Film noirNoir és szerzőiségKettős árnyékVarró Attila
A
műfajok nem szerzői manifesztumokból születnek, a korstílusok annál inkább.
Amennyiben
ragaszkodunk ahhoz az ógörögök óta használatos műfajfogalomhoz, amely a
szükséges és elégséges hasonlóságok alapján rendez csoportokba fiktív
történeteket (legyen ezen hasonlóságok alapja tematikai, mint a vadnyugati
kalandfilmeknél, formai, mint a musical meghatározásánál vagy éppen a célzott érzelmi
hatásban megnyilvánuló, lásd a vígjátékot, horrort vagy pornót), a film noir
legalább olyan kézenfekvő módon definiálható zsánerként, akár mondjuk a
science-fiction. Nem mintha olyan könnyű lenne az elmúlt hetven év alatt több
száz filmet több száz variációban felsoroló noir-listák tagjai között egyetemes
hasonlóságot találni – ezeknél a konszenzus legfeljebb addig terjed, hogy
tagjaik alapvetően bűnügyi történetek, azaz az erőszakos bűncselekmény(ek)
elkövetése/felderítése/elkerülése alapkonfliktusként
jelenik meg bennük, nem csupán következményként (mint mondjuk egy gyilkosságig
fajuló szerelmi melodrámánál, lásd a Nő
az ablakban és a Vörös utca
Lang-párosának zsánerkülönbségét). Inkább az könnyíti meg a definiálást, hogy a
különféle műfajokat egységbe foglaló vonások egyszerűen kijelölik a helyét a rendszerben, predeterminálnak egy műfaji niche-t – egyszerűbben fogalmazva: ha
nem lenne, ki kellene találni. És tényleg, a népszerű zsánerek közül jóformán
egyetlenként a noir „utólag lett kitalálva”, tekintve hogy jóval később kapott
nevet (és vált ezen a néven beazonosított filmcsoporttá), mint ahogy alapművei
megszülettek: a 40-es évek derekán a kortárs Hollywood bűnügyi filmjeiből
francia kritikusok/teoretikusok által kiemelt alkotások többféle műfaj-kategóriából
kerültek ki, ráadásul elméleti szakemberek foglalták egységbe őket a gyártók/forgalmazók
helyett. Ahogyan a műfajelméletben évtizedek óta fáradhatatlanul
újradefiniálják a melodráma fogalmát, miközben nézők milliói járnak – bármiféle
szorosabb tematikai elvárás híján – tragikus veszteségeket megsiratni a
mozikba, sőt ezt az igényüket meg is fogalmazzák önálló kategóriaként (az angol
nyelvben populáris zsánernévként régről ismert a weepie és tearjerker
kifejezés) – úgy a film noir számára is eredendően ott árválkodik egy közönség-rekesz,
amit ez esetben a bűntematika változói kereteznek.
*
Noha
kétségtelen, hogy a bűnügyi filmek népes csoportját végtelen számú tengely
mentén fel lehet osztani (férfi vagy nő a főhőse; gyilkosságról, rablásról, emberrablásról,
netán állatkínzásról szól; mely városban játszódik; van-e benne kisemlős), minden
műfaji tematika meghatározza önnön alapváltozóit, amelyek mentén kategorizálható
– méghozzá épp azon nézői elvárások alapján, amelyek kielégítése működésének
motorja. A fantasztikus filmeknél például kardinális kérdés, hogy a filmben
ábrázolt irracionális események magyarázódnak-e a racionális keretek törvényein
keresztül (még ha elégtelenül vagy akár ostobán is) vagy a nézőnek a priori el kell fogadnia azokat egy
saját valóságképétől idegen, mesei kontextusban: eltérő filmélmény a
science-fiction elhitetett csodáit nézni, mint a fantasy határtalan
fantáziavilágát (ami többek között tetten érhető a két műfaj népszerűségének
generációk, nemek vagy műveltség szerint eloszlásában). Hasonlóan lényegi
szempont egy zenés film esetében, hogy a nézői elvárások alapját jelentő
énekes/táncos betétek milyen módon illeszkednek a cselekménybe: a musical-t
meghatározó alapvonás épp abból fakad, hogy a többi zenés műfajjal szemben
(koncertfilm, operafilm) megengedi a nem-diegetikus zene irracionális
behatolását a nem-zenés diegézisbe, annak minden bizarr következményével együtt
(telefonba énekléstől balettezős bandaháborúig) – olyan rendhagyó világgal
szembesítve a nézőket, amely sokakat épp ezzel a határsértéssel idegenít el a zsánertől.
A műfajok objektív meghatározásánál az elsődleges követelmény a lényeges szempont
megtalálása a hasonló vonásokhoz, amely épp attól válik lényegessé, hogy a
műfaj (mint népszerűsége folytán reprodukálódó fikciós séma) működésének/életképességének
alapjából, a nagyközönség filmmesékkel szembeni igényeiből fakad. Minden definíciónak
közös nevezőre kell hozni az elméleti és gyakorlati oldalt, azaz úgy
meghatározni a hasonlóságokat, hogy azok összhangban legyenek a publikum
primitív műfajképeivel és az ezekkel szimbiózisban működő gyártási
kategóriákkal: a pusztán teoretikus felosztás számos szempontból igen hasznos
és tanulságos lehet (például feltárhatja a különféle tematikai verziók
változásain keresztül a műfajok működését befolyásoló külső hatásokat), de olyan
szempont, amit a közönség nem érvényesít filmválasztása során, nem képezheti
egy műfaj meghatározásának alapját.
Márpedig
a bűntény(ek) alapkonfliktusára épülő történetekben meglehetősen egyértelmű
választási lehetőségek kínálkoznak: a közönség vagy a bűn felderítőjét/megakadályozóját
vagy az elkövetőjét szeretné követni izgalmas tevékenysége során – előbbi
narratívája során a siker, utóbbinál a bukás felé haladva a klasszikus norma
értelmében. Az első esetbe tartozó krimiknél mindig is külön alműfajt jelentett
a professzionális és amatőr bűnfelderítők története, mivel más apparátussal,
motivációkkal dolgoznak a hivatásos rendőrnyomozók, mint a hobbi- és magándetektívek
(lásd a zsarufilmekben gyakori konfliktust a bűnüldöző szerv hierarchiáján
belül) vagy az ártatlanságukat bizonyítani kényszerülő állampolgárok. A második
esetben ez a felosztás ugyancsak a profi/amatőr tengely mentén zajlik: a klasszikus
gengszterfilmnél a néző egzotikus utazásra indul a világától idegen aljas
utcákba, hogy átélje a szeszcsempészek, védelmi pénzszedők, rablógyilkosok
szakmunkásainak brutális életét – ezzel szemben az erőszakos bűnelkövetést átélheti
saját világában is, egy bűnbe csábult/szorult átlagember tettesfiguráján keresztül.
Amint ezt a kisember-bűnözőt főhős-szerepbe állítjuk és a film történetét a hétköznapi
bűntett motiválásának, elkövetésének és következményének (lásd: bűnhődés)
szenteljük, a gengszterfilm bűnös örömét és nézői tudathasadását (olyan kalandhőssel
azonosulok, akit egyszerre vonz szabadságával és taszít gonoszságával)
felváltja egy másik mechanizmus, amit főként a bűntudat határoz meg: saját, hétköznapi vétkeink (hazugság,
megcsalás, nyerészkedés, agresszió) az irrealitás biztos távolsága nélkül,
kartávolságból és kendőzetlenül merednek arcunkba.
Ilyesféle,
életközeliségre és bűntudatra épülő bűnügyi történetek már az1910-es évektől
kezdve jelen voltak az (esetünkben: amerikai) filmgyártásban, ám tematikai
egységük csak a 40-es években tűnt fel olyan sűrűségben és piaci eredménnyel,
hogy átlépte a műfajképzés kondenzációs pontját: egymástól független elemek
térfogat nélküli gázából összefüggő, látható, keretbe zárható rendszerré vált. Minden
klasszikus zsáner, így a film noir műfajosodásához is a ciklusképzés fázisátmenete
szükséges: rémületes szörnyekről vagy erőszakos profi bűnözőkről a némafilm
idején is számos alkotás született, de a Universal, illetve a Warner stúdió
által beindított ciklus szaporította fel őket olyan közkedvelt, összecsengő
filmek szoros halmazává a 30-as évek traumatikus nyitányán, amelyből azután nekilendült
az intenzív és nagyszámú másoláson alapuló műfaji karrier. A noirnál ez a
periódus a 40-es évek első felére esett, amikor a világháború idején lezajló
társadalmi változások különösen fogékonnyá tették az amerikai átlagembereket a
saját sötét oldalukkal és a kollektív kiszolgáltatottsággal/tehetetlenséggel
való szembesülésre. Ám a horrorral vagy a gengszterfilmmel ellentétben a noir-ciklust
nem a stúdiók „hasonló sztorikat, hasonló karakterekkel, egységes díszletek
között” pragmatikus gyártási logikája fogta egységbe közös címkével, hanem a befogadói
oldalon tevékenykedő teoretikusok kanonizációs stratégiái, amelyek inkább a
különféle interpretációkra, egyéni értelmezésekre épültek a könnyű
reprodukálhatóság és kockázatmentes megtérülés piaci vaslogikája helyett – és
csoportképzés terén inkább alapszanak a kulturális asszociációkon, mint
objektív hasonlóságokon.
Így
aztán az első noir-definiálók (és utánuk még sokan) ki tudja milyen okból
figyelmen kívül hagyták ugyanazokat a vizuális és narratív sajátságokat a
korabeli horrorfilmekben (lásd Val Lewton-széria) és melodrámákban (lásd „gaslight
melodrama”), amik alapján a friss bűnfilm-kedvenceket lehatárolták az elődöktől
– vagy éppen homályos tematikai fogalmak közös nevezőire hoztak olyan, sok
tekintetben eltérő filmeket, mint a Valakit
megöltek, a Kettős kárigény és a Gyilkosság, kedvesem, többek közt „szociális
fantasztikumra” (Nino Frank) vagy „megszállott bűnözői fatalitásra”
(Jean-Pierre Chartier) hivatkozva. Noha az Egyesült Államokban a 40-es évek
derekán korábban nem látott sűrűségben és hasonlósággal készültek kíméletlen bűnfilmek
átlagember-főhősök által elkövetett törvénysértésekről (amelyek súlya és
büntetése igen széles skálán mozgott a Postás
mindig kétszer csenget férjgyilkosától a Force of Evil simlis ügyvédjén át a Fallen Angel házasságszédelgő csavargójáig), nem szerveződött
belőlük gyártási/forgalmazási alapon csoport. Míg Hollywood a 70-es évekig egyszerűen
besorolta őket a már piacképesnek bizonyult zsánerkategóriákba (melodrámák, thrillerek),
az elméleti szakemberek jórészt figyelmen kívül hagyták a heterogén óriáshalmaz
magját (így az ipari másolódás alapját) képező tematikai rokonságot – inkább valamiféle
közös filozófia, társadalmi látásmód platformján próbálták létrehozni saját kategóriájukat,
méghozzá olyan filmekből csoportot képezve, amelyek között akár a leghalványabb
tematikai egység sincs a bűnügyi műfajok
logikája szerint. A noir-tudósokat máig kísérti az átka annak a lavinának,
amely a világháború után sötét remekművek tucatját zúdította az amerikai
filmínséget megszenvedő francia filmszakemberekre: a Minőség elképesztő
áradatában szem elől veszett a műfaji működéséket alapvetően maghatározó Mennyiség,
és az Aranypolgár, az A máltai sólyom vagy a Gyanú árnyékában bravúrjai dúslombú
fákként takarták el a noir-tematika összefüggő gyökérzetű erdejét.
*
A
korai feketefilm-listákat elnézve igen feltűnő, hogy a noir bölcsőjénél csupa markáns
látásmódú szerzőtitán bábáskodott, ellentétben más zsánertársakkal (például a
gengszterfilm nyitó mesterhármasát Melvyn LeRoy, William Wellman és a „láthatatlan”
Howard Hawks jegyzik; Alan Crosland, Lloyd Bacon és Mark Sandrich korai
musical-rendezői aligha férnének be a nagy álomgyári auteurök enciklopédiájába). Pedig a műfajok általában nem szerzői
manifesztumokból születnek, inkább olyan míves alkotásokból, amelyek úttörőként
és sikeresen egyesítenek magukban életképes és hatékonyan másolódó motívumokat:
az egyéni látásmód és önkifejezés tanújelei nem a teremtésnél jelennek meg
(mint ezt a műfajelmélet kreacionistái vélik), inkább a módosításoknál,
felülírásoknál kapnak döntő szerepet, lásd a Fehér zombi és az Eleven
holtak éjszakája vagy a Destination:
Moon és a 2001: Űrodüsszeia különbségeit.
Már maga Nino Frank, a noir keresztapja is felhívta a figyelmet a 40-es évek
újfajta bűnügyi filmjei mögött lázongó friss rendezőgenerációra, azokra a
hollywoodi stúdió-auteurökre, akik előszeretettel
választottak bűnügyi filmeket saját terepnek: az elsőfilmes John Huston, Orson
Welles, Anthony Mann fiataljaira, a vén Európából átvándorolt művészekre, Fritz
Langra, Otto Premingerre, Alfred Hitchcock-ra – vagy éppen a két csoport
keresztmetszetében lévő Billy Wilderre. Ahogyan az elmúlt pár évtizedben a
korai szerzői kánonokból kiszorult Huston, Wilder vagy Siodmak is kiérdemelték filmművész-státuszukat,
mind nyilvánvalóbbá vált, hogy a 40-es évek nyitánya a szerzőiség méltánytalanul
elhanyagolt fénykora Hollywoodban, egyfajta nyúlfarknyi proto-újhollywood (egyfelől
lenyűgöző tehetségű ifjú titánok betörésével a stúdiórendszerbe, másfelől a
korabeli európai filmművészet direkt megjelenésével), amely több tekintetben
megújította a klasszikus látásmódot – miközben jóval óvatosabban támadta, mint
a harminc évvel későbbi nemzedék.
Azok
az 1940-45 között készült hollywoodi filmek, amelyek megragadták a korai
noir-csoportképzők figyelmét, elsősorban épp stiláris formabontásukkal és kritikus
látásmódjukkal váltak ki a tömegből, nem pedig újfajta zsánertematikájukkal. A
Frank-féle első válogatást jelentő A
máltai sólyom, Kettős kárigény, Valakit megöltek, Gyilkosság, kedvesem és Nő az
ablakban kivétel nélkül a korszak kiemelkedő színvonalú darabjai, plusz
mindegyik alkalmaz látványos megoldásokat vizuális és/vagy narratív tekintetben
– mindemellett saját rendezőjük életművének legfőbb alkotásai közé sorolják
őket, részben csúcsminőségükért, részben mert markánsan tükrözik a hustonság,
wilderség vagy langság konstrukcióinak vonásait. Történet terén azonban jelentős
különbség van köztük. Míg A máltai sólyom
és a Gyilkosság kedvesem eltérő
mértékben, de egyaránt revízionálja a minimum tíz éve prosperáló
magándetektív-filmet jóval ellenmondásosabbra festve a korábbi évtized léha
privátkopóját (árulkodó, hogy mindkettő alapregényéből készült korábbi
filmadaptáció, melyek jobbára kiszorulnak a noir-kánonokból), addig a Valakit megöltek története hagyományos nyomozásával
simán illeszkedik a korabeli krimi-vonalba. A detektívfilmekkel ellentétben a Kettős kárigény és a Nő az ablakban műfajteremtő vállalásával
a nézőt egy bűnözővé lett átlagpolgárral azonosítja, aki egyszerre törvény elől
menekülő áldozat és büntetésre rászolgált bűnelkövető – ráadásul a cenzúrális
elvárások folytán a happy end minden reménye nélkül (amit Wilder kezdettől
tudatosít a nézőben, Lang viszont egy komikus álomkeret beillesztésével játszik
ki az utolsó pillanatban). Kétségtelenül található közös motívum ebben az öt
filmben: ha eltérő mértékben is, de az elidegenedés árnya ott kísért a hősöknél
(a Kettős kárigény ügynöke ezt meg is
fogalmazza, míg a Valakit megöltek
detektívje a kifejezést sem értené), a Nőhöz mindig valami végzetes vonzalom
társul (bár sem Laura, sem a kirakatbeli Alice nem tartozik a férfihőst
ridegen, csalfán kihasználó femme fatale-ok
közé), és mindegyik főhős kilóg valahogyan a klasszikus protagonistáktól elvárt
jófiú-szerepből – ám mindezek még ennél az öt filmnél is olyan eltérő módon és
különböző mértékben jelennek meg, hogy aligha képezhetik egy műfaj tematikai
alapjait (a Valakit megöltek például
jóformán egyetlen noir-követelményteszten sem menne át). A csoportképzés alapja
egyszerűen az, hogy kiemelkedő filmekről van szó, amik különféle irányból
kikezdik és felülírják az addig ismert bűnügyi filmeket: a kriminek
(fél)árnyékos nyomozóhőst adnak, a gengszterfilmnek kisember bűnelkövetőt – új
műfaj azonban csak az utóbbi verzióból születik, mert Sam Spade-del vagy Philip
Marlowe-val ellentétben ezek az átlagpolgárok saját világot (alvilágból a
kertvárosba és lakónegyedbe), saját cselekményívet (bűnbeeséstől bűnhődésig) és
saját motivációt (kitörési kísérlet a kényszerű hétköznapokból) kerekítettek
történeteikhez.
Az
első noir-listák alapfilmjei személyes remekművek, koruk filmes konvencióitól
eltérő, ugyanakkor megváltozott közérzetére érzékenyen reflektáló jellegzetes
alkotások, amelyeket nem elsősorban tematikájuk, mint inkább egységes
szemléletmódjuk hasonlósága köt össze. Nem kell mesterdetektívnek lenni ahhoz,
hogy az ilyen típusú érvelésekben ráismerjünk a klasszikus műfajfogalomtól jócskán
eltérő csoportképzési logikájára, amely mindig is szorosabban kapcsolódott a
filmtörténészek és teoretikusok tevékenységéhez, mintsem a piaci/gazdasági
apparátushoz. A film noirt egyszerűen stílusirányzatnak
tekinteni távolról sem új keletű megközelítés, pusztán azért nem vált mai napig
közmegegyezés tárgyává, mert hiányzik mögüle egy olyasfajta többé-kevésbé
összefüggő, együttműködő rendezői csoport, mint mondjuk az olasz neorealistáknál,
a nouvelle vague-nál vagy a Dogma’95-nél.
A fent említett rendezők sem korban, sem nemzeti gyökerekben, sem bármiféle közös
műhelyben nem osztoznak, mégis egységesen támadják a hollywoodi papa moziját, egyformán
szenzibilisek a modern ember problémáira (az elidegenedéstől a bűntudaton át a
felborult gender-szerepekig) valamint egyaránt formabontó módon viszonyulnak a
filmnyelvhez, élen a szubjektív nézőpont piedesztálra emelésével és az
önreflektív elbeszélésmóddal. Kilépve a bűnügyi filmek szorító tematikai
kategóriáiból, stílusirányzatként máris értelmet nyernek a korai noir-listák
(rajtuk akár olyan filmdrámákkal, mint az Aranypolgár,
az Alkony sugárút vagy a Férfiszenvedély), elvégre a korstílusok,
szerzői mozgalmak ritkán kötődnek adott műfajhoz, történettípushoz – inkább
átzavarnak zsánereket saját algoritmusukon (lásd a gengszterfilmmel, románccal,
vígjátékkal, sci-fivel, thrillerrel kacérkodó francia új hullámot). Annál
szorosabban kapcsolódnak ahhoz a tucatnyi filmművészhez, akik egyazon időben,
hasonló módon gondolkodnak a filmkészítésről és a világról maguk körül. Így
pedig jóval egyszerűbb közös nevezőre hozni Huston legfőbb művein átvonuló „nagy
álom-nagy bukás” tematikáját és peremre szorult hőseit (A máltai sólyom, A Sierra Madre kincse, Aszfaltdzsungel, Moby Dick, The
Roots of Heaven), Wilder cinikus, önérdekek által vezérelt sötét világképét
(Kettős kárigény, Külügyi szívügyek,
Alkony sugárút, Stalag 17, A nagy karnevál, Délutáni szerelem), Fritz Lang amerikai
filmjeinek kiszolgáltatott férfialakjai és mindent átható fatalizmusa (Csak egyszer élsz, Nő az ablakban, Vörös
utca, Ház a folyó mentén, Human Desire, Kétségtelenül indokolt) vagy a Preminger-filmek
megszállottságra és téveszmékre épülő klausztrofób univerzumát (Valakit megöltek, Fallen Angel, Whirlpool, A
13. levél, Angyalarc, Az aranykarú férfi) – mindezt a műfaji tematikáktól
függetlenül: akár tipikus noir-kisember, könnyes melodrámai hősnő vagy
nagyformátumú kalandhős (detektív, kalandor, katona) alakjába sűrítve.
*
Így hát
tulajdonképpen két noir-koncepció versenyez egymással minden korban, más-más
köntösbe bújtatva, amelyeket alapvetően a szerzőiség fogalma határol el
egymástól, pontosabban ennek releváns vagy irreleváns mivolta. Előbbi esetben a
film noir olyan korstílus, ami a 40-es években épp úgy megkülönböztethető saját
filmgyártó gyakorlatától, mint mondjuk az előző évtizedben a francia lírai
realizmus darabjai (amelyeknek egyébként a nevét köszönheti, mivel a francia
kritikusok először ezekre a filmekre használták a „fekete film” megnevezést,
sőt több darabjuk konkrét noir verzióval bizonyítja a két csoport hasonlóságát,
mint The Long Night címen újrázott Mire megvirrad vagy a Postás mindig kétszer csenget első
adaptációját jelentő Az utolsó forduló).
Szerzői egységes módon reflektáltak koruk társadalmi valóságára (bár nem oly
látványosan, mint az európai modernizmus titánjai másfél dekáddal később, de hasonló
véleménnyel), plusz számos innovációt honosítottak meg a korabeli gyakorlatban,
amelyek új kifejezésmódra adtak lehetőséget és gyorsan szétterjedtek a szerzői
alkotások szűk körén kívülre is. Utóbbi esetben a film noir egy frissen
egységbe formálódó tematikai minta a bűnügyi műfajcsoporton belül, ami a
feszültségalapú thrillerek bűnelkerülő/menekülő/sarokba szoruló áldozathősétől
megvonja a bűntelenség pozitív vonását és a bűnhődést állítja középpontba a
felderítés intellektuális vagy a gengszterizmus kegyetlen örömei helyett – az
ego folytonos pengeél-táncáról mesélve a krimi szuperegója és a gengszterfilm
ösztönénje között. Ezért is mosódik olyan könnyen össze noir és thriller a
kezdetektől, hiszen ugyanarra a tematikai bázisra, az áldozathős figurájára
épülnek, plusz ugyanúgy kivezetnek a bűnügyi tematikából (míg a thriller az
aktív kalandzsánerek, a noir inkább a passzív melodráma-univerzum felé, ahol a
főhős számára beszűkül a külső cselekvéstér: eltehetetlenülő áldozata, nem
tevékeny jobbítója sorsának) – elsősorban pont akkor nehéz választani a két
műfaj között, ha a bűnös/bűntelen kategória homályzónájában mozog a főhős, mint
például a 40-es évek végén népszerű amnézia-bűnfilmeknél (Fear in the Night, The
Crooked Way, Somewhere in the Night,
The Clay Pigeon), ahol a cselekmény nagy részében a hős (a nézővel együtt) nem
tudja, hogy igaz-e rá a súlyos bűnök vádja.
Míg
filmművészeti stílusirányzat szempontjából az efféle különbségtétel
lényegtelen, elvégre egyformán alkalmas az egzisztencialista szerzői
kommentárokra peremre rekedt magánnyomozó (A
máltai sólyom), ártatlanul csapdába szorult kisember (Key Largo) és alvilági gengszter-individualista (Magas Sierra) – addig a noir
műfajfogalma szempontjából elengedhetetlen (egyben elégséges) alapfeltétel mind
az átlagember, mind a „bűn és bűnhődés” összekötő eleme, mivel ezek (nem pedig
a hozzájuk kötődő műfajfüggetlen szerzői üzenet) határolják el a többi bűnügyi
tematikától, meghatározva a néző viszonyát hőshöz, cselekményhez. Természetesen
mint bármely más műfaj, a noir is bátran keveredik egyéb zsánerekkel, így joggal
beszélhetünk detektív-noirról és gengszternoirról is: azonban a noir műfaja ez esetben nem aktív nyomozóként
vagy bűndiktátorként ábrázolja a főhőst, hanem az elkövetett bűn csapdájába
szorult áldozatként, ahol a detektívség és gengszterség intézményessége háttérbe
szorul a sebezhető magánemberség mögött – lásd az 50-es évek elején népszerű „rogue
cop” noirokat, ahol a hivatásuk taposómalmából szabadulni kívánó korrupt
rendőrök buknak bele végzetes botlásukba (The
Man Who Cheated Himself, Rogue Cop, Shield for Murder, Pushover) vagy a „menekülő
szerelmes” noirok szenvedélytől ámokfutóvá váló rablópárosait (Fegyverbolondok, Éjjel élnek, Tomorrow is
Another Day).
Ebben
a megközelítésben a „noir”-ság műfaji feltételei nem kötődnek a főhős
univerzális magányához vagy a létével kapcsolatos egyetemes kételyekhez (lásd a
Nő az ablakban vagy a The Suspect szimpla kapuzárási pánikban
szenvedő professzorhőseit), a bukás elkerülhetetlenségének kihangsúlyozásához
(az Aszfaltdzsungel és a Gyilkosság gengszternoir-klasszikusainak
Sterling Haydenjét utolsó pillanatban kaszálja el a vakvéletlen) vagy a
szerelem viszonzatlanságához (mint ezt a Postás
mindig kétszer csenget terhes Cora-ja, a Pushover és a Criss Cross
szerelmes femme fatale-jai vagy az Angyalarc beteges rajongású Diane-je
bizonyítja) – ugyanakkor mindezek pontosan körülírják a noir, mint szerzői mozgalom filmtörténeti
jelentőségű sajátosságait, amelyek a stúdiókonvenciók egységes kikezdéséről
vallanak, kijelölve a korszak (nagyrészt bűnügyi) filmjeinek anti-hollywoodi
csoportját. Ezt a rugalmasan tágítható kört nem határolja be szigorúan a műfaji
legnagyobb közös osztó, hanem a szerzőiség fogja halmazba, amely sosem a teljes
életművekben maradéktalanul és kötelezően jelenlévő hasonlóságokra, pusztán egy
domináns személyes látásmód különféle rendezőknél (vagy akár pályákon belül is)
eltérő megnyilvánulásaira épül. Olyan ez, mintha egyazon éjfekete testre
egyszerre két irányból esne reflektorfény egy fehér lapon, eltérő irányba
tágítva feketeségét más-más méretűre és formájúra – a fény felőli oldalakon
különböző filmcsoportok kerülnek ragyogó megvilágításba (vagy a zsánertematikát
vagy a gondolatiságot egységesítve), saját árnyékkal magukhoz illesztve további
filmeket, két ellentétes koncepció széttartó vektorai mentén. A két árnyék
helyzete változhat napszaktól függően, lehetnek sötétebbek vagy világosabbak,
inkább kontrasztosak vagy kemény karakterűek, de sosem fedhetik le egymást –
mivel eredendően más nézőpontból fakadnak.
*
Ugyanakkor
nem csak a filmipari és filmtörténeti csoportképzés szimultán kettős árnyékának
köszönhető, hogy épp a film noir az, ahol ilyen előszeretettel összemosódik
filmzsáner és szerzői irányzat: ha van olyan műfaj, ami magáról a szerzőiségről szól,
az éppen a noir. Aligha véletlen, hogy a saját hollywoodi közegükben (fiatal
és/vagy európai) idegenként mozgó zsáner-auteurök a 40-es évek során
meggyengült immunrendszerű Álomgyár (háborús költségcsökkentések, trösztellenes
csapások, televízió) hatalmi hierarchiájában főként a bűnügyi filmzsánerek
átírásával, kibővítésével fejezték ki magukat. A noir műfajának instabil
identitású, szűkösnek érzett keretekből kitörni vágyó kisemberei, akik a
bűncselekmény lázadó, transzgresszív aktusával próbálják elérni boldogságukat kiválóan
alkalmasak filmművész-jelképeknek egy távolról sem művészfilmes közegben (lásd
még gengszterfilm), ahol a személyes elképzelések kudarccal járó megvalósítása
szigorúan büntetendő – akár száműzetéssel, mint Welles esetében. Ráadásul szerzői
irányzatként tekintve, a noirt részben önreflexív törekvései választják le a
korabeli Hollywoodról: a fekete filmek mozgalmára formailag leginkább jellemző
intenzív szubjektivitás (akár a kifejezés narratív alapjelentésében, a főhős
egész cselekményre kiterjedő jelenléteként, akár vizuális értelemben, a
szubjektív nézőpont – víziójelenetekkel, POV-beállításokkal, első személyű
narrátorral elért – hangsúlyos ábrázolásaként értjük) óvatos, de határozott
lépést jelent a modernista film kritikai attitűdje felé, mivel felhívja nézői
figyelmét a film mesterséges, elmesélt mivoltára és a személyes elbeszélés
valóságtorzító tükreire. A Kettős
kárigény, a Gyilkosság, kedvesem
és a Kísért a múlt sarokba szorult
mesélője, a Nő az ablakban, A Strange Affair of Uncle Harry vagy a Nightmare álmodó hőse, az Asszony a tóban és a Sötét átjáró kameraszemű főszereplője
vagy az Aranypolgár és a Gyilkosok emlékmozaikjaiból összerakott
központi alakja mind-mind a szerző és főhős közötti azonosság százféle tanúbizonyságai:
minden noir beismerő vallomás a teremtett filmillúzióról. Így aztán kétféle
illúzió találkozik filmalkotásaiban, egyfelől az álomgyár illúziójának
önreflektív tagadása, másfelől a műfaji motívumok metaforáin keresztül a
szerzőiség ideájának csalóka víziója, amely a rendezők szeme előtt lebeg. Bármilyen
eltérő indítékok motiválják A máltai
sólyom zsákmányéhes, szerepjátszó privátkopóját (aki az első pillanattól
tudja, hogy a megbízhatatlan femme fatale
végzett partnerével, de szüksége van rá az „álmokból készült” sólyom
megszerzéséhez), a Kettős kárigény
elsősorban bizonyítási vágy hajtotta biztosítási ügynökét („évekig rágódsz
rajta, hogyan játszhatnád ki a rendszert és egyszer csak becsenget az ajtón a
lehetőség”) vagy a Sanghaji asszony szenvedélyes
szerelemtől elvakult tengerészét – az alkotások mögött felsejlik maga a szerzői törekvés, legyen az Huston
remekmű-megszállottsága, Wilder szüntelen kísérletezése a stúdióhatalom
kijátszására vagy a fiatal Welles önáltató küldetése a művészi függetlenség
elnyerésére. Mint ahogyan a három filmcím is egyaránt jelzi, ez a merész törekvés
maguk az alkotók szerint is illuzórikus, a „Máltai Sólyom”, a „Kettős kárigény”
és a „Sanghaji Asszony” egyfajta Szent Grál-metafora a klasszikus Hollywood
ifjú auteurjeinél, amely az anyagi
sikert és érzelmi beteljesülés ígéretén túl, legfőképp a totális kontrollt
kínálja az élet(mű) felett – pontosabban annak fekete délibábját.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 3 átlag: 4.67 |
|
|