebbet kell
cipelniük. Azt remélem, ezáltal a társadalmi folyamatok megértését is elősegíthetik
a filmek, és példát mutathatnak másoknak. Sokkal több embernek kéne felvállalnia
közvetítő szerepet, hogy előrébb jussunk a múlt feltárásában, és túlléphessünk
ezeken a nehézségeken.
Minden esetben pozitív volt a szembesítés végkimenetele? A Cigány holokausztban volt
olyan ember, aki még az elől is igyekezett elzárkózni, hogy beszéljen az
elhurcoltatásáról.
De végül megkönnyebbült.
Őt mélyen felzaklatta a fénykép, ami megmaradt a családjáról. Ez sokszor
előhozta belőle az emlékeket, de ahogy a felesége mondta, csak sírni tudott,
beszélni nem. Féltek, nehogy bajuk legyen belőle, és különben sem tudták,
hogyan lehetne erről beszélni. Nem illett ezt szóba hozni akkoriban. Sokan
kérdezték, honnan vettem a bátorságot, hogy elvigyem ezeket az embereket a
szenvedéseik helyszínére, a Csillag-erődbe, mert ezzel nagy traumát éltek át.
Valóban trauma volt számukra, de amikor a látogatás végén elköltöttünk egy
közös ebédet, már fellélegeztek. Egyikőjük sem bánta meg – és egyikőjük sem
mondta, hogy nem akar eljönni, pedig előtte nagyon féltek az újbóli
találkozástól.
A Leszármazottakban Endre Zsigmond megingathatatlanul védi
édesapja nézeteit. Látszólag semmi sem zökkentheti ki a holokauszttagadásból.
De a film láttán azt mondta: talán mégis a gyerekeinek van igazuk.
Mikor egyben látta az
egész anyagot, rálátást nyert önmagára, és ez némi objektivitást adott számára.
Én a film forgatása során értettem meg a holokauszttagadás pszichológiáját. Ő
21 évesen ott volt, amikor elvitték az apját az amerikaiak, járt hozzá a
börtönbe az Andrássy út 60-ba, és megérte azt is, hogy a háborús bűneiért kivégzik
az apját. Ezek olyan erős drámai hatások voltak az életében, hogy nem tudott
szabadulni a hittől, amit az apja képviselt. Abban a hitben nevelte a gyerekeit
is, hogy a holokauszt nem történt meg, és a zsidókat üldözni kell. De a
felesége más szemléletet képviselt, a gyerekeit más hatások érték az iskolában,
így ők elhatárolódtak ettől az ideológiától. Endre Zsigmond viszont nem tudott
elszakadni tőle. Azt is mondhatjuk, hogy egész életében nem nőtt fel.
A tartótisztre milyen hatással volt a kész film?
Az volt a család kérése,
hogy az eredeti tervvel ellentétben ne hangozzon el a neve a filmben. A fiát
ugyanúgy hívják, mint őt, és nem akarták, hogy hátránya származzon ebből. Ezt
elfogadtuk. Amikor a tartótiszt megnézte a filmet, azt mondta nekünk, hogy
azóta nagyon sok jót cselekedett ám. Ő jócselekedetnek gondolja azt is, hogy a
család cselédje. A felesége nemzetközi hírű zenetanár, aki gyerekeket oktat, és
ő mint pótszülő gardírozta a gyerekeket egy-egy út során. Utólag azt gondolom,
a filmet is azért vállalta, mert egyfajta jócselekedetnek tudta be. Egyfajta
vezeklésnek.
A DVD extrái között látható interjú egy évvel a film után
megjelenése után készült, és bár enyhült a véleménye, bocsánatot kérni még ekkor
sem tudott. Változott ez azóta?
Egy éve beszéltem vele
utoljára, mert gondoltam, talán folytatjuk az interjúkat, de már nagyon beteg
volt, a szívével operálták. Nem beszéltünk erről.
Hogy véli, milyen adósságai vannak a játék- és a dokumentumfilmeseknek
az ügynökmúlt feltárásában?
Vannak adósságok, ez
kétségtelen. Én is feldolgozhattam volna hamarabb a tartótiszt történetét. Több
téma is izgatja a rendezőket, és ez csak egy a sok közül, de elég markáns
ahhoz, hogy elsőbbséget élvezzen. A magyar társadalom lassan lépdel a múltfeltárás
útján, és a dokumentumfilmesek is lassan lépegetnek vele. A levéltárban sem
lehet régóta kutatni, és az aktuális politikai szempontok is befolyásolják,
hogyan lehet gondolkodni erről a kérdésről. A
tartótiszt vetítése utáni beszélgetésre meghívtam a Nemzeti Emlékezet
Bizottságot is, és ott elindult egy párbeszéd arról, mit kéne tenni az
ügynökkérdés tisztázásban, de aztán ez is megrekedt. A rendszert működtető
tartótisztek neve, munkája és életrajza szerepel a honlapjukon, ügynöklista
viszont nincs. Úgy vélik, nem lehet egy lapon emlegetni minden ügynököt, hiszen
egyeseket kényszerítettek, de igyekeztek ártatlan dolgokat jelenteni, míg mások
túlteljesítettek, és kifejezetten ártottak a jelentéseikben. Én azt javasoltam,
hogy pár mondatban oda lehetne írni az ügynök neve mellé, milyen területen volt
beszervezve, önként jelentett-e, vagy zsarolták, és ha igen, mivel. Erre valaki
azt kérdezte, mit szólnék hozzá, ha kiderülne az apámról, hogy ügynök volt. Mit
lehet erre mondani? Az apám nem én vagyok. Esterházy Péter is megírta az
édesapjával kapcsolatos drámáját, így talán másoknak is lenne rá lehetőségük,
hogy szembesüljenek vele és akár kibeszéljék saját őrlődéseiket e témában. Persze
lehet, hogy már így is elkéstünk ezzel, de én úgy vélem, sose késő.
Új filmem, a Vasgyökerek egy 80 éves orvosról szól,
aki 1980-ban disszidált Erdélyből Németországba. Sok dísztárgyat kapott a
betegeitől Erdélyben, és elkezdte szenvedélyesen gyűjteni a Zilahi-kerámiákat,
a különböző fafaragásokat, a magyar néprajzi emlékeket. Ezért rászállt a
Securitate. Előbb be akarták szervezni, majd kirakatpereket indítottak ellene.
Úgy döntött, elhagyja az országot. Nagy nehezen megszerezte a német
állampolgárságot, és onnan járt haza Erdélybe, hogy kicsempéssze az
emléktárgyakat az országból. Ekkor szállt rá igazán intenzíven a román titkosszolgálat.
Beszervezték a barátait, a rokonait, akiknek jelenteniük kellett, mit csinál
kint, illetve otthon, amikor hazajön. Ő erről nem tudott semmit: a filmben
kapja meg a dossziéját, és a kamera előtt szembesül vele, hogy ki jelentett
róla. A habitusából ered, hogy ezen is felül tudott emelkedni. 2000 óta
Magyarországon él, és hulladékból készít szobrokat, dísztárgyakat, illetve
olyan fafaragásokat Krisztusról, amiken Krisztusnak testi hibái vannak: sovány,
és kiállnak a bordái. Mikor rákérdeztem, miért csinálja ezeket, nem tudta
megmagyarázni – belső, misztikus indíttatásról beszélt –, de szerintem így
fogalmazza meg azt a szenvedést, amit Zilahon átélt. Hogy nem tudott
kiteljesedni ott, ahol akart. Ősszel lesz a film premierje a köztévén, a díszbemutató
pedig Szentendrén a Szentendrei Önkormányzat támogatásával. S hogy kiadom-e
DVD-n? Ehhez először le kell vonnom a DVD-forgalmazás tanulságait. Meglátjuk.
Mindenesetre érdemes lenne Romániában, de legalább Erdélyben is terjeszteni a
filmet.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 17 átlag: 5.41 |
 |
|